Low cost styrodur vliegtuig

Hallo,

Dit is mijn eerste post hier op het forum.

Ik ben een tweetal weken geleden geïnteresseerd geraakt in modelbouwvliegtuigen en heb besloten een low cost vliegtuigje te bouwen. Dit is mijn eerste ervaring met het bouwen en uiteindelijk ook het vliegen.

Omdat ik zeker wat tips kan gebruiken heb ik mij dan ook op dit forum geregisteerd.

Als bouwmateriaal heb ik voor styrodur van BASF gekozen daar dit stevig en gemakkelijk te schuren is. Ik heb ook wat foto's genomen:

De vleugel en romp:
IMAG0188.jpg

De canard:

IMAG0191.jpg

De vleugel is verstevigt met een carbon staafje van 5mm. Momenteel ben ik ook bezig de volledige constructie in papier met behangerslijm te steken. Dit maakt dat het styrodur veel steviger is en bijna niet kan worden ingedeukt.

Het hoogteroer is ook bijna af, ik heb voor nylon scharnieren gekozen:
IMAG0195.jpg

Momenteel weegt de volledige constructie (ook met het papier en de lijm) 450 gram. De wingspan is 124 cm en de romp is 94 cm lang.

Ik heb nog geen elektronica gekocht. Ik moet nog uitzoeken welke motor/propeller/esc combinatie het meest geschikt is. Ik heb hier namelijk nog geen ervaring mee, tips zijn altijd welkom.

Mvg,
Daan

Het lijkt mij het beste om je model of netjes op te hangen aan het plafond of in de kliko te proppen.

Het klinkt erg hard maar zo is het zeker niet bedoeld.
Ik zeg dit om je te beschermen voor de totale tegenvaller.

Als je het vliegen echt leuk vind zoek een club op bij je in de buurt, en ga er eens een praatje maken.
Ze zullen je daar graag willen adviseren hoe je het beste kan beginnen.
Je kan ook beginnen door een sim. te kopen en op de computer te oefenen, en daarna met een schuim model het zelf te gaan leren.
Dit kost meestal wat meer maar dat hangt van je eigen vaardigheden af.
Wat je nu aan het doen ben is zonde van de centen.

Bert,

Ik wil geen stok in het hoenderhok gooien maar ik vind het best meevallen (en het ziet er uit als een vliegtuig ook, daarvoor alleen al hulde...).

Alleen enkele opmerkingen :

- ruddervin en stab is gewoon dik. (eventueel vervangen door depron of balsa vin en rudder), kun je zo wat gewicht besparen ook.

Ook stel ik mij de vraag waar je je gear zal gaan inbouwen (romp lijkt vol dus batterij, servos, esc, ontvanger en servos zullen aan de buitenkant zitten. Op zich geen probleem, veel foamies werken zo naar behoren.

Stevo

Ik vind het ook knap gemaakt maar volgens mij is het profiel zo maar geschuurd en geen echt profiel.
Verder is hij te zwaar.
Vandaar dat ik ook als eerste zei aan het plafond hangen als hij klaar is.;)

Dat van het profiel kun je gelijk in hebben maar ik heb in het verleden ook nog wel eens zelf een profiel uitgevonden die het nog goed deed ook in de lucht en niet als vliegenvanger hoefde te dienen;)

Daan,

De basis is er, je lijkt me geduld te kunnen opbrengen om iets moois te maken (want dat is je toestel beslist wel).

Misschien moet je je wat verdiepen in de beginselen van modelvliegen (staat veel leesvoer in het beginnersgedeelte van dit forum) voor je verder gaat met de aanschaf van electronica.

Wil je toch verder met deze kist maak dan eens een malletje van hout om langs je vleugel te leggen om zeker te zijn dat het profiel overal gelijk is (of kies een mal van een profiel die goed is voor dergelijke kisten, denk daarbij aan een Clarck Y oid).

clarky.gif

Je stabilo en hoogteroer moeten beslist meer scharnieren hebben (vooral zeker één waar je hoogteroer met de servo verbonden wordt via de stuurstang aan het controlhoorntje). 2 per kant is een minimum.

Stevo

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Het model heb ik niet zelf uitgevonden. Ik heb een plan gevolgd dat ik gevonden heb op internet. Ik vind de link niet meteen, maar zal vanavond de plannen (die overigens rechtenvrij zijn) posten.

Over de soorten lijm en bouwtechnieken heb ik veel gelezen op internet, en ook youtube is hier een grote hulp geweest.

Om te leren vliegen ben ik nu al een tijdje bezig met een simulator, en het begint redelijk te lukken.

Het is de bedoeling dat alle electronica binnen in het vliegtuig komt, ik wacht echter met het uithollen totdat ik weet hoe groot alles is. Op die manier kan ik alles perfect passend maken, zodat het niet beweegt tijdens de vlucht.

Ik had ook het gevoel dat de roeren en de canard wat aan de dikke kant waren, maar ik had dit zo gelaten voor de stevigheid. Zou dit grote problemen opleveren?

Mvg,
Daan

Ik had ook het gevoel dat de roeren en de canard wat aan de dikke kant waren, maar ik had dit zo gelaten voor de stevigheid. Zou dit grote problemen opleveren?

Daan,

Dikke roeren, stabilo en ruddervin zorgen voor extra weerstand (drag) naast het feit dat ze ook extra wegen, het kan dus allemaal veel lichter wat dan weer de vliegeigenschappen ten goede komt. Stevig en eerste kist gaan soms samen, het is wikken en wegen. zwaarder uitgevoerd is steviger maar stevig is ook weer meer gewicht. Het komt erop neer dit evenwicht te vinden.

Als het van een bestaand plan is, lekker voordoen dan met inachtneming van dit soort zaken.

Bekijk ook onderstaande draadjes eens om een idee te krijgen :

depron-trainer-zonder-tekening

depron-uit-het-losse-handje

welk-vliegtuig-om-mee-te-beginnen
Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je ook kunt doe nu je toch deze al hebt gemaakt is hem af maken en dan direct al beginnen met een nieuwe verbeterde versie terwijl je deze gaat vliegen.
Tenzij je deze als decoratie wilt houden zou ik hem gewoon af maken (evt met verbeteringen wanneer dat nog kan) en dan met een ervaren vlieger proberen. Weggooien kan daarna nog wel.
canard is trouwens niet aanwezig op jou vliegtuig jij bedoelt stabilo denk ik.

Verbeterpunten tips (tot nu toe):
romp in twee helften en eerst uithollen, luikje in maken voor accu en dan tegen elkaar plakken.
dunner kielvlak en stabilo
ander vleugelprofiel.
V-stelling in de vleugel.

Let dan wel met het plaatsen van de electronika op de koeling.
Anders loopt de boel warm.

Misschien met de electronika kopen ook rekening houden wat je wil als het mislukt.
Je kan dan de spullen gewoon weer hergebruiken in een ander project.
Als je hem volgens een plan gebouwd heb wat gevlogen heb moet het lukken al vind ik hem veels te zwaar.
Daar door is de vliegsnelheid erg hoog, waardoor hij als trainer weer lastig te vliegen is.

Maar goed we zijn allemaal begonnen.;)

Bedankt alvast voor de vele tips. Ik zal deze zeker gebruiken als ik een tweede model bouw. De plannen voor mijn model heb ik hier gevonden:

foamplane

Ik zal in de komende weken het vliegtuig afwerken en de electronica bestellen. Ik blijf de voortgang zeker posten.

Mvg,
Daan

Daan,

Dikke roeren, stabilo en ruddervin zorgen voor extra weerstand (drag) naast het feit dat ze ook extra wegen, het kan dus allemaal veel lichter wat dan weer de vliegeigenschappen ten goede komt. Stevig en eerste kist gaan soms samen, het is wikken en wegen. zwaarder uitgevoerd is steviger maar stevig is ook weer meer gewicht. Het komt erop neer dit evenwicht te vinden.

Als het van een bestaand plan is, lekker voordoen dan met inachtneming van dit soort zaken.
Dik betekent zwaar, en dat is ongunstig want dat vliegt weer hard.
Maar dik betekent ook veel weerstand, en dat is niet persé ongunstig, want het beperkt de topsnelheid. En dat is heel fijn voor een beginner .... :rolleyes:

Verder zou ik me helemaal niet druk maken over de profielvorm an sich. Dat vliegt wel. Die Clark-Y van het plaatje is een van de beste voor een beginner!!!!
Wat wel belangrijk is is overal hetzelfde profiel en vooral symmetrie linker en rechter vleugel. Geen verdraaiing ...

Succes, het ziet er in ieder geval mooi uit, we horen wel hoe het vliegt.

N.B.
Ik heb het mezelf ook geleerd, en mijn eerste zwever was een eigen ontwerp. Veel van geleerd (niet in het minst repareren ;-) ). Maar het is wel de route die veel geduld en doorzetting vergt!

Dirk.

Ik vind het ook knap gemaakt maar volgens mij is het profiel zo maar geschuurd en geen echt profiel.

Dat profiel lijkt heel sterk op het TCWF001 profiel. Dat is een zeer efficient profiel dat perfect werkt voor dit soort constructies....... Ik heb dat ooit eens ontwikkeld en dit wordt nu nog redelijk vaak gebruikt.

Dat profiel lijkt heel sterk op het TCWF001 profiel. Dat is een zeer efficient profiel dat perfect werkt voor dit soort constructies....... Ik heb dat ooit eens ontwikkeld en dit wordt nu nog redelijk vaak gebruikt.
Stuur me de coördinaten eens? :rolleyes:

Dirk.

Ontvanger 10 gram, motor 60 gram, regelaar 30, 2 servo's 50 gram en accu 200 gram.

Totaal van een geschikte "gemiddelde" RC installatie weegt dus ca. 350 gram, neem nog eens 50 gram voor "onvoorzien" dan zou je het kistje nog net onder de 1 kg kunnen houden .... geschat vleugeloppervlak 24 dm² .... dan krijg je een vleugelbelasting van rond de 40 gram/dm² .... moet kunnen voor een kistje met 124 cm span .... zoiets moet ongeveer 40 km/uur vliegen om fatsoenlijk in de lucht te blijven (iets meer dan 10 meter per seconde) ....

Stuur me de coördinaten eens? :rolleyes:

Dirk.

Dat kan, maar lukt alleen via de post. Die coördinaten heb ik jammer genoeg niet digitaal.........:rolleyes:

Je moet dan wel even wachten tot de mei vakantie, dan doe ik er ook de coördianten van het stabilo, kielvlak en de romp bij. :cool:

Hallo,
Het is lang geleden dat ik hier nog op het forum was en er is ondertussen veel gebeurt. Ik heb al twee keer met mijn vliegtuig gevlogen en ben, zoals voorspeld :), twee keer neergestort met een kromme motoras tot gevolg. Bij nader onderzoek bleken de kabels tussen de ESC en de motor te lang. De ESC ging in protectie en de motor viel uit met alle gevolgen van dien.

Ik heb dus ondervonden dat vliegen heel moeilijk is. Daarom heb ik besloten over te schakelen op boten. Daar kan mijn inziens veel minder bij fout gaan en ik beleef er evenveel plezier aan.

Omdat ik open topics nooit aangenaam vind wou ik dit antwoord toch nog eens posten. Ik zal, wegens overzichtelijkheid, mijn boot niet hier showen, maar wel in het daarvoor bestemde forum.

Mvg,
Daan

Jammer dat je stopt met vliegen en op boten over gegaan bent (niks tegen boten natuurlijk, ieder z'n ding).
Met de sim op de computer en een goed beginnersmodel kun je best leren vliegen, en dan eventueel met die kennis/ervaring overgaan op een zelfgebouwd model. Zelf ben ik nu bezig m'n beginnersmodel aan te passen en er mee te experimenteren. Daar hoort ook schade bij, want niet alles wat je probeert werkt ook echt, maar goed daar leer je weer van :-).

Back