Omdat ik op de tekening zie dat alle RC componenten zeer ver naar achteren zijn gebouwd heb ik dit model schaal +/-1:5 gemaakt om eens te kijken wat dit voor gevolgen heeft als een moderne RC installatie gebruikt.
Aan het einde komen een paar conclusies die geheel voor mijn 'eigen rekening komen'.
Voor het gewicht van de motor, tank en landingsgestel heb ik 200 gram genomen en dit door 5 gedeeld, dus 40 gram.
Eigenlijk is dit niet zo belangrijk omdat er aan het einde een factor uitkomt. Om het juiste zwaartepunt te bereiken plaats ik ballast in het midden, achterlijst-einde romp maar dan 10% meer naar achteren om zo het gewicht van het kielvlak te compenseren.
Het resultaat, ik ben er een beetje van geschrokken.
Een foto zonder iets, een foto met alleen voor 40 gram en de laatste met ballast in het zwaartepunt.
De factor is 40/86, maar als afronding en meetfouten te compenseren 1:2
Conclusies, nogmaals geheel voor mijn rekening.
Met een diesel of gloeiplug-motor moet er veel ballast bij om hem op zwaartepunt te krijgen.
Een 'Vintage' benzinemotor in combinatie met een moderne RC installatie waarschijnlijk nog meer.
Geheel 'Vintage'? waarschijnlijk ook, maar minder vanwege de lichtere accu's
De Electro vlieger, in dit geval de gelukkige, hij kan met de Lipo zoveel variëren als hij wil (capaciteit en positie)
Verdere opmerkingen.
Achter het zwaartepunt is letten op gewicht niet noodzakelijk, zo kan het onderste gedeelte van het kielvlak prima uit triplex (zoals het origineel)
Een afneembaar bovenste kielvlak is makkelijk te verwezenlijken omdat de eventuele toename van het gewicht geen rol speelt.
Dit was mijn empirisch geknusel. Foto's hieronder.