Magneten buitenloper vastplakken; waarmee?

Nou, na het verwijderen van de as en het afslijpen van de bekken van een oud tangetje is de magneet, helaas in 2 delen, eruit gekomen. Ik heb de delen weer teruggelijmd met UH Endfest 300, je ziet de breuk niet meer. Omdat ik niet weet hoe de anderen gelijmd zijn heb ik de boel niet in de oven gedaan, het moet maar gewoon een paar dagen uitharden voordat ik de motor weer assembleer.

Wie is Walluk?

Overigens zit ik nog steeds wel te kijken naar een vervanger voor deze motor, voor later (als de Endfest op is...) Wat zijn goede 'middenmoot'-merken? Ik ga geen Plettenbergje naar eigen spec laten wikkelen!

Hugo

Laatst bewerkt:
Nou lijken alle magneten vast te zitten, maar toch gaat het niet goed:

Sorry voor de Engelse tekst, ik wil de video ook op Wattflyer zetten. Wat zou dit geluid kunnen zijn?

En ik ga toch echt kijken naar een vervanger van deze motor. Het is deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W $37.34
Ik vlieg die op 6S met een 15*8 Xoar Beechwood erop.

Welke goede vervanger kunnen jullie aanraden?

Dank,

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoor geen metaal-metaal. Bij welke tijden treedt het op, dan kan ik nog eens luisteren. In het begin hoor ik wel een hoog geluidje. Hoe lopen de kogellagers? Met vinger op binnenring duwen en rond draaien.

Prop gebalanceerd?

Ik hoor het tussen 28 en 32 sec. Lijkt me meer een resonantiegeluidje. Kan diverse oorzaken hebben, motorophanging, trillende motorkap, propresonantie etc.

Laatst bewerkt:
Lagers goed, prop gebalanceerd (ga ik nog eens doen). Ik bedoel het geluid zo bij 29 - 31 seconden in het filmpje. Ik zet het dan aan en uit door met het gas te spelen.

Hugo

Het lijkt me ook een resonantietje. Zitten/komen er schaafplekken op de stator? Kan bedrading in/buiten motor draaiende delen raken?

Zoals gewoonlijk is bleek de oplossing heel eenvoudig! Ik heb de rotor gericht t.o.v. van de as, en de rotor en de prop gebalanceerd. Toen de boel opnieuw in elkaar gezet met nieuwe lagers. Toen liet tijdens het proefdraaien een magneet los, en die sloeg de motor aan puin. En dus heb ik een A50 16S Hacker gekocht, die wel gewoon goed is. Zoals ik al zei, de oplossing was simpel...

Hugo

Ehm het topic loopt al enige tijd niet maar toch een vraag.
Ik heb laatst al een keer door dit topic heen gewandeld en wat gelezen.

Vanavond heb ik wederom mijn Junior-s de grond in geboort...
Na een nieuwe romp aangeschaft te hebben heb ik alles los gepeuzeld. Ik zag dat bijna alle magneten los zaten in de motor.

Dus maar steepjes gezet op de magneten om in ieder geval de polariteit niet door elkaar te halen... Na alles weer in elkaar gelijmt te hebben loopt de motor niet zoals het hoort.
Ik moet nu ook de lagers vervangen maar vraag me dus af of de magneten op zich nog in een bepaalde volgorde erin moeten !?

Ik heb nu gewoon gecontroleerd of de magneten met de belijning aan één zijde netjes aan elkaar konden en dus zat naar mijn gevoel de positieve en negatieve zijde allemaal gelijk in de motor.

Kan iemand mij bevestigen of ik het juist gedaan heb ?

As krom?

Het enige waar je op hoeft te letten is de polariteit van de magneten, zie Gert-Jan Kool's site.

En als er onregelmatigheiden op de magneten of in de behuizing zitten (lijm, brokstukjes) elke magneet op zijn eigen plekje terugzetten. Of nog beter, onregelmatigheden verwijderen :)

As krom is juist het leuke, deze was krom en is door de crash weer kaarsrecht geworden :P

Als ik
6pS_8-10pR-NL.JPG
mag geloven staan de polen van de magneten om elkaar tegen elkaar in. Als je het mij vraagt heb ik dat nu dus niet !? Buiten het feit dat ik ze niet genummerd heb heb ik ze voor zover mogelijk met de gelijke polen in de motor gezet.

Back