mag ik lipo's parallel laden.

janhein

PH-SAM
voor mijn raket zwever wil ik overstappen op een losse lipo cel als voeding voor de ontvanger. Ik heb er nu 4 nicad cellen in zitten. De nicad cellen die er in zaten hebben de geest gegeven en moeten worden vervangen.

Ik heb mijn oog laten vallen op de losse 350 MaH uit Hong Kong.

Probleem is alleen dat mijn lader een minimale laad stroom heeft van 500 Mah. En als ik daar een losse cel aanhang dan sloop ik (denk ik zelf de cellen). 500 Mah cellen passen niet in lekker in mijn model , en die heb ik ook nog niet los gevonden.

Als ik een verloop stekkertje soldeer en twee cellen naast elkaar aan de lader hand dan heb ik een capaciteit van 700MaH en die zou ik dan wel met 500 mogen laden. vraag is alleen of dat tot de mogelijk heden behoord, of dat ik iets over het hoofd zie.

Vraag 2 kan ik op deze manier ook 2 *2 250 mah cellen laden. En die als ontvanger accu gebruiken. Als ontvanger heb ik nu een corona met 9 gram Hong Kong servo's. De ontvanger lijkt de iets hogere spanning wel aan te kunnen alleen ben ik niet zeker van de servo's. Als ze gelijk stuk zijn is het niet zo'n probleem. Daar kom je dan snel genoeg achter, Als het tijdens de vlucht gbeurd is het een stuk minder.

Parallel laden van Li-Po's is alleen mogelijk als beide accu's evenver ontladen zijn en ook op andere eigenschappen als leeftijd én gebruik gelijk zijn. In de praktijk is dat voor accu's die gescheiden van elkaar worden gebruikt eigenlijk onmogelijk. Nieuwe accu's pararallel schakelen en gezamenlijk gebruiken is wel mogelijk. Twee 250 mAh cellen, parallel geschakeld, gedragen zich dan als één 500 mAh cel. Op het forum is daar wel infomatie over te vinden.

Je zou ook de hogere laadstroom van 500 mA voor een 350 mAh accu voor lief kunnen nemen en daarbij rekening houden met een kortere levensduur van je accu.

Servo's aansluiten op twee Li-Po cellen is wel erg veel van het goede. Twee volgeladen Li-Po's hebben een spanning van boven de 8 Volt. Veel servo's zullen daar niet tegen kunnen. De maximale spanning voor veel servo's is 6 Volt.

Of de ontvanger het aankan zal afhangen van de wijze waarop de spanning intern in de ontvanger wordt gestabiliseerd, maar hier zal het grootste probleem niet liggen. Om toch twee Li-Po cellen veilig te te kunnen gebruiken is een 6 Volt limiter nodig die tussen de ontvanger an de Li-Po wordt geschakeld. Het nadeel hiervan is dat het extra gewicht toevoegd en dat er ruimte voor nodig is.

Dan is dus de beste optie om een losse 350 mah cel in mijn kist te stoppen en maar een kortere levens duur voor lief te nemen. De lipo kost minder dan een raket motortje en die gaan ook maximaal 10 sec mee.

Een spannings reglaar heb ik eigenlijk geen ruimte voor. En weegt ook weer meer.

Helemaal zal ik de lipo toch niet leeg vliegen. vluchten duren maximaal 360 sec. en ik heb slechts 2 servo's en een ontvangertje te voeden. Goede hoop dus dat de lipo's gewoon een seizoen mee gaan.

De meeste LiPo's die 20C of meer kunnen leveren kan je ook met 2C laden zonder dat het schrikbarende invloed heeft op de levensduur .... en 300 / 350 mAh cellen kan je rustig "lokaal" kopen prijzen liggen rond de € 6,50 per cel ... en als je een 2 of 3S pack sloopt kosten ze nog minder ... ;-) ...

En een 350 mAh met 500 mA laden is maar 50% meer dan 1 C .... dus een paar honderd keer laden moet geen probleem zijn, van het ontladen met 20C lijden ze meer ....

Of het gebruik van één Li-Po cel nou een oplossing is... De spanning is dan wel heel laag. Bij een volledig geladen Li-Po 4,2 Volt, al snel aflopend naar de nominale spanning van 3,7 Volt.

Of ontvanger en servo's dat fijn vinden en alles stabiel werkt is maar de vraag. De beste oplossing lijkt gewoon een vier cellig ontvangerpakketje met Ni-Cd of Ni-MH cellen.

als je zo weinig te voeden hebt neem een 7805S spanningsregelaar. Die stabiliseert de spanning keurig op 5V zolang de ingang maar minstens 7V is. Dus zodra de accu bijna leeg is wordt het onvoorspelbaarder. Met een lowdrop variant van ST kan je tot 5,5V gaan. Let wel op dat je boven de 500mA aan constante belasting moet zorgen voor wat koeling.

Een spannings regelaar kan, maar dan kan ik ook gewoon 4 nicad cellen er in steken. En daar wil ik eigenlijk van af. een losse lipo weegt minder dan 4 nicad's. En gewicht is toch wel een beetje een isue bij deze kist.

Ik zal als mijn cellen binnen zijn een test doen met een losse lipo en eens kijken wat de invloed is op mijn reikweidte, stel tijd van de servo's en levensduur van een geladen accu.

Twee lipo cellen vinden de servo's idd niet leuk .

Ik heb (nog) weinig ervaring met pure zwevers, tot dusver zijn mijn toestellen zwevers met brushless motor en 2 of 3 cellen lipo. Daar zit dan altijd een ESC tussen, en ik neem aan dat die ESC de spanning naar ontvanger en servo's ook wat drukt.
Als je je nou zorgen maakt over het gewicht van NiCad's, of gewicht of omvang van een spanningsregelaar, is er dan niet zoiets als een ESC simpel om de spanning te drukken, zodat je een 2S lipo kan gebruiken?
Mijn kleinste ESC is 10A en ongeveer zo groot als een eurocent, maar dan vierkant. Voor jouw gebruik zou je de drie kabels naar de lipo er nog af kunnen knippen...

5 gram is wel over heen te komen als je zweeft, kom je met 60 G uit de lanceertoren dan weegt die 5 gram op eens 300 gram. En dat merk je wel.

Ik heb de oplossing ook niet nodig voor een gewone zwever maar voor een S8E/P.
en die raket zwevers stellen wat hele speciale eisen.

En zo min mogelijk losse komponenten in het model verhoogt de kans op succes.

hm, even zien. kan me herrineren dat er speciale cellen zijn voor RX accus. is ff graven in mijn historie.

is een 4x aaa set niet net zo geschikt voor u toepassing?

is een 4x aaa set niet net zo geschikt voor u toepassing?
Da's nog heel wat zwaarder dan 5 gram. Past ook niet in de rompjes die ik heb gezien.
Heb net eens zitten googlen op S8E/P... leuk spul! Hoe hoog komt dat ongeveer?
Ik begrijp dat vliegtijden tot 360 sec. gangbaar zijn, gaat dat puur over stijgvermogen en glijvlucht of komt er ook nog wel eens thermiek aan te pas?

uhm lipo + reg gaat het om he ;). Energie komt helaas niet uit de lucht vallen :P. Alhoewel het prima mogelijk is bij deze krachten en snelheden een impellor te gebruiken voor de stroom voorziening maja dit is compleet ongewild.

360 sec is de totale vlucht tijd. Een sec meer of minder en het kost punten. Doel landing levert extra punten.

Als je een goede start hebt dan kom je ongeveer 150 meter hoog, en dan heb je wel een of twee belletjes nodig om aan voldoende vlucht tijd te komen. De motoren die worden toegepast branden tussen de 2 en 8 seconden. En de rest van de vlucht tijd moet uit de termiek komen.

Een lipo is qua ruimte de mooiste oplossing, alleen nu nog uit zoeken of mijn Servo's ook gewoon werken op 3 volt.

Misschien kan je de vraag of je servo's op 1 lipo kunnen werken beter op een ander deel van dit forum stellen.
Overigens heb ik in mijn DizzyBird ook twee miniservo's op 1S gehad, dat ging probleemloos maar ja ik riskeerde niks met vluchtjes van een paar sekonden...

Servo's doen het heus wel op één LiPo cel en het bereik van je ontvanger zal er ook niets minder door worden. Of het wel lekker stabiel wil werken is een tweede. Je kunt dit het beste uittesten met een tamelijk lege LiPo. Gewoon men ingeschoven zenderantenne een range check houden zegt voldoende(alle servo's gelijktijdig bewegen). Als het werkt vervolgens de goede gewoonte aanleren om de LiPo niet meer dan half leeg te vliegen. Na de eerste vluchten dus steeds even kijken hoeveel restcapaciteit er nog over was.

Ontvangers zijn als regel intern gestabiliseerd op een spanning tussen 3 en 3,3 Volt. Het meest gangbaar is 3,2 Volt. Het maakt voor de werking en het bereik dus niet uit, dat de accuspanning wat lager is. Er is alleen wel een ingangsspanning van zo'n 0,5 Volt hoger nodig om de 3,2 Volt stabiel te houden. Zodra meerdere servo's gelijktijdig bewegen kan dat wel eens problematisch worden.

Ik ben gerust gesteld. Gewoon effe goed testen dus voor de eerste vlucht en in het begin de boel extra goed in de gaten houden.

Daarna gewoon op blijven letten ;-)

Back