Maiden
Nou, gelukt!
De Mamba heeft zijn maiden gehad, zonder moeilijke toestanden of zo. Hij vloog redelijk probleemloos, mogelijk mag het CG wel wat naar achteren; als de kleppen uit gaan komt de neus flink omlaag! dus de eerste landing heb ik toch maar zonder kleppen gedaan, denkend dat ik voor de volgende vlucht maar wat Up moest bijmixen. Maar... toen ik het toestel opraapte, begon opeens mijn zender te piepen: Accuspanning laag! Dus, een tweede vlucht zat er even niet meer in... Ja dat krijg je met die uitgebreide programmeersessies...
Even in het kort: Stijgvermogen plenty met 11x7 prop, kan meer hebben maar ik hoef niet meer (hij gaat nét niet ongelimiteerd verticaal). Glijhoek & daalsnelheid zijn meer die van een ragbak dan van een zwever; jammer, maar ik wás gewaarschuwd... (blijf ik in de markt voor een glasvezel vliegende vleugel in dit formaat die wél goede zweefprestaties heeft...)
Zoals ik al verwachtte: het is een heel gedoe om een accu in de romp te stoppen, de hele vleugel moet er af (3 schroeven). Eigenlijk zou een luik aan de romp-onderkant best heel handig zijn... (daar zou de romp wel van verzwakken, maar de rompzijkanten zijn flink versterkt met carbon dus misschien kan het wel).
Die derde schroef van de vleugelbevestiging is verdraaid vervelend (o.a. omdat er nu 2 kruiskoppen en 1 klassieke schroef in moeten, gauw zien dat ik voor die achterste M3 een kruiskop vind) maar hij is onmisbaar, eigenlijk omdat de pasvorm van de vleugel op de romp anders te wensen overlaat.
Volgende keer wat Up bij de kleppen mixen en de accu iets naar achteren (of toch de oorspronkelijk erbij gedachte 3000 mah lipo er in, scheelt ook weer totaalgewicht). En mijn zender degelijk volladen...
Ik kreeg wel complimentjes dat-ie er zo mooi uitzag. Tja, dat is eigenlijk niet mijn verdienste hè...