Long Shot - Ivan Horesji

Vandaag opnieuwe een feestdag in Duitsland; nee, niet vanwege die goal vlak voor tijd (zoals altijd) maar vanwege e.o.a. katholieke toestand.

Dus was het tijd om eens te gaan gooien en opnieuw heb ik mijn staartgroep eraf gekeild :) Zijn die belastingen op die staartgroep nu echt zo giga of maak ik ergens een verkeerde move ?
Voordat ik die startgroep eraf keilde had ik een paar dingetjes veranderd aan de diverse flapinstellingen. Op http://www.polecataero.com/products/xp4/setup vond ik deze tips en dit was inderdaad een grote verbetering. De komende dagen dus maar weer eens een nieuwe staartgroep maken en dan weer verder !

Arno

Ik had gisteren toen je bij ons op het veld aan het gooien was al enkele keren het idee dat er ergens flutter zat direct na het loslaten.

Even een vraagje, waar laat je eingelijk de ontvanger antenne in de longshot? In de staart kan het niet omdat die van carbon is.

JohanvG zei:
Even een vraagje, waar laat je eingelijk de ontvanger antenne in de longshot? In de staart kan het niet omdat die van carbon is.

Ik heb de Jeti 5 MPD, die heeft een korte antenne van 50 cm, en die laat ik uit de romp hangen. (klein gaatje voor in de pod en daar naar buiten)
In de toekomst wil ik dit netjes doen en een kabelje in de vleugel leggen en deze met een stekkertje aan de ontvanger verbinden

Arno

Vandaag heeft m'n Longshot de eerste vluchtjes gemaakt. Vliegt erg goed en gaat mooi fluitend naar boven. De langste vlucht van vandaag was iets van 6 minuten toen IJsbrand een termiekbel te pakken had.

Ja Johan, hij vloog echt super . Mooie heide met veel termiek daar ook ;)

Wie verbraakt de tijd ? :banana:

Grt IJsbrand

Deze foto is genomen door een mede clublid, toen we aan het vliegen waren:

PICT0053.jpg

Grt IJsbrand

Yes Peter,

Je had groot gelijk met je opmerkingen over al dan geprofileerde staartvlakken. Vanmiddag de eerste keer gevlogen met weer een nieuwe staartpartij. Mijn pogingen schuim/glas staartvlakken te maken heb ik ff stopgezet omdat ik niet tevreden was over het resultaat. Daarom gisterochtend maar snel naar de modelbouwboer om, lekker ouderwets, wat lichte, 5 mm, plankjes uit te zoeken
M.b.v. deze plankjes heb ik een kopie van de Supergee staartgroep gemaakt; netjes er een profiel ingeschaafd en geschuurd en voor 16 gram was ik klaar. Aansturing middels single pull met in het stabilo niet een maar twee torsieveertjes.
Jammer genoeg had ik de Alti niet mee maar de starts waren veel strakker en ik had de indruk dat ik gemiddeld gezien hoger uitkwam.
Ook aan Johan; dit is een echte aanrader voor de Longshot. De kist wordt er simpelweg beter door

Arno

Zoals reeds te lezen was in het verslag van de Eurotour Comp in Brockhagen - D waren mij een aantal zaken opgevallen. Vooral dat de (meer ervaren) duitse vliegers hun kist vlakker weggooien en ïn feite met "oversnelheid" aan het "vlieggedeelte" beginnen en dat wat extra gewicht bij wind/thermische omstandigheden minder een rol speelt.....
Vanmiddag heb ik dan ook de kans benut om deze ervaringen om te zetten naar mijn Longshot. De omstandigheden waren prima voor deze oefening met een windsnelheid varieerend van 2 tot 5 m/sec. en voldoende thermiek.
Mijn kistje weegt 285 gram, inclusief de Ram2 Alti, die ik altijd aan boord heb. Omdat ik dat ding altijd aan boord heb durf ik intussen te stellen dat 35 meter de gemiddelde uitgangshoogte is. De eerste oefening vanmiddag was dan ook om de start wat vlakker af te stellen. Eigenlijk ging dat probleemloos en uit de data bleek dat de starthoogte onveranderd bleef; het is inderdaad wel een stuk prettiger om met wat oversnelheid aan je "vlieggedeelte" te beginnen. Je kunt dan namenlijk een wat groter gebied afzoeken naar thermiek. Na ongeveer een uurtje gegooid te hebben heb ik mijn kist voorzien van ballast. Maar liefst 65 gram erbij zodat ik op een totaalgewicht kwam van 350 gram. Dat was met gooien goed te merken. Je voelde gewoon dat je meer massa de lucht inslingerde........ De Alti liet echter zien dat de gemiddelde hoogte onveranderd bleef........
Wat wel veranderde was de afstand die je al vliegend af kunt leggen. Hierdoor kon ik mèt ballast bijna dubbel zo vaak een belletje meepikken!!! Voor mij het bewijs dat bij dit soort omstandigheden een snellere (zwaardere, dynamischere) kist zonder meer voordelen heeft.
Natuurlijk kwam de Longshot bij dit gewicht van 350 gram ook beter tegen de wind in vooruit....... Dat zou dan ook het aantal buitenlandingen terug moeten dringen, alhoewel je er rekening mee moet houden om bij dit hogere gewicht de vaart erin te houden; maak je je kist wat te langzaam dan lig je ook meteen plat ! Je lichtere kistje kun je in dat soort situaties nog "afvangen" maar met ballast aan boord is dat niet mogelijk. Blijven vliegen dus.....
Dit is weliswaar off-topic maar verklaart vlgs. mij wel waarom een dynamische kist als de "Kisal" beduidend minder V-stelling heeft als de rest. Ga je een stap sneller vliegen dan zorgt de V-stelling voor nogal wat gewaggel wanneer je niet voorzichtig genoeg stuurd. Een kist met minder V-stelling heeft hier minder moeite mee, "waggelt" wat minder en maakt daardoor meer vaart............

Resumerend durf ik te stellen dat bij wat meer wind een zwaardere kist absoluut niet in het nadeel is; eerder zijn voordelen heeft.
Bij rustiger weer geldt natuurlijk het tegengestelde waarbij je echter niet uit het oog mag verliezen dat het afzoeken van een groter gebied naar thermiek een "must" is.

Arno

off topic: Hoe is dit in te passen in een vrij vliegnde chuck?
Ballast meegeven voor verre worpen en de vleugels zo verdraaien dat ie in een belletje mooi centreerd?....hmm

crins zei:
off topic: Hoe is dit in te passen in een vrij vliegnde chuck?
Ballast meegeven voor verre worpen en de vleugels zo verdraaien dat ie in een belletje mooi centreerd?....hmm

Ook off topic: het verschil tussen een VV chuck en een DLG is dat die VV chuck niet zelf terug hoeft te vliegen naar de startplaats............(zou wel leuk zijn overigens:))

hmmm eens kijken wat een VV DLG draadje doet op het NLC forum.
Daar eens verder mijmeren over wel of geen ballast op je zwaartepunt.
(hangt ideale gewicht/formaat af van je werpvermogen?...)

Zo, nu weer verder met de Long Shot.

Hoi,

Ik heb er een besteld.

Ik vlieg nu met veel plezier mijn highlight, maar ik moet er niet aan denken dat ik hem kapot vlieg en een tijdje niet kan vliegen. Dus er moet een tweede DLG bij.

De Longshot lijkt mij een goede niet te dure optie.

Ook wel goed om eens te kijken hoe een ander type presteerd.

Ik ben benieuwd......

G.J

Vanochtend nog een tijdje gevlogen en opnieuw wat gespeeld met ballast.
Ergens rond half negen stond ik op mijn veldje, lekker koel nog trouwens :yes: en er was amper wind. Natuurlijk beginnen te vliegen onder die condities met een Longshot zonder ballast. Dat gaat intussen prima en ik kon al snel wat eerste belletjes meepikken. Net na negenen begon er een licht briesje op te komen (max. 3m/sec) en ik besloot 40 gram ballast toe te voegen waarmee het totaal gewicht op 325 gram kwam. Ook dat ging best alhoewel mij meteen duidelijk werd dat deze 40 gram niet zo'n reuze groot verschil uitmaakte waar het de voorwaartse snelheid betrof......sneller als de kale kist weliswaar maar bij deze wind en thermiek; nou, net aan dan....
Na een half uurtje vliegen de ballast weer aangepast, nog eens 25 gram erbij en nu \"liep\" het kistje pas echt lekker....... De wind was nog iets verder toegenomen en er kon lekker van het ene stuk van het veld naar het andere \"gescheurd\" worden. Maar zoals een bekende Nederlander reeds zei: \"elk voordeel heb zijn nadeel\"....... Er waren een paar momentjes bij die ik niet uitgedraaid kreeg, de kist wilde daarin echt niet mee en ik denk haast wel door de hogere vleugelbelasting.
Daar staat dan tegenover dat ik een veel groter aantal momentjes wel mee kon en daarna een behoorlijke afstand \"tegen de wind in\" kon overbruggen om weer terug op de startplek te komen.
Het blijft een kwestie van a. je kist kennen en b. de omstandigheden juist inschatten.
Mijn voorlopige conclusie is dan ook om tot aan een licht briesje van ca. 3m/sec waarbij slechts matige og geen thermische aktiviteit is zo licht mogelijk te vliegen. Bij alle andere kondities is of kan ballasten van voordeel zijn.

Arno

Vanavond nog weer heerlijk gelongshot op de hei. Ik heb 1:18 gegooit en 1:06 zelf gevlogen. Dat zijn volgens mij toch aardige tijden voor een beginnende longshotter.

Hoi,

Ik heb hem vandaag binnen gekregen,... :D

ziet er erg goed uit ( die tjechen maken mooie spullen) goed verpakt en maandag avond besteld bij Biechler, vandaag in de bus.

Nu maar wachten op een regenachtige dag, want zo als het weer nu is moet je vliegen en niet bouwen.

g.j

:offtopic:

Nu maar wachten op een regenachtige dag, want zo als het weer nu is moet je vliegen en niet bouwen.

:?: :?: :?: :?:

Vliegen bij 35 graden..........
K'weet niet hoe het bij jouw is maar op dit ogenblikk geef ik toch de vorkeur aan mijn hobbykamer van 25 gr. en aan een pilsje van 7 gr.
:proost:

Hallo,

Het DLG vliegen voor dit jaar is zo goed als voorbij en ik moet zeggen: dit smaakt naar meer.
Daarom dan ook heb ik besloten voor het seizoen 2007 nieuwe modellen te gaan bouwen die nogal sterk zullen afwijken van mijn huidige Long Shot modellen.
Om mijzelf nog eens extra te motiveren bij de bouw van deze niewe modellen heb ik dan ook besloten mijn huidige twee Long Shots te verkopen. Deze twee modellen die ik wil verkopen hebben intussen aardig wat vlieguren gemaakt maar zijn konstruktief nog altijd 100% in orde. Er zijn echter twee modificaties/verbeteringen tov het origineel gedaan: op de eerste plaats de geprofileerde staartvlakken en de werpstift is vervangen door een "blade".
Bij voorkeur verkoop ik ze compleet, dus incluis de rc-komponenten.
Een kort overzicht van de nieuwprijs van dit alles:
LongShot kit met carbon voorstuk: €185
4 x Dymond 47 servo à €19.90: € 79.60
Jeti Rex 5mpd ontvanger € 39.90
4 x Kann 350 ma à €2.50 € 10

De nieuwprijs per model ligt dus bij ca. €315.- (poef; dat is zelf ff schrikken :roll: :roll: )
Heb je belangstelling dan stuur me maar een pb'tje. Als alles vlgs plan verloopt ben ik erbij in Vlaardingen en kan er proef gevlogen worden :D

Arno

Back