logo 10 3D vragen??

• Topicstarter Topicstarter heli-jean24
  • Startdatum Startdatum
Als je de heli in je handen hebt, en hem verdraaid, moeten de staartbladen verdraaiien (de heading corrigeren).
Dan staat hij in HH.
Doen ze dat niet dan staat hij in Ratemode.
Staartzwabber kan ook met je Gain instelling van je gyro te maken hebben.
Als je deze omlaag brengt zal hij dat niet meer doen.

Eric

@ericW.

Oke dus het knipperen van de gyro heeft daar dus niets mee te maken want ik ging er eigenlijk ook vanuit dat hij op HH staat.
Als dat niet het geval is kun je volgens mij ook niet eens opstijgen toch?
HH heb je altijd nodig neem ik aan de heli loopt ook niet weg o.i.d....
Moet ik de gain iets naar beneden doen of iets naar boven of kun je dat zo niet bepalen?(edit) zit weer naar de bekende weg te vragen haha.

Heb het uit geprobeerd hij staat idd in HH want de staart servo reageerd op heen en weer bewegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
In HH knipperen ook bijna alle gyros.
Meestal doen ze dat op het moment dat ze corrigeren.
Als hij met een regelmatige interval knippert bij aanschakeling dan staat hij misschien in rate, verschilt wel per gyro, vandaar dat ik uitleg hoe je het kan contolleren.
Knippert jouw gyro erg veel, dan kan het een teken zijn dat hij erg gevoelig afgesteld staat (gain).
Dat is ook wat je ziet als je een bocht vliegt, de staart wordt als het ware over-gecorrigeert.
De servo werkt zichzelf dan tegen, oeps te ver, oeps weer terug...etc.
Bij wat minder gevoeligheid sleept de staart gewoon mee.

Succes
Eric

Dank je wel voor de heldere uitleg.
Mijn gyro knipperd gewoon constant met een regelmatige flits dus gewoon knip...knip...knip...knip...enz..
ik zal vanavond de gain iets lager zetten en kijken of het werkt!

hmm jeetje haha!
ik heb een Futaba GY-401 en welke is mijn gain want er staat delay en limit geen gain haha.

geknipper.............?

Het knipperen van de led heeft verschillende betekenissen, afhankelijk van de knipperfrequentie.
Op pagina 12 en 13 van de gyrohandleiding (ten minste als de Robbe-versie hebt) staat de betekenis van de 7 verschilllende knipperfrequenties omschreven.

De Gy-401 dient altijd te worden opgestart in de heading lock modus.

Dus lees de handleiding eerst een goed door en als je een nederlandse setup zoekt van deze gyro........ die staat op mijn site.

vr.gr.

Joyce

Ik ga even kijken bedankt!

He bah ik heb het boekje niet van de gyro!
En ik kan het ook niet vinden op je site, heb wel een stuk gevonden over gyro en er staat wel dat het ledje constant moet branden.
Het gaat hier om robbe trouwens.
Maar desondanks hij niet constant brand, als ik de heli oppak en om zijn as draai beweegt de servo wel dus hij corrigeerd!
Maar wat nu ik weet ook niet welke schakelaar op mijn zender er voor zorgt dat hij op HH komt?
Ik maak gebruik van graupner JR MX-12

LAAT MAAR!
Ik heb het opgelost!
Was heel simpel mijn flight modus schakelaar stond inderdaad niet goed stomme ik!
hij brand nu constand en als ik dan mijn staart naar rechts stuur dan knippert de gyro op de beweging die ik maak en zodra ik hem weer in het midden hou brand ie weer normaal rood!
Tjonge hoe simpel iets kan wezen en hoe moeilijk je dan gaat denken he!
In ieder gevaal bedankt voor het meedenken en weer dingen bij geleerd...

Mvg jean paul

Op de site van Joyce staat wel degelijk alle info over de 401 ;)

Gewoon even goed zoeken daar. Het is wel van belang dat de gyro opgestart wordt in hh modus.

@Rheli.

Bedankt voor je mede zorgen ik heb het opgelost onze berichten zullen elkaar net hebben door kruist!
En het zal er inderdaad ook opstaan alleen IK kan het niet vinden ;)
maar goed het is in orde nu...
Nou nog hopen dat hij goed vliegt vanavond en dat ik nu niets ontregelt heb want hij vloog opzich goed op het staart schudden na.
Want als ik nu volledige uitslag maak naar links of rechts blijft hij ook zo staan loopt niet terug(op de grond dan) normaal loopt hij terug dus als ik hem van HH af haal dan loopt hij wel normaal terug..

Klopt ben ik ook achter nu!

Maar nu weer iets heel anders!
Waarschijnlijk storing in de ontvanger ergens?
Ik heb er niet veel last van maar het is me nu wel echt een keer uit de hand gelopen.
Zal de situatie een beetje beschrijven wat ik me kan herinneren!
Ik kwam aangevlogen vanuit een bocht dus de heli kwam op me af op dat punt draaide de heli totaal door (dus om zijn as) dus ik had nose in wat ik helemaal niet kan.
Gevolg bijna crash zonder besturings fout van mij maar door hoogst waarschijnlijk een storing.
Dat schudden zal door te hoge gain kunnen zijn maar goed dat hij plotseling totaal rond draait zonder mijn toestemming is heel wat anders.
er zit dus iets in wat niet klopt maar is het wel storing iemand ook zoiets eerder gehad?:confused::confused:

Als hij hard van links naar rechts schud dan is je gain te hoog, gaat het heel langzaam dan is je gain te laag.

Je gain is de reactiesnelheid waarop je gyro verschillen in de heading corrigeert. Als je deze te laag heeft stuurt hij terug, maar gaat hij het punt wat je moet hebben om weer goed te hangen voorbij. Vervolgens duurt het even voordat hij doorheeft dat hij er voorbij is, en gaat hij op dezelfde manier terug naar de andere kant.

Is je gain te hoog, dan geeft hij zo'n signaal dat je staart juist te snel weer terugkeert. Voordat de staart is afgeremd om het juiste punt te bereiken is hij er al voorbij. Vervolgens doet de staart de andere kant precies hetzelfde, en daardoor heb je die snelle tailwag.

En om het afstellen nog moeilijker te maken heb je bij de meer geavanceerdere figuren ook nog kans dat hij te snel of te langzaam corrigeert, maar daar kom je later wel achter.

Nou denk dat ik eruit ben "theoretisch" dan het kan veel verschillende dingen zijn idd de gain is te hoog.
Maar het kan ook zijn dat mijn heck bladen te lang zijn maar goed dit zijn de stock bladen en die schijnen geen problemen te geven.
En nog een hoop andere dingen maar blijf het toch raar vinden dat het maar heel sporadisch gebeurt dus niet de hele tijd want de ene bocht is de andere ook niet dat begrijp ik maar bij de ene keer vliegt hij zo 3/4 bochten goed en ineens heb ik een zwabber en daarna vliegt hij weer gewoon goed:confused:.

Goed toch maar eens mijn gain proberen lager te zetten.

Zoals ik het heb gezien is het schudden van zijn staart afkomstig uit een onbalans. Niet door de instellingen van de gyro. Deze onbalans wordt versterkt door de staartbuis aangezien de logo geen tail boom support heeft?

Het spotaan tikken en de 180 graden draai van zijn heli komt door een storing op zijn staartrotor servo. Oorzaak?

Regelaar zit erg dicht op de motor ca. 2cm en parallel geplaatst. ook is er geen enkele ferriet kern te bekennen vanaf zijn regelaar tot ontvanger.
De ontvanger is een ppm van graupner, dacht de 700 serie.
Ik heb geen idee, iemand een suggestie?

Mischa

Zoals ik het heb gezien is het schudden van zijn staart afkomstig uit een onbalans. Niet door de instellingen van de gyro. Deze onbalans wordt versterkt door de staartbuis aangezien de logo geen tail boom support heeft?

Het spotaan tikken en de 180 graden draai van zijn heli komt door een storing op zijn staartrotor servo. Oorzaak?

Regelaar zit erg dicht op de motor ca. 2cm en parallel geplaatst. ook is er geen enkele ferriet kern te bekennen vanaf zijn regelaar tot ontvanger.
De ontvanger is een ppm van graupner, dacht de 700 serie.
Ik heb geen idee, iemand een suggestie?

Mischa

Ik heb hier niets op aan te vullen bedankt voor de heldere en proffecionele omschrijving.

bladen balanceren, tracking controlleren.
Het kan ook nog zo zijn dat niet alleen de staartservo er last van heeft...
Dan heb je zeker onbalans.
Maar wat was er eerst het kip of het ei...
Dit zijn moeilijke problemen die je m.i. alleen oplost door eerst de mechanische afstelling helemaal te controleren op juistheid.
Dan de afstelling in de zender nog eens helemaal nalopen.
En dan pas naar de electronica en plaatsing daarvan.
Stap voor stap uitsluiten van problemen en hopen dat je het tegenkomt.

Eric

Ik denk echt dat het eraan ligt dat de heli geen staart ondersteuning heeft.
Balden zijn uitgebalanceerd kan het altijd wel weer opnieuw bekijken kan geen kwaad...
Heb de staart as vervangen trilling werd daardoor wel minder maar niet noemens waardig.
Ik wacht e-heli.nl even af want heb nog geen bericht terug gehad over mijn bestelling heb ook een feriet kern bestelt dus gelijk de kabel maar eens goed inwikkelen en hopen dat het helpt.
Ik hou de geintresseerde op de hoogte van de vorderingen.

Bedankt voor de info!

Back