Mamba 3000

En de kisten van Sweissgut zijn vrijwel allemaal wat langzamere thermiekmisten. Op snelheid zijn de grote (ik denk alles vanaf 2m) fluttergevoelig maar ze vliegen wel erg goed!

Es even het CG uitwegen dacht ik. Verrassing... om het CG op de voorgeschreven 55 mm te krijgen moest de 3S 3000 mah lipo die ik gedacht had voor dit toestel, helemaal in de neus... (maar daar zat natuurlijk ook al een motor). Alternatief, een 3600 mah lipo; dat scheelde wel iets. Nog een kleinigheidje lood erbij en het kan. Maar evengoed zit die lipo zo ver naar voren als maar kan; wel lekker dat de motor een Gliderdrive is, een outrunner met een omhulsel, ik hoef niet bang te zijn dat de lipo er tegenaan zit.
Op de foto zat er nog geen prop op, maar dat is inmiddels ook allemaal meegewogen.
Gek hè, een plankvleugel en dan tóch de accu helemaal voorin (plus 30 g. lood).

full

het toestel is nu klaar, op dit moment is het zelfs aardig weer maar het is me te laat op de dag voor een maiden. Komt nog wel.
Het heeft, met uitgebreide hulp van Arjan Harmans, nog heel wat moeite gekost om de remkleppen redelijk gelijktijdig te laten in- en uitdraaien. (Arjan bood hulp op afstand via email) Het is niet 100% gelukt maar het komt in de buurt, ik moet voorlopig de kleppen maar een beetje vlot uit- en in doen. Later beslis ik nog wel eens of ik daar nog extra in duik; waarschijnlijk moet ik de vastgelijmde klepservo's losmaken als ik dat nog wil verbeteren. Ik heb, net als op mijn Epsilon en Flamingo, de kleppen op de linker (gas)stick zitten, met een schakelaar kies ik voor gas of kleppen bedienen. Zo kan je de kleppen gedoseerd gebruiken; maar ja, dan moeten ze natuurlijk wel echt synchroon gaan...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had er een 3s3000 in, maar het motortje woog dan wel 180 gram..
14x8 en als een raket omhoog :-)

Me wel de eerste keer een bult geschrokken, met die power had ik VOL down nodig .. pffew

Bob
p.s. zwaartepunt kan ik me niet meer herinneren :-(

Ik ken de Mamba alleen maar van iemand uit de F5B.
Daar zat een 300 gram motor is, minimaal 3500 watt.
Vloog aardig met het gas erop maar als ie moest zweven was het een baksteen.

Als je de servo's goed afgesteld hebt voor het inbouwen zouden de kleppen gelijk in moeten gaan.

Als je hem gaat vliegen dan wil ik eventueel wel helpen.
Misschien ben ik morgenmiddag even op het veld met mijn jetje, en anders zaterdagavond.

GJ

GJ, morgen zou misschien kunnen maar ik kijk het weer even aan. En hulp - ach, iemand moet 'm opgooien en dat lijkt me geen heksentoer, de rest moet ik toch zelf doen... :-)

Bart, morgenochtend kan ik niet, na een uur of 3 moet wel lukken.

Bob, dat was de gewone Mamba.
Maar Frankenmodellbau laat ze bij NAN models bouwen.
Volgens mij was dit er 1 van NAN of Mibo.

Achterste rij, 3e van rechts
Hij vloog minder snel dan een normaal model met staart (dat is ook wel logisch bij een nurflugel)

DSC00301.JPG

.
.
.
.

En de enige nurflugel die het op kan nemen tegen "normale" modellen:

attachment.php

Yup dattissum.. :-)

Ik had hem niet bij F5B verwacht gezien het gedrag met power er op... de mijne wilde dan weer wel zweven maar was aanzienlijk lichter denk ik :rolleyes:

Met power erop vloog ie best wel aardig, ik heb er zelf nooit mee gevlogen maar het zag er strak uit.
Ik lees overal dat ie bij motor aan wat down gemixt moet hebben, dat kan veel schelen.

Het model wat eronder staat is een zelf ontworpen model van Bernd Bossman.
Er zit heel veel kennis en techniek in en niemand weet echt hoe hij gebouwd is.
Dat blijft ook strikt geheim, hoewel we er wel ooit eens 1 aangeboden gekregen hebben van hem en dat heeft hij nog nooit gedaan.
Maar gooien met een 18" prop achterop, met 5 kilowatt.. dat trok me niet zo.

Maar we dwalen af..

Ik ben benieuwd of de Mamba aan Bart zijn verwachtingen voldoet.
Ik ken hem alleen als snel vliegend model.

GJ

Nee... ik vond het weer twijfelachtig (af en toe een bui en veel wind voor een maiden) en bovendien was ik grieperig (vandaag ook nog).

Maiden

Nou, gelukt!
De Mamba heeft zijn maiden gehad, zonder moeilijke toestanden of zo. Hij vloog redelijk probleemloos, mogelijk mag het CG wel wat naar achteren; als de kleppen uit gaan komt de neus flink omlaag! dus de eerste landing heb ik toch maar zonder kleppen gedaan, denkend dat ik voor de volgende vlucht maar wat Up moest bijmixen. Maar... toen ik het toestel opraapte, begon opeens mijn zender te piepen: Accuspanning laag! Dus, een tweede vlucht zat er even niet meer in... Ja dat krijg je met die uitgebreide programmeersessies...

Even in het kort: Stijgvermogen plenty met 11x7 prop, kan meer hebben maar ik hoef niet meer (hij gaat nét niet ongelimiteerd verticaal). Glijhoek & daalsnelheid zijn meer die van een ragbak dan van een zwever; jammer, maar ik wás gewaarschuwd... (blijf ik in de markt voor een glasvezel vliegende vleugel in dit formaat die wél goede zweefprestaties heeft...)
Zoals ik al verwachtte: het is een heel gedoe om een accu in de romp te stoppen, de hele vleugel moet er af (3 schroeven). Eigenlijk zou een luik aan de romp-onderkant best heel handig zijn... (daar zou de romp wel van verzwakken, maar de rompzijkanten zijn flink versterkt met carbon dus misschien kan het wel).
Die derde schroef van de vleugelbevestiging is verdraaid vervelend (o.a. omdat er nu 2 kruiskoppen en 1 klassieke schroef in moeten, gauw zien dat ik voor die achterste M3 een kruiskop vind) maar hij is onmisbaar, eigenlijk omdat de pasvorm van de vleugel op de romp anders te wensen overlaat.

Volgende keer wat Up bij de kleppen mixen en de accu iets naar achteren (of toch de oorspronkelijk erbij gedachte 3000 mah lipo er in, scheelt ook weer totaalgewicht). En mijn zender degelijk volladen...

Ik kreeg wel complimentjes dat-ie er zo mooi uitzag. Tja, dat is eigenlijk niet mijn verdienste hè...

Tweede en derde vlucht vandaag. Niet helemaal vlekkeloos...

Op een gegeven moment bleken beide elevons vast te staan in de Up-stand. Onbestuurbaar spiraalde het toestel naar beneden en kwam redelijk zacht neer in het hoge gras buiten de gemaaide piste; geen schade.
Wat bleek: de "Dichtlippe" was aan beide kanten vrij gekomen, dan blokkeert de vleugel. Het verbaasde mij wel dat dat niet bij het programmeren was gebeurd, maar ik nam de uitslagen voor beide hoogteroeren ruim 10% terug en dacht dat ik er daarmee wel af was.
Volgende vlucht... ging lekker, maar na enige tijd gebeurde hetzelfde! Deze keer zeilde het toestel in de buurt van het clubhuis tussen een aantal bomen door en eindigde in de heli kooi, wederom zonder schade.
Harold deed de suggestie dat dit kon gebeuren door een gecombineerde hoogte/rol uitslag... en jawel, dat bleek de verklaring. (Mijn oude Spektrum zender heeft in de Delta mix stand automaties een begrenzing op de uitslagen... maar de Graupner MX16 HoTT dus niet!)
Ik had even geen zin meer en ben naar huis gegaan... toch eens in het MX16 draaadje vragen of hier geen programmatische oplossing voor is; graag zou ik de afzonderlijke maximale hoogte- en rol uitslagen houden maar de gecombineerde uitslagen beperken...

De remkleppen heb ik dus niet echt kunnen uitproberen (want geen gecontroleerde landing gemaakt). Wel heb ik gemerkt dat ik bij vol kleppen vol UP nodig heb om normaal te vliegen; dat betekent eigenlijk geen UP meer over om af te vangen. Ik moet de kleppen dus kunnen doseren; dat is bij de huidige programmering een probleem (zie hierboven) dus daar zal ik iets op moeten verzinnen.

Ja ik heb het op het HoTT draadje gezet, daar ziet hij het ook...

Ja. En daar ook al antwoord gegeven. Over of het mogelijk is de uitslag te begrenzen:

Ik zou bijna zeggen; nee, natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat bij vol rolroer je hoogteroer ineens niet meer werkt, of eigenlijk: ineens nog maar aan één kant werkt. Als dat bij een Spektrum zender wel kan lijkt het me een goed recept voor ongelukken.

De enige juiste oplossing is de uitslagen voor rol en/of hoogte iets kleiner maken tot het past.
Het probleem zit ook niet in de zender maar in het vliegtuig. Jij gebruikt veel grotere uitslagen dan mechanisch haalbaar is.

Ik kan jouw gedachtegang over dat begrenzen niet helemaal volgen Bart. In feite werkt het precies hetzelfde als bij een v-staart. Rolroer-uitslag en hoogteroer-uitslag tellen bij elkaar op als je ze tegelijk gebruikt. En daar moet je in de uitslagen rekening mee houden. Mechanisch is een bepaalde uitslag mogelijk, daar moet je gewoon niet overheen gaan. Zou je een "begrenzing" programmeren dan krijg je echt hele rare effecten hoor.......

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja bij een vlinderstaart heb je natuurlijk hetzelfde probleem... en ik begrijp wel wat je bedoelt (ik bouwde mijn eerste vlinderstaartzwever ook alweer 35 jaar geleden ook al heb ik daarna jaren niks meer aan modelbouw gedaan).
Nee okee, het zal wel niet lukken om een begrenzing te maken zonder de maximale uitslagen voor de afzonderlijke functies te verkleinen. Bij die V-staart is een kleine rudderuitslag niet zo'n probleem, omdat -zoals je in het filmpje laat zien- die uitslag toch dubbel effect heeft. Dat voordeel heb je bij elevonbesturing niet.

Maar, okee, terug naar de Mamba en mijn MX16: als ik het goed begrijp moet ik hoogte en rol allebei afzonderlijk dusdanig begrenzen dat ze ook gecombineerd niet over de schreef gaan... jammer, ik ga die grote uitslagen nog missen.

Ik heb even een telefoontje gepleegd voor je.
Ligt je zwaartepunt wel goed?
Als je vol up moet geven dan ligt het volgens een nurflugelkenner bij de Mamba te ver naar voren.
En je moet de snelheid erin houden, het is een S-Slagprofiel dat pas op hogere snelheden goed werkt.
Als het gewicht te laag is schijnt hij ook al niet meer goed te vliegen (die van Frankenmodellbau dan, de Nanmodels versie schijnt anders te zijn).

Standaard schijnt hij 1 a 2mm up nodig te hebben om te vliegen op snelheid, in thermiek nog iets meer.

Volgens de kenner, als het een Franken Mamba is:

CG op 60mm
Uitslag rolroer (gemeten aan de wortel, aan de achterkant van het roer) 12mm up, 10mm down
Uitslag hoogte (zelfde als boven) 13mm up, 10mm down
Samen dus NIET meer dan 13mm up!

Gewicht: vanaf 1500 gram schijnt het profiel het pas echt te doen.

GJ

Back