Lithium / li-ion laden met lipo lader ?

Zie MJX F45 accu , de accu van mijn MJX heli.

Kan ik deze li-ion ook laden met een (ingebouwde balans poortjes) lipo lader genaamd XB-16 ?
De li-ion accu is ook 7,4 volt, aldus zijn wrap tekst, maar ik weet hier te weinig van.
Hopelijk weet 1 van jullie het, bij voorbaat dank.
Zo ja, op hoeveel C is li-ion laadbaar, 1, 2, 0,5 . . ?

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

ff die doorlezen..

2e, als je de lader goed instelt (erg belangrijk!!), kun je die accu er gewoon mee laden.

3e, op de tekst of in de handleiding bij de accu staat hoe snel je hem mag laden.
dus, als je het niet weet, altijd max 1C aanhouden, kan heit niet misgaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
2e, als je de lader goed instelt (erg belangrijk!!), kun je die accu er gewoon mee laden.
Je kunt de lader niet op Lithium ion in stellen.

Citaat uit de beschrijving
Met deze lader kunnen Nikkel-Cadmium (NiCad), Nikkel-Metaal-Hydride (NiMH), LIPO en Lood
accu’s worden opgeladen.

Een Litium ion accu is geen Lipo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie eerlijk gezegd nergens dat dit een Li-Ion accu is, maar ook niet dat het een Li-Po accu is.

Li-Ion accu's hebben per cel een laadsluitspanning van 4,1 V, een nominale spanning van 3,6 V. Voor Li-Po zijn deze waarden 4,2 en 3,7 V.

Met een Li-Po programma kan je zoals al eerder gezegd geen Li-Ion accu's laden. De laadspanning per cel is dan te hoog.

Kijk maar naar de titel van dit draadje.;)

Citaat uit accu beschrijving.
Ze spreken over een 1500 mA batterij dus weten zelf nauwelijks waar ze het over hebben.

MJX F45 accu, afstandsbediening helikopter onderdelen, 7,4 volt 1500 mA lithium batterij, van toepassing is op / T40C / F39 / F45

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Litium ion accus zitten vaak in video cameras en foto toestellen en daar zitten meestal adapters bij met een spannings bewaking in de camera.

Laatst bewerkt:
Daar komt de afkorting "ion" niet in voor. Wel lithium, maar dan kan zowel slaan op Li-Po als Li-Ion. De genoemde spanning wijst in de richting van Li-Po...

En toch als ik naar veel specs van Li-Ion kijk zijn ze 3.7v per cel en kunnen ze geladen worden met 4.2v

Ook als ik op de vraagstelling google kom ik genog items tegen dat het feilloos werkt.

Zo ver ik weet heeft alleen de eerste generatie Li-Ion cellen een nominale spanning van 3,6 Volt en zijn de latere 3,7 Volt. Nu is een LiPo natuurlijk in principe ook een Li-Ion accu, maar dan een verbeterde en goedkoper te produceren versie. De complete benaming is Li-Ion-Polymer.

Als je naar de verwijzing van de draadstarter kijkt wordt daar gesproken over een nominale spanning van 7,4 Volt. Deze kan dus geladen worden als een LiPo en vermoedelijk is het dat ook. Opmerkelijk is wel wat je in spiegelbeeld leest op de krimpkous van de accu: óf ze hebben de 5 ondersteboven staan in 1500 mAh óf het is een 2. In ieder geval staat er dan weer wel duidelijk 7,4 Volt op.

Dat het geen lipo is (heb de links van gisteren uiteraard niet zo voor de pak nu) is wat diverse websites betreft zeker.
Anderzijds las ik hierboven ergens dat li-ion en lipo eigenlijk hetzelfde is(?)
Gevonden : li-ion http://www.hightechtoys.nl/files/6223/products/2807165/accu_mjx_f45.jpg
zie tekst op accu.
Misschien zegt het 'ronde' van het pack ook nog iets? LiPotjes die ik heb zijn allemaal plat.

En dan nOg een vraag : stel een van mijn lipo-tjes met zelfde stekker, dus geschikt voor deze heli (al dan niet met gewichtjes er bij) gaat dat werken, in de zin van : levert lipo meer of minder dan li-ion cq wordt 1 van de 2 sneller heet door de korte ontlaad periode o.i.d. ? Anders gevraagd: waarom doen ze er li-ion bij en geen lipo, wat ik zo vond is dat li-ion duurder is.

handleiding kunnen kijken (of zit er alleen een Chinese bij?). Op blz 2 staat, dat het een LiPo is.
http://www.mjxtoys.com/UploadFile/F45EN.pdf

Geen idee welke taal de manual is, want hij moet nog aan huis / buren geleverd worden.
Ik zoek vooraf e.e.a. uit als me iets opvalt, zoals dus deze li-ion accu, zoals op meerdere packs staat op websites.

Bedankt voor de link, die PDF heb ik gelijk opgeslagen.

Bij een watervliegtuig (coota) was er ook een kans op nimh of lipo accu krijgen. Manuals zijn dus niet altijd up to date.
Ik ga toch eerder uit van wat op de accu staat, dan in een manual over een rc model.

Aan sites, die niet verder komen dan de vermelding, dat het een Lithium accu is, heb je natuurlijk niks.

De fabrikant blijkt zelf ook nog een site te hebben, waarop je onder 'product' alle heli'tjes kunt vinden, die ze produceren. Er staan ook enkele gegevens bij, waaronder het toegepaste accutype en hoe lang het bijgeleverde ladertje er over doet om deze vol te krijgen:

MEIJIAXIN TOYS CO.,LIMITED

Het is ietsje anders, alle LiPo's zijn wel een LiIon accu's maar niet alle LiIon acccu's zijn LiPo's.
Het is net als met auto's, Ferrari's zijn wel auto's maar niet alle auto's zijn Ferrari's.
LiIon is dus een verzamelnaam.
Dan is de naam van fototoestel/vidoe camera accus mij niet duidelijk.

Blijft over de vraag is het een lipo of niet.
Als het een lipo is kan hij wel met deze lader geladen worden en kan er mee gevlogen worden.
Tenminste als hij er in past.
Is hij te licht is dan kan er voor een grotere capaciteit gekozen worden.
En ben je goedkoper uit.

Is het geen lipo dan is tot 4.2V per cel laden mogelijk te hoog.
Heb je meer last van zelf ontlading zo als bij lithium ?accu.
Tast je in het duister wat betreft C rate voor het laden en ontladen.

Of is dit te kort door de bocht.:confused::)

Laatst bewerkt:
De fabrikant blijkt zelf ook nog een site te hebben, waarop je onder 'product' alle heli'tjes kunt vinden, die ze produceren. Er staan ook enkele gegevens bij, waaronder het toegepaste accutype en hoe lang het bijgeleverde ladertje er over doet om deze vol te krijgen:
MEIJIAXIN TOYS CO.,LIMITED

Wederom bedankt, jij bent een echte speurneus dat je dat allemaal vinden kan!

Nu maar afwachten of ik 'the whole new f 45' toegestuurd krijg, of dat de NL webshop hem al een jaar had liggen, en er op mijn accu dan toch li-ion zal staan...
Sowieso is het jammer dat er geen wet is tegen overdrijving van webshops. 10-15 minuten vliegtijd klonk mij al te mooi, de fabrikant noemt een reeelere tijd 7-9 minuten... Of dat ze een link naar fabrikant spec's moeten plaatsen bijv.
Dit doen de grote spelers op de computer onderdelen markt vaak wel.

Websites: * Vliegtijd: ongeveer 15 minuten
* Oplaadtijd: ongeveer 2 a 2,5 uur.... tja.... (Of de oude is in deze beter dan de nieuwe..)
Uiteraard is dat 2 minuten verschil in de fabrikant opgave van 7-9 minuten afhankelijk van wind, veel of weinig servo gebruik, hoog en snel vliegen, of 'normaal en relaxt op 5 meter'.

Zal mij benieuwen!!
Op zich is er vraag naar de accu's (de webshop krijgt nieuwe uit china binnen) dus ik gok dat de vliegtijd kort is, niet 15 minuten, en elders staan deze accus ook los te koop.

Dit is geen kwestie van speurneus zijn, maar enige handigheid met de zoekcriteria van :google: (o.a. afgekeken van Ron van Sommeren).

Als je op MJX F45 zoekt krijg je allerlei webshops, als je MJX rc intoetst krijg je als eerste hit de fabrikant. Als iets lastiger te vinden is kijk je eerst op RcGroups of iemand anders al naar het zelfde aan het zoeken is geweest.

LiIon is dus een verzamelnaam.
Een verzamelnaam? Ja, als je het zo wilt bekijken wel ja. Er bestaan namelijk een heleboel verschillende soorten LiIon accu's.

Dan is de naam van fototoestel/vidoe camera accus mij niet duidelijk.
Dat zijn accu's voor gebruik in foto of filmtoestellen. Grote capaciteit om lang te kunnen fotograferen of filmen maar een vrij lage stroom want die apparatuur gebruikt niet zo veel meer tegenwoordig.

Blijft over de vraag is het een lipo of niet.
Dat zal er op moeten staan. Staat er niet op dat het een LiPo is dan kan je er het beste van uitgaan dat het geen LiPo is! Dat is veiliger.

Al zeer lang geleden (>100 jaar?) heeft men ontdekt dat het alkalimetaal Lithium zeer geschikt is om te gebruiken als één van de metalen in een batterij of oplaadbare cel. Dit komt doordat er heel makkelijk Ionen worden gevormd welke voor deze toepassingen noodzakelijk zijn.
Even een opmerking: Onder een batterij versta ik hier een niet oplaadbare, primaire, cel. De zeer veel gebruikte "Alkaline batterij" als voorbeeld. Het gaat te ver om hier uit te leggen wat het verschil is tussen primaire en secundaire cellen. Als je daar meer van wilt weten kijk dan bijvoorbeeld even HIER.

Het vervelende is alleen dat Lithium in zijn zuivere metaal vorm zeer reactief is met zuurstof. Zelfs met de zuurstof in de lucht zal het al heftig kunnen gaan reageren en ontbranden. Een ander alkalimetaal die dat heel erg doet is bijvoorbeeld Natrium.
Om deze reden bleek het nagenoeg onmogelijk om een veilige batterij of accu te maken met dit zeer “gevaarlijke” metaal. In laboratoria en voor de ruimtevaart werd het wel gebruikt maar verder niet.
Omdat men in de laboratoria door ging met de ontwikkelingen heeft men ontdekt dat het helemaal niet nodig is om Lithium in de accu's te gebruiken. Men bleek hele goede accu's te kunnen maken waarbij alleen gebruik werd gemaakt van Lithium Ionen! Die Lithium Ionen hebben niet de gevaarlijke eigenschappen van Lithium zelf en kunnen dus veel veiliger gebruikt worden. Die Ionen moeten wel bij elkaar worden gehouden wat op vele manieren kan gebeuren afhankelijk van de Ionen. Vele Ionen zijn zouten zo ook die van Lithium.
Die Lithium zouten worden bijvoorbeeld in een gell vorm bij elkaar gehouden maar kunnen ook op een plaatje van een ander metaal worden aangebracht, zeer veel keuze mogelijkheden.

Een tweede belangrijk “onderdeel” van een accu is het elektrolyt. Dat is heel vaak een vloeistof of een gell. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het “accuzuur” in je auto accu. Dat elektrolyt zorgt voor de chemische reacties tussen de platen van de accu waardoor er elektrische energie in opgeslagen kan worden. De meeste elektrolyten nemen zelf ook actief deel aan die reacties!
Het derde en laatste belangrijke onderdeel van een accu is de tweede metalen plaat. Die plaat vormt de andere pool en wordt bij zeer veel accu's en batterijen van Mangaan gemaakt. De spanning die één cel afgeeft is afhankelijk van de spanningen die ontstaan door de chemische reacties tussen de positieve plaat en het elektrolyt en tussen het elektrolyt en de negatieve plaat. Die laatste spanning is meestal vrij klein en speelt een ondergeschikte rol. Exact weet ik het niet maar ik meen me te herinneren dat die spanning zo rond de 0,5V is.
Zo zijn dus vrijwel alle accu's opgebouwd met natuurlijk de nodige onderlinge verschillen afhankelijk van de fabrikanten.

Op een bepaald moment kwam men tot de ontdekking dat er een mogelijkheid bestond om het elektrolyt niet van een vloeistof maar van een vaste stof te maken! Men ontdekte een bepaalde vorm van een polymeer die elektrolytische eigenschappen bleek te hebben. Dit opende een heleboel mogelijkheden voor de accu makers. Doordat ze nu ook vierkante en andere (“vreemde”) vormen accu's konden maken.
Men ging de Lithium Ionen op slaan IN dat vaste elektrolyt waarmee de constructie van de accu's ook nog eens simpeler werd. Dit resulteerde dus in de accu's die wij nu kennen als LiPO's!!!!!!

Maar nu het spanningsverschil! Ik schreef al dat er twee spanningen zijn die samen de klemspanning van een cel bepalen. Bij LiPo's is de spanning die ontstaat tussen het elektrolyt en de negatieve plaat een fractie hoger n.l. ongeveer 0,6V. Dat komt door het elektrolyt (die speciale vaste stof) dat wordt gebruikt.
Daarom worden “gewone” Lithium-Ion accu's tot maximaal 4,1V per cel opgeladen en LiPo's tot maximaal 4,2V. Ga je hoger dan KAN dat fout aflopen doordat er dan elektrolyse gaat plaats vinden waardoor er vrij Lithium metaal wordt gevormd uit die Lithium-Ionen! Dat kan dus tot ploffende cellen leiden met alle narigheid daaraan verbonden.

Hopelijk maakt dit het één en ander wat duidelijker. ;)

Dit is geen kwestie van speurneus zijn, maar enige handigheid met de zoekcriteria van :google: (o.a. afgekeken van Ron van Sommeren).

Als je op MJX F45 zoekt krijg je allerlei webshops, als je MJX rc intoetst krijg je als eerste hit de fabrikant. Als iets lastiger te vinden is kijk je eerst op RcGroups of iemand anders al naar het zelfde aan het zoeken is geweest.
RCGroups?

Leer dat aub ook anderen, en 'neem het op' hoe je zoekt, met welke woorden, plusjes, " 's e.d. , met: Let me google that for you
THANX !

Voorbeeld : Let me google that for you

Laatst bewerkt:
Back