Mal uit gips

• Topicstarter Topicstarter Maxime1234
  • Startdatum Startdatum
Dus van dat setje dat ik heb gekocht kan ik de polyester wel gebruiken? Er zit 250 ml in.

Ik zit met een klein probleempje. Vorige week zaterdag heb ik de boot in polyester gemaakt (in de mal), en nu is de polyester vorm nog altijd niet volledig hard. Ik heb nochtans 2% verharder/activator in de polyester gemengd. Moet ik mij zorgen maken of zal hij ooit nog hard worden? De vorm staat te harden op een plaats waar het niet koud is.

Er zijn 4 redenen waarom polyester slecht uithard.
1) Slechte menging activator (goed roeren in je bakje)
2) Slechte menging versneller (is door de fabriek voorgemengd in de hars, maar kan geen kwaad om de hars in het blik ook even te roeren voor je deze in het bakje schenkt.
3) polyester is te oud.
4) te lage temperatuur

Zelf controleer ik altijd wanneer het restant in het mengbakje hard wordt.
Dit is vaak een dikkere laag, wordt warm tijdens de reaktie en hard dus snel uit.

Ik ga ervan uit dat je de activator zeer goed gemengd hebt?
roeren en nog eens roeren, en de wanden meerdere malen afstrijken met het roerhoutje.

Polyester hard meestal in 24 uur uit bij kamertemperatuur.
Wel is het de eerste dagen daarna nog wel wat flexibel, volledig uitharden duurt weken.
Bij lagere temperaturen hard het helemaal niet uit en blijft de oppervlakte kleverig.
Je spreekt over niet koud, maar 10 graden celcius is echt al te koud.
Beste oplossing is om de mal met de boot nu nog even te verwarmen tot max 30 a 40 graden.
Dat is altijd beter voor de doorharding.
Een kleverige toplaag kan je later nog wegschuren.

Groeten Willem

Er zijn 4 redenen waarom polyester slecht uithard.
1) Slechte menging activator (goed roeren in je bakje)
2) Slechte menging versneller (is door de fabriek voorgemengd in de hars, maar kan geen kwaad om de hars in het blik ook even te roeren voor je deze in het bakje schenkt.
3) polyester is te oud.
4) te lage temperatuur

Zelf controleer ik altijd wanneer het restant in het mengbakje hard wordt.
Dit is vaak een dikkere laag, wordt warm tijdens de reaktie en hard dus snel uit.

Ik ga ervan uit dat je de activator zeer goed gemengd hebt?
roeren en nog eens roeren, en de wanden meerdere malen afstrijken met het roerhoutje.

Polyester hard meestal in 24 uur uit bij kamertemperatuur.
Wel is het de eerste dagen daarna nog wel wat flexibel, volledig uitharden duurt weken.
Bij lagere temperaturen hard het helemaal niet uit en blijft de oppervlakte kleverig.
Je spreekt over niet koud, maar 10 graden celcius is echt al te koud.
Beste oplossing is om de mal met de boot nu nog even te verwarmen tot max 30 a 40 graden.
Dat is altijd beter voor de doorharding.
Een kleverige toplaag kan je later nog wegschuren.

Groeten Willem

Ja, ik heb goed en lang geroerd, het is zo dat het oppervlak niet kleeft als je erover wrijft, maar wel als je je vingers er op legt (dan kleeft het een beetje). Dus het beste dat ik nu kan doen is hem op een plaats leggen waar het 30-40 graden is? Gaat die polyesterhars dan niet smelten? En hoelang moet ik dat dan doen op die temperatuur?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als alleen de toplaag een beetje kleverig is hoef je niets te doen, dat kan je later wegschuren.
Als je de romp extra uit laat harden bij de kachel of zo gaat er niets kapot aan het polyester.
Dit kan makkelijk 40 graden hebben.
houd er wel rekening mee dat zolang het polyester niet 100% uitgehard is (en dat kan weken duren) het polyester kan krimpen en ook vervormen als het belast wordt.
Het beste is dus om even geduld te hebben (moeilijk dat weet ik) en de romp nog een weekje opzij te leggen op een warme plaats.
Asl je hem nu zou plamuiren en schuren heb je kans daty je later kuiltjes krijgt door het krimpen.
Dit geld ook voor polyester plamuur.
Als de de romp plamuurt (beter 2 dunne lagen als 1 dikke laag, daar schuur je je gek op) moet de plamuur 100% uitgehard zijn (en dus niet meer krimpt) voordat je de romp echt gladschuurt.
Beste is, plamuren, ruw werk shuren, eventueel 2e laag en dan een week wachten voor je de romp netjes schuurt.
Of epoxy plamuur gebruiken, dat hard sneller uit en krimpt niet. (en stinkt ook niet)
Epoxy plamuur ook het beste grof schuren als het nog niet helemaal uitgehard is.
Helemaal uitgehard is het slecht te schuren. (te hard)

Groeten Willem

Ik heb hem eens in een keramiek oven gestoken op 40 graden, en nu is hij bijna volledig hard.

Ik veronderstel dat die plamuur als laatste moet worden aangebracht, om de polyester vorm mooi effen te maken, of heb ik het verkeerd op? Blijft die plamuur dan "plakken" aan de vorm?

als je de romp een beetje grog schuurt, korrel 80 bijvoorbeeld blijft 2 componenten polyester plamuur prima plakken.
Zet de hele romp in een dunne laag om hem daarna mooi glad te schuren.

Epoxy plamuur kleeft nog beter en is nog sterker, maakt de huid glad en hard.

Ik heb zelf geen favourite plamuur, de epoxyplamuur van Polyservice is erg sterk maar is uitgehard moeilijk te schuren.
Ik gebruik deze wel waar ik met de machine bij kan komen.

Voor plamuren van details maak ik mijn eigen plamuur.
Mengsel van epoxy hars, ingedikt met ongeveer 5% volumedeel aerosil poeder en dan nog 20% volumedeel microbaloons.
Dit mensel is te gebruiken als lijm en als plamuur.
Smeert uit als boter met een plamuurmesje.
Is een half uur goed verwerkbaar.
is ook zeer licht.
Als je nog wat extra aerosil toevoegt maak je er een soort boetseerklei van.
Na 1 uur is het een soort dikke pasta geworden die je met een natte vinger of plamuurmes nog wat in vorm kan duwen.
Na 3 uur is het rubberachtig en kan je eventueel teveel wegsnijden met een scherp mes.
Na 18 uur is het door de microbaloons zeer makkelijk schuurbaar.
Dit is voor mij de ideale plamuur.
En absoluut de goedkoopste per kilo.
Met 1 setje epoxy, 1 busje earosil en 1 busje microbaloons heb ik een voorraad:
1) Lamineerhars
2) Dunne epoxylijm.
3) Dikke epoxylijm
4) Dikke epoxy plamuur
5) Dunne epoxy mesplamuur
6) Giethars voor het maken van eigen resin delen (epoxy + microbaloons)
Dit is echt spotgoedkoop!

Groeten Willem

Bedankt :). Als ik het goed begrijp is het dan niet zo erg dat mijn gipsen mal niet perfect glad was.

Ik heb nu een nieuwe vraag (ze hoort hier misschien niet, maar ik ga geen nieuw topic openen daarvoor): de polyester vorm is redelijk geslaagd, en als volgende stap ga ik de aandrijfas aanbrengen. Die moet onder een hoek (onderaan) uit de boot komen. Onder welke hoek moet dat ongeveer zijn?

Ik gebruik zelf ook epoxyhars icm microballoons, dit schuurt echt lekker en is fijn af te werken, en epoxy krimpt niet. Met aerosil word het juist wat harder/stugger om te schuren, het is wel ideaal spul om te verlijmen.

als je de romp een beetje grog schuurt, korrel 80 bijvoorbeeld blijft 2 componenten polyester plamuur prima plakken.
Zet de hele romp in een dunne laag om hem daarna mooi glad te schuren.

Epoxy plamuur kleeft nog beter en is nog sterker, maakt de huid glad en hard.

Ik heb zelf geen favourite plamuur, de epoxyplamuur van Polyservice is erg sterk maar is uitgehard moeilijk te schuren.
Ik gebruik deze wel waar ik met de machine bij kan komen.

Voor plamuren van details maak ik mijn eigen plamuur.
Mengsel van epoxy hars, ingedikt met ongeveer 5% volumedeel aerosil poeder en dan nog 20% volumedeel microbaloons.
Dit mensel is te gebruiken als lijm en als plamuur.
Smeert uit als boter met een plamuurmesje.
Is een half uur goed verwerkbaar.
is ook zeer licht.
Als je nog wat extra aerosil toevoegt maak je er een soort boetseerklei van.
Na 1 uur is het een soort dikke pasta geworden die je met een natte vinger of plamuurmes nog wat in vorm kan duwen.
Na 3 uur is het rubberachtig en kan je eventueel teveel wegsnijden met een scherp mes.
Na 18 uur is het door de microbaloons zeer makkelijk schuurbaar.
Dit is voor mij de ideale plamuur.
En absoluut de goedkoopste per kilo.
Met 1 setje epoxy, 1 busje earosil en 1 busje microbaloons heb ik een voorraad:
1) Lamineerhars
2) Dunne epoxylijm.
3) Dikke epoxylijm
4) Dikke epoxy plamuur
5) Dunne epoxy mesplamuur
6) Giethars voor het maken van eigen resin delen (epoxy + microbaloons)
Dit is echt spotgoedkoop!

Groeten Willem

Hallo, ik kom zeggen dan mijn boot af is. Ik heb enkele filmpjes gemaakt met foto's er in:

[URL="
1[/URL]
[URL="
2[/URL]
[URL="
3[/URL]
[URL="
4[/URL]
_o8oTK0c3B8[/media] 5

Ik zal ook nog een filmpje maken terwijl hij vaart.

Klopt het dat de laatste lak laag geverfd is ipv gespoten?

Leuk project om te doen maar de laklaag is niet helemaal vlak of lijkt dat maar?

Gefeliciteerd met je boot
Is denk ik een leerzaam project voor je geweest.
Volgende keer zou ik hem van epoxy maken en strak maken met epoxy plamuur.
En ook eerst strak plamuren en dan pas een dunne laag verf.

Succes met varen.

Klopt het dat de laatste lak laag geverfd is ipv gespoten?

Leuk project om te doen maar de laklaag is niet helemaal vlak of lijkt dat maar?

Ja, dat klopt, de eerste lagen die gespoten zijn hadden een niet al te hoge hechting. Ik heb hem dan maar met lakverf geverfd met een borstel. Dat ging wel. Het is uiteraard niet zo glad, maar ik vind het toch redelijk geslaagd, het is de eerste keer dat ik met polyester en zo werk :).

Gefeliciteerd met je boot
Is denk ik een leerzaam project voor je geweest.
Volgende keer zou ik hem van epoxy maken en strak maken met epoxy plamuur.
En ook eerst strak plamuren en dan pas een dunne laag verf.

Succes met varen.

Bedankt, het was inderdaad leerzaam. Ik heb misschien niet altijd alles volgens de regels van de kunst gedaan, maar ik ben best tevreden met het resultaat :). Hij vaart ook redelijk goed. Gisteren een klein probleem gehad, de snelheidsregelaar was volledig kapot door een of ander defect. Ik heb vandaag een andere gekocht. Nu gaat hij terug.

Nogmaals bedankt aan iedereen die mij met raad heeft bijgestaan.

edit: N-aKhd7z21Y[/media] staat er een filmpje wanneer hij vaart.

Hallo,

Ik ben voor zoonlief een nieuwe body (http://goo.gl/Gmgy9q) voor z'n RC auto aan het maken. Ik moet dus eerst een mal van gips maken. De eerste test met wat Knauf modelleergips van de Hornbach viel eigenlijk reuze mee, maar het kwam ietwat moeilijk los van de body. Welk soort was kan ik daar het beste voor gebruiken? Graag websites / winkels o.i.d. waar ik dat kan kopen [ ben een beginner :-) ]

Back