Marx Hectoperm GT-500

Hoi Allemaal,

Voor (alweer :wink: ) een nieuw project ben ik op zoek gegaan naar een krachtige motor en die heb ik dan ook gevonden; een GT-500 van Marx. Echt een geweldigge motor :D , maar het toerental is een beetje aan de hoge kant :( .

Het onbelaste toerental van deze motor zit rond de 7500 omw/min, maar dit wil ik terugbrengen naar ongeveer 1900 omw/min. Dat betekend dus een vertraging van 4:1.

Hectoperm.jpg

Foto; RC Model Journaal

Marx maakt zelf vertragingen voor deze motoren (3:1, 4:1, 5:1 en 6:1), maar ik kan ze niet vinden. Weet één van jullie toevallig of deze vertragingen ook los te krijgen zijn? Of nog beter heeft iemand nog zo'n vertraging liggen die hij niet (meer) gebruikt?

Groetjes Danny.

Je kan maar 1 tandwielreductie tegelijk gebruiken bij deze motoren.
Bij de Hectoperm Pile kan je meer reductiekasten koppelen.
Zal je reductie 4 moeten hebben 1875 toeren.

Je hebt een PB'tje Danny.

Hoi Jan,

Als ik het goed begrijp kun je inderdaad maar één vertraging tegelijk gebruiken. Vroeger (toen ik nog niet eens geboren was :wink: ) was de GT-500 in twee versies te krijgen.

-Als eerste de "Marx Hectoperm GT500 N". Dat was puur de motor zonder vertraging of iets dergelijks (kostte omgerekend ongeveer €77,-).

-De andere versie was de "Marx Hectoperm GT500 G". Die G staat dan voor "Getriebe", kortom dit is de versie met vertraging (kostte omgerekend ongeveer €87,-). Dit betekend dat er tegen het motorhuis een vertragingskast is geschroefd om de vertraging in onder te brengen. Standaard was deze motor voorzien van de 4:1 vertraging, maar de 3:1, 5:1 en 6:1 vertragingen werden meegeleverd. Naar wens konden deze dan gewisseld worden.

Ik ben dus op zoek naar de vertragingskast en de vertragingen zodat ik van mijn Hectoperm GT500 N een Hectoperm GT500 G kan maken :D . Om het toerental omlaag te brengen kan ik natuurlijk ook een getande riem gebruiken, maar in eerste instantie wil ik het op de originele manier doen.

Groetjes, Danny.

Danny,

Die GT500 G werd vroeger ook als startmotor voor vliegtuigen geleverd (met zo'n dop die je op de spinner van een vliegtuigprop kan drukken), zo ben ik ook aan één van de twee exemplaren die in de "Brielsebank" staan gekomen. Mogelijk dat een zoektocht in die richting iets oplevert. Losse vertragingselementen waren destijds ook gewoon te bestellen bij Marx.

Hans

Hoi Allemaal,

DSCF0045.JPG

De vertragingen heb ik inmiddels (2x 4:1 en 2x 6:1) :banana:, maar om van mijn Hectoperm GT500 N een Hectoperm GT500 G te maken heb ik de vertragingskast nog nodig (zie foto vorige post). Dus...... als iemand iets weet hoor ik het graag :D .

@Sikko 259, bedankt voor de tip Hans, ik ben er trouwens ook achter gekomen dat de motor ook vaak bij modellen van vrachtwagens gebruikt wordt. In plaats van de Marx vertraging gebruiken ze dan een vertragingskast uit een Bosch accu boormachine. Omdat boormachines verschillende toerentallen hebben zit er dan ook nog een "versnellingsbak" in :lol: .

Groetjes, Danny.

Danny,

Levert Marx die kasten niet los? Heb destijds omdat één motor een voormalige starter was een losse voet moeten bestellen bij Marx. Voordat je die vertaging kunt plaatsen moet er ook nog een vlakke kant aan de motoras, maar dat had je vast al in de gaten. Tekening op de foto = nieuw projekt?
Engels of Zuid-Afrikaans?

Hans

Hoi Hans,

Of ze los te krijgen zijn weet ik eigenlijk niet, op de site van Marx staan alleen maar vertragingen van de andere motoren, maar ik zal ze eens een mailtje sturen :D .

Dat op de achtergrond is inderdaad mijn nieuwe project (daar gaat de GT500 ook in). Niet Engels en ook niet Zuid-Amerikaans trouwens; Belgisch :D .

Groetjes, Danny.

Er werden in 1990 ook Hectoperms 6 Volt op 12 Volt gebruikt als losse Startmotor voor Verbrandingsmotoren.
Wij moesten eens 6 stuks Hectoperm 12 volt motoren hebben en kregen die ook maar toen ik ze aan de voeding deed waren ze geen 12 Volt maar 6 Volt.
Die zijn mooi weer terug gebracht en later hoorden wij van de Modelbouwzaak dat de Importeur ze even had omgebouwd.

Danny ik heb ja een losse Tandwielreductiekast voor een Hectoperm los gekocht jaren geleden.
Daar zitten 4 schijven in passen niet op die GT van jou, Marx is niet gek die willen verkopen.
Vandaar dat ik die van de GT niet nodig had wat moest ik er mee.

Hoi Jan,

Even voor de duidelijkheid, want volgens mij ontstaan er nogal wat verwaringen over de Hectoperm. De "gewone" Hectoperm en een Hectoperm GT500 zijn immers totaal verschillende motoren. Tegenwoordig is het Hectoperm voor GT500 ook weggelaten, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen :D .

Jij hebt het waarschijnlijk over deze vertragingen;

P6210092.jpg

Foto; Marx

Dit zijn inderdaad de vertragingen die gebruikt worden bij de Milli-, Mono-, Deca- en Hectoperm motoren van Marx, en deze vertragingen passen inderdaad niet op de GT500.

P6170061.jpg

Foto; Marx

Zo ziet de GT500 er tegenwoordig uit, zoals je kunt zien wordt niet meer gebruik gemaakt van de vertraging die ik zoek. Dit is de "Getriebe Bulldrive", de oude vertraging zie je niet meer bij de GT500 :( .

Maar..............................

P6210094.jpg

Foto; Marx

De GT300 is nog wel uitgerust met de "oude" vertragingskast.

Dus eerst eens afwachten of iemand nog een vertragingskast heeft liggen, anders gaat er een mailtje richting Marx :D .

Correct me if i'm wrong!! :wink:

Groetjes, Danny.

Danny,

De door jou getoonde foto's van vertagingen zijn losse kasten die moet je met een Koppeling aan de Motor vastmaken.
De vertraging bij de Hectoperm die ik heb is die erop geschroefd wordt.
Het is dus een Normale Hectoperm maar als ik de voet en de kappen verwijder kan ik die vertraging er aan schroeven en dan is het een Hectoperm Pile.

Hieronder staan Hectoperm Pile Motoren het principe is hetzelfde als wat jij wilt.
Het probleem is dat de tandwielen onderling niet uitwisselbaar zijn zoals op onderstaande foto en wat jij wilt.

isaacsweers267vd.jpg

Hoi Jan,

Bedankt voor de info, daar kun je inderdaad behoorlijk mee de mist ingaan. Die vertragingskasten lijken aan de buitenkant als twee druppels water op elkaar, maar het verschil zit dus aan de binnenkant.

Groetjes, Danny.

Die tandwielen die je daar op de foto bij jou GT 500 N hebt passen dus niet in de motoren van de door mij geplaatste foto.

Het zijn niet alleen de tandwielen die anders zijn ook de aansluiting op de motor is verschillend.

In dit schip hebben voor deze motoren Hectoperm GT 500 G gezeten.Er waren 3 van deze schepen en een ander wou die GT 500 G graag en Cor die Hectoperm Pile.

Op de foto wordt maar 1 kast gebruikt er zitten er 4 bij.
Hier heb je dus 6000 : 3 = 2000 Owm op de schroef.

Die vertragingen die jij geplaatst hebt van Marx hebben een nadeel je bent veel ruimte kwijt doordat er extra koppelingen tussen moeten.

Danny,

stop met zoeken, de oplossing voor jouw is met tandriemen, lekker stil en je kan de motor, hoger of lager positioneren in je schip, dmv andere poelies op de assen kan je de vertraging zelf bepalen, ik heb dit in een schip van Adam gezien, werkt perfect.

Adam, heb jij die leverancier nog van dat spul, zat ergens in Delft ofzo ???

Tom Boere

Hoi Tom,

Daar heb je helemaal gelijk in :D , maar die getande riem die er tussen moet zitten zint me niet helemaal :( . Stel je voor dat de riem breekt, dan heb ik meteen een serieus probleem. De Fighter heeft immers maar één schroef. Met zo'n vertraging heb je een vaste verbinding en als die kapot is zijn er wel hele gekke dingen gebeurd.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een mooie en stille oplossing.

Je hebt me wel behoorlijk aan het twijfellen gebracht :? ,

Groetjes, Danny.

Danny,

maar je hebt wel 2 koppelingen, vandaag ben ik wezen varen met wat medebouwers, diverse slippende koppelingen, koppelingen gebroken, Adam bleef maar gaan met zijn getande riempjes :lol: :lol: 2e voordeel je komt veel minder ver je schip in, je zou zelfs de motor boven de as kunnen positioneren, moet je dan eens kijken wat een ruimte je overhoud.

Mijn Rag Express 2 trouwens ook...

Tom Boere

Hoi Tom,

Oké jij wint, je hebt me overtuigd :wink: . Koppelingen kunnen inderdaad een probleem worden, bij mijn Walcheren had ik er pas ook last van en dat zijn 2 Speed 720BB Torque's :D .

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat ik de motor sowieso hoger in de romp moet zetten, de Fighter is immers een enkelschroever en daar is de rompvorm ook naar. Nog even de tekeningen afwachten dus :D.

Groetjes, Danny.

Na zo'n Pb-tje van Tom moet ik natuurlijk wel reageren.
Ik heb al een jaar of 6-7 tandriemen in gebruik op een GT 300.
Werkt perfect, en zeer geruisloos.
Het breken van deze riemen komt eigelijk niet voor, mits je maar de juiste riem kiest.
Ik heb er wel een koppeling tussen zitten, omdat ik eigenlijk een aparte vertragingsmodule gemaakt heb, dus dat probleem ga je op die manier niet oplossen.
Tenzij je je motor boven je schroefas zet met een opspan mechanisme, dan heb je geen koppeling nodig.
In een nummer van de Modellwerf heeft hier van eens een voorbeeld gestaan.

Bij deze firma heb ik m'n spullen gehaald. Verkopen ook aan particulieren. Ze hebben zelfs een balie waar je direct je spullen op kunt halen.

Hoi Tom & Adam,

Wederom bedankt voor de informatie :thumbsup:, ik ga alle mogelijkheden eens op een rijtje zetten. Het hangt nog even een beetje af van de exacte rompvorm, maar de tandriemen maken een grote kans :D .

@Adam, vlak voor de agelopen werkschependag had je toch wel problemen met de tandriemen van je Smit LLoyd? of zie ik nu spoken? :?

Jullie horen er nog van,

Groetjes, Danny.

Klopt Danny, maar de riemen waren toen inmiddels een jaartje of zeven oud.
Daarbij had ik tandriemen zonder "wangen" gekocht. Als dan je assen niet exact parallel lopen gaat de riem "lopen" over de wielen.
Ik heb daarom zelf die wangen op de wielen gemaakt om te voorkomen dat de riemen er af zouden lopen.
En deze wangen blijken een beetje te vreten aan de zijkanten van de riemen, vandaar dat één van m'n riemen kapot was gegaan.
Ook zit er bij mijn vertraging geen spanmogelijkheid op, dus na verloop van tijd komen ze ook ruimer om de wielen te zitten.
Dit komt het slijtage proces ook niet ten goede.

Back