Vaak zie je in een boot overdag al geen ledje branden, en bij een rondrazende speedboot of een (schaal)boot veraf hoor je geen pieptoon, is mijn ervaring... Bij meerdere speedboten bij elkaar heb je wel andere dingen aan je hoofd dan op een pieptoon te letten.
Ik gebruik zelf onderstaand model al jaren, is echter wel alleen voor 2s lipo's maar ze zijn ideaal, en in 3 afslagen instelbaar (5,2 V, 5,7 V en 6,2 V, dus dat wordt automatisch al 6,2 V !). Je zet ze tussen regelaar en ontvanger, balancerkabeltje in het printje en zo gauw er een cel bij de instelwaarde komt wordt de regelaar al automatisch "teruggeregeld".
Hier een voorbeeld van zo'n printje, helaas zijn ze alleen voor 2s pakketten:
Hobbywing LiPo Battery Discharge Protector for Car - Tools and Accessories - Car Tools & Accessories
Je kunt ze zelfs tussen een gewone nc/nimh regelaar zetten, zo gauw de spanning te laag wordt zal ook een 'ouderwetse' regelaar worden teruggeregeld. Werkt ook daar ideaal! Dat printje houdt slechts het lipopakket qua voltage (per cel) in de gaten, met wat voor regelaar je de boot verder aanstuurt zal het lipopakket echt worst wezen. Die lipo accu is in feite gewoon een ander 'containertje' waar de spanning uit komt.
Een 'ouderwetse' regelaar zonder zo'n extra printje zou ik zeker NIET doen! Maar doe je dit ertussen dan is het geen enkel probleem. Ik heb nog genoeg regelaars die zo ook in het lipo tijdperk goed inzetbaar blijven.
Evt. kun je, voor meer lipocellen, kiezen voor een Cellshield Advanced Lithium Cutoff. Ook ideaal, en werkt volgens hetzelfde principe en is voor 2-6 lipocellen geschikt, waarbij je middels een potmetertje zelf de afslagspanning kunt bepalen tussen 2,7 en 3,3 V.
Ik gebruik in bijna al mijn vaarmodellen met lipo's dit soort schakelingetjes, die houden de cellen echt individueel in de gaten terwijl bijna alle regelaars zelf vaak alleen de totale spanning in de gaten houden, afslag op bijv. 6 V maar 1 cel kan best 3,3 V zijn en de andere 2,7 V...
Ik heb liever zekerheid op dit gebied, zeker bij speedboten (lees: hoge stromen).
Aan de hand van de gemeten spanning wordt de regelaar d.m.v. zo'n printje ertussen steeds wat teruggeregeld als de cellen de ingestelde spanning nadert en dan maakt het niet uit of je vooruit of achteruit aan het varen bent. Dat printje meet in feite alleen maar de spanning van elke cel in je pakket, meer niet. Aan de hand daarvan wordt bepaalt of de regelaar steeds wat verder wordt dichtgeknepen om het zo maar te zeggen. Jijzelf en dus je regelaar bepaalt zelf wel of je op dat moment aan het vooruit of achteruit varen bent; Het gaat hier tenslotte om de gemeten spanning aan de balancerkabel aan het pakket. Waar die spanning naar toe gaat (vooruit- of achteruit aansturing) maakt verder niet uit. De regelaar is toch al + aan + en - aan - verbonden met de accu.
Ik heb gemerkt dat als een lipopack echt leeg begint te raken er toch best veel verschil kan zitten tussen de cellen onderling (2,7 V, 2,95 V, 3,2 V bij een 3s pakketje dat ik 's had leeggetrokken in een speedbootje), ondanks dat het pakket gebalanceerd was geladen en alle cellen netjes gelijk waren.
Wachten tot je boot langzamer gaat varen is een optie, die bij speedboten wel beter opvalt dan bij een schaalmodel maar dan zul je meteen naar de kant moeten! Niet echt een aanrader aangezien de meesten vaak nog denken "ach het kan nog wel eventjes, nog even een klein rondje...". En dan gaat het mis.
Een schakeling of regelaar die de boel uitgooit is niks, sommige regelaars blijven dan ook gewoon uit, of kunnen alleen gereset worden als de spanning er even afgehaald wordt. En dan kun je gaan roeien of vissen om je model terug aan de wal te krijgen...
Werken met timers of klokken, tja dat blijft een paardemiddel en gaat op zich nog wel aardig goed op bij redelijke constante stromen, maar als je wat met je gasknuppel speelt, dan gaat dat verhaal ook zeker niet meer op; In feite reken je van tevoren ongeveer uit wat je theoretisch verbruikt zodat je met dat verhaal dan -in theorie- dus .... minuten zou kunnen varen/rijden/vliegen. De praktijk is meestal écht wel anders qua stroomverbruik, en wat opvalt eigenlijk altijd ten nadele. Ik vind dit een gevaarlijke methode, meten is weten zoals ook die printjes doen! Het lijkt op snelladen met een timer zoals dat vroeger nog wel 's werd gedaan, brrr!
Een datalogger geeft in ieder geval een goede indicatie wat het pakket qua stroom afgeeft, pieken, dalen en gemiddelde stromen in je model bij een bepaalde setup. Globaal kun je dan wel uitrekenen wat de vaartijd dan ongeveer is, en ga je er voor de zekerheid boven zitten.
Maar een automatische terugregeling van de snelheid door zo'n extern printje is zeker geen overbodige luxe, je ziet meteen dat de accu leger wordt en het is in ieder geval goedkoper dan dat je een nieuw pakket cq pakketten aan moet schaffen.
Groeten,
BJ