Omdat ik het een mooi toestel vind en omdat ik een voorliefde heb voor vliegende vleugels heb ik bij fliegermanufaktur.de een Mamba 3000 aangeschaft. Er zijn in diverse fora wat verhalen te vinden van mensen die voor een Mamba betaalden en daarna de grootste moeite hadden om het toestel, dan wel hun geld terug te krijgen, waardoor ik wat terughoudend was... maar de Mamba is eerder door andere firma's geleverd en over Fliegermanufaktur vond ik niks. Na wat heen en weer mailen bestelde ik het toestel dus maar. De versie mét remkleppen, voor krap 300 euri.
Het toestel kwam, zeer zorgvuldig verpakt, bij me thuis, ruim binnen de afgesproken termijn van drie weken. Eerste verrassing: het kleurenschema was heel anders dan op de website te zien was! Wel de door mij gekozen kleuren rood en geel, maar met name de rode leading edge bevalt me maar matig... ik stuurde hierover een mail... en de volgende dag bleek de website aangepast met het "neues Design"...
Beetje jammer dus, maar goed, het blijft een mooi ding en als het goed is zie ik vooral de onderkant... Ook een beetje jammer: de sticker "Mamba 3000L"is weliswaar heel mooi uitgeplot, maar uit een tamelijk dik stickermateriaal. Heb je dus een spiegelend glad vleugeloppervlak, en daar voel je de tekst duidelijk op liggen... nou ja als het me ooit echt stoort zal ik die er af moeten pulken met een mesje...
Ik heb nog niet erg veel ervaring met glasvezel modellen, maar voor zover ik kan beoordelen is de Mamba mooi gemaakt; geen zichtbare naad in de romp, uitgebreide versterking met carbon, en een slim kraagje aangelamineerd zodat inlijmen van de firewall kinderspel is:
Het lakwerk is, op een enkel kleinigheidje na, perfekt, de remkleppen zijn al ingebouwd (het afdekplaatje zit er nog niet op maar is bijgeleverd) en de elevons zijn mooi uitgesneden. De servo afdekplaten zijn gemaakt van glasvezel, en deze zijn eigenlijk wat grof gemaakt (door de jongste bediende?) beetje veel epoxy en ook niet perfekt in de lak, maar ik heb nog plastic alternatieven liggen, ik denk dat ik die rood ga spuiten en zal gebruiken, is meteen wat gewicht bespaard.
De verdere accessoires zijn een beetje willekeurig, geen roerhoorntjes of servostangen (behalve bij de al ingebouwde kleppen). Wel zijn de moeren voor de vleugelbevestiging al in de romp gelamineerd, en netjes ook, en de schroeven bijgeleverd, maar de (heel beknopte) manual zegt dat er nog een derde moer geplaatst moet worden midden achter; deze is bijgeleverd en de schroef ook, maar dat mag je allemaal zelf doen... kennelijk bleek de vleugel achteraan niet lekker tegen de romp te blijven zitten en was er behoefte aan meer bevestiging. Natuurlijk betekent dat wel méér schroeven los en vast draaien als je een accu wilt wisselen, want er is geen cockpitkapje waar dat doorheen kan.
Voorlopig heb ik mijn clubgenoot Harold gevraagd om een passende setup te bedenken. De firewall is 36 mm maar dan riskeer je wel dat de kabels in de klem zitten. Harold overweegt een gliderdrive motor van HobbyKing, een outrunner met een vaste buitenmantel.
Als er weer wat te melden valt dan volgt hier wel aanvulling...

Het toestel kwam, zeer zorgvuldig verpakt, bij me thuis, ruim binnen de afgesproken termijn van drie weken. Eerste verrassing: het kleurenschema was heel anders dan op de website te zien was! Wel de door mij gekozen kleuren rood en geel, maar met name de rode leading edge bevalt me maar matig... ik stuurde hierover een mail... en de volgende dag bleek de website aangepast met het "neues Design"...
Beetje jammer dus, maar goed, het blijft een mooi ding en als het goed is zie ik vooral de onderkant... Ook een beetje jammer: de sticker "Mamba 3000L"is weliswaar heel mooi uitgeplot, maar uit een tamelijk dik stickermateriaal. Heb je dus een spiegelend glad vleugeloppervlak, en daar voel je de tekst duidelijk op liggen... nou ja als het me ooit echt stoort zal ik die er af moeten pulken met een mesje...
Ik heb nog niet erg veel ervaring met glasvezel modellen, maar voor zover ik kan beoordelen is de Mamba mooi gemaakt; geen zichtbare naad in de romp, uitgebreide versterking met carbon, en een slim kraagje aangelamineerd zodat inlijmen van de firewall kinderspel is:
Het lakwerk is, op een enkel kleinigheidje na, perfekt, de remkleppen zijn al ingebouwd (het afdekplaatje zit er nog niet op maar is bijgeleverd) en de elevons zijn mooi uitgesneden. De servo afdekplaten zijn gemaakt van glasvezel, en deze zijn eigenlijk wat grof gemaakt (door de jongste bediende?) beetje veel epoxy en ook niet perfekt in de lak, maar ik heb nog plastic alternatieven liggen, ik denk dat ik die rood ga spuiten en zal gebruiken, is meteen wat gewicht bespaard.
De verdere accessoires zijn een beetje willekeurig, geen roerhoorntjes of servostangen (behalve bij de al ingebouwde kleppen). Wel zijn de moeren voor de vleugelbevestiging al in de romp gelamineerd, en netjes ook, en de schroeven bijgeleverd, maar de (heel beknopte) manual zegt dat er nog een derde moer geplaatst moet worden midden achter; deze is bijgeleverd en de schroef ook, maar dat mag je allemaal zelf doen... kennelijk bleek de vleugel achteraan niet lekker tegen de romp te blijven zitten en was er behoefte aan meer bevestiging. Natuurlijk betekent dat wel méér schroeven los en vast draaien als je een accu wilt wisselen, want er is geen cockpitkapje waar dat doorheen kan.
Voorlopig heb ik mijn clubgenoot Harold gevraagd om een passende setup te bedenken. De firewall is 36 mm maar dan riskeer je wel dat de kabels in de klem zitten. Harold overweegt een gliderdrive motor van HobbyKing, een outrunner met een vaste buitenmantel.
Als er weer wat te melden valt dan volgt hier wel aanvulling...
Laatst bewerkt door een moderator: