MAN 6x4 Tamiya effe anders

Moet je Jannie maar eens toelachen Arjan ;)

Hier wel wat gedaan met de cabine. Hij staat in de grondverf samen met het dak. De gatenkaas is weer dicht en even de lampenbeugel erop om de nieuwe gaten te boren....

360.jpg


360.jpg


Langzaam maar eens het echte denkwerk op poten zetten. Alle verlichting moet ook aangesloten worden. Eens kijken wat ik hoe en waar wil hebben....

We hebben met de 4 achterhoekers in Hengelo ook afgesproken dat we onze Beier modules in de basisverlichting gelijk maken. Zo kunnen we ook elkaars trailers gebruiken met de basisverlichting en functies als pootjes en kiepen.
 
Dus we gaan Beieren...... Nu ja, programmeren dus...

360.jpg


Ik dacht dus eerst maar eens het chassis helemaal volgens het afgesproken schema opzetten en dan de trailers, de multifunc Pacton en de Goldhofer, 1 voor 1 aanpakken.

360.jpg


Basis is dus op zich niet zo moeilijk maar je moet er met de rest wel een beetje omheen breien als het ware. Zelf heb je natuurlijk ook nog eigen verlichting. Ook moet je zorgen dat je bij de trailer binnen de 12 kanalen blijft en dat de knoppen op de zender ook weer een beetje synchroon zijn. Ook met mijn andere modellen.

Als het dan niet wekelijks doet dan levert het een of ander nog wel een fout of een vergissing op. Zwaailicht op 13...... op de trailer dus ook....

360.jpg


En er dan erg veel later achterkomen dat de IM-SR-16 in de trailer voor normale lichtfuncties maar tot 12 gaat..... :rtfm:
Ach ja, als het dan ook eenmaal werkt is het ook weer mooi en als ik dadelijk gewoon een andere trailer van een van de leden van Achterhoekse Grond kan aanhaken is helemaal mooi. Allemaal de pootjes op servo 1 en de functie op servo 2!

360.jpg


Deze trailer moest ook nog een accu kabeltje en schakelaar krijgen.

360.jpg


360.jpg


En het werde licht!! Best mooi licht al zeg ik het zelf ;)

360.jpg


De Goldhofer dus ook even in orde gemaakt. Was zo gepiept eigenlijk. Wel vind ik die kabelklemmen van Beier nog steeds niet het je van het. Zeker als je meerdere kabeltjes in 1 gat moet hebben.....

Dan weer verder met de MAN zelf. Langzaam an richting de eindstreep gaan..... Op de kast achterop staat ook verlichting. Nu ben ik van het kunnen blijven demonteren en monteren want ik doe ook wel eens wat verkeerd en dan is het handig als het weer uit elkaar kan. Dus een stekker ertussen. Nu heb ik 5 polen maar zo even geen mooie 5 polige stekker maar wel een zakje vol van deze.....

360.jpg


Bovendien al een bestandje voor een houdertje. Links die van de cabine van de MAN en rechts een iets kleinere, smallere versie die in de kast past.

360.jpg


Deze stekker zijn ook lekker om te solderen met DDV..... Dikke Drop Vingers!

360.jpg


En hier in de kast. De kabel onder de cabinevloer door dadelijk en in stekken in de AKL's.

We kommen er wal :koud:
 
Dank je Leon. Dit vind ik altijd wel een leuke en spannende fase. Goed nadenken met waarmee je bezig bent. Wat komt waar en met er nu eerst een stekker aan of moet ie nog door een gat enzovoort. Tevens de kleuren. Ik heb maar iets van 8 kleuren kabels maar veel meer verlichting. Ik houd voor de basisverlichting zoveel mogelijk hetzelfde aan. Echter sommige zaken zijn ook voorbedraad. Dus ik probeer in ieder geval per groep alles goed te plannen en op te schrijven.

Ook wat proberen en freubelen hoort erbij want alhoewel Tamiya de MAN voorziet van 2 fraaie friemelige toplichten inclusief verchroomd randje etc zijn er geen buckets voor leds. Nakkes Nada! Dus dan moet jezelf iets verzinnen.

360.jpg


Ik heb dus kleine SMD leds in 2K lijm geplakt. Die blijft helder. Deze wil ik dan aan de binnenzijde in het dak plakken achter het lampglaasje. Dat is de planning althans. Het lampje er los inplakken zag ik niet zitten....

360.jpg


Ze zijn nogal klein (het gele puntje is de led) en met mijn dikke vingers krijg ik die niet achter een glaasje van 5 x 2 mm in de hoek van een gespoten dak.
De lak droogt nog dus van de week maar eens aan wagen of het ook werkt.

Een ander dingetje is de verbinding tussen cabine en chassis. Hierin opgenomen zit de D sub stekker zoals al eerder laten zien. Die stekker is echter niet draadloos dus solderen....

360.jpg


360.jpg


En dan meteen even een ledje erbij en alle verbindingen testen natuurlijk.....

360.jpg


De cabine en het dak staan te drogen en dan kijk je alles nog eens na..... De stekkers, wat je hebt opgeschreven en wat er nog in de bakjes ligt.....

Ja ja, zwaailichten, verstralers, binnenverlichting etc enzovoort en een speaker.....speaker? Ja met 2 draadjes Rolf...... Vooruit denken en plannen o zo handig als je dat goed doet......Maar ik ben niet de enige waar het wel eens mis gaat gelukkig......He Arjan!!

360.jpg


Gelukkig had ik maar 7 van de 9 polen nodig en lopen de speakerdraden vanaf de stekkers een andere kant op dus hoefde zelfs de krimpkous niet open te snijden.....

Kom er wel
 
Dat hebben jullie helemaal goed manne!

Zo, weekje weg geweest en een weekje geen zin maar vanavond nog wel wat gedaan. Nog maar een paar plaatjes en het geheel is zo'n beetje klaar. De plannen voor een volgende project lopen al. Eerst weer wat verkopen helaas maar ook wel mooie plannen denk ik. Ook staan er nog steeds wat subplannen op de planken maar die trucks he......Blijft mij toch het meeste trekken!

Maar alles een voor een.....

360.jpg


De eerdere SMD ledjes ging niet goed. De 2K lijm hechte niet op het styreen. Het zo onstane bolletje kreeg ik niet goed in het gaatje.....
Dus wat anders moeten verzinnen. Ik had nog van die rechthoekige leds. Bij mij al eerder voorbij gekomen. Zouden ook in eigen gemaakte lichtbak verhaal komen....

360.jpg


Deze dus maar dan enkel. Die passen precies in de openingen. Druppeltje 10 secondenlijm en afgedekt met plastidip. Je ziet het rechts en links op de foto vooraan in het dak..... Best nog een dradenboel die nog even goed geordend moet worden.

360.jpg


Het aanzicht van buiten is meer een leuker plaatje voor het weekend :koud:

360.jpg


Wat bestickering aanwezig.

360.jpg


De oude achterkant. Ik wil toch echt een beetje zie dat het een andere truck is dus ook de bumper moet wijken.

360.jpg


Het kenteken moet ook nog gemaakt worden. Had de inkt op maar is inmiddels binnen.

360.jpg


Beetje stoer plaatwerk enzo..... Hoop er echt binnenkort mee te kunnen rijden!
 
En we hobbelen weer voort richting de finish. Nu ik richting einde ga word ik altijd een beetje onrustig. Ook ben ik met nieuwe zaken bezig.

360.jpg


Stickeren hoort ook bij de afbouw. Ik wil het op deze truck een beetje rustig houden... Voor mijn doen dan.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Ook in het dak een beetje opgeruimd en kabels gebundeld en samen gevoegd. Even goed nadenken wat samen met wat moet branden.
Ik heb hier ook weer gewerkt met de Wago klemmen. Deze werken toch echt wel goed en als je de ruimte hebt een aanrader. In dit geval had ik bijvoorbeeld het dak helemaal gemonteerd en vastgeschroefd. Doordat de lichtbak echter toch te veel op de zonneklep drukte ging deze los.....
Moest dus het dak er weer af, helemaal eraf. Dan is klik klak binnen 30 seconden ook alles weer los. Je kunt natuurlijk ook hier een stekker solderen maar dit gaat sneller en ook als ik een keer wat wil aanpassen is het zo gedaan.....enne voorraadartikel bij mij.

360.jpg


360.jpg


De beloofde kentekenplaten.....en voor de puristen geboortejaar, een B, initialen en huisnummer.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


en heel veel draden! Ik moet zeggen dat is me weleens slechter af gegaan. Dit is voor mij, naast de Cascadia, denk ik de truck met de meeste draden. Ik had alles per subgroep heel goed opgeschreven en het was eigenlijk in 1x goed aangesloten. Alleen in de zender werkte niet alles goed met de multiswitch. Dus de programmering van de Beier wat aangepast aan de zender. Ook hier kan ik alleen maar de tip geven; goed noteren, consequent kleuren gebruiken en testen testen testen tussendoor.

Het monteren van de cabine was nog wel een dingetje. Doordat ik de Beier SFR in het midden had en de D-sub stekker aan de cabine ook was het allemaal wat "dik" in het midden. Toch nog wel weer bezig geweest met wat kabeltjes omleggen en de stekker houder nog wat kleiner gemaakt. Dit is een fase waarin je 4 handen zou willen hebben. Met gelakte en gespoten onderdelen lekker langselkaar rossen zeg maar. Hier dus ook geen foto's van gemaakt.....Maar gelukt uiteindelijk!

360.jpg


De kist achterop biedt ruimte aan 2 accu's, de schakelaar en de programmakabel van de SFR-1 van Beier.

Tja, en dan is er het moment....Testen en alles doet het! Trailers erachter en alles doet het. Toch wel altijd weer een momentje vind ik.
Er is nog 1 onderdeel onderweg vanuit China maar dat komt dan nog. Is een optisch iets voor de achterkant. Die is nog wat kaal. Ook de spatlappen achter krijgen nog een stickertje denk ik.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Maar wat meer foto's gemaakt. Ook met de beoogde trailers voor deze truck.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Moi leu, good goan!

360.jpg


360.jpg


Binnenkort evenementen en als ik de Arocs voor die tijd nog verkoop heb ik in ieder geval nog wat te rijden ;)
Denk dat de eerstvolgende Youtube film van mij een wat groter MAN gehalte heeft.
 
Weer mooi gebouwd Rolf. Ik weet zeker dat als je het aandurft om je kleinzoon straks de afstandbediening in handen te geven op een mooi open parkeerterrein dat hij zo trots als een pauw is dat hij van opa ook een stukje mag rijden. Mijn kleinzoon was 6 toen hij de stoomtrein mocht bedienen.( Het koste hem wel een keer een blaar) hij u wordt nu 11
 
Hallo Rolf,
Prachtig gemaakt ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Prachtige combinatie zo, ook met de flatbed trailer.:rolleyes:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Mooi rolf, en zeer geslaagde kleur verandering , en dat gepriegel met al die draadjes voor de verlichting, petje af.

Mvg Bertus
 
Mooie combinatie geworden Rolf, mooie oplossing de kasten aan de achterzijde van de cabine, je kan er veel elektronica in kwijt.
Je kan straks nog wel wat ballast van de Liebherr 11200-9.1 vervoeren bij een demo.
groet Leo.
 
Dank jullie wel allemaal. Hoezo lading voor op de dieplader Arjan? Heb zat staan hoor.....
 
Zal ik graag doen Leo!

Hier nog een kleine toevoeging van Lesu. Ik had al aangegeven dat het kontje nog wat sjeu miste....

360.jpg


Wat een priegelschroefjes en moertjes zeg. Brak me ook nog een M1 draadeindje van de beugel af. Gelukkig bewaar ik wel eens wat en had ik nog m1 liggen.

360.jpg


360.jpg


Om de tank te monteren moest de kont eraf, althans het dwarsbalkje en krijg je lakschade.

360.jpg


Dat lossen we dan met een lakstift weer op. Die had ik nog van deze kleur!

360.jpg


Net even meer af zo vind ik zelf.....

En ook hier de plank!

360.jpg


360.jpg


360.jpg


En deze ruimte nemen 2 planken in.....
 
Halo Rolf,

Het is een mooie MAN geworden, ziet er mooi strak uit.
Hier mag je best trots op zijn.
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif


(Volvo) petje af voor jouw bouwkunsten.
VOLVO PETJE.01.jpg

Vraagje :
Heb je één of meerdere standaard transportkisten, waar de planken met de trucks inpassen ?

Trouwens weer wat geleerd, echt handig die losse planken met de trucks.
Ik heb voor elke Truck, Trailer of Aanhanger, Bulldozer een eigen kist, waarin de modellen blijven staan.
Ik zet de modellen niet op een plank in mijn kantoor, dan wordt het model veel te stoffig.
En het afstoffen van een model vindt ik lastig.
Tegenwoordig spuit ik het stof met lucht van de modellen af, dit werkt goed.
 
Back
Top