Losi Mini 8ight en LC-Racing EMB 1h 1/14 buggy topic

Eindelijk de mogelijkheid gehad om eens mijn auto's te wegen.

Het gewicht van mijn Losi viel eigenlijk een beetje tegen, had gedacht dat hij nu wel echt een stuk lichter was dan mijn EMB, althans zo voelt het wel als je ermee rijd, blijkt hij zelfs zwaarder te zijn.

Ik denk dat dat komt door de kunststof spoiler en de dik lexaan undertray.

Desondanks is mijn Losi ten opzichte van een standaard Losi, wel wat grammetjes afgevallen en dat terwijl er nu een dikke 28mm motor in zit, t.o.v. van de standaard 24mm motor.

Servo doosje om de buggys op te zetten.
%5BUNSET%5D

LC Racing EMB 1h, standaard incl. 2200 mah accu. (oh ja kleine wijziging, op mijn EMB zitten Losi dempers met veren)
%5BUNSET%5D

Losi Mini 8ight, allesbehalve standaard... incl. zelfde 2200 mah accu.
%5BUNSET%5D

Losi Mini 8ight 948 gram (excl servodoosje)
LC Racing EMB 1H 905 gram (excl servodoosje)

Een standaard Losi weegt 980 gram incl. accu (volgens Losi website).
Een standaard EMB weegt 900 gram incl. accu (volgens website).

Ik denk dat de banden/velgen van de EMB ook lichter zijn, maar dat ga ik nog wel wegen.

Wat is nu het verdict?
Hoe lichter hoe sneller? Hoe lichter ook hoe minder wieldruk...
Lichter is niet altijd beter. En die 40 gram merk je niet. In nitro 1:8 zit 125cc brandstof, volle of lege tank scheelt zon 110 gram, merk je niks van. Enkel waar je gewicht kunt verminderen maakt uit. Hoe lager de massa en hoe dichter bij het centrale aspunt hoe idealer
En die rallybanden van fastrax werken echt niet op dat gladde beton.
Gewoon Sorex wedsrijdbandjes erop en lekker smeren, denk dat je je dan wel kunt uitleven met flink wat grip.

Wat is nu het verdict?
Hoe lichter hoe sneller? Hoe lichter ook hoe minder wieldruk...
Lichter is niet altijd beter. En die 40 gram merk je niet. In nitro 1:8 zit 125cc brandstof, volle of lege tank scheelt zon 110 gram, merk je niks van. Enkel waar je gewicht kunt verminderen maakt uit. Hoe lager de massa en hoe dichter bij het centrale aspunt hoe idealer
En die rallybanden van fastrax werken echt niet op dat gladde beton.
Gewoon Sorex wedsrijdbandjes erop en lekker smeren, denk dat je je dan wel kunt uitleven met flink wat grip.

Ja die rallybandjes had ik eerder bedoeld als gewoon een goedkope band als je je standaard banden niet aan gort wilt rijden. Ik vond ze wel fijn rijden in een parkeergarage, uiteraard niet vergelijkbaar met een wedstrijdband, maar wel leuk voor de fun ze hadden wat onderstuur en ja you cant beat the price :-)

Ik heb geen oordeel gegeven over of lichter sneller is. Heb alleen gezegd dat mijn Losi lichter aanvoelt dan mijn EMB, terwijl het eigenlijk omgekeerd bleek te zijn. Ik heb geen referentiepunt meer t.o.v. een standaard Losi. Ik hoopte echter dat hij niet zwaarder was geworden door de dikkere motor t.o.v. de standaard Losi en dat is gelukt.

Tja en of die 40 gram wat uitmaakt.. jij vergelijkt het met je 1/8 buggy en dan een gewicht van 110 gram, nee dat zul je niet merken dat snap ik ook.
Maar op een lichtere/kleine auto, kan het relatief wel weer wat uitmaken en dan met name kijken waar het gewicht zit, zoals ik denk wat jij bedoelde met " enkel waar je gewicht kunt verminderen" .

Wat betreft wieldruk en gewicht, dat weet ik want rijd met mijn Asso ook met gewicht en daar had ik juist dus gewicht toegevoegd.

Maar zoals al gezegd, ik geef geen verdict, wilde puur het gewicht vergelijken. Zowel mijn EMB als mijn Losi zijn erg gewaagd aan elkaar.

Heb vrijdag gereden met de emb terug in yellow racing,

Met de nieuwe carisma veertjes en 10 wt shock oil.

Heb dan ook getest en heb shock pistons vergroot naar 1.2mm

Nu gaan de veertjes lekker in.

Voor indoor gebruiknwas dit perfect hij stond vrij laag bij de grond, maar had dan ook veel grip.

Voor het rijden van buiten zou ik ook de carisma shock's gebruiken met de grotere pistons maar zou dan wel 15wt shock oil gebruiken.

Met die indoor set up, kon ik wel goed de 1/10 buggy's bijhouden.

En als ik hem niet kon bijhouden dan lag het eerder aan mijn rijvaardigheden en niet aan de buggy.

Ik zou graag eens gaan rijden naar oss.

Wie zou ook eens willen gaan met de 1/14. Denk dat dat daar wel perfect is voor die cars.

Oja ik heb ook het spoiler breken probleem "opgelost"

Dus de spoiler van de emb zit vast met 4 vijsjes, ik haal dus de 2 achterste vijsjes eruit endan heeft de spoiler een beetje beweeg ruimte, zodanig dat hij plooit en niet breekt.

Allee toch minder rap breekt.

probeer anders eens die Phats bodies spoilers, die zijn wat flexibeler. Mijn spoiler op mijn emb ziet er ook niet meer uit, deels weer geplakt met Pattex 100 lijm.. maar is natuurlijk niet DE oplossing.

De phats bodies spoilers waren laatst uitverkocht.

Die was ook wel gaaf vond ik, alleen is deze body wat realistischer dan de body die u eerst gebruikte volgens mij.

ik vind ze beide gaaf, alleen denk dat die Ford body makkelijker te bevestigen is met bodyposts. Bij mijn mini moest ik de bodyposts aan de achterkant door de achterruit steken en dat was altijd wel een gedoe. Daarom gebruik ik hem eigenlijk niet meer.

Wellicht zet ik hem nog te koop voor de liefhebber.

%5BUNSET%5D

Hey cool dat je de autos heb gewogen vind ik ook wel beetje onverwacht het resultaat..
Maar ik zou liever de carbon losi hebben denk ik ziet er wel zeker zeer vet uit.
En volgens mij is het alu bij de embh 6061 toch? (wat overgens zeker goed is bij zon kleine lichte auto)
Maar ik denk dat als het 7075 was geweest dat de embh dan wel degelijk zwaarder zou zijn geweest
Of zou er nog veel gewichtverschil kunnen zitten in bodys/banden/spoilers?
En dat carbon wel zeer sterk moet zijn lijkt me :)
Hoe dan ook het weegt eigenlijk niks zeer nice :)
Grts

Alu 7075 is lichter in het gebruik dan alu 6061.

Alu 6061
Treksterkte (MPa) = 310
Rekgrens (MPa) = 275
Hardheid (Hv) = 95
E-modulus (Gpa) = 69

Alu 7075
Treksterkte (Mpa) = 570
Rekgrens (MPa) = 505
Hardheid (Hv) = 150
E-modulus (Gpa) = 72

Conclusie, Alu 7075 is 'sterker', wanneer je Alu 6061 gebruikt heb je meer materiaal nodig voor hetzelfde effect, wat resulteert in zwaardere parts.

Het verschil tussen 7000 en 6000 series is dat meestal de 7000 series magnesium en koper in de legering hebben dat maakt het materiaal sterker en lichter en duurder.

Hey GK dat besef ik, het feit is dat er in de praktijk nooit meer materiaal gebruikt wordt en dingen als towers en chassis net zo dik zijn, en dus lichter.
Kijk maar naar goedkope 1/8 buggys en je ziet bijna niks dan 3mm of wat dan ook 6061 towers
Terwijl je op dure wedstrijdkits 7075 towers van meestal 4mm zult aantreffen
Tegengesteld heb ik nog nooit een buggy met 6061 towers van 4mm gezien laat staan dikker..

Laatst bewerkt:
6061 towers van 5mm en dikker ben ik zelfs tegengekomen.
7075 zijn vaak enkel dikker aan de randen en het inwendige is dan dunner uitgefreesd.
De 6061 towers of andere parts zijn vaak dikker en een vlakke plaat.

Hallo, er zal er ongetwijfeld een bestaan daar gaat het me niet om.
Feit is nog steeds dat op bijna alle goedkope 1/8 buggys 6061 towers zitten van 3mm of zelf nog dunner misschien.
Als jij wilt beweren dat het ook maar enigzins normaal is dat je inderdaad 6061 towers van 4mm of dikker ziet op dat soort autos weet je echt niet waar je het over hebt.
Het zijn vrijwel allemaal volledig platte dunne uitgestampte towers.
Het zal misschien een verhouding zijn van 100 tegen 1, gaat eigenlijk altijd op.
Dat er echt meer materiaal gebruikt wordt om goedkopere alu legeringen te compenseren is gewoon onzin dit gebeurt eigenlijk nooit.
Fabrikanten houden het lekker dun bij goedkope autos hogere marge.
Ik ben alsnog wel benieuwd trouwens, stuur eens een linkje naar die auto met dikker van 4mm towers van 6061? :)
Grts

QUOTE: Als jij wilt beweren dat het ook maar enigzins normaal is dat je inderdaad 6061 towers van 4mm of dikker ziet op dat soort autos weet je echt niet waar je het over hebt".

Zo is dat, jij hebt gelijk... einde discussie!

Maar weer on-topic met de 1:14 autootjes ?

Hey ik bedoelde het niet kleinerend hoor.. anders sorry als dat zo overkwam. ik heb speciaal nog even moeite gedaan en gekeken, en ben ook een auto tegengekomen met 5mm 6061 towers.
Maar dan nog, dat is echt een uitzondering. En trouwens natuurlijk nog niet voldoende om te compenseren voor een mindere kwaliteit alu (dit stukje ging het mij eigenlijk om).
Maar weer ontopic idd
Grts

even geexperimenteerd met verschillende spoilers op mijn LC Racing EMB 1H

Met een Losi spoiler
20130407_172756.jpg

20130407_172751.jpg

en een Phats bodies spoiler
20130407_173754.jpg

20130407_173802.jpg

zelf vind ik de phats bodies spoiler wel gaaf staan.

Back