M&Y tune up motor 700RST specs ?

• Topicstarter Topicstarter FastEddy
  • Startdatum Startdatum
F

FastEddy

Guest
Hallo,

Ik had in mijn 1882 CESA van ABC-HOBBYS 2 motoren van M&Y type 700 RST STOCK zitten, weet iemand de specificaties van deze motoren ?

Ik heb op internet en het forum nog niets kunnen vinden.

Bij voorbaat dank,

Eddy

Hallo,

Ik had in mijn 1882 CESA van ABC-HOBBYS 2 motoren van M&Y type 700 RST STOCK zitten, weet iemand de specificaties van deze motoren ?

Ik heb op internet en het forum nog niets kunnen vinden.

Bij voorbaat dank,

Eddy

Je had deze motoren erin zitten dus niet meer ? zoek je vervanging voor deze motoren ? zoja de graupner 700 bb 8,4v zijn goede vervangers voor de standaard motoren .

groet ,

Michiel.

Nu met 2x 600 race uitgerust.

Hallo Michiel,

Bedankt voor je snelle reaktie,

Ik heb op aanraden van een modelbouwzaak de motoren vervangen door Graupner speed 600 race motoren. Ik neem aan dat deze meer toeren draaien, echter omdat ik de specs niet weet van de 700 RST die meegeleverd werden weet ik dat niet zeker. Accu's aangepast naar 2x 7cel sanyo's. Tevens is de vaarregelaar vervangen door 1 van 35-40 Amp.

Ik heb geen ervaring met het tunen van de boot, wat me wel opvalt is dat achter de boot een vacuum gezogen wordt en dat de boot dan steeds lijkt in te houden. De boot bouwt dan ook geen snelheid op :(

Komt dit door de vertraging die tussen de 2 motoren en de enkele schroefas zit :confused:

Ik heb een fimpje gezien op youtube van speenbig ( zoek maar eens op 1882 cesa) , deze heeft echter een andere configuratie ( zwaardere motoren, regelaar en accu's ). die komt wel op snelheid ( bijna gelijk vanaf het begin ).

Wat kan ik doen om de boot sneller te laten varen zonder dat het gelijk in de papieren gaat lopen, door b.v. ook zo'n zwaardere cfg. te kopen ?

B.v.d,

Eddy

Meer toeren is niet altijd beter , bij een hoger toerige motor zul je weer kleiner moeten gaan proppen tov een motor met minder toeren en waarschijnlijk komen je speed 600`s gewoon niet op toeren omdat je prop te groot is , ookal zit er een vertraging tussen waar ik geen voorstander van ben .

De cesa zal waarschijnlijk ook sturen met de prop ipv een echt roer ? wat dus ook weer afremt op de motor en de boot gewoon niet in plané komt.

Het beste is denk ik om er 1 motor in te plaatsen van het type 700 serie 8,4v of de 9,6v van graupner en op 14 tot 16 cellen te gaan varen met een prop van 42mm tot 45 en een regelaar van 60 amp . Ook eventueel zul je je as moeten vervangen voor een andere en een roer plaatsen. Helaas is modelbouw niet altijd goedkoop

Plaats eens wat foto`s van je boot .

groet,

Michiel.

Hallo Michiel,

Ik zal eens wat foto's maken, moet nu eerst even eten ;)

Klopt dat het niet goedkoop is, is op zich niet erg als het resultaat er dan ook maar naar is. nu heb ik ( nog niet veel ) geinvesteerd en het is er niet beter op geworden. De boot komt inderdaad niet in plané.

Ik weet ook niet of de stand van de schroefas ( door de roerconstruktie ) wel optimaal staat.

1882 CESA

dsc5103bg7.jpg

accupacks

dsc5112de1.jpg

schroef

dsc5104la9.jpg

dsc5105zg0.jpg

motoren

dsc5106rh0.jpg

ontvangergedeelte

dsc5108re7.jpg

vaartregelaar

dsc5109st9.jpg

servo

dsc5110tn5.jpg

m.vr.gr,

Eddy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb op aanraden van een modelbouwzaak de motoren vervangen door Graupner speed 600 race motoren.
Accu's aangepast naar 2x 7cel sanyo's. Tevens is de vaarregelaar vervangen door 1 van 35-40 Amp.

Ik heb geen ervaring met het tunen van de boot, wat me wel opvalt is dat achter de boot een vacuum gezogen wordt en dat de boot dan steeds lijkt in te houden. De boot bouwt dan ook geen snelheid op :(

Komt dit door de vertraging die tussen de 2 motoren en de enkele schroefas zit :confused:

Ik heb een fimpje gezien op youtube van speenbig ( zoek maar eens op 1882 cesa) , deze heeft echter een andere configuratie ( zwaardere motoren, regelaar en accu's ). die komt wel op snelheid ( bijna gelijk vanaf het begin ).

Wat kan ik doen om de boot sneller te laten varen zonder dat het gelijk in de papieren gaat lopen, door b.v. ook zo'n zwaardere cfg. te kopen ?

B.v.d,

Eddy

Hallo Eddy,

Mooie boot heb je daar!
De CESA 1882 is al een tijdje niet meer in produktie en is 'dank zij' de tandwieloverbrenging en de sturende as niet een bijzonder snelle boot (de snelheid is meer 'scale').

Ook het gebruik van twee gelijke motoren, die op één as werken is destijds ontstaan uit de wens van de fabrikant, om met zo laag mogelijke kosten en de destijds beschikbare motorvermogens een acceptabel varende boot met een attractief uiterlijk op de markt te brengen. Daar twee motoren nooit 100% gelijk lopen zal er altijd ééntje de ander afremmen, soms met dramatische gevolgen voor de snelheid (beter: het gebrek eraan).

Als ik de foto's bekijk, lijkt het of de as hoek te groot is, waardoor de neus van de boot naar beneden wordt gedrukt en de boot te 'nat' loopt en niet in plané komt.

Zijn de twee 7 cellenpacks nieuw?
Dan duurt het een stuk of vijf laad-/ ontlaadcycli voor de accu's hun volledige capaciteit leveren, in dat geval is er nog hoop.
(BTW: €7,85 per cel is wel beestachtig duur voor 'oude' NiCads, waarbij de 2400 wél de beste Sanyo's ooit zijn, maar voor bijna de helft per cel heb je tegenwoordig NiMH met de dubbele capaciteit...)

Als de packs al langer in gebruik zijn, deugt de afstelling niet.

Welke prop gebruik je (doorsnede en pitch)?

Ik heb al tien jaar een ABS cat op de plank staan, die, met zo'n zelfde set motoren en een sturende as, ook teleurstellende prestaties leverde; oorspronkelijk was ik van plan er een 700 Neodym op 12-14 cellen met een flexas en een apart roer in te bouwen, maar daar wordt de boot rijkelijk zwaar van, wat weer een korte vaartijd betekent.
Nu de brushless motoren betaalbaar worden, denk ik eraan om er een (veel lichtere) brushless set-up in te bouwen.

Ik heb de filmpjes van speenbig gezien; ik kan echter niet zien, of de sturende as er nog in zit, mocht dat het geval zijn, dan is de vreugde van korte duur; de borstelloze motor maakt in korte tijd gehakt van die constructie, de slijtage is enorm...

In de korte runs rechtuit, die de boot maakt, zie je ook de beperking van het ontwerp; de boot heeft een rond lopende kiellijn en is ontworpen voor de destijds beschikbare zwakke motoren.
Als je er borsteloos geweld op loslaat, komt de boot rap over de ontwerpsnelheid heen en begint te springen; als speenbig langer rechtuit vaart, zal de boot volledig los komen en nagenoeg oncontroleerbaar worden...
Daarnaast is dit springen een enorme belasting voor de afzonderlijke componenten van de aandrijving.

Als ik het terug lees, is het niet een bijster positief relaas, maar daar gaat het niet om; je zou deze boot best van een milde brushless aandrijving kunnen voorzien, maar dan moet je de as vernieuwen (flexas met strut) en een apart roer aanbouwen.

Bij een firma als Hopf, zijn deze setjes (flexas met strut) en een apart roer, best betaalbaar.
Als je wilt kan ik wel wat suggesties doen, maar blijf alsjeblieft bij die flessentrekkers van je 'modelbouwzaak' vandaan, leuke jongens, maar de ballen verstand van boten.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor de info, flessentrekkers valt mee, de accu's zijn al wat jaartjes oud.

"Welke prop gebruik je (doorsnede en pitch)?" geen idee, deze was standaard meegeleverd. kan dat 46mmx12mm zijn ?

ashoek wordt bepaald door de roerkonstruktie, die kan alleen verder naar beneden :-(

Ik heb het probleem gevonden, de aandrijvingstandwielen zijn het probleem.

1 is wel lang en valt goed op de as maar de 2e ( voor de 2e motor dus ) is te klein en was los getrild. het aan/uit zal wel te maken hebben met het dan onbelast lopen van de motor. ik ga de tandwielen vervangen en hopelijk zal het dan beter gaan.
mocht dat niet zo zijn, dan is brushless altijd nog een optie :-)

groetjes

Eddy

Mooi, dat het zo simpel op te lossen blijkt te zijn!

Ik kijk al uit naar de vaarfoto's.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Komt in orde, ik heb de boot even mee naar het werk, mijn collega ( Dhr. E.J. Kalkman ) heeft ook meerdere boten gebouwd en gevaren, die heeft de overtollige speling op de schoefaf ook weggewerkt. helaas zijn de accu's leeg. vanavond gelijk laden :-)

De schroefas hebben we ook nog iets horizontaler gezet, er zat nog ruimte in.

de as loopt nu soepeler, echter over het tandwielkastje heb ik nog m'n twijfels. de tandwieltjes die op de beide motoren zitten zitten half op het grote tandwiel. en de tandwieltjes die meegeleverd waren zijn ongelijk qua afstand in de lengte dat over de as valt, de tandwieltjes kunnen niet ver genoeg naar voren, dan vallen ze van het asje af. dat was dus ook al met 1 tandwieltje gebeurd.

word vervolgd,

Eddy

Nu je toch bezig bent...

Als ik afga op de motoren in mijn cat, die worden behoorlijk heet.
Jouw Speed 600 gebruik ik ook in mijn 7 cellen boten en die worden ook lekker warm en hebben dus ook borstelkoeling.

Voor koelspiralen heb je waarschijnlijk te weinig ruimte, mijn advies is om beide motoren van borstelkoeling te voorzien.

Een messing buisje op de aansluittabs gesoldeerd, leidt de warmte van de borstels erg effectief weg.
Als ik het goed gezien heb, zit er al een voorziening achter je roer, om een waterinlaat te monteren; slangetje eraan, door de romp naar de motoren en langs de kortste weg weer naar buiten, klaar.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Klopt, koeling is i.d.d. nog een probleem ( al zou ik de leidingen om en om de motoren kunnen wikkelen in de vorm van een 8 ), al worden mij accu's niet heet maar snel leeg :-(. na +/- 5 min. varen liep weer het tandwieltje ( de kleinste qua lengte ) van de as af en toen was het gauw over. Helaas niet kunnen filmen, maar de boot vaarde al iets rustiger maar komt niet in plané.

enkele foto's achteraf:

schroefas

dsc5122ft6.jpg

tandwieloverbrenging

dsc5116dy5.jpg

tandwielkast

dsc5118xm3.jpg

tandwielkast schuin

dsc5119fg0.jpg

Zou een enkele speed 600 op 7cel de boot in plané kunnen krijgen ?

wellicht dat ik toch een kleinere schroef moet hebben.

groetjes

Eddy

Worden de tandwielen vast gehouden met een made schroef , zoja dan even de as van de motor afvlakken waardoor er meer druk op de as kan worden uitgeoefend door de made schroef en zoniet misschien de tandwiel vastzetten met loctite.

En nee 1 enkele speed 600 brengt de boot zeker niet in plané .

Michiel,

Hallo Eddy,

De Speed 600 hebben inderdaad een rijkelijk korte as, waardoor er eigenlijk te weinig over is om de motoren in de tandwielkast vast te zetten én de tandwielen op hun plaats te houden.

Michiel heeft gelijk met het afvlakken van de as; als er ruimte voor is, alléén daar waar de stelschoef de as raakt een plak vlakje vijlen, zodat er materiaal op het uiteinde blijft staan, als je de stelschroef zekert met Loctite, zal het tandwiel nooit los kunnen lopen.

Om er iets meer vaartijd uit te persen, zou je de accu's vers van de lader (volladen met 3-4 A), lekker warm in de boot kunnen doen.
Een koude accu heeft minder fut.

Dat de vaartijd vrij kort uitvalt is geen wonder, een Speed 600 trekt gemiddeld 15-20A (afhankelijk van de belasting) en je hebt twee van die stroomvreters aan boord...

De prop op mijn cat is ook iets van 47 mm, de (korte bouwvorm, driepolige) 700 motor heeft er een kluif aan.

De schroefas moet nagenoeg recht uit de spiegel komen, zoals op de foto's lijkt de hoek mij nog te stijl; de neus wordt naar beneden gedrukt, de boot loopt te 'nat', komt niet in plane en trekt relatief veel stroom (= korte vaartijd).

Als je de boot met één motor in plané wilt krijgen (en dat kan!), zul je, zoals Michiel al voorstelde, een 700 motor op 14 cellen (16,8V) direkt aan de as moeten koppelen.

Mijn favoriet is de Speed 700 BB Turbo Neodym (watergekoeld!), helaas is dat ook gelijk de duurste...
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6306

De 6316 zou ook nog kunnen, maar dan moet(!) er borstel en can koeling op en zul je met een kleinere prop (https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2317.40) moeten varen anders gaat 'ie onverbiddelijk in rook op.

In diezelfde serie (2317.xx) vind je de grotere maten, ik zou niet groter gaan dan 45mm voor de 9,6V Neodym (6306), en 42 mm voor de 8,4V 700 Turbo (6316).

Als je voor de 700 motor zou gaan, moet de regelaar ook in het koelcircuit worden opgenomen (als éérste, dan de borstels en als laatste de can cooling), anders krijgt 'ie het benauwd; een 700 Neodym trekt minstens 35A bij het in plané brengen van de boot (afhankelijk van de set-up).

Laat je door de 'experts' in Groningen niet een andere type 700 motor aansmeren, ze hebben er écht geen verstand van...

Groeten, Jan.

Back