MAN 6x4 Tamiya effe anders

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 25 apr 2016.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb helemaal geen kisten meer. Zet de truck op de plank in de auto. Althans dat is de bedoeling om het zo te gaan doen. Thuis staan ze op de plank in de slaapkamer.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Oh, geen kisten meer, ben je niet bang tijdens het transport dat de modellen beschadigen.
    Ben je niet bang als je een noodstop moet maken, dat het model toch uit de plank wipt, of ga je de modellen nog vastzetten.

    Gebruik je nog een soort van handvatten of riemen, waarmee je de plank met het model kan oppakken ?
    Of pak je zo de plank met het model op ?, is dit niet onhandig ?

    Ik vind het wel een beetje griezelig zonder kist.
    Toen ik voor het eerst naar een rij-demo ging en nog geen kisten had, schoven de trucks tegen elkaar aan, de spiegels en de lak beschadigd, dit was balen.

    P.S.
    Je hebt een grooooooooooooooooote auto ? (busje)(ruimte genoeg)
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Bij een noodstop denk ik niet dat ze uit de houders komen.

    De planken pak ik zo op. Zit een randje onder dus kan er met mijn poezelige vingers onder komen. Dat is niet onhandig denk ik zelf. De planken zijn groter dan de vrachtwagen dus zouden niet tegen elkaar aan moeten komen. De kofferbak in mijn auto is antislip zeg maar. Bovendien kan ik ze wel zo neerzetten dat ze niet gaan schuiven. Heb een Citroen Grand Picasso (7 zitter) dus op zich ruimte zat en geheel vlakke laadvloer ook met beide rijen stoelen plat.

    Wil het zo gaan proberen. Mogelijk nog een borging maken maar eerst donderdag eens uitproberen met de avond rit.

    Enne....vaak bu'j te bange!
     
    VOLVO FH 16 750 en Lostorros vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Bedankt voor je antwoord.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20210916_123630.jpg Probleem met kisten had ik ook. Leuk voor transport. Maar waar laat je ze thuis? Tot ik de hobbyruimte opnieuw ging inrichten. IKEA kasten via Marktplaats gekocht, met vitrine deuren en zonder. In de open kasten passen de kisten van 80x25 perfect op de dragers. Houten plaat eruit en plexiglas plaatje er in. Zo zijn de transportkisten gelijk vitrine kisten.
    Over veiligheid bij aanrijding, ik hoop dat je een scheidingswand hebt tussen jouw stoel en de losse modellen op de laadvloer. Anders ligt de hele boel bij jou in je nek als het fout gaat. Maar laten we er vanuit gaan dat het nooit gebeurd.
    Zei een wijze indiaan ooit niet, Mij zijn niet van de bange maar de voorzichtige !
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2021
    ozy en Mark300 vinden dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Even ook hier de update voor de transportplank......

    [​IMG]

    Voor wat betreft het vervoer staan de trucks en trailers achter de bank en het stalen hekwerk voor de hond. Op de achterbank indien noodzakelijk de meer lichtere dingen, zenderkoffer, camera, etc. Ook die kunnen een projectiel worden en zelfs je mobiel in de houder op het dashboard maar het risico is wat kleiner dan een koffer met een graafmachine.....
     
    raoul00123 en stoomertje vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Een goede oplossing met de fiets binnenband, zo ontstaat er geen schade aan het model.

    Maar ja, hoe moet het nou met jou fiets, geen binnenbanden meer !
    Of heb je de binnenbanden van de fiets van Jannie gebruikt ?
    Smiley Scheuren van het lachen Klein.jpg
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Je weet toch dat ik wel eens wat bewaar ;)
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zoals jullie hebben gezien heeft de MAN zijn vuurdoop op de baan gehad. Verlichting, geluid en verschijning alles naar mijn wens. Ik vind hem mooi geworden en net anders dan andere. Dat is altijd mijn doel. Iets unieks zonder in Star Wars te verzeilen.

    Wel had ik een probleempje met goed aankoppelen op afstand. Rommelde een beetje. In het donker is dat dan toch al zo'n dingetje. Afgelopen zondag ook hier in de tuin nog een beetje bezig en ging gewoon niet lekker. Op de buik erbij.... kijken, voelen.... Rolf, doe jij de papegaaien in het tuigje we gaan wandelen....Tja.....

    upload_2021-9-21_21-25-48.jpeg

    Zoiets ziet het er dan uit......

    Kwam zondag dus verder niet zoveel van. Dus maar eens de boel op de werkbank. Proberen en checken en ja hoor. De servo van de schotelbediening was dus kaduuk. De plaat er maar eens afgehaald.

    [​IMG]

    Om de servo los te maken moet de kast en de kap eraf. Best een klus met ook kans op schade. Maar wat als de servo nog eens kapot gaat?
    Stekker in chassis? Dat ga ik doen! Dus een beetje solderen en daarna freubelen met de nieuwe servo. Wat een gedoe om die afgesteld te krijgen.

    Mijn geheugen laat mij dus wel eens in de steek zoals jullie weten...... Ik had namelijk al 2 vrachtwagens gebouwd met de oplossing voor het probleem.....
    Cascadia en Globe Liner....Alleen dat wist ik op dat moment niet meer. Bij het rommelen in de spullen op zoek naar een idee of oplossing kwam ik het klosje staaldraad tegen......kwartje!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo was het. Bij het openen trekt de servo de haak open en na het wegrijden los ik die weer. Geen spanning meer op de draad en dus ook niet op de servo. Die staat in de "nul" Bij aankoppelen gewoon aanrijden en klikt zich vast omdat de haak in de eigen veer terug kan veren.

    [​IMG]

    Ook maar meteen even op de SK aangepast!

    Tevens heb ik bij de Goldhofer en Pacton trailer het ringetje tussen de kingpin en de bodem weggehaald. Met de alu schotelplaten werkt dat beter. Op de werkbank klikken de trailers er weer mooi achter. Wel staat de SK nog 1,5mm te hoger op de wielen dan de MAN. Dit komt door de achtervering. Dat komt ook nog in orde.

    en we gaan weer verder. Nu de boel nog in orde maken voor het weekend! Open dag bij MBV De Nijverheid!
     
    Alex Kooijman, ozy, bvdh en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    En ook hier even voor de volledigheid!

     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Bij de MAN stond nog een klusje open...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beetje rommelig maar voor het oog voldoende naar mijn idee.
     
    Catwoman, ozy, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Nee Rolf, dat past niet bij jou :(
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Rolf,

    Rommelig ?
    Valt mee hoor.

    Luchtslangen en verlichtingskabels hangen altijd rommelig op een truck, ook bij een 1:1 truck
    De luchtslangen en de verlichtingskabels draaien altijd in elkaar.
    Met de krulslangen is het wel veel beter geworden, maar nog niet ideaal.

    Vroeger, ja vroeger, draaide de verlichtingskabels altijd om de rechte luchtslangen heen.
    Bij het aankoppelen van een trailer eerst de boel uit elkaar draaien.
     
    Hans2020 vindt dit leuk.
  14. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    En nog kleurrijk ook rolf , netjes hor !
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ondanks mijn voornemens niets meer te verkopen......

    Deze MAN staat in de verkoop. Dit bouwverslag/relaas stopt hier dus.
     
  16. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Handel moet draaiende blijven Rolf
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Wat gaat er in de plaats komen voor de MAN en Goldhofer?

    Wel jammer dat ze uit je collectie gaan
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Op zich niets dat er op lijkt Leon. Ik wil van de lange trailers af. Te veel gezeul naar de club en demo's. Ik heb nog zat lopende projecten zoals de Volvo en wat Bruder spul. Ook moet er nog een trekker komen en ik ben met een ander Bruder zaakje nog bezig. Aanhangers en machines voor de trekkers...... eh best veel eigenlijk maar geen Tamiya vrachtwagen met opleggers meer. Ook de kieptrailer zal weg gaan in de toekomst en de SK worden omgebouwd of ook vervangen. Moet het nog allemaal bekijken.
     
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Gelukkig hebben we je bouwverslagen nog...wel jammer dat er geen nieuwe meer gaan volgen, je bent altijd heel creatief met de Tamiya Trucks en trailers.
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dan heb je het niet begrepen of ik was niet duidelijk. Er zijn en zullen best nog wel tamiya trucks komen echter vooralsnog geen grote trailers. Ook heb ik eerst nog wat andere projecten maar er is ook al een idee voor een andere truck cq een verbouwing.....
     

Deel Deze Pagina