Hoi!
Daar ben ik weer. Ik lig gelukkig de afgelopen maand veel wakker ’s nachts doordat mijn dochtertje niet doorslaapt, dus dan kan je lekker over dit soort dingen denken. Er zijn inmiddels een paar dingen gebeurd:
Het schema van de 80A voeding van het jijbuisfilmpje dat ik linkte, krijg ik ondanks toezegging toch niet. Da’s balen.
Wel kan ik van die persoon een 10W laser diode set-up kopiëren, maar dat lijkt me wat weinig voor snijden. Ik heb een andere referentie van iemand de met een 4W diode snijdt; max 1,5mm dik balsa en dan is de snede 0,5mm breed. De 10W blijft een optie voor als de rest niet lukt, maar ik wil eigenlijk meer vermogen.
Dus ben ik gaan rekenen aan een eigen schema, niet gestoord door enige kennis van zake. Ik heb het volgende bedacht, en ik hoor graag jullie (opbouwende, positief bedoelde…) commentaar.
Ik wil een transformator ombouwen zoals in het youtube filmpje, en gelijkrichten met diezelfde dikke diodes. Deze komen gemonteerd op een watergekoeld koellichaam. Dan een heleboel elco’s (moet ik nog even aan rekenen), zodat ik uiteindelijk op 7V gelijkspanning uitkom, met de mogelijkheid tot vele Ampères.
Dan zet ik 3 stuks 0,25Ohm 100W weerstanden parallel (= 0,08333Ohm), dit wordt mijn meetstation. Door het voltage over deze set te meten en te verrekenen met de weerstand, weet ik de stroom die er loopt. Simpele paneelmeter zal het wel worden.
Vervolgens komt er in serie met de meetweerstand een dummy load, ook weer diezelfde weerstanden, ook weer 3 stuks.
Parallel aan de dummy load, schakelbaar, komt de laser diode met in serie een voorschakelweerstand. Deze voorschakelweerstand bestaat uit 2, 3, 4 of 5 van de eerder genoemde 0,25Ohm weerstanden parallel. Met 2 weerstanden gaat er 16A door de diode (die begint met laseren ergens tussen de 9 en 13A volgens de spec). Met 3 weerstanden wordt het 24A, met 4 weerstanden 32A, en met 5 stuks 40A. De diode mag maximaal 53A hebben, dus ik zit nog ruim binnen de specs.
Van waar de dummy load? Nou, ik denk dat door de behoorlijke capaciteit die er nodig is om de spanning uit te vlakken, er bij het aan- en uitzetten van de laser behoorlijke spanningspieken kunnen ontstaan. Deze slopen waarschijnlijk de diode. Dus wil ik het hele systeem starten en stoppen op de dummy load. Het activeren en deactiveren van de laser gebeurt door stroom of over de dummy load, of over de laser en voorschakelweerstand te sturen. Dit zal met een behoorlijk relais gebeuren, zo één waarmee je flinke electromotoren start en stopt. Deze relais kan ik via mijn werk verkrijgen.
Hoe moet het gaan werken? Nou, goed, hopelijk. Stappenplan:
- Je zet de boel aan. Alles gaat dan over de dummyload.
- Het gewenste laser vermogen (stroom) schrijf ik als ‘stop’ met tekst in het CNC programma. Bijvoorbeeld eerst graveren, de CNC gaat naar z’n startpositie en vermeld de tekst: stel in op 16A. Dan doe ik dan handmatig (schakelaars tussen de voorschakelweerstanden) en met enter bevestig ik dat de machine aan de gang mag.
- Na het graferen ga ik snijden, de machine stopt en vermeld dat ik bijvoorbeeld 32A nodig heb voor het plankje dat er ligt. (Ik moet dus een tabel met materialen, diktes, ampèrages en snijsnelheden maken). Eenmaal ingesteld druk ik op enter, et voilà, alles gaat perfect!
- De CNC schakelt de laser aan en uit door de relais te activeren die de stroom of over de dummy load, of over de voorschakelweerstand / diode sturen.
- Pas als alles klaar is, de laser dus uit staat en de stroom dus over de dummy load loopt, zet ik de voeding uit. Dat levert misschien een spanningspiek op, maar die gaat niet door de diode. En de capaciteit ontlaadt zich over de dummy load.
[EDIT]Schema (zonder capaciteit):
[/EDIT]
Nou, zoiets dus. Ik zou zeggen, shoot!
Dank,
Hugo