Peter Den
PH-SAM
Afgelopen vrijdag het volgende meegemaakt:
Vloog met mijn zwever op ongeveer 150m hoogte in redelijk sterke thermiek.
Ik wilde net iets onder de zon doorsteken toen ik lost signal piep van de zender doorkreeg.
Het volgende moment was mijn kist in de zon verdwenen.
Ondanks lost signal van alles proberen te sturen maar de kist kwam niet meer te voorschijn.
(Blauw, maar een beetje heiige lucht)
Een enkele clubgenoot dacht het model gezien te hebben en dat deze achter een paar bosjes op ongeveer 400mtr afstand verdween.
Na twee pogingen zoeken kreeg ik op een bepaalde plek een heel zwak signaal: direct mijn maispieper aangezet en na nog eens crossen door de bush uiteindelijk mijn model gelokaliseerd: pas op een meter of 20 kreeg ik weer een redelijk signaal.
Model neergestort aangetroffen met flinke schade.
Het probleem: Waarom had ik lost signal?
De volgende test gedaan:
(alle testen uitgevoerd met betreffende oude ontvanger en herhaald met een nieuwe ontvanger met gelijk resultaat)
Setje ontvanger/akku in een struik in mijn voortuin gehangen.
zender op normaal vermogen .
na 20 meter antennesignaal van 9 naar 7
na 40 meter antennesignaal van 7 naar 5
na 100 meter antenesignaal van 5 naar 2
bij 140meter signaal onzeker 1 TOT 0 en af en toe lost.
zender op RANGETEST .
na 20 meter antennesignaal van 9 naar 5
na 40 meter antennesignaal van 5 naar 4
na 100 meter antenesignaal van 4 naar 1
a) Volgens mij is het verloop van het antennesignaal over 100meter te veel.
b) Verder valt op dat het verschil tussen normale sterkte en rangetest maar gemiddeld 1 tot 2 punten is, lijkt mij te weinig.
Echt weten doe ik dit echter niet: iemand hier meer ervaring in of weet echt wat ik moet verwachten?
c) Is het denkbaar dat het hierboven beschevene niet aan de ontvanger(s) ligt maar aan de zender: bv dat de outputsterkte door een defect te laag is?
d) Is er iemand in Nederland bekend die dit kan constateren/repareren?
Ik ben namelijk niet graag mijn zender kwijt voor een langere buitenlandse periode.
Vloog met mijn zwever op ongeveer 150m hoogte in redelijk sterke thermiek.
Ik wilde net iets onder de zon doorsteken toen ik lost signal piep van de zender doorkreeg.
Het volgende moment was mijn kist in de zon verdwenen.
Ondanks lost signal van alles proberen te sturen maar de kist kwam niet meer te voorschijn.
(Blauw, maar een beetje heiige lucht)
Een enkele clubgenoot dacht het model gezien te hebben en dat deze achter een paar bosjes op ongeveer 400mtr afstand verdween.
Na twee pogingen zoeken kreeg ik op een bepaalde plek een heel zwak signaal: direct mijn maispieper aangezet en na nog eens crossen door de bush uiteindelijk mijn model gelokaliseerd: pas op een meter of 20 kreeg ik weer een redelijk signaal.
Model neergestort aangetroffen met flinke schade.
Het probleem: Waarom had ik lost signal?
De volgende test gedaan:
(alle testen uitgevoerd met betreffende oude ontvanger en herhaald met een nieuwe ontvanger met gelijk resultaat)
Setje ontvanger/akku in een struik in mijn voortuin gehangen.
zender op normaal vermogen .
na 20 meter antennesignaal van 9 naar 7
na 40 meter antennesignaal van 7 naar 5
na 100 meter antenesignaal van 5 naar 2
zender op RANGETEST .
na 20 meter antennesignaal van 9 naar 5
na 40 meter antennesignaal van 5 naar 4
na 100 meter antenesignaal van 4 naar 1
a) Volgens mij is het verloop van het antennesignaal over 100meter te veel.
b) Verder valt op dat het verschil tussen normale sterkte en rangetest maar gemiddeld 1 tot 2 punten is, lijkt mij te weinig.
Echt weten doe ik dit echter niet: iemand hier meer ervaring in of weet echt wat ik moet verwachten?
c) Is het denkbaar dat het hierboven beschevene niet aan de ontvanger(s) ligt maar aan de zender: bv dat de outputsterkte door een defect te laag is?
d) Is er iemand in Nederland bekend die dit kan constateren/repareren?
Ik ben namelijk niet graag mijn zender kwijt voor een langere buitenlandse periode.
Laatst bewerkt: