Marco's Bouwverslag van Kolderstok's Batavia

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Leensen, 23 jan 2020.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Marco,
    Nog even je foto's bekeken maar let op met het plaatsen van je spantjes dat alle streepjes (voor de hoogte aanduiding van de berghouten) naar voren staan.
    Bij het eerste spant gaat het goed maar bij twee en volgend zie ik de streepjes niet......
    Misschien is het nu nog te herstellen / aan te passen.
    Succes,
    Gr Koos
     
  2. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bij spant 1 zitten de streepje aan de voorkant, maar toen kwam ik tot de ontdekking dat die streepjes dan precies aan de kant zitten die afgeschuind wordt. Alle overige spanten heb ik op basis van de ronding zodanig geplaatst dat de streepjes altijd aan de kant zitten die niet afgeschuind hoefde te worden. Dus vandaar dat de streepjes niet overal zichtbaar zijn. Bij het beplanken ga ik de strepen sowieso doortrekken op de smalle kant van de spanten. Dan kan het niet meer fout gaan (hoop ik) :)
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  3. Montgomery

    Montgomery

    Lid geworden:
    10 jan 2020
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nederland
    Moet je zoveel afschuinen dan? Want zijn opzich beste streepjes toch?
     
  4. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik denk dat ik bij spant 2 sommige streepjes bijna wel kwijt was geweest ja. Bij de rest valt het wel mee.
     
  5. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 03

    Latjes buigen en valse wand maken.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Geschutspoorten aftekenen.
    Er zal vast een slimmere manier zijn geweest, maar ik heb geprobeerd om dit zo goed mogelijk op te meten vanaf tekening. Daarna wel alle achterwandjes even op de plek gehad om het optisch te controleren.

    [​IMG]


    In tegenstelling tot de handleiding heb ik er voor gekozen om de geschutspoorten eerst in elkaar te zetten en daarna pas op de valse wand te lijmen. Hiervoor had ik een hulpmiddeltje gemaakt zodat ik daarin de kubusjes kon samenstellen. Wel een enorm gefriemel, maar uiteindelijk is het veel sneller gegaan dan verwacht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanmorgen heb ik alle poortjes bijgevijld en dat was een goeie test voor de lijmverbindingen :D
    Uiteindelijk was er maar 1 poortje gesneuveld en dat viel me niet tegen.

    Tussen de bedrijven door ook even een start gemaakt met het kleine broertje.

    [​IMG]

    Eind van de dag dek A op zijn plek gezet. Heb al gezien dat ik eerst weer aan de slag moet met de boeg. Die moet verder bijgevijld worden.
    Nu goed nadenken waar ik als eerste mee verder zal gaan. Ik denk eerst dek A beplanken, maar daarna zal ik aan bak moeten met het beplanken van de romp.

    [​IMG]
     
    Hoosterw, cees050, janzwart en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je bent mooi op weg met duidelijke foto's. Het is inderdaad zo dat je de streepjes even moet overhalen naar de voorkant van je spanten. Anders komt de positie van je eerste belangrijke lat anders te lopen. Dit komt dan door de dikte van je hulpspanten en dan zouden ze best eens een mm of meer verkeerd kunnen zitten.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2020
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is een mooi begin van dat mooie schip Marco, succes ermee
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Let op met het dek beplanken er zijn na het aanbrengen van de rompbeplanking diverse spantbenen die weggesneden moeten worden, waar later de dek planken over komen ;);)

    Ik had hier eerst de romp beplankt en vervolgens pas het dek, dit scheelt ook in de eventuele lijmvlekken van je vingers op het dek :p:p
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
    Stephan Kertész en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heb ik me inderdaad ook wel afgevraagd waarom ik eerst de dekken had beplankt....
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Misschien een automatisch gevolg omdat je eerst het dek plaatst voordat je met de romp begint?
    Ik was al wel begonnen met het middelste deel van het dek te beplanken, omdat ik daar nu eenmaal al mee begonnen was, maar ga daarna dan eerst maar met de romp aan de slag. Al was het alleen maar om even wat afwisseling te hebben met dat gefriemel met die dunne latjes :D
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dear Marco. I have also ordered the Batavia from Hans, so I am following your build report very closely. I wish you all the success.
    Heinrich
     
    Hans Groenenberg, Leensen en Prutsertje vinden dit leuk.
  12. Brok

    Brok

    Lid geworden:
    18 jan 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Hoekse Waard
    Succes Marco. Ik ga je zeker volgen.
     
  13. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Week 04

    Geschutspoorten zwart geverfd.
    [​IMG]

    Gestart met het beplanken van dek A.
    De 2 luiken blijven dicht . De juiste afdekkingen moet ik nog maken. Dus nu voor de foto even wat stukjes karton :)
    [​IMG]

    En toen werd het toch echt tijd om te starten met de romp.
    Eerst begonnen met het voorbereiden van wat latjes en na veel passen, meten, zwoegen en tieren zat dan uiteindelijk de eerste lat er op :hammer:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nadat ik de andere kant ook gedaan had was ik niet helemaal tevreden met de eerste lat, dus die op de boeg weer losgewrikt en opnieuw vastgezet.
    [​IMG]

    En gelukkig bleef alles ook op zijn plek zitten toen alle pushpins er weer uit waren :banana:
    [​IMG]

    Inmiddels is aan beide kanten een 2e laag ook aangebracht, waarmee de eerste berghouten er op zitten. En de laag eronder zit er nu ook op.
    [​IMG]

    Het valt niet mee, maar goed, voor een eerste bouwsel valt het me ook weer niet tegen.
    Wat ik wel heel lastig vind is de boot op de juiste manier neerleggen en/of vastpakken zonder dat je de boel sloopt. Want dan merk je wel dat de spantjes wel heel breekbaar zijn :rofl:
     
    Timber, SjorsZ, Hans Groenenberg en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Maar het begin is er Marco:offtopic::)
     
    Leensen vindt dit leuk.
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Tja, mijn ervaring is hoe meer tijd en moeite je investeert in die eerste gang, des te makkelijker 'en netter!!' wordt de rest.

    En hij zit er netjes op!!
     
    Ruud Pont en Leensen vinden dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Die zitten er strak op Marco, knap hoor :thumbsup::thumbsup:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een goed begin is het halve werk zeggen ze toch altijd.
    En dit is een goed begin lijkt me.
     
    Ruud Pont en Leensen vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zo te zien gaat het wel goed komen, de 1e keer een model beplanken is geen makkelijke opgaaf, maar het begin is al heel netjes:thumbsup:
     
    Leensen vindt dit leuk.
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie geluk met die eerste beplanking!:beer:! Dit is sommer n groot stap vorentoe!
     
    Hans Groenenberg en Leensen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina