Beste heren (en dames?)
Het r/c virus begint weer te kriebelen na een aantal jaar 'gezond' te zijn verklaard.

Het is al even geleden dat ik me heb begeven in de wereld van modelbouw. Om een indicatie te geven; mijn laatste wagen was een 4WD Tamiya roadcar met mechanische regelaar (hoewel later geupgrade met een esc), mijn lader had een tijdklok en ik gebruikte NiCd accus omdat NiMH, en zéker LiPo, accus enorm duur waren. Voor zover ik weet werden LiPos alleen gebruikt in vliegtuigen en heli's.
Mijn interesse in r/c racen ligt vooral in het off-road gebeuren (gras/grind/zand) en zo nu en dan on-road bij gebrek aan banen/motivatie om veel schoon te maken.
Ik ben al enkele dagen aan het oriënteren op een nieuwe aanschaf, waarbij ik in eerste instantie een Traxxas Rustler op het oog had n.a.v. de goede ervaringen en de waterproofness.
Na wat rondkijken hier op het forum neig ik nu toch eerder richting de veel geprezen LRP Twister buggy, voor een betere prijs/kwaliteit verhouding. Naar mijn mening rechtvaardigen de kwaliteit en mogelijkheden van de Rustler niet de extra 100€ die het meer kost (tenzij iemand mij kan overtuigen, maar daar ben ik wellicht in het verkeerde topic voor

). Ik wil in ieder geval nog niet meteen een enorme smak geld inleggen op deze verse start van mijn oude hobby.
Nu ben ik van plan om wel over te stappen op brushless en LiPos, aangezien de stock snelheid van zo'n 30 km/u van de Twister (schat ik?) mij niet erg warm laat lopen. Mijn Tamiya reed ongeveer dezelfde snelheid en ben nu wel toe aan iets met meer peper in de reet

. Een snelheid tussen de 50 (off-road) en 60 (max 70 on-road) km/u lijkt me een prima plan, ik ken mijn grenzen dus niet te heftig.
Daarnaast vind ik het maar niks dat NiMH accus gedurende de rit hun 'punch' verliezen, dus de keuze voor LiPos is makkelijk. Een combinatie van brushed en LiPo is volgens enkele posts hier geen goed idee, vandaar mijn overstap op brushless.
Nu rest mij een aantal vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
1. Ik zag op verschillende sites ook de LRP Twister Truggy (i.p.v. Buggy) aangeboden. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Voor zover ik weet hebben Truggies meer ground clearance maar grotere/zwaardere banden en vereisen óf een sterkere aandrijving óf men neemt genoegen met een lagere power/weight verhouding?
2. Aangezien ik LiPos en brushless wil gaan, heb ik niets aan de meegeleverde motor+esc+nimh+lader van een RTR pakket.
Is het slim om een roller te kopen, hierbij de standaard LRP zender+ontvanger (betere alternatieven?) kopen en op bijvoorbeeld HobbyKing de motor+esc+lipos+lader te kopen? Zie net dat roller+LRP zender/ontv even duur is als complete set dus lijkt me slimmer een RTR te kopen óf andere zender/ontv.
Of kiezen de overbodige onderdelen van het RTR pakket te verkopen en hiervan(+extra) de upgrade te betalen?
3. Is er een bepaald advies m.b.t. de motor+esc voor een Twister? Ik heb iemand voorbij zien komen met een 4000KV motor en 120A esc, wat zijn zo'n beetje de gebruikelijke/maximale waardes bij een Twister buggy?
4. Heeft er iemand een aanbeveling voor een niet te dure LiPo lader en een tweetal 2S 4000-5000mAh LiPos? Een B5 lader van welk merk dan ook en twee Zippy lipo's van een euro of 15 voldoen?
5. Na het bekijken van LiPos op HK zie ik 2S, 2S1p en 2S2P. Na wat zoekwerk: het verschil zit 'm in de manier van verbinding (parallel of serie)? De eerste twee zijn dus gelijk aan elkaar, de laatste heeft twee sets van cellen in parallel? Zijn er nog verschillen in vermogen, duurzaamheid en dergelijke waar ik rekening mee moet houden?
Zoals je ziet, deze 'opa'

moet zichzelf weer even bijwerken met de moderne technieken die hedendaags gebruikt worden. Voor diegenen die mij verder kunnen helpen ben ik hartelijk dankbaar!