Manx Monarch, de ontwerp fase

Discussie in 'VRC' gestart door Ton van Munsteren, 12 apr 2020.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  2. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
  3. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Omdat ik op de tekening zie dat alle RC componenten zeer ver naar achteren zijn gebouwd heb ik dit model schaal +/-1:5 gemaakt om eens te kijken wat dit voor gevolgen heeft als een moderne RC installatie gebruikt.

    Aan het einde komen een paar conclusies die geheel voor mijn 'eigen rekening komen'.

    Voor het gewicht van de motor, tank en landingsgestel heb ik 200 gram genomen en dit door 5 gedeeld, dus 40 gram.
    Eigenlijk is dit niet zo belangrijk omdat er aan het einde een factor uitkomt. Om het juiste zwaartepunt te bereiken plaats ik ballast in het midden, achterlijst-einde romp maar dan 10% meer naar achteren om zo het gewicht van het kielvlak te compenseren.


    Het resultaat, ik ben er een beetje van geschrokken.

    Een foto zonder iets, een foto met alleen voor 40 gram en de laatste met ballast in het zwaartepunt.
    De factor is 40/86, maar als afronding en meetfouten te compenseren 1:2

    Conclusies, nogmaals geheel voor mijn rekening.

    Met een diesel of gloeiplug-motor moet er veel ballast bij om hem op zwaartepunt te krijgen.
    Een 'Vintage' benzinemotor in combinatie met een moderne RC installatie waarschijnlijk nog meer.
    Geheel 'Vintage'? waarschijnlijk ook, maar minder vanwege de lichtere accu's
    De Electro vlieger, in dit geval de gelukkige, hij kan met de Lipo zoveel variëren als hij wil (capaciteit en positie)

    Verdere opmerkingen.

    Achter het zwaartepunt is letten op gewicht niet noodzakelijk, zo kan het onderste gedeelte van het kielvlak prima uit triplex (zoals het origineel)
    Een afneembaar bovenste kielvlak is makkelijk te verwezenlijken omdat de eventuele toename van het gewicht geen rol speelt.

    Dit was mijn empirisch geknusel. Foto's hieronder.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2020
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  5. Rene Neefe

    Rene Neefe Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Voorburg
    Dag Harry, je bevindingen komen aardig overeen met het artikel uit RCM&E zoals hier eerder gepubliceerd. Dit wordt dus echt wel een uitdaging.


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  7. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    127
    Locatie:
    amersfoort
    De eerste protoplankjes gaan vanavond de brander op :eek::hammer:, sorry de Lasermachine in.
    Dan weten we exact wat de snijtijd wordt, hoeveelheid hout is globaal bekend en kan de prijs berekend worden definitief.
    Meer volgt hier als eea gereed is gesneden.:D:banana:
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  8. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
    ... graag met +0,5mm offset snijden, indien mogelijk.
     
    De Mol vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    De eerste 3 kits in ontvangst genomen....( voor UweB, HansdV en HenkvH)...Bouw en verslag zal zo ongeveer over 2 weken starten.
     
    Ecstacy en Harry van Melick vinden dit leuk.
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Zeer, zeer benieuwd.
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.099
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja ben ook heel benieuwd, lijkt mij een prachtig project
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  12. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    127
    Locatie:
    amersfoort
    Er liggen nog 3 kits op de plank voor als er nog gegadigden zijn. Soms is het handiger en goedkoper in miniserie te snijden.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    Cadeautje


    Het is vandaag alweer verjaardag, vaderdag, sinterklaas en kerst tegelijk...de doos met de Manx Monarch kit geopend..


    Een kamerbrede fantastische tekening, spatzuiver gesneden onderdelen in balsa en triplex, 1e klas balsa planken ( tbv de indekkingen en de latten) en div kleinteile in goed Engels...( net als de teksten op de tekening)..

    En dit alles voor slechts 175 euro...kan ik het zelf niet voor maken...hoop dat het volgende week weer een dag verjaardag, vaderdag....etc is...


    IMG_20200512_145705.jpg IMG_20200512_145712.jpg IMG_20200512_145716.jpg IMG_20200512_145723.jpg IMG_20200512_145808.jpg



    aug 1950.jpeg
     
    Ecstacy, H. de Vries, Rene Neefe en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Waarvoor zijn de rechthoekige uitsparingen in de ribben?
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    servo kabels naar de elevrons.
     
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    910
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Oei, dan ben je bijna verplicht om een niet transparante bespanning te gebruiken.
    Ga ik hem t.z.t. bouwen dan leg ik de Servokabel wel tussen de voorlijst en de eerste liggers, dus onder de indekking, een 4 millimeter rond gat moet voldoende zijn.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    daar zeg je zowat..goede tip!! ( want we willen geen snoeren zien..)..
     
  18. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon dunne geëmailleerde koperdraad als servokabel gebruiken, deze zie je niet onder een (semi)transparente bespanning.
    8548666A-E936-44F6-9EA6-07E79E41BC26.jpeg
     
  19. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.578
    Locatie:
    Gouda
    Dit type draad moet over de gehele lengte trillingsvrij worden verlijmd, eventueel met (dubbelzijdig)plakband, zeker tot voorbij het punt waar het gesoldeerd wordt. Zo niet zal het zeker voortijdig breken.

    In de modelbouw moet je het liefst draad gebruiken dat gebruikelijk is in de modelbouw en deze ook volgens de in de modelbouw gebruikelijke methoden toepassen.

    Ik heb modellen zien crashen die professionele luchtvaart draden gebruikten, die echter niet met alle professionele trekontlastingen werden verwerkt. Daardoor ontstonden breuken en dus de crashes.
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.483
    Locatie:
    Zwolle
    wordt de hoogste tijd dat ze draadloze servo's gaan uitvinden.
     

Deel Deze Pagina