Mal uit gips

• Topicstarter Topicstarter Maxime1234
  • Startdatum Startdatum
M

Maxime1234

Guest
Hallo, ik heb een vraag in verband met een mal in gips. Ik heb een speedboatje gemaakt ik balsa hout, en daarvan een mal gemaakt in gips. Nu is het de bedoeling om er een polyester boot van te maken. Ik heb een set gekocht met: polyester, verharder en vezelmat (en een potje met een borstel en een roerstokje). Maar die polyester mag niet zomaar op de gips, want de polyester zou er in trekken. Weet er iemand wat ik nu best doe?
Hier zie je de gipsen mal. Er liggen op die foto nog gipsbrokjes in de mal, maar die zijn er nu uit. De achterste hoeken van de mal zijn ondertussen ook hersteld.
Hier zie je het houten bootje, de componenten die er inzitten zijn afkomstig van vliegtuig modelbouw. De ontvanger en de stuurservo staan niet op de foto. De aandrijfas moet ik nog bestellen.

Hallo Maxime,

Welkom op dit forum!

De gipsen mal moet een dichte laag krijgen, zodat de polyester (voor je boot) er niet in kan trekken, hiervoor kun je polyester gebruiken, of een verfsoort, die tegen het oplosmiddel in de polyester bestand is.

Heb je ook een vorm van 'wapening' in je gips verwerkt?
Anders is 'ie geen lang leven beschoren...

Als je het oppervlak van de gipsen mal glad hebt afgewerkt, dient deze in de loswas te worden gezet, liefst een keer of zes, tussendoor steeds uitwrijven natuurlijk.
Dan gelcoat (waterdichte kleurlaag) aanbrengen en vóór deze is uitgehard, de eerste laag glasweefsel en polyester aanbrengen.

Vezelmat is in de meeste gevallen ongeschikt voor een klein rompje, het wordt gauw te dik en te zwaar en je krijgt de kanten niet goed scherp, omdat vezelmat zich niet in scherpe hoeken laat dwingen.

Wat je wilt hebben is glasweefsel, dat zich soepel in alle hoekjes laat vlijen.

Groeten, Jan.

Hallo Maxime,

Welkom op dit forum!

De gipsen mal moet een dichte laag krijgen, zodat de polyester (voor je boot) er niet in kan trekken, hiervoor kun je polyester gebruiken, of een verfsoort, die tegen het oplosmiddel in de polyester bestand is.

Heb je ook een vorm van 'wapening' in je gips verwerkt?
Anders is 'ie geen lang leven beschoren...

Als je het oppervlak van de gipsen mal glad hebt afgewerkt, dient deze in de loswas te worden gezet, liefst een keer of zes, tussendoor steeds uitwrijven natuurlijk.
Dan gelcoat (waterdichte kleurlaag) aanbrengen en vóór deze is uitgehard, de eerste laag glasweefsel en polyester aanbrengen.

Vezelmat is in de meeste gevallen ongeschikt voor een klein rompje, het wordt gauw te dik en te zwaar en je krijgt de kanten niet goed scherp, omdat vezelmat zich niet in scherpe hoeken laat dwingen.

Wat je wilt hebben is glasweefsel, dat zich soepel in alle hoekjes laat vlijen.

Groeten, Jan.

Ja, de mal is bewapend, ik heb ze als volgt gemaakt: Eerst op de houten vorm een laagje gips, daarna 2 lagen gipsverband, en als laatste nog enkele lagen jute, vermengd met gips. Ik had het verkeerd op in verband met die vezelmat, het is glasmat. Ik heb zo een setje gekocht, maar ik weet niet of het gepast is. Ik moet er hoe dan ook nog eentje kopen, met 1 set heb ik genoeg om 1 laag in de mal te leggen.

Alvast bedankt.

Maxime,

Da's een reparatie setje voor de auto, iets minder geschikts om een klein rompje van te lamineren had je niet kunnen kopen...

Lees dit eens door:
verwerking-polyester

Als het maar om één exemplaar gaat, kun je beter je houten romp in de glasweefsel met epoxy zetten, da's steviger en lichter dan een 'tank' uit polyester en glasmat.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom is die set niet echt geschikt? Er is toch geen verschil met andere soorten polyester (denk ik)?

Het is niet de polyester hars, die niet geschikt is, maar de glasmat, die is veel te stug en te grof om de vorm van je mal te kunnen volgen.

De enige manier om een vorm als de jouwe met glasmat te kunnen lamineren, is in stukken, die precies passend gemaakt zijn, zodat ze 'klem' tussen de haakse hoeken zitten, de randen van die stukken een beetje uitrafelen, zodat de stukken, die er haaks op komen te staan (ook met uitgerafelde randen) er goed in grijpen.
Met een ontluchtingswieltje moet je het glas goed in de hoeken werken, zodat de overgangen goed ontlucht zijn.
Goed beschouwd is dat eigenlijk geen lamineren te noemen, het produkt zal vrij dik en zwaar uitvallen, helemaal als je twee lagen glas gebruikt, terwijl de uiteindelijke sterkte minder is als een produkt van glasweefsel en hars.

Ik heb een aantal jaren in de polyester verwerkende industrie gewerkt en natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om in een mal een aantal rompjes te bouwen; met polyester en glasmat werden het zonder uitzondering pantservoertuigen (te dik en te zwaar) met epoxy (of polyester) en glasweefsel kreeg ik lichte en sterke rompen.

Tegenwoordig werk ik uitsluitend met epoxy en glasweefsel.

Maxime, neem het van me aan, zonder ervaring krijg je geen acceptabele (ik zeg met opzet geen 'goede') resultaten met de spullen die jij hebt.

Groeten, Jan.

Dan zou ik best proberen die set terug te brengen naar de winkel, en iets anders kopen. Heb je een idee wat dat ongeveer kost?

Maxime je moet je mal insmeren met een goedje ( een keer of vier) dat je kunt halen bij het tuin centrum om terracota poten waterdicht te maken en daarna kun je er een model uithalen. Ik weet niet waar je vandaan komt misschien zit er een kunstof producent bij je in de buurt voor matriaal.

Dat product voor teracotta potten heb ik staan. Wat betreft die gelcoat, zou het ook werken zonder gelcoat, en achteraf de polyester vorm spuiten met waterdichte lak?

Hoi,

kan 1 van jullie iets specifieker zijn over het spul voor de terracotta potten?
Wat is het precies, hoe heet het?

Steven

dat spul voor terracotta poten is een groen of witte vloeistof waarmee je terracotta bloempotten water dicht mee krijgt. Je kwast je gipsen mal er mee in laat hem drogen en herhaald dit tot dat je ziet dat je mal de vloeistof niet meer opneemt.
Daarna spuit je je mal met een goedkoper spuitlak van de action bv en als deze 48 uur uitgehard heeft wrijf je de mal een keer of zes tot acht in met autowas daarna celcoat erin spuiten en lamineren.

Heb je de mal niet echt strak spuit dan de celcoat wat dikker dan kun je het product glad schuren en daarna spuiten om hem strak te krijgen.

dat spul voor terracotta poten is een groen of witte vloeistof waarmee je terracotta bloempotten water dicht mee krijgt. Je kwast je gipsen mal er mee in laat hem drogen en herhaald dit tot dat je ziet dat je mal de vloeistof niet meer opneemt.
Daarna spuit je je mal met een goedkoper spuitlak van de action bv en als deze 48 uur uitgehard heeft wrijf je de mal een keer of zes tot acht in met autowas daarna celcoat erin spuiten en lamineren.

Heb je de mal niet echt strak spuit dan de celcoat wat dikker dan kun je het product glad schuren en daarna spuiten om hem strak te krijgen.

Als ik het goed versta dient die autowas om de kunststoffen vorm uit de mal te krijgen (een loslaag)?

klopt je kunt natuurlijk ook een officeele los was gebruiken ik gebruik zelf altijd Meguiar's mirror glaze nummer 8 kost rond de 10 euro per bus van 311 gr ( Meguiar's Holland )
op de website kun je zien welke auto zaken het verkopen in je regio. ik heb je trouwens een pb gestuurd

OK, bedankt, ik zou trouwens iedereen willen bedanken die al geholpen heeft, omdat jullie snelle en nuttige antwoorden geven :thumbsup:

Ik ben bang, dat dat teveel in het gips zal trekken en je met een produkt opzadelt, dat je niet uit de mal zult kunnen lossen...
Je wilt een dichte laag hebben, die niet meebeweegt met de hars die je erop smeert.

Groeten, Jan.

Hallo,

Ik heb de bijbootjes van de smit rotterdam net zo gemaakt, Ik modelgips gebruikt (te koop bij de praxis), en ik heb gewoon bijenwas voor meubels gebruikt als losmiddel, wel een paar keer insmeren.
Het resultaat was goed, je moet uiteraard nog wel het een en ander plamuren.
Ik heb gewoon een reparatie set van alabastine gebruikt, was de bootjes voldoende.

Groeten,
Dirk

Back