Manx Monarch, de ontwerp fase

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Hoe bizar wil je het hebben, kijk dan maar eens naar deze Manx Monarch.
Was met beperkt RC uitgerust en uitsluitend met rudder om te sturen, als het wil lukken gaat deze op onze DOW meetings ook vliegen.
Er zijn al een aantal liefhebbers voor het bouwen van dit model en op verzoek wordt het model in cad gezet om er een lasercut set van te maken.

aug-1950-jpeg.361501


tekening-aug-1950-jpeg.361554


aug-1950-2-jpeg.364577



aug-1950-5-jpeg.364580


aug-1950-3-jpeg.364578
 
Laatst bewerkt:
Een vleugeltje met wat uitdaging maar des te leuker om te doen.

Beetje met Rhino 3D aan het stoeien om de ribben er een beetje fatsoenlijk uit te kunnen krijgen.

M1.jpg


M2.jpg


En op eens hebben we een begin met een setje ribben

M3.jpg


Denk wel dat het er zo goed uitzien.

M4.jpg


En even later hebben we een wortel rib

M5.jpg
 
Ton, ik heb eens een beetje gerekend aan dit toestel en kom op het volgende:

Het origineel; Vleugeloppervlak 92,9 dm/2
Gewicht 3178 Gram
De vleugelbelasting 34,2 gram per dm/2

IMHO hoef je bij de constructie van het toestel niet erg op het gewicht te letten en kun je voor de (meeste) liggers prima vuren of grenen gebruiken.
Stel dat hij vliegklaar met de huidige moderne radio apparatuur op 2200 gram zou komen krijg je een vleugelbelasting van iets onder de 24 gram per dm/2
Lijkt mij er weinig voor zo'n lap vleugel of, alleen voor weinig of geen wind.

Overigens ook merkwaardig dat de vleugel zonder instelhoek op de romp zit.
Het blijft een zeer interessant toestel.
 
Ja klopt is eigenlijk meer een zwever dan een motorkist.
Liggers zijn 6x6 balsa en dat 4 stuks met in het centre deel nog wat meer liggers.
Heb de neuslijst iets aangepast maar met de indekking erbij gerekend kan alles met gemak balsa blijven hoeft echt geen vuren in.

Ja is wel een heel bijzonder model zeker ook met het profiel.
Wordt echt een prachtig model als de heren die vliegend hebben, met ook nog eens een vintage motor, wordt smullen op de meetings.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt me een geweldig leuk en ook spannend project te worden. Ik heb afgezien van mijn ME163 nog nooit een vliegende vleugel gebouwd en gevlogen. Heb voor dit formaat ook nog een heel interessante motor liggen.
 
Dank je wel heren was erg veel werk, kwam er ook nog eens achter dat ik de schaal niet goed had, kon toen weer overnieuw beginnen.

Was dus een flinke uitgaging , maar jullie reacties maakt dat zeker de moeite waard.

Ben als geen ander super benieuwd hoe dit gaat vliegen.

Heb de verbinding pen op 10mm staan het gat dus ook, kan die nog aanpassen naar de buitenbus als dat moet.

Ook is de Elevon (later) eenvoudig te verbrede je kunt het liggertje op voorhand langer maken over meer ribben.
De Elevon kun je dan verbrede als dat dan echt noodzakelijk blijkt te zijn.
 
Ben op dit ogenblik bezig met het maken van een model op ongeveer schaal 1:5. Hierdoor probeer ik inzicht te krijgen omtrent de plaatsing van componenten en ballast om zo het zwaartepunt op zijn plaats te krijgen. Morgen meer met o.a. met foto's.
Hierbij ben ik er vanuit gegaan dat het zwaartepunt op de tekening klopt.
 
Omdat ik op de tekening zie dat alle RC componenten zeer ver naar achteren zijn gebouwd heb ik dit model schaal +/-1:5 gemaakt om eens te kijken wat dit voor gevolgen heeft als een moderne RC installatie gebruikt.

Aan het einde komen een paar conclusies die geheel voor mijn 'eigen rekening komen'.

Voor het gewicht van de motor, tank en landingsgestel heb ik 200 gram genomen en dit door 5 gedeeld, dus 40 gram.
Eigenlijk is dit niet zo belangrijk omdat er aan het einde een factor uitkomt. Om het juiste zwaartepunt te bereiken plaats ik ballast in het midden, achterlijst-einde romp maar dan 10% meer naar achteren om zo het gewicht van het kielvlak te compenseren.


Het resultaat, ik ben er een beetje van geschrokken.

Een foto zonder iets, een foto met alleen voor 40 gram en de laatste met ballast in het zwaartepunt.
De factor is 40/86, maar als afronding en meetfouten te compenseren 1:2

Conclusies, nogmaals geheel voor mijn rekening.

Met een diesel of gloeiplug-motor moet er veel ballast bij om hem op zwaartepunt te krijgen.
Een 'Vintage' benzinemotor in combinatie met een moderne RC installatie waarschijnlijk nog meer.
Geheel 'Vintage'? waarschijnlijk ook, maar minder vanwege de lichtere accu's
De Electro vlieger, in dit geval de gelukkige, hij kan met de Lipo zoveel variëren als hij wil (capaciteit en positie)

Verdere opmerkingen.

Achter het zwaartepunt is letten op gewicht niet noodzakelijk, zo kan het onderste gedeelte van het kielvlak prima uit triplex (zoals het origineel)
Een afneembaar bovenste kielvlak is makkelijk te verwezenlijken omdat de eventuele toename van het gewicht geen rol speelt.

Dit was mijn empirisch geknusel. Foto's hieronder.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top