magic condor evo4

ja wel de condor heeft flaps .

enigste aanpassing die ik gedaan heb is het hoogteroer .aangezien deze nogal snel last heeft van aanstromingsverlies heb ik er voor gekozen om er een langer hoogte roer op te zetten .uitslag heb ik bepaald in de lucht (net zolang loopings vliegen tot hij niet meer overtrekt).de mjne is nu in breedte een 1,5cm extra .
ik vindt het een fijn toestel welke wat vlot gevlogen mag worden ,thermiek aanpikeen doet hij redelijk in wat middelmatige thermiek .
het is een heerlijke zwever die allround gevlogen kan worden ,zowel aan de hang als op het veld (daarom heb ik ook voor deze gekozen ,na wat avonden vergelijken op het net en youtube bekijken )
rudder uitslag mag ook kleiner ,dan ze aangeven in de beschrijving . het zwaartepunt ,is een must om aan te houden ,deze is perfect vanuit de beschrijving .

als je een bocht in gaat en je overtrekt hem op je standaard hoogteroer ,leg je hem perfect recht met rolroer . het is geen nare zwever met nukken ,maar maak hem niet langzaam .of je moet de flaps met rolroeren combineren in een mix op 2mm omlaag zodat je een perfect profiel verkrijgt om in thermiek te hangen ,maar dat ging net buiten het kunnen vaN mijndx6i .

Bedankt, daar heb ik wat aan...
de mjne is nu in breedte een 1,5cm extra .
Begrijp ik goed dat je het hoogteroer hebt vergroot en dat het nu van scharnier tot achterlijst 1,5 cm groter is dan origineel?
Ik begrijp dat testen dmv loopings niet helemaal... als je doorgaat komt er altijd wel een ogenblik dat-ie de volgende niet meer haalt lijkt me... :(

idd van achterlijst tot scharnier 1,5cm extra .
overtrek of max uitslag bepalen van je hoogteroer doe je door aan duiken ,vol hoogte geven . de 1e 2 loops die volgen mogen geen uitzwaaier vertonen (lees de zwever wil er uit rollen),gebeurt dit wel is je uitslag te groot .het mooie is net de grens te vinden .

hier nog wat foto's van vorige week

DSC_5225.jpg

binnenkomst voor landing

DSC_5226.jpg

recht leggen .en als je goed kijkt zie je dat ik de rolroeren tijdens buttefly als zowel spoileron niet op volledige uitslag heb aangezien de opgaande rolroer het meeste effect heeft zodat ik nog volledig strakke controle heb op de rolroeren .

DSC_5228.jpg

en dat lelijke figuur ben ik die de zwever vasthoud.

Ziet er toch wel heel fraai uit.
Hoe was de afwerking eigenlijk... foliewerk, rompnaad, aileronscharnieren...? Zit de hoogteroerservo achterin (en hoe pakt dat uit, moest je lood voorin stoppen?)

afwerking is zeer netjes ,rompnaad kun je lang naar zoeken . er zitten zelfs spanten in het gehele rompgedeelte. folie werk mag je iets nastrijken . alle scharnieren zijn gefolied (wel zo goed ).hoogteroer servo zit idd achterin .
en er mag idd een beste klomp lood in de neus (mijn pa heeft een250 gram gebruikt in zijn non electro )

maar er is plek zat om eventueel waar jij gek van bent om je hoogteroer servo voorin te plaatsen en een bowden kabel te leggen , scheelt wel lood .
ik heb er geen hinder van

Er is ergens een filmpje op YouTube van een Condor waar bij de tweede vlucht het motorspant uitvliegt. Dat is bij jou gelukkig niet aan de orde?!

nope zelf gemaakt van 4mm vliegtuig triplex (er bestaat geen betere ,wel lichtere )en goed met 24 uurs epoxy verankert

Knap kistje en goede prijs/kwaliteit verhouding lijkt me.

Nu weet ik niet wat voor een middenstuk (mm) jij gebruikt maar weet jij toevallig hoeveel Amp. jij trekt op die 3548 met die 14x6 en evt. andere props?

Staufenbiel geeft 13x6,5 aan als goede middenmoter maar andere tests gaan inderdaad t/m 14x7 e.d.

ik trok een kleine 400 w op 3s dus een 34 tot 40 ampere max ,heb er een 60a regelaar inzitten , dus dat gaat wel jaren mee

Hallo Serge Pot
Aangezien ik op zoek ben naar een grotere en betaalbare zwever, kwam ik dit artikel over de Condor tegen.
Ben benieuwd hoe hij in de praktijk bevalt, na bijna een jaar.

Rido

mij prima ,maar er zijn betere .deze die ik nu vlieg heb ik van mijn vader in mijn handen gedrukt gekregen .
het hoogteroer moet verlengt worden ivm te snel overtrek op je hoogteroer. en je mag hem niet langzaam vliegen , dan straft ie je gelijk af .
is een zwever die bij windkracht 2 lekker vliegt en in stevige thermiek goed te beheersen is . de zwakke belletjes prik je zo doorheen . het is eigenlijk een zwever die zich lekker aan de helling thuisvoelt met deftige thermiek vanuit het dal.

en voor dat geld waar je deze voor hebt zou ik dan voor een stapje kleiner gaan en een reichard model nemen ,nog mooier is zelfbouwen .

Bedankt voor de reactie, en een zwever van rond de 2,50 mtr is ook prima en makkelijk in transport.
Ik kijk nog wat rond en dan vinden we wel iets.

groeten Rido.

Na wat afstruinwerk stuit ik op dit draadje. Ik was al op zoek naar een model zoals dit, wat ik overigens een mooi model vind. Blijkt ook nog dat dit model in de aanbieding is. Voor 119€ kan ik er geen bult aan vallen. Ik zit dan ook sterk te overwegen om dit model te gaan bestellen...

Mooie kist! Was de Last Down van Staufenbiel niet ergens verwant aan deze kist? Kan het mis hebben hoor, maar dacht ooit zoiets gelezen te hebben. Als deze net zo vliegt als de LD, dan is het een superkist!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Back