Lipo's winterklaar maken ??

Hallo,

ik heb al een tijdje rond gekeken maar geen antwoord kunnen vinden..

Moet je je lipo's ''winterklaar'' maken door ze voor de helft te ontladen als je ze voor langere tijd niet gaat gebruiken?
Ik vlieg nog wel af en toe maar alleen maar met enkele lipo's, de rest zit dus vol in het kistje te wachten op betere tijden ;-).

Alvast bedankt!

Groeten,

Paul.

Ik ook Bertus, maar de term ''een tijdje rond gekeken'' is rekbaar, niet ?

Ik heb dit verhaal inderdaad ergens wel eens gelezen maar wist niet meer dat het opslaan van lipo's er ook tussen stond.

Ik ben weer helemaal op de hoogte !
Mijn dank is groot !

Groeten,

Paul.

Zoeken met andere begrippen voor winterklaar kan helpen Paul: opslag, bewaren, winter, rust, winterpauze ... Aantal resultaten bij zoeken op LiPo AND opslag:
spanning-weg-leggen-lipo
accu-ontladen-voor-opslag-waarom
bewaren-lipo
accu-s-langere-tijd-niet-gebruiken
hoe-koud-mogen-lipos-worden

Het 'storage' programma van de Imax/Voltcraft B6 ontlaadt LiPo's tot 3,85Volt/cel.

Zie ook
www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs
-> Accu's en laadtechnieken
-> LiPo

edit_0: 3,7Volt verbeterd naar 3,85Volt
edit_1: beter leesbaar gemaakt

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja een enorme lap tekst van Bertus met helaas maar een klein stukje wat on-topic is. En dat stukje is dan ook nog niet erg duidelijk want wat wordt bedoeld met 50-70%, spanning, capaciteit?

Daarom:

Als je lipo's langere tijd wilt wegleggen moet je ze laden/ontladen tot een spanning tussen 3,8 en 3,9 Volt per cel. De meeste moderne LiPo laders hebben daar een aparte laadstand voor, 'storage charge', of discharge tot een spanning van ongeveer 3.85V/cel.

EDIT: Ron's post niet gezien want tegelijk :-)

Laatst bewerkt:
Ik gaf ook zo maar 1 voorbeeld.

Voor als je te beroerd ben om even te zoeken.
Het forum wordt zo verziekt met honderden dezelfde vragen.
Het tikken van een vraag duurt langer als met 1 klik op lipo's en winter of kou zoeken.

Waarom gelijk zo kattig Bertus ???
Zou je dat ook doen als ik je dezelfde vraag ''face to face'' zou stellen ??
De anonimiteit van het internet is blijkbaar voor sommige mensen toch lastig om mee om te gaan, ik merk datzelfde gedrag als ik in de auto zit....treurig....

En nog iets Bertus...... je HOEFT niet te reageren. Als je je zo ergert aan mijn soort mensen, klik dan door naar een andere discussie.

Ron en Br@m bedankt, het is me nu nog iets duidelijker ;-).

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Toch nog een vraagje.....
Op mijn lader zit geen mogelijkheid om te ontladen, wat is dan de beste manier?
Er staat hierover wel iets beschreven maar dat is me niet duidelijk genoeg.

Fietslampje, autolampje of iets anders? Multimeter erop en dan per cel meten of het hele pack? Hoe moet het precies ??

Graag jullie hulp weer......

Groeten,

Paul.

Als " recreatie " vlieger worden mijn lipo,s gewoon vol geladen na gebruik en dan op de plank of in de transportbox.

Niks half ontladen of iets dergelijks voor de winter.:D
Ik kontroleer 1x in de maand de cel spanning met een lipochecker.

Dit doe ik al sinds de lipo,s in mijn modelwereld gebruikt worden.
En ik denk 90% van de lipo gebruikers ook.;)

Mvg Johan

Als " recreatie " vlieger worden mijn lipo,s gewoon vol geladen na gebruik en dan op de plank of in de transportbox.

Niks half ontladen of iets dergelijks voor de winter.:D
Ik kontroleer 1x in de maand de cel spanning met een lipochecker.

Dit doe ik al sinds de lipo,s in mijn modelwereld gebruikt worden.
En ik denk 90% van de lipo gebruikers ook.;)

Mvg Johan

Johan bedankt,

zoals jij het aangeeft maak ik me dus veel te druk :confused:.
Misschien moet ik ze dan ook maar opgeladen in het kistje laten liggen tot betere tijden......

Groeten,

Paul

Als iemand duure 10S paketten gebruikt voor grote 3D modellen of heli,s kan ik het nog wel begrijpen dat je die volgens de regels van de fabriek lagert over de winter periode .

Dit om misschien iets langer de volle power te hebben.

Maar mijn lipo,s (+- 30 stuks) liggen gewoon vol te wachten op vliegweer .
En dat kan nu nog wel effe duren. (onder 10 grad kan ik niet meer vliegen)

Mvg Johan

Toch nog een vraagje.....
Op mijn lader zit geen mogelijkheid om te ontladen, wat is dan de beste manier?
Er staat hierover wel iets beschreven maar dat is me niet duidelijk genoeg.

Fietslampje, autolampje of iets anders? Multimeter erop en dan per cel meten of het hele pack? Hoe moet het precies ??

Graag jullie hulp weer......

Groeten,

Paul.

Dag Paul,

Als je geen mogelijkheid hebt om uw batterijen te ontladen met uw laadtoestel dan kan je deze het best ontladen met uw vliegtuig, batterij in het toestel, de staart tussen twee stoelpoten vastleggen en de motor laten draaien om ongeveer 50 procent. Tussentijds kan je dan even met een voltmeter de cellen een voor een uitmeten tot je ongeveer 3.8 volt hebt. Wel oppassen dat je geen kortsluiting maakt met de meetstiften!.

BV: een 3S lipo heeft 4 draadjes aan het witte blokje, tussen pin 1 en 2 moet je 3.8 volt meten, tussen pin 1 en 3 moet je 3.8v X 2 = 7.6 v meten en tussen pin 1 en 3 moet je 3.8 X 3 = 11.4 v meten

Beetje omslachtig maar zo kan je je toch redden

Groetjes

Frank

een 3S lipo heeft 4 draadjes aan het witte blokje, tussen pin 1 en 2 moet je 3.8 volt meten, tussen pin 1 en 3 moet je 3.8v X 2 = 7.6 v meten en tussen pin 1 en 3 moet je 3.8 X 3 = 11.4 v meten

en waarom hebben jullie geen lipochecker , ik check ook altijd na de vlucht even .

Zo,n ding kost maar een paar €

Mvg Johan

gelijk heb je!

een lipochecker is zeer handig maar als je de beschreven methode eens probeert dan weet je gelijk hoe de zaak in elkaar zit. Men heeft ook vlugger een voltmetertje bij de hand dan een lipochecker!

Twee maand geleden had ik nog nooit van een lipo gehoord maar door veel lezen en kleine experimentjes weet ik nu hoe de zaak ik elkaar steekt en waar ik mee bezig ben.

Natuurlijk hoef je dit alemaal niet te weten als je gewoon wilt vliegen maar ikzelf ben een techneut die alles wil uitspitten tot de bodem, ik stel mij altijd en bij alles de vraag "waarom is dat zo?"

groetjes

Ik heb wel een lipo checker, twee zelfs, maar die geven met lampjes aan hoe ver de lipo leeg is. % En Volts kan ik niet aflezen........

Misschien toch maar een betere kopen dan ;-).

Ontladen via een motor is een optie, dank voor de tip!

Groeten,

Paul.

Men heeft ook vlugger een voltmetertje bij de hand dan een lipochecker!

Digitale lipochecker heb ik gewoon in mijn bodywarmer zitten en nog een 2de in de lipobox .

Je weet binnen 5 sec hoeveel er nog in de lipo zit , hij geeft eerst de Volt,s voor elke cel aan en daarna geeft hij de som aan.;)

Mvg Johan

Back