Ik heb op aanraden van een modelbouwzaak de motoren vervangen door Graupner speed 600 race motoren.
Accu's aangepast naar 2x 7cel sanyo's. Tevens is de vaarregelaar vervangen door 1 van 35-40 Amp.
Ik heb geen ervaring met het tunen van de boot, wat me wel opvalt is dat achter de boot een vacuum gezogen wordt en dat de boot dan steeds lijkt in te houden. De boot bouwt dan ook geen snelheid op
Komt dit door de vertraging die tussen de 2 motoren en de enkele schroefas zit
Ik heb een fimpje gezien op youtube van speenbig ( zoek maar eens op 1882 cesa) , deze heeft echter een andere configuratie ( zwaardere motoren, regelaar en accu's ). die komt wel op snelheid ( bijna gelijk vanaf het begin ).
Wat kan ik doen om de boot sneller te laten varen zonder dat het gelijk in de papieren gaat lopen, door b.v. ook zo'n zwaardere cfg. te kopen ?
B.v.d,
Eddy
Hallo Eddy,
Mooie boot heb je daar!
De CESA 1882 is al een tijdje niet meer in produktie en is 'dank zij' de tandwieloverbrenging en de sturende as niet een bijzonder snelle boot (de snelheid is meer 'scale').
Ook het gebruik van twee gelijke motoren, die op één as werken is destijds ontstaan uit de wens van de fabrikant, om met zo laag mogelijke kosten en de destijds beschikbare motorvermogens een acceptabel varende boot met een attractief uiterlijk op de markt te brengen. Daar twee motoren nooit 100% gelijk lopen zal er altijd ééntje de ander afremmen, soms met dramatische gevolgen voor de snelheid (beter: het gebrek eraan).
Als ik de foto's bekijk, lijkt het of de as hoek te groot is, waardoor de neus van de boot naar beneden wordt gedrukt en de boot te 'nat' loopt en niet in plané komt.
Zijn de twee 7 cellenpacks nieuw?
Dan duurt het een stuk of vijf laad-/ ontlaadcycli voor de accu's hun volledige capaciteit leveren, in dat geval is er nog hoop.
(BTW: €7,85 per cel is wel beestachtig duur voor 'oude' NiCads, waarbij de 2400 wél de beste Sanyo's ooit zijn, maar voor bijna de helft per cel heb je tegenwoordig NiMH met de dubbele capaciteit...)
Als de packs al langer in gebruik zijn, deugt de afstelling niet.
Welke prop gebruik je (doorsnede en pitch)?
Ik heb al tien jaar een ABS cat op de plank staan, die, met zo'n zelfde set motoren en een sturende as, ook teleurstellende prestaties leverde; oorspronkelijk was ik van plan er een 700 Neodym op 12-14 cellen met een flexas en een apart roer in te bouwen, maar daar wordt de boot rijkelijk zwaar van, wat weer een korte vaartijd betekent.
Nu de brushless motoren betaalbaar worden, denk ik eraan om er een (veel lichtere) brushless set-up in te bouwen.
Ik heb de filmpjes van speenbig gezien; ik kan echter niet zien, of de sturende as er nog in zit, mocht dat het geval zijn, dan is de vreugde van korte duur; de borstelloze motor maakt in korte tijd gehakt van die constructie, de slijtage is enorm...
In de korte runs rechtuit, die de boot maakt, zie je ook de beperking van het ontwerp; de boot heeft een rond lopende kiellijn en is ontworpen voor de destijds beschikbare zwakke motoren.
Als je er borsteloos geweld op loslaat, komt de boot rap over de ontwerpsnelheid heen en begint te springen; als speenbig langer rechtuit vaart, zal de boot volledig los komen en nagenoeg oncontroleerbaar worden...
Daarnaast is dit springen een enorme belasting voor de afzonderlijke componenten van de aandrijving.
Als ik het terug lees, is het niet een bijster positief relaas, maar daar gaat het niet om; je zou deze boot best van een milde brushless aandrijving kunnen voorzien, maar dan moet je de as vernieuwen (flexas met strut) en een apart roer aanbouwen.
Bij een firma als Hopf, zijn deze setjes (flexas met strut) en een apart roer, best betaalbaar.
Als je wilt kan ik wel wat suggesties doen, maar blijf alsjeblieft bij die flessentrekkers van je 'modelbouwzaak' vandaan, leuke jongens, maar de ballen verstand van boten.
Groeten, Jan.