Long Shot - Ivan Horesji

Ik heb afgelopen dinsdag ook de Longshot binnen gekregen. Ziet er allemaal goed uit, Nando heeft hem ook al even bekeken.
De bouwhandleiding is niet zo geweldig, maar de post op rcgroups.com helpen er zeker bij. Gelukkig nog net op tijd gezien dat er nog een een centimeter of 6 van de staart afgehaald moet worden.
Morgen maar eens verder gaan met het bouwen en dan wellicht maandag of dinsdag er mee gaan vliegen (wel met de Evo zender natuurlijk vanwege de mixers en handzaamheid :D )

Ik heb afgelopen dinsdag ook de Longshot binnen gekregen. Ziet er allemaal goed uit, Nando heeft hem ook al even bekeken.

Hallo Johan.

Proficiat met je aankoop, al ben ik er zelf nog niet helemaal uit, daar waar het het vliegen betreft. Misschien dat ik er toch de originele staartgroep op had moeten zetten; nou ja, een beetje eigenwijs :hammer:
Maar ff een bouwtip voor jouw; leg over de las van beide vleugelheften een extra stukje glasmat/epoxie (50 grams). De twee helften tegen elkaar lijmen en alleen versterken met de stukjes kooldoek is onvoldoende. Heb ik zelf ontdekt !
Succes en hou ons op de hoogte.

Arno

Wat bevalt er minder goed aan het vlieggedrag met de Longshot?

Hi Peter,

Voorlopig hou ik het erop dat dit hoofdzakelijk aan mij ligt; het is een tijdje geleden dat ik RC gevlogen heb :) (waar was jij trouwens gisteren??)
Maar het bochtgedrag is niet je van het; zou bijna durven stellen dat het stab. wat aan de kleine kant is. Bovendien heb ik mijn twijfel of het systeempje wat ik nu gebruik om mijn all moving stab. aan te sturen (single pull met torsieveer; Aufwind 2/2005, blz. 76-77) wel precies doet wat ik wil :(

Arno

Jo Arno,

Weet niet wat je V-stelling precies is; kreeg de originele Fireblade vroeger nooit mee in de thermiek vanwege moeilijk stuurgedrag in de scherpere bochten. V-stelling drastisch vergroot; probleem grotendeels opgelost. Zit nu ongeveer op 7 cm per zijde.

Eeehhh, was er gisteren een VV wedstrijd ?? :oops:

Peter

De aansturing van het stab is nu veranderd. Het systeem met maar één draadje, werkend tégen een torsieveer in verdacht ik van wat inconsistent gedrag..... Nu is het pull-pull, met tussen een lijntje een minuscuul veertje om wat "oneffenheden" op te vangen. En dit voelt stevig aan !!!
in de vacüumzak ligt een nieuw, geprofileerd (HT23), kielvlak. Dat komt er morgen op. Ook hier wil ik dan een pull-pull systeem op zetten.
Als dit nieuwe kielvlak dan ook nog eens een keer voor 10 meter extra hoogte zorgt (Peter...) ben ik helemaal happy !

Arno

Arno,

Ben benieuwd; zag jij bij je huidige worpen met bestaand kielvlak ook een grote slingerbeweging direct na loslaten? Zo ja, dan verwacht ik zeker ook hoogtewinst met nieuwe kielvlak.

Wat is trouwens de verhouding tussen oud en nieuw kielvlakvolume? Ben van kielvlak-spanwijdte 190mm naar 250 gegaan en staartboomlengte met 100mm vergroot. Vergroten van alleen de koorde van het kielvlak gaf enige verbetering, maar niet zoveel als vergroten van de spanwijdte in combinatie met assym. profiel.

Oh ja, still-air tijden van de Fireblade met nieuwe staartgroep ong. 1 m 40 s, nu nog maar ong. 15 sec. verschil met de Aspirin.

Peter

Peter Aanen zei:
Oh ja, still-air tijden van de Fireblade met nieuwe staartgroep ong. 1 m 40 s, nu nog maar ong. 15 sec. verschil met de Aspirin.

Peter

Wow 1m40s is behoorlijk hoor!! Temeer omdat alle taken binnen F3K een maxtijd kennen van 3 minuten. Dat zou betekenen dat bij een worp van 70 meter -is al eens gehaald- je die tijd al vol maakt.

Still air, still air dat is alweer een tijd geleden in Nederland. :wink:

Ben benieuwd; zag jij bij je huidige worpen met bestaand kielvlak ook een grote slingerbeweging direct na loslaten? Zo ja, dan verwacht ik zeker ook hoogtewinst met nieuwe kielvlak.

Wat is trouwens de verhouding tussen oud en nieuw kielvlakvolume?

Hi Peter,

Ik heb nog geen vergelijkmateriaal (:)) en ben geen ervaren gooierd maar ik vond het model redelijk recht en strak vertrekken ( in elke richting die ik hem gooide :):))
Het nieuwe kielvlak is een Supergee kloon. Dit heeft een spanwijdte (nieuw woord voor een kielvlak) van 250 tegenover 200 voor het origineel. Het originele had wel meer oppervlak; hieruit volgt dus dat het Drela kielvlak een hogere slankheid heeft en vermoedelijk alleen hierdoor al effectiever zal zijn...........

Arno

Theo,

still-air tijden worden soms bij lange niet gehaald bij verstoorde lucht (soms vluchten van onder de minuut bij slechte lucht). Meestal echter zijn vluchten van 1 m 20 sec. wel haalbaar.

Ik neem aan dat die 70m+ worpen bij redelijk veel wind gegooid worden, en/of net achterin in een enorme thermiekbel?

Ben benieuwd wat de huidige hoogte is (meten op de 11e ?). Volgens de bouwers van de Aspirin is de daalsnelheid ong ws=0,37m/s, wat neer zou moeten komen op ong. 42 meter starthoogte?

Peter

still-air tijden worden soms bij lange niet gehaald bij verstoorde lucht (soms vluchten van onder de minuut bij slechte lucht). Meestal echter zijn vluchten van 1 m 20 sec. wel haalbaar.

Ik neem aan dat die 70m+ worpen bij redelijk veel wind gegooid worden, en/of net achterin in een enorme thermiekbel?

Ben benieuwd wat de huidige hoogte is (meten op de 11e ?). Volgens de bouwers van de Aspirin is de daalsnelheid ong ws=0,37m/s, wat neer zou moeten komen op ong. 42 meter starthoogte?

Hi

gisteravond een potje gevlogen (nog altijd met het vlakke plaat kielvlak trouwens), maar ik blijf nog wel een endje uit jouw buurt Peter (geen 1.40 of zo :(:()
De discussie over die hoogtes heb ik ook wel gevolgd maar met mijn F1A ervaring hecht ik weinig waarden aan die 70 meter b.v.
Waarom ?? Nou die hoogte is wel heel knap maar wanneer je de read out van de Alti bekijkt zie je dat de kist nog geen 3 sec. later alweer op 50 meter zit.........
M.a.w. die absolute hoogte is wel een leuk gegeven maar een hoogte na bijvoorbeeld 5 sec. betekent veel meer ! Suggestie voor zondag Theo.......

Arno

Die 70 meter kwam ik ergens op een Deense site tegen. Het was het absolute record.
Ook ik ben gisteravond nog aan het vliegen geweest voor de final trim en voor het eerst eens voluit gooien. Mmmm er kwam wat flutter tevoorschijn. Dat moet nog voor zondag verholpen worden. Werphoogte viel erg tegen. Ik had op volle kracht wat meer verwacht. Er lijkt veel energie verloren te gaan. Ik heb de aansturing voor de rolroeren ook niet weggewerkt in de romp en de antenne hangt er nog bij. Ook dat voor zondag even verhelpen.
Daar waar het maandag super ging heb ik gisteravond veel tijd nodig gehad om het weer "lekker" vliegend te krijgen. uiteindelijk vluchtjes van rond de twee minuten ondanks een tegenvallende starthoogte.
In het begin van de avond waren dat hoogstens vluchtjes van 40 seconden.

@ Arno
Het scharnier op het richtingsroer heeft toch een plakbandje nodig.

Die 70 meter kwam ik ergens op een Deense site tegen. Het was het absolute record.

Nou die hoogte is wel heel knap maar wanneer je de read out van de Alti bekijkt zie je dat de kist nog geen 3 sec. later alweer op 50 meter zit......... http://www.f3k.si/
M.a.w. die absolute hoogte is wel een leuk gegeven maar een hoogte na bijvoorbeeld 5 sec. betekent veel meer ! Suggestie voor zondag Theo.......

Arno,

Geloof dat dat 70 meter record bij redelijk harde wind gegooid is. Waarschijnlijk is het model direct weer in een duikvlucht naar beneden gehaald om hem niet achterin het veld op te hoeven halen? Totale vliegtijd vanaf 70 meter moet normaal toch echt meer zijn dan 20 sec.

Theo,

Ik heb bij een van mijn Aspirins (de rohacell vleugel, geen probleem met de balsa uitvoering) enorme last gehad van aileron flutter bij de start. Ik heb (eigenwijs) de ailerons aan de vleugelwortel aangestuurd in tegenstelling tot het bouwvoorstel om ze in het midden van de vleugel te plaatsen (voordeel zwpt). Weet nu waarom de servo's in het midden van de vleugel zouden geplaatst kunnen worden :oops:

Na vele tests niet tot een andere (nood)oplossing kunnen komen om de uiteinden van de ailerons te fixeren met tape (lukt omdat de aileron rel. torsieslap is). Viel me op dat dit tevens niet negatief is voor het zweefgedrag in de float-toestand.

Indien jij ook last hebt van dit verschijnsel, misschien een aanrader ivm de beperkte tijd voor de 11e? Roeruitslagen evt. verkleinen om servo's en aileron niet te overbelasten.

Peter

Geloof dat dat 70 meter record bij redelijk harde wind gegooid is. Waarschijnlijk is het model direct weer in een duikvlucht naar beneden gehaald om hem niet achterin het veld op te hoeven halen? Totale vliegtijd vanaf 70 meter moet normaal toch echt meer zijn dan 20 sec.

Hi Peter,
Heb al vaker van dit soort printjes gezien en er is toch wel enige overeenkomst met de vele (geclaimde) 80 meter bunts in F1A.
Het komt maar zelden voor dat bij een echte 80 meter bunt en bij veel van die superhoogtes in F3K de kist "bovenin" daadwerkelijk plat ligt.......

Vandaag trouwens redelijk wat gevlogen met de LS. Begin het beestje langzaam een beetje te leren kennen en heb de diverse afstellingen er nu vrij aardig in zitten.
De Alti heb ik een aantal vluchten aan boord gehad en dat is hard......
Het gros van de starts zo tussen de 30 en 33 meter; alleen als je recht in een bel gooide kwamen daar een metertje of 3 - 5 bij. Nog flink wat gestoeid met het zwp en uiteindelijk een 3 mm achter de waarde uitgekomen die de ontwerper aangeeft.

Arno

Arno,

Bij mij werkte het positief om tijdens het werpen bewust te denken: zo lang mogelijk arm gestrekt naar ACHTER te houden tijdens de romp draai (tot aan de aanslag, zeg maar). Pas op het allerlaatste moment bovenarmspieren erin gooien. Misschien helpt dit ook bij jou?

Peter

Hi Peter,

Bedankt voor jouw tips, en de life demo gisteren.
Weet nu waar ik aan moet gaan werken.... Het vliegen lukt wel maar nu moet ik dat ding alleen een beetje hoger leren weg te zetten

Wat ik gisteren eveneens nog niet voor mekaar had was mijn nieuwe zender. Vanochtend nog wat gestoeid met de programma's (de EVO9 is in vergelijk met de 3000's en 4000 een bitch) maar eindelijk had ik de zaak er dan zo in staan als ik voor ogen had. De 4 vliegstanden, start, normal, thermiek en speed en daarbij nog de spoiler(ailerons full down) op de stuurknuppel.
Nou is het niet zo dat je door een nieuwe zender beter en hoger gaat gooien maar het is wel een genot de onderlinge afstellingen voor de vliegfases volkomen onafhankelijk van elkaar te kunnen afstellen. Gingen gisteren nog een aantal lanceringen over links weg, was dat nu perfekt te trimmen :) evenals de stijghoek natuurlijk
Ondanks wat eerdere frustraties met de EVO vanwege de in mijn ogen onlogische en te gecompliceerde programma opbouw doet de zender nu precies dat wat ik wilde :):) Een genot..........
Arno

Back