Mamba 3000

Ik zal dezer dagen om te beginnen de uitslagen gaan nalopen. Misschien het CG nog eens checken, en nog es vliegen...
Het zou ook nog kunnen dat ik tot de ontdekking kom dat die Mamba niet mijn ding is.

Volgens mij was het de bedoeling een kist te vinden die je op het veld kon landen.
Een Mamba is een kistje wat flink doorzet en een behoorlijke snelheid aanhoudt, denk zo even grof geschat 2 a 3x zo snel als de Epsilon op zijn traagst.
Dus zo'n 40 km/u.
Ik zou dat makkelijk op het veld kunnen landen maar als je het niet gewend bent dan is dat wennen.
Ik heb laatst nog mijn jetje over de bomen heen gevlogen en gewoon op het veld geland, ding loopt 250+ en minimaal 50 km/u en heeft geen remkleppen.
Elke kist kan je op ons veld landen, zelfs over de bomen.

Ik wil je binnenkort wel eens met een F5B model van me laten vliegen, aan de kabel.
Het is gewoon een kwestie van een goed landingcircuit te vliegen en goed plannen.
Tijdens wedstrijden zal je ons ook altijd horen tellen om het landingcircuit in te plannen, tegenwinds voorbij vliegend op 40 seconden, dan 7 seconden later een haakse bocht, dan iets later weer een haakse bocht, op 30 seconden voor je, wind mee, dan op 19 seconden haakse bocht, paar seconden later weer een haakse bocht en dan heb je nog zo'n 10 seconden om hem recht naar je toe te vliegen en hem midden op de stip, op de seconde exact neer te zetten.

Als je je dat aanleert kan je elk model veilig en op elk veld neerzetten.

Bij de Mamba moet dat ook zeker, je kan niet zomaar een beetje achter het model aanvliegen, je moet echt het model de baas zijn en niet andersom, vandaar dat je moet plannen.

GJ

Gertjan, er is een misverstand... ik heb er helemaal geen behoefte aan om te leren om een snel toestel te landen. Ik wil gewoon lekker vliegen, dat betekent (voor mij) niet heel snel, bij voorkeur thermiek maar ja dat is er niet altijd (zeker niet in de polder). Met afdoende resources om zonder problemen te landen daar waar ik 'm wil hebben (dus zijn kleppen wel handig, en ook fijn als de thermiek eens te hard gaat).

Vandaar dat ik ook al zei dat de Mamba misschien mijn ding niet was - ik hou van vliegende vleugels, en glas is lekker duurzaam... maar sorry, ik ga me niet inspannen om onder de knie te krijgen hoe ik een racemonster moet neerzetten, ik heb daar gewoon geen behoefte aan. Dan zou ik 'm eerder doorverkopen en iets anders zoeken. Maar ik ga het nog wel even proberen, hopelijk dat-ie dat overleeft.
Trouwens, bij de eerste vlucht zette ik de Mamba ook zonder kleppen neer hoor, noodgedwongen...

Back