low-buget quadcopter bouwen

Discussie in 'Multicopters' gestart door chriskooijman, 12 mrt 2017.

  1. misterx

    misterx

    Lid geworden:
    10 mrt 2011
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Hoorn
    Zoiets bedoel ik inderdaat. Als je de bedoeling hebt om verder te gaan in de hobby loont het om een iets duurdere te kopen die je langer kan gebruiken! Hierbij is het aantal kanalen vooral intressant. Voor een standaart quadcopter is 6 kanalen voldoende. 4 voor de besturing en 1 voor de flightmode. Ga je echter verder en krijg je een copter met gimball en bijvoorbeeld intrekbaar landingsgestel word het een ander verhaal. Dan krijg je ineens:
    4 voor besturing
    1 voor je flightmode
    1 voor pitch van camera gimbal
    1 voor yaw van camera gimbal( als je een 3 as gimbal hebt)
    1 voor je landingsgestel.
    Dan kom je dus al op 8 kanalen. Andere opties zijn uiteraard ook mogenlijk. Dingen als camera switchers voor FPV vragen om nog een extra kanaal!

    Wat ik dus bedoel is overweeg even waar je heen wil met de hobby en hoeveel kanalen heb je daarvoor nodig! Benoem desnoods even hier wat je in gedachte hebt, dan kunnen wij je adviseren met het aantal kanalen!
     
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Voor ongeveer t zelfde geld koop je een dji f450 kit. Dan zit je zeker goed. Als je met deze spullen een crash maakt moet je weken op onderdelen wachten. Klinkt leuk zelf bouwen maar is hetzelfde als een goede pc bouwen. Neem de juiste componenten. Geen budget spul.
     
  3. chriskooijman

    chriskooijman

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Terschelling
    Ik denk dat ik uiteindelijk wel 7of 8 kanalen nodig heb.
    4 voor besturing
    1 voor flightmode
    1 voor pitch van camera gimbal
    1 voor fpv vliegen
    En dan nog een vraag: Heb je er ook een nodig om licht op je quadcopter te besturen? Want dan komt er nog 1 kanaal bij.

    Bij deze zender worden 2 ontvangers meegestuurd.
    Een 6 kanaals pwm en een 10 kanaals ppm.
    Ik weet nog niet wat het verschil is tussen pwm en ppm, maar als ik ook met ppm kan vliegen heb ik dus 10 Kanalen. En dat is dan dus zeker genoeg.
     
  4. misterx

    misterx

    Lid geworden:
    10 mrt 2011
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Hoorn
    Simpel gezegt. Pwm heeft voor elk kanaal een eigen draadje. Ppm heeft 1 draadje waar alle signalen overheen gaan. Na de ontvanger kan je van ppm ook pwm maken door een klein printje. Google doet wonderen voor de lange uitleg
    Kijk wel even goed welke soort de flightcontroler accepteerd. Sommige accepteren alleen ppm, of Sbus (gaat ook over 1 draadje, alleen ander protocol).
    Als je dus een sbus flight controler probeert aan te sturen met PPM gaat het niet werken!
     
  5. chriskooijman

    chriskooijman

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Terschelling
    Oké bedankt voor je reactie. Ik heb het even gescontroleerd, en deze zender ondersteund pwm, ppm en Sbus.

    Dan nog even een vraag: De FC die ik wil bestellen ( Naza m lite) gaat toch wel iets over mijn budget heen. Weet iemand nog een website die hem goedkoper verkoopt?
     
  6. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Een naza mlite staan er genoeg op mp. Je kan deze updaten naar full naza. Dan heb je alle opties.
    Alternatieven zijn er nauwelijks of je moet gaan prutsen met mini bordjes en software uit de open source hoek.
     
  7. Timcopter

    Timcopter

    Lid geworden:
    3 jun 2015
    Berichten:
    82
    Voor eventuele onderdelen zoals ESC's, FC, motoren etc. raad ik je aan hier eens even rond te kijken: http://www.banggood.com/Wholesale-Multi-Rotor-Parts-c-2520.html

    Hebben werkelijk alles wat Hobbyking ook heeft en meestal zelfs nog goedkoper plus gratis verzending..
     
  8. chriskooijman

    chriskooijman

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Terschelling
    Oké ik heb even rondgekeken op banggood en heb wel wat dingen goedkoper kunnen vinden. Dus binnenkort zou ik weer even een lijstje van de onderdelen tot nu toe maken.

    Dan nog even een vraag: De meeste zenders zijn verkrijgbaar in mode 1 en 2 wat is het verschil tussen deze zenders? Ze zien er namelijk van buiten hetzelfde uit.
     
  9. misterx

    misterx

    Lid geworden:
    10 mrt 2011
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Hoorn
    De mode's van zenders hebben te maken met de sticks en wat ze doen. Bij mode 2 (wat de meeste van ons vliegen) zit je throttle en yaw op de linker stick en de roll en pitch op de rechter. Bij mode 1 zijn je throttle en pitch omgedraait. Dus yaw en pitch op links en throttle en roll op rechts.
    Ik zou voor mode 2 gaan. Dit word het meeste gebruikt in de quadcopters en daar kunnen dus ook de meeste mensen je mee helpen.

    Als je even research doet naar de zender die je wil kopen kom je er achter dat een hoop zenders 'omgebouwd' kunnen worden tussen mode 1 en 2. Vaak is dat niet meer als een paar schroefjes aan de binnenkant van de radio los of vast draaien en in de software de kanalen aan een andere stick koppelen!

    Tevens bestaat er ook mode 3 en 4, is hetzelfde als mode 1 en 2, maar dan zit je roll en yaw omgedraait!

    Lees dit maar eens door! http://www.modelbouw.nl/wiki/mode-1-of-mode-2-kiezen-voor-je-zender#.WMrxyDztSEc
     
  10. chriskooijman

    chriskooijman

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Terschelling
    Oké, bedankt voor de link. Ik heb het even goed doorgelezen en ik heb besloten dat ik voor mode 2 ga.

    Nu dan even een andere vraag: weten jullie nog websites voor goedkope rc onderdelen. (m.u.v. hobbyking, banggood, aliexpress)
     
  11. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    EBay.co.uk
     
  12. chriskooijman

    chriskooijman

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Terschelling
  13. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Zoals ik eerder zei. Neem eet bouwpakket dji 450 niet duur en niet dit soort problemen:daar staat bij dat hij max 20a uitgangen heeft, maar mijn esc zijn 30a.
    Net zo kostbaar aan het eind en gegarandeerd goed!
     
  14. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Ik heb een 550 6 armen .
    Betaalde 225 voor het ding. Zijn er nu ook nog voor dat geld.
     
  15. chriskooijman

    chriskooijman

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Terschelling
    Ik ben toch echt van plan met het frame wat ik al gekozen had en een pdb te gaan bouwen. Of dat het eerder genoemde pdb word, weet ik nog niet. Daarom de vraag of het wel kan als de uitgangen van het pdb maximaal 20a aankunnen en mijn gekozen esc 30a zijn.
     
  16. misterx

    misterx

    Lid geworden:
    10 mrt 2011
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Hoorn
    De pdb moet voor jou als beginnende vlieger geen probleem zijn, het hebben van een 30 amp ESC betekend niet dat ze altijd 30 amp trekken. Je kan even een berekening maken op deze website https://www.ecalc.ch

    Het max amp per motor is afhankelijk van de combinatie van je props en motoren. Als vergelijking, ik vlieg met een TBS Discovery pro van 2,1 kg en ik hover op ongeveer 20 amp, dat is dus 5 amp per motor. Als ik normaal rondvlieg kom ik meestal niet boven de 35 amp. En toevallig gisteren nog geprobeert, tegen volgas zit ik ergens rond de 70 amp.

    Dit alles zit dus binnen de 20 amp per uitgang voor jou, en dat is met een redelijk zware machine voor z'n maat.

    Daarnaast geef je bijna nooit volgas, tenzij je met een 250 size miniquad vliegt. En zelfs al ga je er af en toe overheen, hij brand niet meteen door zodra je over de 20 amp heengaat!
     
  17. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
  18. chriskooijman

    chriskooijman

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Terschelling
    Oké, dan denk ik dat ik toch gewoon voor dit pdb kies (veilig en lekker overzichtelijk).

    Hier dan de onderdelen lijst (tot nu toe) per webshop en warenhuis.

    Hobbyking EU:
    4x Turnigy D2830-11 bortelloze motoren (link). €40,68
    1x Zippy compact 5000mAh 3S 25C lipo (link). €30,38
    1x Turnigy TGY-I6S zender en Receiver mode 2(link). €55,30
    1x Hobbyking quadcopter pdb (link). €5,18
    1x ZD-99 soldeerstation Eu-plug (link). €12,47
    1x Turnigy zender tas (link). €13,31
    1x 100 tyraps 80mm x 3mm (link). €0,96
    1x 100 tyraps 160mm x 2,5mm (link). €1,08
    1x 5 XT6U vrouw (link). €2,23
    1x Turnigy brandvertragende lipo tas (link). €3,67
    1x 4 GWS style slowfly props 10x4,5 cw groen (link). €3,27
    1x 4 GWS style slowfly props 10x4,5 ccw groen (link). €3,27
    1x 4 GWS style slowfly props 10x4,5 cw zwart (link). €3,27
    1x 4 GWs style slowfly props 10x4,5 ccw zwart (link). €3,27
    2x Polymax 3,5mm gold connectors 20 paren (link). €3,82
    ---------
    Subtotaal: €182,16

    Hobbyking HK:
    4x Hobbyking 30A ESC (link). €37,00
    1x word mesh 3mm wit 1m (link). €0,08
    1x tyrap ankers (link). €0,59
    1x rotorbits quadcopter frame (link). €4,62
    1x 4 Hobbyking props 10x4,5 cw wit (link). €3,05
    1x 4 Hobbyking props 10x4,5 ccw wit (link). €3,05
    ---------
    Subtotaal: €48,39

    Banggood CN:
    1x 5 batterij bandjes banggood (link). €1,87
    1x 100g soldeer tin 1mm (link). €2,82
    1x 10m zelfklevend tape (link). €1,87
    ---------
    Subtotaal: €6,55

    Sdshobby CN:
    1x drone landing platform (link). €1,71
    1x signaal verlies alarm Buzzer (link). €2,02
    4x krimpkous 2mm 1m zwart/rood/geel/blauw (link). €0,28
    4x krimpkous 3mm 1m zwart/rood/geel/blauw. €0,40
    4x krimpkous 4mm 1m zwart/rood/geel/blauw. €0,48
    4x krimpkous 5mm 1m zwart/rood/geel/blauw. €0,60
    4x krimpkous 6mm 1m zwart/rood/geel/blauw. €0,68
    1x krimpkous 7mm 1m zwart. €0,18
    1x IMax B6 lipo-lader (link). €19,79
    ---------
    Subtotaal: €26,14

    Aliexpress CN:
    1x Naza m lite met gps (link). €57,71
    ---------
    Subtotaal: €57,71

    ---------
    Totaal: €320,95

    Dan nog 3 vragen:
    O Mis ik nog iets?
    O Zijn deze onderdelen nog goedkoper te krijgen?
    O Wat is het verschil tussen de xt60 en de xt60u connector? Kunnen deze wel op elkaar aangesloten worden?
     
  19. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Ik zou voor een 4s lipo gaan .
     
  20. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    het is ook wel handig om meer dan 1 lipo te hebben...
    anders moet je steeds wachten tot je lipo weer vol is.
    voor die lipo die je nu geselecteerd hebt heb je ook nog 5.5mm Bullet connectoren nodig om de lipo op de pdb te kunnen aansluiten. (en een stukje 10awg draad (rood en zwart)) en waarschijnlijk heeft de lader geen 5.5mm Bullet verloop en moet je dus meteen hiervoor ook een draadje maken..(als je de 5.5mm Bullet op de lipo laat zitten..)

    je zou op aliexpress kunnen kijken of je bepaalde onderdelen goedkoper kan vinden. er zijn zeker wel dingen goedkoper te vinden.

    verschil tussen de xt60 en de xt60u is dat de xt60u een upgrade is. past gewoon op de xt60.. ik zelf zie het voordeel niet, maar heb er nog nooit 1 in mijn handen gehad.
    je hebt trouwens alleen female xt60(u) in je lijstje staan... waarvoor wil je ze gebruiken? een paar mannetjes erbij is misschien wel makkelijk.


    die wire mesh guard heb ik ook ooit eens gekocht.. (oranje) en heb er altijd ruzie mee gehad...
     

Deel Deze Pagina