lippo in mx-12

ik heb een mx-12 van graupner.
nu had ik daar graag een lippo ingestoken.
zijn er al mensen die dit al hebben gedaan?

hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen

vele groeten van tsoepie

Wat is de precieze reden voor het gebruik van een LiPo??

Ik neem aan dat de gebruikerstijd met de standaard accu`s lang genoeg zijn, dus het toepassen van LiPo`s zou alleen een gewichtvermindering zijn.............

mijn batterij in mijn zender is stuk denk ik
die loopt heel snel af
kan daar geen hele middag mee vliegen

ik denk dat het mss beter is met een lipo

Deze zender is ontworpen om te werken met een nominale spanning van 9,6V (8x NiCad of NiMH). Als je over wilt schakelen naar LiPo's dan zal de zender op 11,1V of 8,4V moeten gaan werken. De eerste spanning is te hoog en de tweede te laag. Beide is niet goed en zal op de ene of andere manier invloed hebben op de werking van de zender.
Één niet onbelangrijk punt is dat de type goedkeuring komt te vervallen en de zender dus officiëel niet eens meer gebruikt mag worden. Denk daar goed aan! Als er iets echt mis gaat ben jij, en jij alleen, verantwoordelijk voor de eventuele schade, je kan geen enkele klacht naar de fabrikant afschuiven.
Dan de vraag, wat is de winst hiervan?
Ik denk dat je net zo goed met de NiCad of beter de NiMH cellen kan blijven werken. Eenvoudiger te laden, eventueel snellaadbaar, behoorlijke capaciteit zeker voldoende om de zender uren achter elkaar te gebruiken.
Wacht dus maar tot de zenderfabrikanten zelf de zenders ontworpen hebben om het LiPo's te werken. Dat is veel veiliger voor jou, je model en iedereen.

Graupner verkoopt al enige tijd 3slipo packs speciaal voor gebruik als zenderaccu.
(Hieraan zit dan de juiste connector)

Ik heb in mijn MC-19 ook al een jaar een 3slipo pakket.
Erg prettig als je je zender ook af en toe enige weken niet gebruikt, lipo's houden veel beter hun spanning vast.

Ook Corrien heeft al eens aangegeven dat de iets hogere nominale spanning geen probleem opleverd.

In een van de FMT's stond een klein jaar terug ook een artikel over het gebruik van lipo's in de zender, daar in werd ook dat Graupner zenderaccupack (lipo) besproken...

Heb nu dus ook alleen nog simpele lipoladertjes nodig voor mijn zender en vliegende tuigen... ;)

er zijn al wel zenders die op lipo werken, maar dat zijn die dingen van duizenden euro's. Gaat nergens meer over.

Ik heb gewoon 8 penlites bij vapextech gekocht en er zelf een pakketje van gesoldeert :). 2500mah en mijn MX12 wil niet meer leeg!

Oh ja, als Ernst zegt dat je het niet moet doen, dan moet je het ook echt niet doen :).

sietse zei:
Oh ja, als Ernst zegt dat je het niet moet doen, dan moet je het ook echt niet doen.

8O 8O 8O

Ik heb een MC20, standaard pack is ook 8 NC/NiMH cellen. Als ik de cellen pas geladen heb, is de spanning een tijdje ca. 12.0V, werkt de zender prima op. Dus 3 cellen Lipo lijkt mij geen enkel probleem.
Maar waarom zou je het doen? Lipo's zijn vooral lichter en duurder, niet echt noodzakelijk in een zender, ik heb er nu al een paar jaar NiMH penlite cellen van de Aldi inzitten, 2100mAh en ca. 2.50 euro per 4 stuks! Werken prima, snelladen ongeveer 2.5uur met 1A en dan ca. 6 uur zenden en dat al een paar jaar. :D

Mijn MX-12 draait 16 uren op de standaard NiMh-accu, lang genoeg toch?

Ja, waarschijnlijk wel. Hij is nu perfect uitgebalanceerd. Nóg een reden om het met de standaard accu te doen.

de lichtere lipo balanceren met zo'n korte 'rubber'antenne?

en de zender loopt op alles tot 12 volt zonder problemen, op 9.6 volt geeft ie op het ingeboude batterijmetertje aan halverwege dus. )(en met nicd/nimh heb je niets aan die meter, die geeft niets aan totdat ie ineens wegzakt als de pack leeg is.)

graupner geeft in de handleiding aan dat 12,0V de max spanning is.
Zou die 12,6V eventjes teveel zijn? (hoe groot is die marge?)

Graupner verkoopt zelfs een lipozenderpakket voor zijn zenders!

Met mijn MC-19 pultzender doet de balans er niet toe, voor een handzender ligt dat natuurlijk anders...
Ik laad het lipopakket wel altijd buiten de zender op 1C, is dan ook binnen het uur weer vol.

Grootste voordeel vind ik minder gewicht aan mijn nek en het feit dat de zender na enige weken niet gebruiken nog steeds op een hoge spanning staat.

In dat FMT artikel is een en ander ook uitgetest met een zender uit de MC serie...

voor een pultzender maakt eht toch jusit uit? met een handzender houd je de zender gewoon vast, dan hoeft die niet in balans (= precies op het oogje) te hangen.

Alexander zei:
de zender loopt op alles tot 12 volt zonder problemen, op 9.6 volt geeft ie op het ingeboude batterijmetertje aan halverwege dus. En met nicd/nimh heb je niets aan die meter, die geeft niets aan totdat ie ineens wegzakt als de pack leeg is.)

12 Volt???? Dat lijkt mij érg veel voor die zender.
Die meter werkt overigens perfect met NiMh hoor, en als 'ie moet worden opgeladen geeft de zender een luide piep.

Acht NiMH cellen vers van de lader genereren ook 12 Volt, dit zakt met een half uurtje zenden wel in, maar de zender kan dat dus prima hebben.

Zoals gezegd verkoopt Graupner een 3s lipopakket voor zijn zenders als accesoire met hieraan ook de juiste kleine stekker.
Deze pakketten staan vol op 12,6 Volt, dit is geen probleem en is ook uitgetest door de FMT met de MC serie.

@Alexander: Balans is juist kritisch bij een handzender waar de accu het gewicht van de uitgeschoven antenne compenseert.

Helaas weet ik niet precies hoe alle zenders die nu op de markt zijn werken. Ik weet wel dat de wet een maximaal uitgangsvermogen voorschrijft. Als de voedingsspanning hoger wordt zal dat vermogen ook oplopen. Als Graupner opgeeft dat een bepaalde zender ook op 12V mag werken dan moeten zij er voor gezorgt hebben dat het uitgangsvermogen niet te hoog wordt.
Ik weet dus ook niet of andere fabrikanten dat ook gedaan hebben en dus ook op 12V mogen werken. Voorzichtigheid blijft dus geboden en ga niet zo maar op eigen houtje de accu veranderen. NiCad of NiMH doen het nog steeds heel goed in de zenders er dus dus niet echt een dringende reden om andere accu's te gaan gebruiken.
O ja, NiCad's gaan er langzaam maar zeker uit. Nieuw mogen ze niet meer, of binnenkort niet meer, verkocht worden en NiMH zal ze gaan vervangen. De reden? De cadmium in de cellen komt in het milieu terecht. Cadmium behoort tot de gifitge zware metalen die we niet in het milieu willen hebben.
Om dezelfde reden zal binnen korte tijd geen soldeer meer gebruikt mogen worden dat lood houdend is. Nieuwe elektronische apparatuur die nu op de markt komt moet al met loodvrij soldeer gemaakt worden.

Ik adviseer dan ook alleen om lipo's in Graupner zenders te gebruiken omdat Graupner hiervoor zelf ook lipo zenderpacks verkoopt en dit getest is.

Andere merken op eigen risico, Multiplex gebruikt maar zes NiMH cellen in de zender, dus daar kan ZEKER geen 3slipo in!

Ik adviseer dan ook alleen om lipo's in Graupner zenders te gebruiken omdat Graupner hiervoor zelf ook lipo zenderpacks verkoopt en dit getest is.

Ik heb een Robbe FX-18 liggen en zit er ook aan te denken om hier een aansluiting in te maken om een 3S lipo aan te sluiten, dit om de volgende redenen:

- Ik gebruik de zender alleen op vakantie om te vliegen met mijn T-rex 450SE (die werkt op 3s lipo's)
- Ik heb meerdere 3S lipo's welke ik dus kan gebruiken als het nodig (volle accu aan de zender, 1 vluchtje met de andere volle accu, die is dan leeg... hoppa aan de zender kan nog gemakkelijk die 5 minuten... en dan de volle accu die eerst aan de zender hing nog even leegvliegen)
- Het bespaart me dus een "dure" 8cellen accu om 1x per jaar een paar weken achter elkaar te kunnen vliegen.
- Het bepaart me laden.

Zijn er meer mensen die dit toepassen of gaat dit problemen geven?? Eventueel kan ik natuurlijk een diode toepassen om de spanning 0,6v te laten vallen... dan is de spanning alleen als de accu echt vers van de lader af komt net ietsjespietsjes hoger dan bij een net geladen 8cellen pakket.

Cheers,

Richard

Back