LMH-120 Corona => Gyro keuze ?

Sinds kort in het bezit van een LMH 120 Corona met de volgende uitrusting :
- 3 servo's Hitec HS81 MG
- GWS PG-03 gyro
- Graupner V60 regelaar
- Speed 500 motor
- Multiplex Pico 5/6 ontvanger
- 7 cel Sanyo 2400

Nog niet mee gevlogen, ben een beginner. Vlieg al wel 3 jaar met vliegtuigen.
Kan wel hooveren op de sim (reflex) en goed overweg met coaxiaal heli (Lama) maar ja, da's eigenlijk geen 'echte' heli.

Gezien het feit dat ik een beginner ben en de Corona een FP heli is zou ik graag wat tips willen over de keuze van een gyro. Want mijn PG-03 heeft geen HH mode en ik heb begrepen dat dat voor een beginner wel handig is. Zeker bij een FP heli waarbij er steeds relatief grote veranderingen van rotortoerental plaatsvinden en dus ook grote krachten (groter dan bij collective pitch?)

Vragen :

1- Is een gyro met HH echt aan te bevelen ?

Zoja , ik heb er 2 in gedachten : GY240 (97euro) of GY401 (125euro)

2- GY401 overkill of de moeite waard ?
3- GY401 beter ? Verschil merkbaar ?
4- Hoe vaak moet je vanaf de zender de gain regelen en/of de HH uit/aan zetten ?
5- Is een HS-81MG geschikt voor een GY401 ? (digitale aanbevolen)

Alle tips welkom !

Simpel. Met de PG03 draait hij enorm weg.... een HH gyro zal dan vast helpen ;) Door de trage staart op de corona is een GY240 met HS81(MG) meer dan voldoende. Gain stel je 1 keer in en daarna niet weer dus een GY401 hoeft niet.

Je merkt het alleen duidelijk bij het hoveren. Ik ben dinsdag avond even echt rondjes wezen vliegen en dan volgt de staart met een PG03 erop heel netjes.

Ik had inderdaad ergens al gelezen dat een 'gewone' gyro de staart volgt tijdens het rondvliegen, dus dat is een voordeel.
Bij een HH moet je echt met de knuppel 'meesturen' , klopt dat ?

ik heb eens zo'n kleine heli gekocht en kan er aardig mee overweg
maar zag dat ik in de bochten bij het rondvliegen dat ik volledig zelf moest zelf meesturen is dit omdat er geen gyro in zit of is dit iets anders

Veel goede verhalen op over de GY240 gelezen net als de GY401.

Van allebei de manual doorgelezen en de GY401 lijkt mij iets lastiger in te stellen dan de GY240, zeker omdat ik nog een beginner ben.
Mede daarom de GY240 gekozen, vandaag besteld bij eheli voor 97euro, een schappelijke prijs.

Prima gyro hoor. Goede keuze.
riddick@versateladsl.be zei:
ik heb eens zo'n kleine heli gekocht en kan er aardig mee overweg
maar zag dat ik in de bochten bij het rondvliegen dat ik volledig zelf moest zelf meesturen is dit omdat er geen gyro in zit of is dit iets anders
Dan is het een heading hold gyro. Als er geen gyro in zit is het erg lastig vliegen. vooral het eenvoudig hoveren is lastig, omdat bij elke verandering in kopel de staart weg zwaait.

dank je zal dit zeker in overweging nemen dank je voor de wijze raad

om voor mijn lmh 120 ook zo iets te gaan zoeken nu nog een winkel in de buurt(belgisch limburg)
maar moet ik dan niet uitzien voor een die wel automatisch je staart laat volgen

Toch is het beter zelf de staart te sturen hoor. Dit wordt vanzelf een automatisme. Als je ooit verder wilt komen dan eenvoudige rondjes en achtjes vliegen is het verstandig gewoon met headinghold te blijven vliegen. Achteruit vliegen is anders niet goed mogelijk zonder headinghold (de staart wil immers achter de heli aan) Als de staart ineens omklapt als je met de staart naar je toe vliegt heb je de heli ineens Nose-in... als je hier niet op voorbereid ben is de crashkans erg groot.

juist dan kan ik het dus beter houden bij een zogenoemde HH
eigelijk had ik er toch al niet zo'n moeite mee om de staart zelf te moeten
sturen lijkt me eigelijk ook meer logish zeker als je een groter toestel gaat besturen dan is dit toch veel realistiser als je zelf de staart stuurt

Back