Low budget laser ideeën

Discussie in 'CNC' gestart door HugoW, 24 apr 2012.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  2. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    FF abo genomen. Ik heb een kleine CNC maar een lazer die plexi en balsa kan snijden blijft toch interessant. (Alhoewel ik al tig andere "projectjes" heb)


    Even een tip voor het geval je nog een tafel moet maken : MakerSlide Europe - MakerSlide Europe - (Powered by CubeCart)

    Blijf vooral linkjes en voortgang posten. Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Mocht je echt zelf een lazer willen bouwen, dan moet je echt een keer naar het fablab in Denhaag komen. daar zijn we op dit moment zelf een lazer aan het bouwen met een 400 wat CO2 buis. plannen om de buizen zelf te gaan maken zijn er op korte termijn ook. Verder zijn er plannen om er een workshop te gaan geven heo je zelf een diode laser knutseld waar je ook echt iets met kan. Dus niet alleen een ledje aansluiten maar ook zorgen dat die met twee draadspindels beweegt en netjes je ontwerpje uit snijd.

    info apenstaartje fablabdenhaag.nl
     
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Dat ziet er echt interessant uit. Lijkt me ook een goedkopere oplossing dan de duurdere SBR rails.
    De vraag is, kunnen ze veel kracht verdragen.
    Heeft iemand ze al uitgetest?
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Iig zeker niet zo stabiel.
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Mini-update van mijn zijde; er is in overleg met wat electro mensen een erg eenvoudige, door CNC aansturing regelbare voeding uitgedacht. Ik ga hem bouwen en testen, maar dat wordt wel ergens van de zomer, denk ik.

    Hugo
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is bij een laser toch veel minder kritisch dan bij verspaningsmachines? De enige krachten zijn weerstand/wrijving van geleiders en vertragings- en versnellingskrachten. Je hebt geen verspaningskrachten die volgens mij bij draaien en frezen veel groter zijn dan de wrijvings- en massakrachten.

    In principe kan daarom (denk ik) het mechanisme voor een laser aanzienlijk lichter uitgevoerd worden. Ik heb alleen geen ervaring hiermee.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Je hebt gelijk Ad, was even vergeten dat het over een laser-machine ging.
    Zal wel niet geschikt zijn voor een reguliere cnc.

    Misschien wel te overwegen voor een low-end mdf cnc voor mensen met een eerste project als proef.
    (daarbij beschouw ik ook mezelf)
     
  9. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    Er is natuurlijk een verschil tussen een cnc-frees die een 8mm 4 snijder door staal wil jagen en een freesje van 2mm door alu of hout. Voor dat laatste lijkt mij het wel geschikt. Voor het zwaardere werk heb je ander spul nodig.
     
  10. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    In mijn geval is het voor hout, glasvezelepoxy van 2mm en aluminium.
    Aluminium hangt nog af van wat ik nu ga bouwen.
    Eerst een eerste test cnc-machine bouwen met de rails in deze topic, dat zou dan enkel voor hout en glasvezelepoxy zijn.
    Of bouw ik direct een stevige machine (dus niet met de geleidingen in deze topic). Dan zou ik graag bovenstaande 3 materialen verspanen.
    Maar ik ben er nog niet uit.

    Maar wel handig om te weten dat dit soort rails bestaan, ze zijn echt een pak handiger en goedkoper dan die andere rails. Ideaal voor een eerste bouwcnc.
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel

Deel Deze Pagina