MAN 6x4 Tamiya effe anders

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 25 apr 2016.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ook hier zijn alle foto's weg dus eerst maar een paar ter opfrissing....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De laatste aanwinst zijn zelfsperrende achterassen van Carson. Komend weekend ga ik voor het eerst in Duitsland rijden op een permanent parcours. Daar moet je met een kieper meestal toch wat onverhard danwel halfverharding rijden. Gezien ik ook op de baan van MBVP wel eens vastloop en ik vaker in Duitsland wil gaan rijden leek mij dit een goede investering. Voordeel is dat je er geen servo's en bediening voor nodig hebt.

    [​IMG]

    Van de bouw heb ik helaas geen foto's gemaakt maar is op zich niets spannends. Het diff zit al in elkaar en je moet alleen het huis eromheen zetten zeg maar.
     
    luchard, Vonk, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ben benieuwd hoe ze werken Rolf, ze zagen er in iedergeval heel degelijk uit in de doos:thumbsup:.
     
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    netjes en strak en kleur chassis maakt t toch effe af
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    In de werkplaatsen rondom Dinxperlo is weer veel activiteit te bespeuren. Ik heb weer eens de kriebels gekregen. Het moet toch maar weer eens lekker anders. Ik heb een aantal grotere items verkocht. De MB Actros van Sterre Trans rijdt nu over de Duitse snelwegen rond Gelsenkirchen. De MB SK autoberger gaat de engelse banen rond Colchester veiliger maken. Tot slot gaat de Carson Kieptrailer in het midden van Nederland achter een andere truck gekoppeld worden.

    Ik was bezig met het "eigenbouw" project Ford single cab met wisselende opbouw. Ik realiseerde me echter ook dat een vierde vrachtwagen, en dan ook nog zonder geluid en echte functies meer op de plank zou staan. Ook de berger stond daar meer dan mij lief was. Een project waar ik veel plezier aan heb beleefd met bouwen maar het gebruik is gewoon minder. Je moet altijd de baan op om de auto's aan/af te haken.

    Ook kan ik natuurlijk maar beperkt spullen meenemen. Het gesjouw met de kisten is me soms ook lichamelijk te veel. Ik wilde eigenlijk 4 kisten en dan een mandje met Bruder en koffer met zender. De ambulance kan los erbij voorlopig. Alles in 1 keer op de kar.

    Wel wilde ik ook zelfvoorzienend blijven. Bij een bagger hoort een kieper. De bagger moet op een dieplader en die moet worden getrokken.
    Aangezien ik graag 2 verschillende merken wilde houden en ik de MAN als 6x4 toch mooier voor de Goldhofer vind is dus de Actros slachtoffer geworden.

    De kieptrailer is weer een aparte kist. 1 vrachtwagen en 2 trailers kan ook natuurlijk maar wilde toch graag 2 vrachtwagens.
    Bij het rijden in Duitsland (Melle en Waltrop) bleek ook dat een kieptrailer niet altijd makkelijk was. Een 2,3 of 4 assige kieper is veel wendbaarder.
    Tja, zie elders in dit forum zal ik maar zeggen......

    Dus de MAN moet de nieuwe trekker van de Goldhofer worden. Hierdoor kon hij ook wat aan terreinwaardigheid inleveren. Met name zijn assen. De achterassen waren namelijk de zelfsperrende Carson assen. Ook was de MAN rondom voorzien van Lesu terreinbanden. De Goldhofer kun je nog wel eens een harde halfverharding aandoen maar dan stopt het. Dus.....

    Eerst even een opfris. De MAN.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo stond hij er tot voor heel kort bij.

    [​IMG]

    De Carson assen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij montage van de Carson assen moesten de veren uit de schokdempers worden vervangen door deze stoppers. Deze zijn er nu weer uit. Wel heb ik nu naast het veertje een stukje brandstofslang als stopper gemonteerd. In de spatborden zaten al wat sleepsporen en de Goldhofer met bagger is toch best zwaar.

    [​IMG]

    Ook heb ik de assen iets verhoogd. Deze alu plaatjes zaten aan de voorwielophanging van de Ford ;-)

    [​IMG]

    Gelukkig bestel ik bij de lak tegenwoordig ook een lakstift. Dus even de plekjes meteen aanstippen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De assen komen natuurlijk weer onder de Ford vandaan. Het zijn de oorspronkelijke assen van de MAN.
    De terreinbanden er ook onder vandaan. Uit de doos van het nieuwe model meteen de banden gehaald en op deze gemonteerd. Achter semi-terrein en voor wegbanden. De kwaliteit van de banden is wel beter dan vroeger. Iets leert Tamiya wel......Ze zijn wat zachter en soepeler. Mogelijk moet er nog wel een vulling in.

    De lesu banden op de alu velgen....

    [​IMG]

    De Tamiya banden op de velgen en de lesu ernaast

    [​IMG]

    En wegbanden voor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achter staat ie nu net iets hoger.

    [​IMG]

    En weer in vol ornaat. Nu nog de Goldhofer aanpassen.
     
    bvdh, markioo, ahop en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Tja, jij bent iemand die altijd rondloopt met nieuwe ideeën en wel van verandering houdt.
    Smiley Zonnebril Klein.jpg
    Bovendien moet je de medewerkers in de werkplaats ook aan het werk houden. (dure jongens) SMILEY SLEUTELEN.jpg

    De MAN staat nu iets hoger op zijn "sloffen", dit staat de MAN wel goed. SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg

    Succes met de verdere ombouw !
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Bij het bestellen van spulletjes voor de Arocs kon ik het niet laten om voor de MAN ook zo'n cabine sluiting te bestellen.

    [​IMG]

    Dit is de originele bevestiging. De cabine is niet kantelbaar. Deze is steekbaar gemaakt.

    [​IMG]

    Het deel van de sluiting dat aan de cabine moet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 2 lipjes aan de uiteinden hangen bij de MAN cabine helaas in de lucht. Is zo geen gezicht.....

    [​IMG]

    Maar daar heeft Scaleclub wel wat op gevonden. Gewoon 2 breeklijntjes gefreesd. Mooi detail.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas moesten er in de loopplaat en het rooster ook nieuwe gaatje geboord worden. Dat krijg je dan natuurlijk wel weer. Als je later zaken toevoegt aan een model dan kan dat wel eens meer werk toto gevolg hebben. Voor nu alles weer gemonteerd. De loopplaat/het rooster moesten toch nog een keer op de schop naar mijn mening. Nu des te meer een reden iets te bedenken.

    Ook dit blijft dus een lopend projekt ;-)
     
    Goofyray, MarlinNavigator, Ro-tje en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Hallo Rolf,


    Heel mooie details , en je beschrijft het prima.
    Nog even, en dan ben je niet alleen professioneel filmer , maar ook professioneel schrijver :)
    Gaaf.


    mvrgrob
     
    trialrolf en arm1948 vinden dit leuk.
  9. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Rolf, ik heb je draadje even doorgenomen, ziet goed uit. Vind dit een van de mooiste trekker die ik gezien heb.
    Dat lage dak, kan je die zo kopen? of heb je hem zelf verlaagd?
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Tja, kon niet uitblijven dan....

    [​IMG]
     
    MarlinNavigator, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ook hier is het natuurlijk zo dat het bedrijf van Opa de kleinkinderen een beetje helpt. Jamie gaat ook voor Opa trucken!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ook deze ziet er heel netjes uit
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Deze MAN is nu de oudste in het wagenpark. Ik heb wat lopende projecten en ben een beetje zoekende ..... Naar onderdelen maar ook naar inspiratie en plannen. Moet tenslotte wel aan de gang blijven. Inmiddels is de Cascadia naar zijn nieuwe baasje gereden. De flatbed trailer zal volgende maand volgen als het goed is.

    Met de Bruder projecten wacht ik deels op info en deels op onderdelen. Ben nog een beetje zoekende naar hoe ik het uit zal voeren.

    De MAN was ontdaan van zijn Beier USM RC2. Die was gedoneerd aan de Globe Liner. Voor het nieuwe seizoen moet natuurlijk ook de MAN weer het mannetje zijn in een wel wat andere gedaante zal ik maar zeggen. Tevens krijgt deze de beschikking over een gloednieuwe aanhanger.

    Zou zeggen, blijf kijken en zegt het voort ;)
     
    ozy, raoul00123, Helicor en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. raoul00123

    raoul00123

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Fryslan
    ik ben nu al nieuwsgierig ik blijf zeker kijken
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Gelukkig was in ieder geval Raoul nieuwsgierig dus gaan we maar snel aan de slag.

    Zo was hij dus....
    [​IMG]

    Ingekort en platgeslagen..... De laatste tijd met de Goldhofer onderweg maar ook al dienst gedaan met een kieper. Toen had hij zelfs nog zelfsperrende assen van Carson. Ook heeft ie een "Baustoff" oplegger getrokken.

    [​IMG]

    Hij is de "oudste" in mijn verzameling. Tijd dus om er eens wat aan te veranderen. Hoe mooi het ook is maar het platte dak moet wijken voor het originele dak.

    [​IMG]

    Ik had natuurlijk alle onderdelen bewaard. Alleen kan ik die verrekte kleine glaasjes van de dak/contour verlichting niet meer vinden. Als iemand ze nog heeft? Anders ga ik daar wel wat voor maken.

    Ik ben begonnen met een beetje kijken hoe het staat zeg maar.

    [​IMG]

    Zonder spoilers...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met de spoilers

    [​IMG]

    [​IMG]

    En natuurlijk trailer en lading..... voor het sfeerbeeld zeg maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook nog even contact gehad met een van mijn gewaardeerde mede freubelende modelbouwvrienden die ook nog wat maken kan en de plannen beginnen vorm aan te nemen.

    Hij gaat deels een ander kleurtje krijgen.
    Hij gaat een Beier SFR-1 krijgen
    Hij gaat wat nieuwe lampjes en freubels krijgen
    Hij gaat wat meer interieur krijgen


    En voor de rest zien we het wel wat er komen gaat. Voor Mei 2021 zal spuiten niets worden dus een beetje tijd heb ik wel.
    De eerste bestellingen zijn de deur uit zowel lokaal als Internationaal.

    Laat je verrassen!
     
    ozy, stoomertje, sandertrucker en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Wat is de reden dat je zelf sperrende Carson differentieels hebt vervangen voor de Tamiya differentieels ?
    Functioneerde deze differentieels niet, of ga niet meer met de MAN Off Road rijden ?
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    @ Pieter, die functioneren prima onder mijn Mercedes Arocs! De MAN ging meer naar de weg, zonder de kieptrailer. Die had ze dus niet meer zo nodig. De Arocs wel. Ze zijn prijzig dus vandaar dat de MAN zijn eigen assen weer heeft gekregen destijds.

    Met de MAN bezig geweest met de stickers. Wat een goede folie heb ik toch! Poeh, maar het is eraf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Inclusief de achterhoekse vlag maar die gaat natuurlijk weer terugkomen!
     
    ozy en raoul00123 vinden dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    @Pieter, je kunt ook niet alles onthouden ;)

    Voor de MAN zijn er inmiddels goodies aangekomen. Zoals de meesten wel weten ben ik een bekennende Aliexpress/Asiatees/RCBrmin oftewel "China rommel" fan. Niet alles is even snel hier en soms is er wel eens iets wat minder dan je dacht maar onder de streep vaar ik er wel bij. Ledlampen in de woonkamer 10 stuks voor de prijs waar ik er zelfs bij Action maar 4 voor krijg..... Maar ook voor de modelbouw dus. Helaas voor de lokale cq europese handelaren maar de verschillen in prijs zijn mij te groot. Als ik een keer wat dringend nodig heb haal ik het wel lokaal maar probeer zoveel mogelijk klein spul op voorraad te houden.

    Toch zijn er ook zaken die je niet bij Ali besteld. Een daarvan is alles wat met Beier te maken heeft. Ze hebben het niet daar (nog niet in ieder geval maar Benedini is ook al nagemaakt dus.....) en de chineze equivalenten van GT Power zijn toch nog een maatje kleiner zeg maar.

    Dus ook Wetronic kan af en toe een bestelling van mij verwachten en vorige week was er weer eentje. Trailer verkocht en goodies besteld zeg maar.

    [​IMG]

    Een SFR-1 met 2x AKL-8 en een speakertje. Daarnaast ook een glassetje besteld. Was toch de glaasjes van de toplichten in het dak kwijt? Nu maar gekocht. Bezig geweest om iets te freubelen maar dat is voor mijn dikke vingers echt te klein.

    Daarnaast nu de boel stil ligt wat rijden betreft ook een lang gekoesterde wens aan het vervullen. 4D sticks op mijn zender. Ook bij Ali vandaan voor € 25,00 per 2 incl verzenden. Hier in EU precies dezelfde tussen de €75,00 en € 90,00 gevonden......

    [​IMG]

    De zender

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Leve styreen, voor zulke klussen altijd handig.

    [​IMG]

    Ze zitten fysiek op hun plek. Nu nog aansluiten, dat is een klusje op zich. Stekkertjes zijn besteld, ook dit keer in NL. Helaas denk ik ze via Ali dit jaar niet meer te krijgen en wil ermee verder. Op zo'n moment geef je dan weer graag een paar euro meer uit. Hier verder geen bouwverslag van maar dacht leuk hier te vermelden.
     
    RenéH, Hans2020, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina