Low Budget CNC aansturing, zonder stappenmotoren

Joost zei:
LED-Maniak zei:
Die DC motoren zijn echt te klein voor een beetje fatsoenlijk freeswerk.
Wat versta jij onder fatsoenlijk freeswerk?

Met fatsoenlijk freeswerk doel ik op 2mm hout dat je in 1x zou moeten kunnen frezen. En inderdaad, met veel vertraging moet het lukken alleen ik denk niet dat je erop zit te wachten dat een printje van 5x5cm een half uur moet gaan duren.

Als je er printplaten mee wilt frezen ben ik bang dat je verre van goedkoop zal uitkomen. Dit omdat banen dicht op elkaar zitten. Uiteraard ligt dat aan de dikte van de banen.

[edit michel]Quote kleiner gemaakt ;)

Gaaf. Heb je al bedacht hoe je het vector bestand/frees bestand moet gaan ontleden en vertalen naar een pad wat de frees moet gaan volgen?

Joost zei:
(heb maar even de oude pc op m'n broertjes kamer gebruikt, zodat ik niet de LPT van 'goede' pc opblaas ;)
Je broertje zal je dankbaar zijn ;)
Misschien een optocoupler scheiding-kje maken? (die zijn ook niet zo duur hoor ;) )

zolagn het spelingsvrij is en je genoeg nauwkeurigheid kan bereiken met een opto op een snel draaien tandwiel..... zou best eens goed kunnen werken ;) zal alleen wel een precies werkje worden.

@Joost
Héél leuk project! Ik hoop voor je dat het lukt!!!

@Peter Pankras
Je kunt beter met de klonen doorgaan. Ik gebruik nu (na de Ferm kloon) ook een DURE dremel en heb wederom hetzelfde probleem. En dan bedoel ik niet na een tijdje, maar gewoon gelijk uit de doos!
In mijn ogen is het 100% zonde geld!!

Dat idee met die opto-couplers is ronduit schitterend, werkt in principe zelfs nauwkeuriger dan een stappenmotor. Carry on.

LED-Maniak zei:
Alleen ik denk niet dat je erop zit te wachten dat een printje van 5x5cm een half uur moet gaan duren.
Wel, hoe sneller hoe beter, maar ik heb zojuist al uitgevonden dat het maximale aantal pulsjes, dat de computer (en met name mijn programma :roll: ) kan verwerken, zeer beperkt is.

Satoer zei:
Gaaf. Heb je al bedacht hoe je het vector bestand/frees bestand moet gaan ontleden en vertalen naar een pad wat de frees moet gaan volgen?
Thx! Ja, ik ben wat gaan kijken naar vector bestanden, en hoe ze zijn opgebouwd. .plt bestanden lijken het makkelijkst in elkaar te zitten. Die lijken bruikbaar voor simpel 2.5D freeswerk. Daarna misschien Gcode uitpluizen.
Uit het .plt bestand ga ik alle coordinaten inladen. Die ik eventueel in m'n programma bewerk ofzo. Als je vervolgens de frees naar punt 1 laat gaan, en dan naar punt 2 enz., moet het hele ontwerp uitgefreest worden, lijkt mij.

Iemand nog een idee waar ik 'lange' kogel ladegeleiders kan halen? Bij de praxis hadden ze alleen 30cm, en van die met gewone wieltjes.

Het lezen van de pulsjes moet ook met een PIC natuurlijk ;) Jij zegt : PIC ga x pulsjes naar voren, hij meet dat super snel en jij krijgt een bericht als hij daar is. Kan in een fractie van een seconde in princiepe. De electronia aansturing bouwen we zo. Helemaal als er geen vervelende stappenmotoren bij zitten. Software is ook niet zo'n probleem. Budget en mechanica WEL!

Theo Coenen zei:
Joost ziet er goed uit, als het straks allemaal werkt maak ik hem gelijk ook na, dus gebruik aub het kiss principe, ik ben niet zo goed in het electronica gebeuren.

Wel.. ik gebruik in mijn ogen het Kiss princiepe, maar andere denken daar wellicht anders over... een beproefd concept uitwerken is simpeler lijkt mij.
Verder, komt hier ook best wat electronica aan te pas. Maar de kracht, van deze aansturing, zit hem in de software.. Het zal dan ook het langst duren om dat goed te krijgen. (ervanuitgaande dat het lukt.. :? )
Ik loop iets verder met dit project dan ik hier gepost heb, en ik kan je vertellen dat het een heel gepruts is om alle (elektronische) onderdelen op elkaar af te stemmen. Alle onderdelen zijn hergebruikt, verschillen van elkaar, en moeten anders behandeld/geschakeld worden.. Kortom, zonder dat je diep in de besturing zit, zal het een heel gepruts om het werkend te krijgen.
Daar komt nog bij dat het programma is afgestemd op mijn aansturing.. en ik weet niet of ik het, gezien de tijd die dat kost, aan ga passen, zodat het bruikbaarder wordt..

Maar dat is van allemaal van later belang, eerst maar eens wat werkends laten zien..

@Tandango, ik kan helaas nog geen PIC's programeren.. staat al een tijd op m'n 'to do' lijst, alleen de tijd ontbreekt.

Misschien is een samenwerkings verband een idee ;) Als jij de mechanica bedenkt bouw ik dat na, bedenk ik er electro en software bij wat jij dan weer kan gebruiken :)

Mechanica bedenken? .. als er iets duidelijk is hoe het moet, is het dat.. toch?

Heb deze aansturing voor m'n ProfielWerkStuk ontworpen en gebouwd. Ben vandaag officieel geslaagd. M.a.w. ik heb al een werkende as.
Sneller zou mooi zijn, alleen trekken mijn huidige motoren dat denk ik niet. We zullen eens kijken. Over welke software heb je het trouwens? Die op de PIC, of op de pc?

Electronica ook al wat uitgebouwd.. transistors 'versterken' het signaal uit de lichtpoortjes. De oude pc boven ontving de signalen ook zonder versterking. Nu ontvangen ze ze beide.

DSC00007%20%28Small%29.JPG

DSC00013%20%28Small%29.JPG

Ziet er misschien ingewikkeld uit, maar is gewoon 3x hetzelfde (nouja, bijna) en een voeding voor de leds in de sluizen.

Okeeeee:

2 geleiders uit een 2 printers gesloopt. Zijn niet even dik, maar ja, who cares?

z-geleidingsstaven.jpg

Beetje hout..

z-geleiders.jpg

Bijbehorende schuiflagers

freeshouder.jpg

En hier kan dat ding in.. (toch blij dat ik ooit voor fl0,50 een stapel geëtste printplaten gekocht heb op de rommelmarkt..;))

z-geleider_omlaag.jpg

Ding omlaag

z-geleider_omhoog.jpg

Ding omhoog

DSC00045%20%28Small%29.JPG

Draadeind erdoor, en moer vastgezet op bewegende gedeelte. Nou ja, moer.. 2 moeren, zo van elkaar gedraaid en vastgesoldeerd dat er
geen speling op zit, maar ze nog wel soepel draaien.

DSC00050%20%28Small%29.JPG

Uitstekende assen afgeslepen.

DSC00055%20%28Small%29.JPG

Sleufje ingeslepen, om de koppeling toch nog enigsinds flexibel te houden. (uitgaande motoras hoeft nu niet EXACT in lijn met het draadeind gemonteerd te worden..)

DSC00063%20%28Small%29.JPG

'schroevendraaier' uit de as geslepen, en motor gemonteerd.

DSC00091%20%28Small%29.JPG

De Z-as

Nu de X- en Y-assen nog. Zoek nog een paar gekogelde lade geleiders langer dan 30 cm..

man dat wordt zwaar. Dat is een stuk lastiger snel te bewegen. Ik wou een klein sterk motortje, speed 500 formaat gebruiken op een simpele spindel, hetzelfde is maar veel kleiner.

Ik heb nog geen software maar dat is vrij snel gemaakt zodra er mechanica is. PIC software is zo gebeurd. Even een protocol afspreken, wat tellers op interrupts die gegenereed worden door de lichtsluizen. 2 H bruggen voor de motoren. Dat is niet het lastige. De pc software is lastiger. Daar heb ik nog geen idee van ;)

H-bruggen wilde ik eerst doen. Deze hebben echter geen rem.. iets wat zeer zeker nodig is gebleken.

Zwaar.. tja.. lichter kan wel, maar wil zo min mogelijk speling. En de frees hoeft niet te racen hoor.. gaatjes boren etc. moet ook niet té snel gebeuren. Het is mooi als hij snel kan (reizen van punt naar punt), maar snelheid heeft geen prioriteit bij mij. Drink ik wel een extra bakje koffie, of bouw ik wat verder ;) Ben al blij als het uberhaupt lukt. Daarna zien we wel verder.

Joost zei:
Zoek nog een paar gekogelde lade geleiders langer dan 30 cm..
Kijk even bij de proffesionele ijzerhandel.
Dus waar "de bouw" haar gereedschap, schroeven hang- & sluitwerk etc haalt. Daar hebben zie die.

Ik heb er bewondering voor dat je zoiets aan pakt hoor en ben natuurlijk erg benieuwd. Wie wil er immers niet een mooi frees tafeltje?

Joost!

Gefeliciteerd met het geslaagd zijn! :music: :banana: :proost:

En wat dit draadje betreft: ik ben nu geabonneerd en ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt. :P

Begrijp er verder helemaal drie maal niets van, behalve dat het de bedoeling is dat je iets computergestuurd gaat fresen.

Toch? :roll:

Succes! :thumbsup:

jan.

Joost,

Ik heb de balle verstand van al die schakelingen. Maar nabouwen kan ik ze vast wel. Mocht dat project lukken bouw ik hem ook.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken. :D

Back