Long Shot - Ivan Horesji

Hi,

Ben er eigenlijk pas sinds kort achter dat er nogal wat aktiviteit op DLG gebied is in Nederland :oops:
Een goede reden om me daar ook eens in te verdiepen. Zoals terecht opgemerkt op een andere plek in dit forum kan het nogal in de euri's lopen om zelf meteen allemaal spullen te gaan bouwen. Ervan uitgaande dat je tenminste enigzins bij de tijd zijnde spullen wilt hebben om mee te gaan stoeien.
Wat spitten op het net maakt je ook niet meteen vrolijk; de topkisten zitten namenlijk incluis apparatuur al snel ergens rond de 500 euri's :(
Ergens een gouden, financiele, middenweg zoekend ben ik uitgekomen bij een kist die ontworpen is en gemaakt wordt door een top-vlieger uit Tsjechie, Ivan Horesji. Voor diegene die deze naam niet kunnen plaatsen: Ivan H. was/is een topvlieger en trendsettend personage op mondiaal niveau in de klasse F1A (vrije vlucht - zwevers) en heeft daar tot begin jaren negentig in de wereldtop mee gevlogen.
De Long-Shot van en door Ivan Horesji lijkt mij een prima DLG. Eigenlijk heeft deze kist alles wat je vaneen beetje DLG verwacht. Het momenteel meest populaire/optimale profiel (drela 45 - 47 ct dus); acceptabel gewicht(ca 270 - 290 gr.) en een nette afwerking......
Misschien dat je er een beetje minder hoog mee kunt gooien omdat hij met het totaal oppervlak wat hoger zit als gemiddeld maar wanneer je een dergelijke kit voor onder de 200 euri's in huis kunt halen lijkt mij dat voorwaar niet slecht.
Natuurlijk ben ik nu nieuwsgierig of andere mensen hier ervaring hebben met dit toestel.........

Arno888

Arno,

Ik ken de DLG niet. Tenminste heb ik hem nog nooit zien vliegen. Het is volgens mij een van de vele Drela SuperGee klonen. En daar is niets mis mee.
Hou ons op de hoogte van je bevindingen van deze kist.

grt
Theo

Hoi Theo,

Deze longshot word toch ook verkocht door bichler? En staat in de vorige FMT??

Er staat ook bij: Hersteller:Ivan Horejesi

Hoop dat ik wat duidelijkheid heb gebracht..

Groeten Vincent

:oops: :oops: Je hebt gelijk Vincent. Goh meestal heb ik dat allemaal wel in't hoofd zitten waar welke DLG kist in stond maar deze was ik vergeten.
Hij staat inderdaad in FMT nummer 2 op pagina 142

Juistem theo,

ik dacht dat je op dit gebied niets ontging? ;)

Maar nu je het weet.. vertel eens wat leuks over de Longshot? is het wat? :)

Groeten Vincent

Ha Arno,

Ben benieuwd naar de Longshot, waarschijnlijk in jouw handen een zeer geducht wapen... Heb je hem al besteld/ in huis?

Zag op internet dat er in Engeland enkele gevlogen worden, o.a. door Mike Fantham. Zal dan wel goed zijn denk ik? Tot de 11e juni.

Peter

Peter Aanen zei:
Ha Arno,

Ben benieuwd naar de Longshot, waarschijnlijk in jouw handen een zeer geducht wapen... Heb je hem al besteld/ in huis?

Zag op internet dat er in Engeland enkele gevlogen worden, o.a. door Mike Fantham. Zal dan wel goed zijn denk ik? Tot de 11e juni.

Peter

Ha die Peter,
Nee ik heb de kist nog niet in huis. Maar ik zal je wel op de hoogte houden. Een heleboel info over dit toestel kun je vinden op dit draadje: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=365881
Van Theo hoorde ik dat "in deze prijklasse" de Highlight nogal populair is. Ook deze kist heb ik bekeken maar het vleugelprofiel in de Long Shot was voor mij toch de beslissende faktor. Niets is zo erg als een kist die niet wil "lopen" (niet vooruit te branden is) bij een briesje tegen........

Arno

arno888 zei:
Niets is zo erg als een kist die niet wil "lopen" (niet vooruit te branden is) bij een briesje tegen........

Arno

Ik weet er alles van. Een berk, een eik :|
Vanmiddag weer gooien, eens kijken wat voor'n boom dit keer in de weg staat.

Arno,

Zag dat de staartvlakprofielen het model "vlakke plaat met afronding aan de voorzijde" zijn?

Heb een Fireblade met soortgelijk staartprofiel. Ben nu aan het kijken of assymetrische staartvlakprofielen (conform Drela en Aspirin) de slechte respons van het hoogteroer tijdens het bunten verbetert. Zou misschien ook een zogprobleem kunnen zijn? De Fireblade heeft een D-doos vleugel.

Tevens heeft de Fireblade een overmatige slingerbeweging a.g.v. overtrekken van het kielvlak direct na loslaten (wel een goede trainer voor de werptechniek: iets fout gooien en hij gaat haaks door de lucht). Met vergroten van het kielvlak opp. nog niet optimaal, maar werd wel duidelijk beter, en grotere lanceerhoogte.

Hoop dat het nog beter gaat met de nieuwe staartvlakken; de Aspirin is zeer vergevend tijdens het lanceren in vergelijking met de Fireblade (en gaat nu nog ong. 1,5x zo hoog). Na het testen bericht ik wel even.

Peter

Na het testen bericht ik wel even.

Beslist doen, ben erg benieuwd naar die kist. Wanneer ik zo eens bij mijnheer Horesji rondkijk heb ik het idee dat ze daar wel ongeveer weten waar mee bezig te zijn. Vanuit de onderbuik, inderdaad, maar daar komt na je testvluchten dus verandering in.

Beslist doen, ben erg benieuwd naar die kist. Wanneer ik zo eens bij mijnheer Horesji rondkijk heb ik het idee dat ze daar wel ongeveer weten waar mee bezig te zijn.

Hi Peyrt,

In de opener van dit draadje vertelde ik al kort iets over de achtergrond van de ontwerper van dit model: Ivan Horesji
In het bijzonder de (top) vliegers in en uit de vrijevlucht wereld zijn meer als alleen maar op de hoogte van aerodynamica
en constructie technieken En Ivan was en is in die wereld nog altijd een grootte naam :olympic:
Dat heeft zeker mijn keuze mee beïnvloed !

Arno

Vandaag een mailtje van Ivan H. ontvangen dat mijn bestelling gepost is.
Beetje decadent, :oops:, heb ik de voor de Long Shot een CF rompvoorstuk besteld.
Levert een gewichtsvoordeel van ca. 8-10 gram ten opzichte van het standaard rompvoorstuk wat een "doodgewoon" GF laminaat is.
Bin gespannt (ben benieuwd) hoe lang die postduif er over zal doen.............

Arno

Bin gespannt (ben benieuwd) hoe lang die postduif er over zal doen.............

Nou, met die postduiven zit het wel snor bij die jongens. Vandaag al de spullen in huis.......
Vanavond Barca tegen Arsenal maar vanaf morgen gaan we eens kijken hoe we dat kistje in mekaar gezet krijgen.

Arno

Bah, wie kijkt er nu naar dat voetbal, ofwel bouwen of vliegen................
Vanmiddag maar effe met het bromfietsje naar het veld om te kijken, jammer genoeg heb ik nog geen rugzak model om dan mee te nemen.

Theo Coenen zei:
Bah, wie kijkt er nu naar dat voetbal, ofwel bouwen of vliegen................
Vanmiddag maar effe met het bromfietsje naar het veld om te kijken, jammer genoeg heb ik nog geen rugzak model om dan mee te nemen.

:):) De CL finale is maar één keer per jaar !

Welk veld Theo ???.

Arno

Hi,

Vanavond een eerste nauwgezette inspectie van de "Long Shot" kit.
- vleugel; 61 gram/helft(beide helften), recht !, nette afwerking voorlijst en tip, met de achterlijst kun je inderdaad een tomaatje snijden, ligger is weliswaar "voelbaar" maar lijkt mij nog akseptabel zo.
- rompvoorstuk; CF uitvoering, gewicht 31.5 gram erruggg mooi !
- staartboom; behoorlijk buigsterk maar weegt 19 gram bij een lengte van 70 cm. (diam 18mm naar 10 mm) Deze vind ik persoonlijk minder; heb hier al kontakt over gehad met Ivan. Ze zijn eigenbouw; iets anders, ook een aangepaste lay-up voor de pook, zou te duur worden :(.
Deze worden t.z.t vervangen door echte poken (zeker 5 gram lichter bij gelijke sterkte !!)
- stabilo +kielvlak; super uitgezocht balsa.........
- diversen; kompleet ! (koolmat, pennen, draad etc. etc......)
Totaal indruk: Ziet er erg goed en verzorgd uit. De prijs/kwaliteit verhouding is meer als in orde.

Arno

Die bouwdoos zag er idd heel mooi uit Arno. Ik ben benieuwd naar hoe het vliegt als die volgende week8) klaar is

Hallo Arno,

Zijn de staartvlakken al in profiel geschuurd? Zo niet, wat voor een staartvlakprofiel schrijft Horesji voor?

Zojuist de test gedaan met nieuwe staartvlak configuratie met assymetrische profielen met redelijk scherpe L.E. zoals eerder beschreven; scheelt enorm. Respons op hoogteroer is veel beter en de slingerbeweging na de start is veel minder. Nog geen still-air kunnen testen, maar schat dat de extra hoogte winst ong. 10meter is (30 sec ong.); de aangepaste Fireblade gaat nu ook als een streep omhoog.

Peter

Aha, dat ga ik proberen op mijn bruto.
Hier zitten nu ook planken op.
Zijn de roeren van de SuperGee een goed uitgangspunt?

Frans

Back