Mamba 3000

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Omdat ik het een mooi toestel vind en omdat ik een voorliefde heb voor vliegende vleugels heb ik bij fliegermanufaktur.de een Mamba 3000 aangeschaft. Er zijn in diverse fora wat verhalen te vinden van mensen die voor een Mamba betaalden en daarna de grootste moeite hadden om het toestel, dan wel hun geld terug te krijgen, waardoor ik wat terughoudend was... maar de Mamba is eerder door andere firma's geleverd en over Fliegermanufaktur vond ik niks. Na wat heen en weer mailen bestelde ik het toestel dus maar. De versie mét remkleppen, voor krap 300 euri.

81_0.jpg

Het toestel kwam, zeer zorgvuldig verpakt, bij me thuis, ruim binnen de afgesproken termijn van drie weken. Eerste verrassing: het kleurenschema was heel anders dan op de website te zien was! Wel de door mij gekozen kleuren rood en geel, maar met name de rode leading edge bevalt me maar matig... ik stuurde hierover een mail... en de volgende dag bleek de website aangepast met het "neues Design"...

full

Beetje jammer dus, maar goed, het blijft een mooi ding en als het goed is zie ik vooral de onderkant... Ook een beetje jammer: de sticker "Mamba 3000L"is weliswaar heel mooi uitgeplot, maar uit een tamelijk dik stickermateriaal. Heb je dus een spiegelend glad vleugeloppervlak, en daar voel je de tekst duidelijk op liggen... nou ja als het me ooit echt stoort zal ik die er af moeten pulken met een mesje...
Ik heb nog niet erg veel ervaring met glasvezel modellen, maar voor zover ik kan beoordelen is de Mamba mooi gemaakt; geen zichtbare naad in de romp, uitgebreide versterking met carbon, en een slim kraagje aangelamineerd zodat inlijmen van de firewall kinderspel is:

full

Het lakwerk is, op een enkel kleinigheidje na, perfekt, de remkleppen zijn al ingebouwd (het afdekplaatje zit er nog niet op maar is bijgeleverd) en de elevons zijn mooi uitgesneden. De servo afdekplaten zijn gemaakt van glasvezel, en deze zijn eigenlijk wat grof gemaakt (door de jongste bediende?) beetje veel epoxy en ook niet perfekt in de lak, maar ik heb nog plastic alternatieven liggen, ik denk dat ik die rood ga spuiten en zal gebruiken, is meteen wat gewicht bespaard.

De verdere accessoires zijn een beetje willekeurig, geen roerhoorntjes of servostangen (behalve bij de al ingebouwde kleppen). Wel zijn de moeren voor de vleugelbevestiging al in de romp gelamineerd, en netjes ook, en de schroeven bijgeleverd, maar de (heel beknopte) manual zegt dat er nog een derde moer geplaatst moet worden midden achter; deze is bijgeleverd en de schroef ook, maar dat mag je allemaal zelf doen... kennelijk bleek de vleugel achteraan niet lekker tegen de romp te blijven zitten en was er behoefte aan meer bevestiging. Natuurlijk betekent dat wel méér schroeven los en vast draaien als je een accu wilt wisselen, want er is geen cockpitkapje waar dat doorheen kan.

Voorlopig heb ik mijn clubgenoot Harold gevraagd om een passende setup te bedenken. De firewall is 36 mm maar dan riskeer je wel dat de kabels in de klem zitten. Harold overweegt een gliderdrive motor van HobbyKing, een outrunner met een vaste buitenmantel.
Als er weer wat te melden valt dan volgt hier wel aanvulling...

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuke kist die Mamba, zal eens kijken of ik kan zien welke motor er bij mij in zit. Vlieg met 3200 mAh accu. Bij starten met weinig vermogen de Mamba weg gooien en dan pas meer gas geven. Geeft je vol gas (bij de mijne dan) gaat die recht omhoog en maakt een achterwaartse looping....
Heb bij de mijne elektrische remkleppen erin gebouwd, ding bleef maar zweven over het veld bij landen.

Groeten Peter.

Ik heb ook een Mamba. Een geweldige kist waar ik al jaren plezier van heb.
De setup: MVVS redliner met 14x9.5 prop , 3s3200 mah. Gaat vertikaal!
Helaas geen remkleppen. Op kleine veldjes is het inderdaad wat lastig landen.
De vleugel zit met 2 bouten vast. Dat is voldoende. Wel gebruik een stuk tape om de vleugels bij elkaar te houden.
Veel plezier met de Mamba!

De vleugel zit met 2 bouten vast. Dat is voldoende. Wel gebruik een stuk tape om de vleugels bij elkaar te houden.
Veel plezier met de Mamba!

Merkwaardig is dat... die derde bout die de fabrikant adviseert zit tussen de vleugelhelften in, met een ring er op, en dient dus alleen om de vleugel achteraan tegen de romp aan te houden. Als het nodig is om de vleugels bj elkaar te houden zou ik denk ik een Multilock overwegen... (al kan die niet verder naar achteren dan zo'n 10 cm van de achterlijst) en het verbaast me de hele tijd al dat er, naast de lip vooraan en de twee bouten in het midden, nog een bout nodig zou zijn om de achterlijst tegen de romp te houden (als er nou een stabilo was dan zou ik me daar nog iets van kunnen voorstellen, dat duwt de rompstaart immers omlaag!)

Misschien moet ik daar de fabrikant nog eens over mailen.

de tape is een goede tip, maar voor mij te laat 8O

het nadeel van de mamba constructie is volgens mij de volgende... ( ouder model misschien, 2 schroeven voor door de vleugel en 1 carbon staaf als verbinder )

E.e.a zit prima, TOTDAT je met een landing een vleugeltip hebt die haakt in het gras/grond bij een wat hardere landing. Door de korte en niet super stijve romp is bij mij de vleugel tov de romp verdraaid en ' niet geheel zonder schade ' :rolleyes:

Het meest degelijk lijkt me toch om de achterkant van de vleugel ook vast te hebben aan de romp om bovenstaande tot een minimum te beperken.

Bob
( hmm... is toch minder duidelijk geworden als ik had gehoopt ... )

Ah, zou het gaan om draaiïng van de vleugel t.o.v. de romp te vermijden... dat kan, al zit er daarvoor ook nog een driehoekige verhoging achter op de romp die door de vleugels ingesloten wordt. Overigens zou met een langere romp eerder méér neiging tot verdraaiïng zijn, een korte romp heeft minder inertie.
Ik heb net een mailtje aan de fabrikant gestuurd om de precieze functie van die derde schroef te vragen.

Roland Stelzner van Fliegermanufaktur schrijft:
>die dritte Schraube ist eine Empfehlung von Modellpiloten. Wir haben
dieses nur übernommen. Sie müssen diese nicht einbauen. Die
Servoabdeckungen müssen angepaßt werden. Hierfür müssen diese
geschnitten werden.<

Hij legt dus niet uit wat precies de aanleiding is voor die derde schroef en laat het aan de klant over.
Grappig dat hij de servoafdekkingen speciaal vermeldt, voor mij het slechtst gefabriceerde onderdeel...

Ik overweeg om de derde schroef voorlopig weg te laten (kan later altijd nog) maar de twee hoofdschroeven te vervangen door nylon. Als er dan krachten op komen te staan bij een landing kunnen die gewoon breken, dat lijkt me prima.

Laatst bewerkt:
Nee, ben ruim een maand op vakantie geweest... maar met hulp van Arjan is de programmering inmiddels klaar, nog wat kleinigheden zoals CG en prop-rem en dan moet het ervan komen.
Niet dat het er echt weer voor is overigens...

Die derde schroef heb ik toch maar gewoon geplaatst, want ik zag inderdaad aankomen dat anders de romp niet strak tegen de vleugel aan zou zitten. Ik weet dus al dat het een tamelijk gedoe zal zijn om een accu te wisselen...

Gelukkig wil de Mamba erg goed omhoog als er een beetje thermiek is dus kan die lekker boven blijven. Kun je lang met de accu doen ;-)

Groeten Peter

Toevallig afgelopen zaterdag de Mamba van Ger zien vliegen bij de club in Den-Bosch. En daar stond een behoorlijke wind. Mooi om te zien dat deze Mamba daar lekker in blijft hangen en mooi op hoogte blijft. Mooi vliegbeeld hoor.
Ik dacht eerst dat het een Tiger Hai was (staat op m'n lijstje).

Hier is het vandaag mooi weer en morgen wordt ook redelijk voorspeld dus.....

In ieder geval veel succes met de maiden.

Ja ik heb heel af en toe ook nog wel eens wat anders te doen... :-)

Ik kwam ook site deze tegen van Robert Schweissgut. Heeft ook aardig wat Nurflügels en allemaal bouw-kits.
Vindt die Boulder wel wat hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja ik heb vaak naar die site zitten kijken. Als de Boulder op de foto's niet van die afschuwelijke kleuren had gehad was ik daar misschien wel voor gezwicht... maar ik vind die knikvleugel niet zo mooi, ik heb niet het volle vertrouwen in de efficiëncy van die remkleppen, én ik geilde op glasvezel....
Maar er is best kans op dat ik ooit nog eens iets van hem bouw.

Back