Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ga je echt stoppen of heb je een lange pauze ingelast?
Ik was eigenlijk al gestopt. Het enige dat ik dit jaar heb gedaan is nieuwe secondelijm kopen
En wat ik sinds mijn laatste update heb gedaan is het plaatsen van een paar luiken voor de kanonnen...
het touw rond de mast was om de verschillende onderdelen waaruit een mast bestond bij elkaar te houden. een mast bestond nl. uit een binnendeel en daaromheen gekuipte delen die zo de mast vormden.Oei, de laatste update was van 18 mei
Probleem was dat ik na de vorige post even niet meer goed wist hoe ik vanaf daar verder zou gaan. Die luiken van de geschutpoorten konden er nog niet op, want eerst moesten de rusten er op. Maar om de rusten met de puttingijzers af te maken moest de mast op zijn plek staan, zodat je de juiste maat via een "hulptouwtje" kan aftekenen. Alles bij elkaar keek ik er best tegenop om daar mee verder te gaan, want het was best veel werk.
Zoals gezegd ben ik dus eerst met de masten begonnen. Geen draaibank, dus best veel werk met vijlen en schuren om dat een beetje naar mijn zin te krijgen.
![]()
Als je dan toch met de masten bezig ben, dan de marsen ook maar. Had ze eerst compleet in elkaar gelijmd, maar kwam later tot de ontdekking dat dat niet heel handig was.
Dus de dwarszalingen heb ik laten zitten en de langszalingen heb ik aan de mast vastgemaakt. Als dan het staande wand er op zit, dan kunnen de marsen definitief vastgelijmd worden (denk ik).
![]()
Daarna de rusten maken en op zijn plek zetten. Voor de stevingheid heb ik wat extra staaldraad gebruikt zodat er een soort pen/gat verbinding ontstaat, want die dingen er zo tegenaan lijmen, dat gaat bij mij nooit goed blijven zitten.
![]()
Daarna het staaldraad voor de puttingijzers een beetje recht zien te krijgen
![]()
De messing nagels gebruineerd
![]()
En maanden later ziet het er dan eindelijk zo uit
![]()
Daarna kon ik verder met de masten. Dat ging beduidend vlotter. Nadat alles in de beits stond moest er wat touw omheen. Heb me niet verdiept in de nut en noodzaak hiervan, maar het is best goed gelukt.
![]()
Daarna wat "nokjes" op de mast. Die zijn niet conform tekening, maar conform wat foto's die ik had.
![]()
En dat staat ie er nu zo bij
![]()
![]()
Het solderen ging bij mij ook voor geen meter. Maar lees je verslag met en dat je vloeimiddel gebruikt hebt. Dat is het probleem geweest dus. Weet het voor de volgende keer. Nu secondelijm gebruikt. Mooi gemaakt iigTelkens als je denkt dat je het vervelendste hebt gehad komt er toch weer een nieuwe uitdaging...het roer.
Dit ging nog wel goed.
Er hadden nog spijkertjes in gemoeten, maar ik heb de spullen niet om zulke kleine gaatje te boren. Met hand lukte in ieder geval niet.
Achteraf gezien had ik natuurlijk de kop van het spijkertje kunnen knippen en kunnen lijmen, maar dat bedenk ik me ook net 30sec geleden pas
![]()
De pennetjes solderen was op zich ook nog wel te doen.
Gelukkig had ik nog een rolletje tin in de schuur en die plankenbuiger is met dat extra hulpstuk een uitstekende soldeerbout!
![]()
Maar toen begon de ellende.
De handleiding had het over een messing buisje, maar die was er niet. Dus toen zelf maar wat proberen te buigen. Misschien ook maar beter ook, want een messing buisje was wel heel krap geworden om het allemaal passend te krijgen.
Op deze manier komt het niet meer om een millimeter
Wat ik wel merkte is dat solderen zonder vloeimiddel niet te doen is. Dus hieronder is het eerste resultaat, maar uiteindelijk bij de bouwmarkt toch maar even vloeimiddel gehaald, want ik heb alles een keer opnieuw moeten solderen.
![]()
Daarna konden de scharnieren definitief vastgelijmd worden en moest er nog wat 'vulhout' tussen de scharnieren komen. Dat was ook een kleine uitdaging als je het roer daarna nog in de scharnieren moet kunnen hangen, maar met wat creatief vijlwerk is dat best redelijk gelukt. Dus ondanks al het gevloek en getier ben ik ook nu weer tevreden over het eindresultaat.
Volgens mij nu alleen de rusten en de luiken voor de kanonnen nog en dan is al het werk op en aan de romp zo goed als klaar en kan ik verder met de masten.
![]()