Luchtfoto´s

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Mooie foto's hoor, ook petje af voor de bevestiging van de camera.
Ik heb het vermoeden dat de camera niet helemaal goed scherp gesteld staat.
Het lijkt wel of hij op de vleugel scherp stelt. Staat de camera ingesteld op oneindig?

hallo,
een paar dagen geleden heb ik mijn webcam weer gevonden(Trust Spycam 300s) het stelt niet veel voor maar je kan hem ook los gebruiken als camera,
ik heb er een houten doosje omheen gemaakt en een servo'tje erop gedaan, en onder de Easyglider van een vriend van mij gehangen:D

het is geen top kwaliteit maar het was ook maar voor de FUN:P

photo020zd4.jpg

photo015gp9.jpg

vind het wel grappig:D

groetjesss
Bart(hezzo)

Misschien een open deur maar wat is nu de beste camera om met luchtfoto's te beginnen? Mij lijkt een resolutie van 640x480 wel erg weinig. Ik heb zelf nog een Canon Powershot maar die is incl. batterijen wel erg zwaar en schakeld zichzelf bovendien uit als je hem langer dan een minuut niet gebruikt.

Iemand ideen/opties?

mag ik vragen hoe jullie die servo draaien??

en hoe dat eventueel zou kunnen bij auto's

Goofer zei:
Heb afgelopen week van m'n tot nu to beste AP foto's even een website gemaakt.

Luchtfotografie

Hoi Tom,

Hoe zit dat met je zwaartepunt met onderstaande opstelling? Accupack maximaal naar achteren? :?
Klopt het CG of moet je veel corrigeren met hoogteroer?
Welke motor gebruik je? (excuus als het al ergens staat, maar het zijn eeeeeeerg veel pagina's om nog eens terug te zoeken)

Mooie foto's trouwens 8)
Ben en Aalie ook erg fraaie foto's :worship:

IMG_0306.JPG

freaky-pyro zei:
Ik heb het vermoeden dat de camera niet helemaal goed scherp gesteld staat.
Het lijkt wel of hij op de vleugel scherp stelt. Staat de camera ingesteld op oneindig?

Als je de calmato
http://members.home.nl/w.vannunspeet/PICTUREBOOK/digital aerial pictures/equipment/index.html

bedoeld:hij stelt zich inderdaad scherp op de vleugel. Heb nl nog veel meer fotos gemaakt dan die op mijn site. rest is allemaal scherpe vleugel, wazige achtergrond.
Heb daarna een reeks foto's gemaakt wwar vleugel niet op staat (uitgezoomd). Het was toen echter veel wind waardoor ik hoofdzakelijk lucht of weiland op foto's had. Kon dus niet zo goed vergelijken.
Zal nogmaals proberen als ik weer tijd heb om te vliegen

Hey Mijnheer Rob,

Het CG klopt zo voor geen meter :wink: . De 3S 1700 mah lipo's moeten inderdaad zo ver mogelijk naar achter in de buik en dan moet er aan de staart nog een 30 gram lood. :(

De motor ten tijde van de foto was een Permax 480 borstelmotor met een 5x4 Cam Speedprop. Deze setup is ondertussen wegens te licht vervangen door een brushless TP 1700 Kv fietsbel met aanvankelijk een 6x5,5 APC prop en nu een 7x5 APC prop met zeer goede resultaten. Wel een V-tje in de staart moeten uitsnijden voor de prop.

Jakkie takkie, voor 100-120 euro gooien ze tegenwoordig de digitale camera's met 3x optische zoom naar je hoofd. Als je een lekker licht model uitzoekt van bijvoorbeeld 136 gram met landschapsfuntie zoals mijn Samsung Digimax S500 bijvoorbeeld, op 2 AA batterijen van de Aldi en je neemt er een 512MB SD kaartje bij, zit je goed voor 189 foto's. Eer je dat kaartje vol hebt is je lipo al lang leeg. Werkt prima. En je hebt nog kwalitatief goede foto's ook als het zonnig is. Enig minpuntje van mijn Samsung: de video's die je er mee maakt slaan nogal groenig uit: 2 videootjes uit de Samsung Digimax S500

Goofer zei:
Hey Mijnheer Rob,

Het CG klopt zo voor geen meter :wink: . De 3S 1700 mah lipo's moeten inderdaad zo ver mogelijk naar achter in de buik en dan moet er aan de staart nog een 30 gram lood. :(

De motor ten tijde van de foto was een Permax 480 borstelmotor met een 5x4 Cam Speedprop. Deze setup is ondertussen wegens te licht vervangen door een brushless TP 1700 Kv fietsbel met aanvankelijk een 6x5,5 APC prop en nu een 7x5 APC prop met zeer goede resultaten. Wel een V-tje in de staart moeten uitsnijden voor de prop.

Jakkie takkie, voor 100-120 euro gooien ze tegenwoordig de digitale camera's met 3x optische zoom naar je hoofd. Als je een lekker licht model uitzoekt van bijvoorbeeld 136 gram met landschapsfuntie zoals mijn Samsung Digimax S500 bijvoorbeeld, op 2 AA batterijen van de Aldi en je neemt er een 512MB SD kaartje bij, zit je goed voor 189 foto's. Eer je dat kaartje vol hebt is je lipo al lang leeg. Werkt prima. En je hebt nog kwalitatief goede foto's ook als het zonnig is. Enig minpuntje van mijn Samsung: de video's die je er mee maakt slaan nogal groenig uit: 2 videootjes uit de Samsung Digimax S500

Hoi Goofer,

Ik kom letterlijk net binnen na mijn eerste poging :-)
Heb via marktplaats voor een zacht prijsje een camera op de kop getikt, HP photosmart M307 (3.2MP), niet helemaal ideaal, maar blijkbaar wel passend te krijgen :D
Heb ook een platformpje gemaakt, camera erop, servo eronder (in romp dus) en via een constructie met wat elastieken en een paar paperclips een betrouwbaar afdruk mechanisme gemaakt 8)

Vlieg nog met originele motor, is erg krap...
Blij toen ie na enkele tientallen benauwd lage vliegmeters begon te klimmen ... 8O
Eenmaal enkele tientallen meters hoog, kon het gas een stukkie dicht en kon ie LANGZAAM hoogte winnen. Startgewicht schat ik toch op zo'n kilo, erg veel voor een 400.... :?

Heb drie korte vluchtjes gemaakt, enkele foto's en 1 filmpje :roll:

O ja, de reeds verwachte CG problemen heb ik opgelost door accupack (8cel NiMH) onder de romp te hangen, uiteraard op juiste plek (onder vleugel) zodat ik goed uitkom met CG 8) Heb het gisteren avond allemaal snel gemaakt, niet erg fraai, maar functioneel. Wilde weten of EZ met 400 en deze camera een werkbare combinatie kan vormen. Zoals eerder vermeld, vermogen erg minimaal... :(

Zal eens wat plaatjes schieten van de constructie.. :D

Goofer zei:
Inderdaad, er waren op dat ogenblik nog 2 Easystars in de lucht.
Nee, ik heb nog niet de tijd gehad om een ander platform te maken. In de loop van de week gaat dat zeker lukken. En met een kaart van 256 MB film ik met mijn Samsung 3,5 minuten en met mijn ander kaartje van 512 MB ongeveer 7 minuten. Ruim voldoende. Ik probeer de fragmenten niet te lang te maken, zo blijft het afwisselend genoeg en kan je zonder teveel monteerwerk fragmenten al dan niet selecteren om in het filmpje te dienen.

Welke samsung is het?

Pietvelaers zei:
Goofer zei:
Inderdaad, er waren op dat ogenblik nog 2 Easystars in de lucht.
Nee, ik heb nog niet de tijd gehad om een ander platform te maken. In de loop van de week gaat dat zeker lukken. En met een kaart van 256 MB film ik met mijn Samsung 3,5 minuten en met mijn ander kaartje van 512 MB ongeveer 7 minuten. Ruim voldoende. Ik probeer de fragmenten niet te lang te maken, zo blijft het afwisselend genoeg en kan je zonder teveel monteerwerk fragmenten al dan niet selecteren om in het filmpje te dienen.

Welke samsung is het?

digimax s500 dacht ik.

en hoe neem je dan de foto???
servo lijkt me vrij moelijk

edit:het is filmen gewoon filmen en opstuigen sorry dacht foto's nemen
mvg sven

euh ik kan altijd ongeveer een beetje gokken met foto's, kan m'n timer instellen dus kan ongeveer schatten waar de foto ongeveer genomen wordt. :)

Wilko

Ik zou proberen andere voorwerpen (vleugeltips, motordelen, propellor) uit het zicht van de camera te houden.
Het is mij gister nog gebeurd dat de zijkant van het vliegtuig net een stukje voor de lens zat. Baal ik wel van, maar ja.........
Zie hier voor de bewuste foto's: Foto's met een witte waas linksonder

Hallo Aad
Het is inderdaad beter om "andere voorwerpen"uit zicht te houden, alleen in mijn geval moet ik foto toestel dan wel heel hoog op romp gaan zetten (wanneer lens in richting van motor staat). zie constructie

Heb fotos willen maken met lens in richting zijkant (over vleugel) en beetje ingezoomd zodat vleugel zelf niet zichtbaar was.
Echter was die dag veel wind, en had alleen lucht of gras op foto. Zal ik een andere x nogmaals proberen.

Jij hebt ook mooie foto's erbij. welk fototoestel / vliegtuig gebruik jij?
Heb zelf als fototoestel een Medion met 5 Mpics. ben er echter niet tevreden over. Heeft veel licht nodig, en is behoorlijk zwaar.

Wilko

Ik maak de foto's met een Praktica Digicam van 3,2 megapixel.
Gegevens en afbeelding camera
Had eerst een Aiptek Slim3000. (Het verschil kun je wel zien op de wat oudere foto's, die van de Aiptek zijn wat "softer").

Deze camera gaat omhoog in een Easystar. Gewoon in de cockpit duwen en een eleastiek er overheen. Verder geen moeilijke of ingewikkelde bevestigingen.

Reden aanschaf: goedkoop (Marktplaats), werkt met memorycard wat de Aiptek niet had, licht van gewicht (Lion accu ingebouwd), voor dit doel dus prima. Er zijn soortgelijke modellen, maar dan met betere sensor enzo van bijv. Olympus.

flyerdude zei:
Hallo Aad
Het is inderdaad beter om "andere voorwerpen"uit zicht te houden, alleen in mijn geval moet ik foto toestel dan wel heel hoog op romp gaan zetten (wanneer lens in richting van motor staat).

Als je 'm opzij laat kijken zoals nu, hoef je volgens mij maar een centimetertje of 2 hoger om die vleugel kwijt te zijn.
Wat je ook zou kunnen proberen is de camera iets omhoog te laten kijken, dat zou je dan moeten corrigeren door een beetje rolhoek te vliegen tijdens het fotograferen.
Ik zou het niet ingezoomd proberen, dat maakt je camera erg gevoelig voor o.a. trilling.
Als je goed bent in rugvlucht, laat de camera dan flink wat omhoog kijken... en fotografeer op de rug vliegend!

Overigens zijn er omstandigheden waar ik een deel van het toestel in beeld wel mooi vind, maar dan moet het wel een als zodanig herkenbare vleugeltip zijn of zo. En als je dan een hele serie hebt telkens met die vleugeltip, is dat ook weer niet echt leuk...

Bart

Ben van plan zo meteen een servo in te bouwen voor mijn digitaal fototoestel 5.1 MP onder mijn twinstar 2 te hangen.
Zal wel lukken denk ik :)

Duurde even, maar hier de beloofde foto's :D

Constructie in een recordtijd in elkaar gezet, wilde weten of EZ het trok met deze niet al te kleine camera en of ie zo goed gericht staat...

Heb dus een plateau gemaakt, daar wat balsa stukjes opgezet zodat camera opgesloten ligt, vervolgend met een dikke elastiek camera op plateautje vast getrokken. Daaronder een servo, bediening via schakelaar op afstandsbediening.
Servo trekt via ijzerdraadje een hefboom naar beneden die afdrukt. Heb 'm flink getest, is een robuuste constructie, kon 'm niet in de fout krijgen :D

Totaal met elastiek op romp gezet en accupack onder romp gehangen om CG juist te krijgen :)

hoog1.jpg

hoog.jpg

En hier een paar plaatjes...
hoog5.jpg

hoog2.jpg

Dat ben ik dus...
hoog3.jpg

Helaas ook slecht nieuws, crash met camera!
:cry: :cry: :cry:
Heb na 3 testvluchten alles goed gecontroleerd en ben 's avonds terug gegaan voor een nieuwe sessie (verder, hoger...) 8)

Helaas viel daarbij onverwacht de volledige ontvangst weg 8O
Schat dat ie een dikke 500meter verder zat en zo'n 300meter hoog... CG lag perfect, zonder gas, zonder correcties zweefde ie (met camera dus) keurig verder (normaalgesproken). Dit keer niet, ontvangst weg en EZ recht naar beneden de bossen in :cry:
Na lang zoeken uiteindelijk gevonden, lens camera krom (inmiddels hersteld, camera doet het weer), staart EZ afgebroken en nog wat kleine schades. :(

Ik vermoed dat de camera de storing veroorzaakt heeft, iemand een idee waar het aan kon liggen? Na 'm gevonden te hebben, werkte alles normaal (zag er niet fraai uit met staart die er half af lag, maar servo's volgden de knuppels netjes zoals het hoort...

Inmiddels heeft de EZ (zonder camera) alweer gevlogen, heb meteen een groter richtingsroer gemaakt :D Moet nog even nadenken over vervolg luchtfotografie... Iets meer vermogen zou zowieso geen kwaad kunnen :?

Na het slechte nieuws heb ik ook nog wat leuks te melden, heb ook een filmpje gemaakt :D

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back