Low voltage alarm voor lipo

Ik gebruik de HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Battery Monitor 3S ook op bijna al mijn modellen.
De vliegtuigen gaan redelijk tot een 300 a 400 meter dan wordt het toch een beetje zacht..
De Heli's gaan prima tot 500 size.. dan begint de heli het lawaai te overstijgen.
Bootjes gaan altijd goed.. (op mijn power boot komt het geluid er ruim overheen).

Voordeel is eenvoud en betrouwbaarheid en prijs.
Nadeel is de niet cel gebonden meeting (je meet het totale pack)
ander nadeel is dat er nog wel wat verschil zit in de specs tussen 10 van die dingen..
(Ik gebruik momenteel 6 voor 3S en 6 voor 6S.)
Eigenlijk begint de ene al te rood te piepen (beneden de 3.7 Volt/cel) terwijl de andere nog blauw knipper aan geeft (tussen de 3.7 en 3.9 volt/cel)

Overigens kun je die dingen ook snel uit nederland halen..
RCtechnics - Modelbouw Shop Online

Iets duurder maar wel morgen in huis...

Benno
 
Vaak zie je in een boot overdag al geen ledje branden, en bij een rondrazende speedboot of een (schaal)boot veraf hoor je geen pieptoon, is mijn ervaring... Bij meerdere speedboten bij elkaar heb je wel andere dingen aan je hoofd dan op een pieptoon te letten.

Ik gebruik zelf onderstaand model al jaren, is echter wel alleen voor 2s lipo's maar ze zijn ideaal, en in 3 afslagen instelbaar (5,2 V, 5,7 V en 6,2 V, dus dat wordt automatisch al 6,2 V !). Je zet ze tussen regelaar en ontvanger, balancerkabeltje in het printje en zo gauw er een cel bij de instelwaarde komt wordt de regelaar al automatisch "teruggeregeld".

Hier een voorbeeld van zo'n printje, helaas zijn ze alleen voor 2s pakketten:
Hobbywing LiPo Battery Discharge Protector for Car - Tools and Accessories - Car Tools & Accessories

Je kunt ze zelfs tussen een gewone nc/nimh regelaar zetten, zo gauw de spanning te laag wordt zal ook een 'ouderwetse' regelaar worden teruggeregeld. Werkt ook daar ideaal! Dat printje houdt slechts het lipopakket qua voltage (per cel) in de gaten, met wat voor regelaar je de boot verder aanstuurt zal het lipopakket echt worst wezen. Die lipo accu is in feite gewoon een ander 'containertje' waar de spanning uit komt.
Een 'ouderwetse' regelaar zonder zo'n extra printje zou ik zeker NIET doen! Maar doe je dit ertussen dan is het geen enkel probleem. Ik heb nog genoeg regelaars die zo ook in het lipo tijdperk goed inzetbaar blijven.

Evt. kun je, voor meer lipocellen, kiezen voor een Cellshield Advanced Lithium Cutoff. Ook ideaal, en werkt volgens hetzelfde principe en is voor 2-6 lipocellen geschikt, waarbij je middels een potmetertje zelf de afslagspanning kunt bepalen tussen 2,7 en 3,3 V.
Ik gebruik in bijna al mijn vaarmodellen met lipo's dit soort schakelingetjes, die houden de cellen echt individueel in de gaten terwijl bijna alle regelaars zelf vaak alleen de totale spanning in de gaten houden, afslag op bijv. 6 V maar 1 cel kan best 3,3 V zijn en de andere 2,7 V...
Ik heb liever zekerheid op dit gebied, zeker bij speedboten (lees: hoge stromen).

Aan de hand van de gemeten spanning wordt de regelaar d.m.v. zo'n printje ertussen steeds wat teruggeregeld als de cellen de ingestelde spanning nadert en dan maakt het niet uit of je vooruit of achteruit aan het varen bent. Dat printje meet in feite alleen maar de spanning van elke cel in je pakket, meer niet. Aan de hand daarvan wordt bepaalt of de regelaar steeds wat verder wordt dichtgeknepen om het zo maar te zeggen. Jijzelf en dus je regelaar bepaalt zelf wel of je op dat moment aan het vooruit of achteruit varen bent; Het gaat hier tenslotte om de gemeten spanning aan de balancerkabel aan het pakket. Waar die spanning naar toe gaat (vooruit- of achteruit aansturing) maakt verder niet uit. De regelaar is toch al + aan + en - aan - verbonden met de accu.

Ik heb gemerkt dat als een lipopack echt leeg begint te raken er toch best veel verschil kan zitten tussen de cellen onderling (2,7 V, 2,95 V, 3,2 V bij een 3s pakketje dat ik 's had leeggetrokken in een speedbootje), ondanks dat het pakket gebalanceerd was geladen en alle cellen netjes gelijk waren.

Wachten tot je boot langzamer gaat varen is een optie, die bij speedboten wel beter opvalt dan bij een schaalmodel maar dan zul je meteen naar de kant moeten! Niet echt een aanrader aangezien de meesten vaak nog denken "ach het kan nog wel eventjes, nog even een klein rondje...". En dan gaat het mis.

Een schakeling of regelaar die de boel uitgooit is niks, sommige regelaars blijven dan ook gewoon uit, of kunnen alleen gereset worden als de spanning er even afgehaald wordt. En dan kun je gaan roeien of vissen om je model terug aan de wal te krijgen...

Werken met timers of klokken, tja dat blijft een paardemiddel en gaat op zich nog wel aardig goed op bij redelijke constante stromen, maar als je wat met je gasknuppel speelt, dan gaat dat verhaal ook zeker niet meer op; In feite reken je van tevoren ongeveer uit wat je theoretisch verbruikt zodat je met dat verhaal dan -in theorie- dus .... minuten zou kunnen varen/rijden/vliegen. De praktijk is meestal écht wel anders qua stroomverbruik, en wat opvalt eigenlijk altijd ten nadele. Ik vind dit een gevaarlijke methode, meten is weten zoals ook die printjes doen! Het lijkt op snelladen met een timer zoals dat vroeger nog wel 's werd gedaan, brrr!

Een datalogger geeft in ieder geval een goede indicatie wat het pakket qua stroom afgeeft, pieken, dalen en gemiddelde stromen in je model bij een bepaalde setup. Globaal kun je dan wel uitrekenen wat de vaartijd dan ongeveer is, en ga je er voor de zekerheid boven zitten.
Maar een automatische terugregeling van de snelheid door zo'n extern printje is zeker geen overbodige luxe, je ziet meteen dat de accu leger wordt en het is in ieder geval goedkoper dan dat je een nieuw pakket cq pakketten aan moet schaffen.

Groeten,
BJ
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf onderstaand model al jaren, is echter wel alleen voor 2s lipo's maar ze zijn ideaal, en in 3 afslagen instelbaar (5,2 V, 5,7 V en 6,2 V, dus dat wordt automatisch al 6,2 V !). Je zet ze tussen regelaar en ontvanger, balancerkabeltje in het printje en zo gauw er een cel bij de instelwaarde komt wordt de regelaar al automatisch "teruggeregeld".

Hier een voorbeeld van zo'n printje, helaas zijn ze alleen voor 2s pakketten:
Hobbywing LiPo Battery Discharge Protector for Car - Tools and Accessories - Car Tools & Accessories

BJ dank je voor je uitgebreide verhaal.

Deze discharge protector is inderdaad ook een optie. Haal jij ze ook bij de webshop in de link of elders en klopt het dat ze hier omgerekend maar 4,5 euro kosten ??
 
De (schaal) kapiteinen onder ons lopen nog niet echt warm voor brushless zo lijkt het. ;)
Lopen borstel motoren misschien wat fijner bij lage snelheden ofzo?
 
Er zijn meerdere sites die ze wel 's te koop hebben, even googlen op de naam lipo discharge protector en je vindt wel een rijtje die ze momenteel verkopen. Ik heb voor een snelle verwijzing even in google de naam ingetikt voor een afbeelding en kwam toen op deze site terecht, maar daar heb ik ze niet vandaan.

Ik haal ze meestal via ebay. Compass op ebay heeft ze bijv. (compassho2005), kosten ze $ 12,90 en geen verzendkosten (maar die zitten er natuurlijk al wel bij, met bij deze prijs!) Omgerekend kosten ze zo rond de 8,50 euro.

Groeten, BJ
 
Laatst bewerkt:
Brushless motoren leveren voornamelijk veel meer power t.o.v. borstelmotoren qua afmetingen, dus in speedboten zul je ze al veel eerder zien dan bij bijv. schaalboten. Bij de electrospeed wedstrijden nationaal en internationaal zie je trouwens alleen nog maar lipo en brushless...

Door de aansturing lopen over het algemeen borstelmotoren nog wel iets fijner bij lage toeren, bij brushless willen de motoren nog wel 's wat gaan haperen bij hele lage toerentallen als die via de regelaar worden teruggeregeld. De veelal specifiekere, duurdere brushless regelaars kunnen het regelen bij lage toerentallen al beter aan. Met de tijd zal dit wel verbeterd worden bij ook de goedkopere regelaars.

Tevens hebben schaalboten vaak het nodige gewicht nodig als de kapitein zijn/haar boot op de waterlijn wil hebben cq natuurgetrouw wil laten varen en komt er daarom vaak een loodaccu of NiMH cellen in, als vertrouwde en bekende accubron van weleer.
Zelfs met speedboten voeg ik al loodstukjes toe om de kantelkamer weer te laten werken, iets waar we voorheen met NiMH cellen geen last van hadden omdat die zwaarder waren.

Er zijn hele mooie buitenlopers met lage toeren die ideaal zijn voor een schaalmodel of een zwaar model die juist wat meer power nodig heeft bij een laag toerental. Zo langzamerhand komen de schaalboten ook wel wat meer op dit gebied terecht maar ik geef toe, het is nog wel goed zoeken. Veelal zijn het toch de oude generatie schaalvaarders die met het oude spul blijven varen.

Ook zijn er (oude) generaties die gewoon geen nieuw spul willen aanschaffen zoals lipocellen en brushless motoren als het oude materiaal in het schaalmodel nog gewoon goed werkt. Want dan komt weer een andere regelaar bij voor brushlessaansturing, een lader die lipo's kan laden, etc. Daar hebben ze geen behoefte aan, ik kan me dat ook wel voorstellen.
Het gaat bij schaalboten niet om de snelheid. Men hoéft ook niet mee te gaan met de tijd. Zo zijn er ook nog genoeg varende stoommodellen, ook weer zo'n aparte maar interessante aandrijving in de modelbouw.

De nieuwe generatie modelbouwers (al worden dat er steeds minder) stappen dan wel over op het materiaal dat momenteel in de catalogi staat dus brushless motoren, lipocellen, 2.4 gHz, etc.
Zo heeft elke 'generatie' wel zijn eigen bekende materiaal waar ze mee zijn opgegroeid; Heerlijk zwijmelen over die goede oude tijd!

Groeten, BJ
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je een heel langzaam draaiende motor nodig hebt is een borstelloze motor minder geschikt. Tenminste de op dit moment meest gebruikte vorm van borstelloze motoren.
Om de zaak simpel en goedkoop te houden worden bijna uitsluitend borstelloze motoren zonder sensors gebruikt.
Deze motoren moeten met een bepaald minimum toerental draaien om betrouwbaar te kunnen blijven draaien. Hoe dat werkt gaat te ver om hier uit te leggen.
Wanneer er sensoren worden gebruikt vervalt dit probleem. Deze motoren kunnen zeer langzaam en toch soepel en betrouwbaar draaien.
Het nadeel is wel dat er extra draden (minimaal 4 meestal 5) tussen de motor en de regelaar nodig zijn en dat zowel de motor als de regelaar duurder is.
Wat het rendement betreft zijn de motoren met sensor net zo goed als de motoren zonder sensor. Ook wat kracht en toerental aangaat is er geen verschil behalve dan dat de sensor motoren langzamer kunnen draaien.
Voor zover ik het kan overzien is echter de keuze mogelijkheid met betrekking tot sensor motoren een heel stuk kleiner. Er zijn veel minder verschillende motoren te koop. Het kan dus lastig zijn om de juiste sensor motor voor jou toepassing te vinden.
 
De (schaal) kapiteinen onder ons lopen nog niet echt warm voor brushless zo lijkt het. ;) ...
Het heeft mij altijd verbaasd dat elektromotoren bouwen wel in de vliegerij gebeurt en niet in de vaarderij, terwijl boutenmensen m.i. meer bouwen dan vliegers
cd-rom tricks - RC Groups
powercroco brushless Motoren selber konstruieren und bauen
Peter Rother Experimente
Articles - GB Knowledge Base

BM-4-CDROM%20Motor%20003.JPG
 
Back
Top