Magneten voor bouwplank

Ik heb op mijn bouw plank een plaat staal bevestigd van 2mm.
De bedoeling is om hier op te bouwen met behulp van magneten.
zie hier voor een voorbeeld:
Airfield Models - Magnetic Building Board System for Building Model Aircraft
Nu moet je eigenlijk zo groot mogelijke magneten hebben. Maar de magneten die verkocht worden hebben zo'n trekkracht dat hij je balsa meteen plet.
nu vond ik deze site:
www.magnet-magnete.eu Magnet Magnete Magnets
De magneten zijn veel goedkoper dan de leveranciers in Duitsland en ze hebben ook wat minder krachtige magneten.
bv deze:
40 x 20 x 10 / F30 - Ferrit Magnet : www.magnet-magnete.eu Magnet Magnete Magnets
een magneet van 40x20x10 voor 27 cent.
Nu zijn alleen de verzendkosten erg hoog meer dan 18 euro.

Wie wil er mee bestellen om de verzend kosten te drukken?
Als je interesse hebt stuur me een pb tje.

Groet Robert-Jan

Deze site had ik al gevonden maar zij hebben alleen super magneten en die wil ik juist niet.

Groet Robert-Jan

Laatst bewerkt:
hoeveel ga jij er bestellen?
En heb je aan die "zwakke" magneten genoeg of moet je er eigenlijk ook een paar sterke bij hebben?

ik wil ook nog magneten bestellen. Ik gebruik op dit moment de magneten van Supermagnete, en die werken prima, zolang je maar de juiste maten pakt.

Ik gebruik ze bijvoorbeeld om ribben te fixeren voordat ik ze vastlijm. Zo kun je een hele vleugel opbouwen voordat je nog maar 1 druppel lijm hebt gebruikt. De magneten die daar ideaal voor zijn, zijn de cilindrische magneten van bijv 25x4mm. Je zet ze rechtop, dus de trekkracht valt mee vanweg het geringe oppervlak. Zet je er 1 aan beide kanten van de ribbe, dan oefenen ze ook nog een klein beetje kracht op elkaar uit, wat geweldig werkt!
Bijkomend voordeel aan cilindrische magneten is dat ze op een kruising een mooie radius vormen waardoor je kunt lijmen zonder dat de magneten vastgelijmd worden!

Als er nog meer mensen zijn die bij supermagnete gaan bestellen dan is het misschien even de moeite waard om te kijken naar het verschil in verzendkosten tussen separaat en gezamenlijk bestellen. Ik verwacht niet dat het heel veel scheelt.

Ik heb nog geen ervaring met de magneten.
Maar als je de verhalen op de verschillende fora leest moet je niet te sterke magneten hebben.
Daarom heb ik voor de magneten gekozen in mijn eerste bericht.
Ik wil er ook wat kleine sterke bij bestellen. Deze kan je dan in hout lijmen als hulpstukken.
Of op een hoeklijn. Dan kan je hierop weer een magneet plakken.
Of een metalen strip etc.

Groet Robert-Jan

Mocht een magneet te sterk zijn voor bepaalde toepassingen dan kun je één of meerdere laagjes plakband op het contactvlak aanbrengen. Kunsttof/glas/koolstof/kevlar/aramide/hout/koper/aluminium is 'lucht' voor magnetische velden.
Gewoon kleinere/dunnere magneten bij www.supermagnete.nl bestellen. Ze zijn het laatste jaar enorm gegroeid als ik zo naar het personeelbestand kijk. Niet zonder reden :)

Ron sorry maar ik ben het niet met je eens. Anders had ik ze hier al besteld.
Ik wil de magneten gebruiken om te bouwen.
Je moet dus redelijk grote magneten hebben die tegen b.v. je ribben staan.
Als je grote vierkante magneten neemt heb je altijd een haakse dus recht verbinding.
Als je nu super magneten in plakband gaat inpakken is het hele idee van mooi recht bouwen om zeep.
Ik wil grote haakse magneten die niet te sterk zijn zodat het balsa niet plat gedrukt wordt

Groet Robert-Jan

ik denk dat er handigere manieren zijn om ribben haaks op elkaar te plaatsen... ik pak liever iets richting formaat geodriehoek...

Verder heb ik al eerder de ronde magneten aangeraden. zelf gebruik ik de magneten die 4mm diameter hebben en 25mm hoog zijn. ze staan op een relatief klein oppervlak, dus de trekkracht is goed (moet niet minder zijn zelfs!) en klemmen mooi de ribben in.

Hieronder wat ik wil bestellen.
De lange magneten van Jitze hebben ze helaas niet.
We zijn op dit moment met 2 bestellers. Ik neem aan dat ik de bestelling van mensen die eventueel mee willen doen met hem mee kan geven. Hij woont in Eindhoven.

Groet Robert-Jan

40 x 20 x 10 / F30 - Ferrit Magnet : www.magnet-magnete.eu Magnet Magnete Magnets
40x20x10 0,27
om ribben etc vast te zetten.

16 x 11 x 5 / F30 - Ferrit Magnet : www.magnet-magnete.eu Magnet Magnete Magnets
16x11x5 0,06
16 x 14 x 4 / F30 - Ferrit Magnet : www.magnet-magnete.eu Magnet Magnete Magnets
16x14x4 0,06
Deze 2 maten kunnen gestapeld worden 4, 5, 9, 11, 14, 15, 16, 17, 18 etc mm
of om een rib aan het grote blok te klemmen.
of om roeren te maken.

D6 x 2,5 / N38 - NdFeB Magnet : www.magnet-magnete.eu Magnet Magnete Magnets
d6x2,5 0,8 kg 0,09
Deze kan in hout gelijmd worden om een houten hulpstuk maken.
Of onder een stukje stalen hoeklijn lijmen dan heb je een haakse steun.
2 hoeklijnen kunnen weer aan elkaar etc.
Lange metalen hoeklijnen kunnen gebruikt worden om je voor en achterlijst in te klemmen.
Je kan hier weer V houtjes (met magneten) op klemmen.
Hiermee kan je ook je houten of aluminium bekken op je bankschroef vast zetten.

D12 x 4 / N38 - NdFeB Magnet : www.magnet-magnete.eu Magnet Magnete Magnets
d12x4 3kg 0,20
Idem als boven heeft alleen een enorme kracht.

40x20x10 0,27 x 60 = 16,2
16x11x5 0,06 x 60 = 3,60
16x14x4 0,06 x 60 = 3,60
d6x2,5 0,8 kg 0,09 x 80 = 7,20
d12x4 3kg 0,20 x 40 = 8
Totaal exclusief verzend kosten 38,6 euro

Hi Robert-Jan,

ik wil misschien ook met magneten gaan werken. Inmiddels al ervaring? Of heeft iemand anders aanvullende tips?

groet,
Alex

Hoi Alex,

Ik heb een paar modellen op deze manier gebouwd.
Ik ben er erg tevreden over.
Alles komt er mooi haaks uit.
Ik moet nog een paar hulpstukken maken.
Blok haakjes en spindels om van boven de boel vast te zetten.
Er zitten natuurlijk ook nadelen aan:
-Je bouwplank is van metaal. Hierop kan je niet op snijden. (anders is je mes meteen bot.)
-Magneten zijn magnetisch duh. dit heeft als nadeel dat alle metalen dingen vast plakken. Ik heb een goedkope plastic schuifmaat gekocht (Ik heb hem nog niet gebruikt ziet er erg goedkoop uit)
-Je moet voorzichtig met de magneten omgaan anders spatten er stukjes af.
-Het bouwen gaat erg snel en het is jammer dat wat je leuk vind snel voorbij is.

Ik ben zo tevreden dat ik op deze manier blijf bouwen. Je hoeft niet alles meer uit te meten gewoon aan 2 kanten een torentje bouwen en klaar. Van te voren kan je een aanslag maken zodat je snel alles in elkaar kan zetten als je met epoxy werkt. Lijmresten kan je met een mes wegkrabben en met een schuurpapiertje naschuren.
Vooral de grootste magneten gebruik je allemaal tegelijk. Hier kan je er wel 2 keer zo veel van gebruiken.
In het verleden heb ik ook lego gebruikt om b.v. een ARF in elkaar te zetten. Maar ik had te weinig grond platen. Nu heb ik een bouwplank. Als dit niet genoeg is kan je overwegen er nog een aan te koppelen.
De bouwplank is heeft uit mijn hooft een plaat van 2mm staalplaat. 2,5 wordt te zwaar.

Je mag de plank en magneten ook lenen als je wilt.

Groet Robert-Jan

Hi Robert-Jan,

Enorm bedankt voor de reactie. Goed om te horen dat het werkt. Ik ben wat minder geduldig, dus dan komt het bouwplezier bij mij wat meer tot zijn recht als het sneller gaat. Ik ga die bouwtechniek ook gebruiken.Heb jij ze besteld op www.magnete.eu En jouw lijstje uit 2009, is die goed, alleen een paar extra grote erbij? Verder zag ik op die website van airfield models ook houten hulpstukken die je kunt bestellen, heb je daar ook nog wat mee gedaan (erbij besteld of nagebouwd), of gebruik je alleen magneten?

Bedankt voor het aanbod om ze te lenen. Ik ga liever voor mijn eigen set, dus dat is niet nodig.

mvg,
Alex

Hoi Alex,

Ik heb de magneten besteld bij:
Shop
De deep links werken niet meer. Als je de achterkant van de link afhaalt kom je op de juiste site.
De grote magneten gebruik ik het meest wat extra van deze maat was wel handig geweest.
Ik had wel het plan om hulpstukken te maken maar..........
Ik gebruik b.v. wel een aantal blokhaken waar ik magneten tussen doe.
Het zelfde doe ik met een hoeklijn.

Groet Robert-Jan

Back