Loodsboot Aeronaut Pilot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door zwartezee, 9 feb 2021.

  1. Builder

    Builder

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oostduinkerke, Belgie
    Zwarte zee, zoals je opstelling er nu uitziet kan dit niet werken, de langste kabel die van je ontvangen naar de Reely is juist, deze bedient de werking van de elektronische schakelaar.
    Maar dan de 2 andere kabeltjes die uit de Reely komen moeten anders geschakeld worden, de 2 met het male stekkertje gaat naar het component die je wil bedienen zoals verlichting, de 3 met female stekkertje moet je aansluiten op een batterij van bijvoorbeeld 6 volt. de ontvanger zal je van een aparte batterij moeten voorzien.
    Hierbij de link waar de handleiding ook in het Nederlands staat: https://manualzz.com/doc/nl/53346956/reely-1877010-electric-switch-1-pc-s--instructions
     
    zwartezee vindt dit leuk.
  2. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    zwarte zee, de reely is niks meer dan een schakelaar aangestuurd door de zender via de ontvanger.
    je zult hem dan ook op een vrij kanaal moeten aansluiten, en in de ingang komt op een voeding en die kan overal vandaan komen zowel van de BEC als van de vaaraccu, het licht een beetje aan de spanning van de verbruiker.
    groet Piet
     
    zwartezee vindt dit leuk.
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Zwartezee. ik vroeg me af waarom je de Reely schakelaar had gekocht en niet de twee kanaals schakelaar van Conrad, deze heeft op één kanaal twee schakelmogelijkheden, eventueel met en zonder geheugen.
    groet Piet
     
  4. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Dank je wel voor de link en het advies, ik ga het proberen
     
  5. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Eerlijk, dit is de allereerste keer dat ik verlichting en dergelijke in een model bouw. Ik bouw voor 80% statische modellen en wilde nu een keer iets proberen. De reel schakelaar had ik op oudere post gezien en dacht dat dat wat voor mij zou zijn. Je tip is handig voor toekomstige modellen, ga zeker vaker nu verlichting inbouwen
     
  6. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    dank je wel voor je advies
     
  7. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Gelukt, dank jullie voor het advies, je bent toch altijd voorzichtig met lipo accus A38CA701-9356-47AF-BFEF-19BD41772352.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Builder vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Blij voor je dat het werkt! Niet alle gebruiksaanwijzingen zijn even duidelijk en witte rook moeten we voorkomen als het even kan. Zelf gebruik ik multiswitches van CTI. Kunnen wel niet zoveel aan als die van jou, maar je hebt per kanaal wel 4 functies. Gebruik ze om verlichting en radar te schakelen op mijn coastertje. Schijnwerper, navigatie, dekverlichting en radar. Succes verder! Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...-kanaals-4amp-op-1ch-envelop/a-10393-20000351
     
  9. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Dank je wel klaas, ik bewaar de link. Heb de smaak te pakken gekregen met de electronica. Is gekomen door de brushlessmotoren en veel kleinere accus. Ineens was het niet meer zo log. Nu alles inbouwen en dan proefvaren. 0FB356DE-17ED-41DD-A482-259CC6BFBE36.jpeg
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je maakt weer een veel gemaakte fout.
    Een enkele cardan vangt de fout op in één as, b.v. horizontaal.
    Daarom moet je altijd twee cardankoppelingen gebruiken om de het verschil tussen de motor- en de schroefas op te compenseren, op te vangen.
    Één cardan geeft onherstelbare schade aan de motor of aan de de schroefas.
    Groet, Henk.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mits uitgelijnd zou één kruiskoppeling voldoende moeten zijn. Maar die kan maar één hoek elimineren. Vaak zie je dat een schip in het water toch een iets andere vorm aanneemt, waardoor de uitlijning verandert. Daarom is het raadzaam om twee kruiskoppelingen te gebruiken. Wel iets duurder, maar het loopt veel soepeler. Een cardankoppeling bestaat uit twee kruiskoppelingen. Als je die cardankoppeling zelf samenstelt is het belangrijk dat de draai- of knikpunten in elkaars verlengde liggen. Anders gaat het nog wringen. Tijdens het buigen wordt de koppeling langer en korter. En als dat niet gelijk gebeurt ontstaan er spanningen in het axiale vlak en dat is niet goed voor motor en schroefas. Ook geeft het herrie en vermogensverlies. Als voorbeeld: In mijn Smit Finland had ik onderhoud gepleegd aan de schroefassen en daarbij aan beide kanten een van de twee kruiskoppelingen losgehaald. Bij het monteren niet goed opgelet en de BB kruiskoppeling niet goed gemonteerd. Resultaat raar geluid in de BB aandrijflijn. Een tijd bezig geweest met de axiale afstelling van de BB schroefas. Totdat opeens het oog op de verdraaide kruiskoppeling viel. Recht gezet en rare geluid weg. In principe loopt een cardankoppeling geruisloos. In onderstaande video hoor je alleen het piepen van de motoren. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Hallo henk, dank je wel voor je feedback, zal voor de volgende zijn omdat alles vast zit. Maar is een vaste verbinding misschien niet beter? ik heb gezien dat ze dat gebruiken bij de snelle raceboten? Dat zou ik nog wel kunnen inbouwen
     
  13. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Mooi schip blijft het, ik moet hier de motoren nog steeds inbouwen, zal het doen met een dubbele kruiskoppeling
     
  14. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik heb voor mijn nieuwe boot (besteld) deze assen, zijn aan beide zijden gelagerd en worden direct aan de motor gemonteerd.
    dus geen problemen met uitlijnen en trillingen.
    groet Piet

    20210320_140338 (2).jpg
     
  15. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Eerste testvaarten gedaan, loopt goed, erg goed zelfs, komt vlot uit het water en is erg wendbaar. Kan ook heel rustig lopen. Verlichting en radar werkt nu ook.
    IMG_9907.jpg
    Maar het dek verlijmen met de romp is een absoluut drama gebleken, had al vaker gelezen dat alles niet even goed past en dat klopt.

    IMG_9844.jpg IMG_9846.jpg IMG_9845.jpg

    Ook de verschansing aan de voorzijde geplaatst en dat was helemaal niet passend te krijgen. Heb het nu opgelost met Styreen halfronde strips, oogt ook solider, moet nu nog gespoten worden en her en der bijgewerkt worden.

    IMG_9946.jpg IMG_9947.jpg
    Ik voorzie de zijkanten ook van een extra rubberen stootstrip (https://www.rubbermax.nl). Dan is alles direct afgewerkt en het oogt voller. ondanks de tegenslagen is het wel een leuk model om te bouwen en uit te bouwen. (strip is nog los)

    IMG_9948.jpg

    Alles op het dek nu monteren en dan nog verluchters plaatsten, de stootbanden monteren en de vlag hijsen. Wordt Vervolgd
     
    RenéH, wimo100 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  16. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    hij is nu al heel erg mooi, ben benieuwd als ie helemaal af is.
    petje af hoor.
    groet Piet
     
  17. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Ze is voor 98% klaar nog enkel de naam en plaats aanbrengen, ben nog uit hoe ze gaat heten. De bemanning is besteld via een hobbyist uit duitsland en ik wil nog verluchting aanbrengen. Leuk model dat met de aanpassingen aantrekkelijk is geworden. Alles past niet altijd even goed maar ze is zeker met 1/25 een schip dat leuk is om naar te kijken en mee te varen. Hoop dat het wat inspiratie heeft gegeven. Op naar de volgende een opduwer van sievers


    649B890A-1D7D-4A46-9A0B-B8A1CF9FBBBF.jpeg FED2B496-0B69-454E-9AE4-47112B63F618.jpeg 42AA6F8F-7185-43EB-8119-F87B3FD2B511.jpeg 8217ADCC-141A-450F-8224-A0126284AADC.jpeg 7D1F41F0-4BD4-40B7-A66F-A2E10CD27195.jpeg 6F6F58E6-8446-46ED-BA4E-93F8F59B87B0.jpeg
     
    RenéH, Herby63 en wimo100 vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed, ze is nog niet geheel af, de bemanning ontbreekt.
    Voor mij is het belangrijkste "het schip" en hierover moet ik zeggen, dat het resultaat prachtig is, complimenten.

    Je nieuwe project de Opduwer schaal 1:10.
    Deze heb in het verleden ook gezien.
    Destijds gebouwd door een clublid van de Haagse Modelbouw Club, HMBC.
    Hij had deze gebouwd met een model kapiteintje met zijn hand aan het stuurrad, dat meebewoog met de roeruitslag, echt leuk!
    Veel succes met je nieuwe project.
    Henk
     
  19. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    dank je wel voor je compliment. De bemanning was al besteld en komt volgende aan ook voor de opduwer. Je idee voor het stuurwiel ga ik toepassen. Heel leuk idee.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Let wel, het is niet mijn idee.
    Ik heb destijds met de bouwer gesproken.
    Na even zoeken gevonden op de site van de Haagse Modelbouw Club: www.hmbs.nl
    foto18.jpg

    Ik was vergeten, dat het rechterhandje aan het gashandel of omkeerkoppeling? zit.
    Ere wie ere toekomt. Groet, Henk.
     

Deel Deze Pagina