Marx Hectoperm GT-500

Tom Boere zei:
Danny,

maar je hebt wel 2 koppelingen, vandaag ben ik wezen varen met wat medebouwers, diverse slippende koppelingen, koppelingen gebroken.

Tom Boer.
Tom Boere zei:
Tom de door Danny afgebeelde vertragingen hebben 2 koppelingen nodig Danny wil het systeem waar ik een foto van geplaatst heb hier staan Hectoperm Pile's maar hij wil hetzelfde met Hectoperm GT 500 N.
Hier heb je maar 1 koppeling voor nodig zoals op de foto staat.

En dat koppelingen breken zal wel als oorzaak hebben grote schroeven en een te hoog toerental.
De op de foto afgebeelde koppelingen zijn bij ons nooit gebroken maar ja dat is ook een toerental van 6000 : 3 = 2000 Owm.

Jan,

dat kan zijn, maar wat ik bedoel kan zonder koppelingen, en je kan de motor boven je schroefas monteren, scheelt een berg aan ruimte... tov wat Danny wil, nl as - koppeling - vertraging - koppeling - motor, en dan moet dit hele spul ook nog in 1 lijn staan, man dan zit je zowat bij de boeg :lol:

Als Danny een mooi aluminium beugel maakt voor de montage van zijn motor met sleufgaten, dan is eea nog na te stellen ook.

Tom Boere

Hoi Allemaal,

@Tom Boere, de bedoeling was motor -> vertraging -> koppeling -> schroefas. In principe zou één koppeling dus genoeg zijn, de vertraging van de GT500 schuif je namelijk over de motor-as heen (de as van de motor moet dan afgevlakt zijn). Dat is ook gelijk de reden dat ik de originele Marx vertraging erop wil hebben, je wint dan behoorlijk wat ruimte (met vertraging wordt de motor maar 3cm langer).

Het kan inderdaad nog wat problemen opleveren om de getande riem te spannen, maar daar is vast wel wat op te verzinnen (sleufgaten is nog niet eens zo'n slecht idee :wink: ).

Groetjes Danny.

Hallo allemaal,

Om maar met de koppelingen te beginnen, er zijn koppelingen en er zijn koppelingen. De standaard kunststof exemplaren zoals die door onder andere Robbe en Graupner verkocht worden zijn voor het varen met gruwelijke vermogens zoals door bijvoorbeeld een GT500 worden geleverd eigenlijk totaal ongeschikt. Voor zulke toepassingen gebruik ik exemplaren als hieronder:

koppeling%201.jpg

koppeling%202.jpg

Belangrijk bij het monteren van welke koppeling dan ook dat er zowel aan de motor- als schroefaszijde een vlakke kant aan de as zit waar de imbus- of madenschroefjes op vastgedraaid worden. De kans dat de koppeling dan nog slipt is vrijwel nul (is mij in ieder geval nog nooit gebeurt, een kunststof koppeling wil dan nog wel eens breken bij overbelasting).

@Danny

De vertragingskasten zoals op de foto op de vorige pagina zijn zonder meer aan te passen zodat je ze in kunt bouwen als jij voor staat, dus motor -> vertaging (pile kast) -> koppeling -> schroefas. De maten voor montage op een gewone Hectoperm of een GT500 komen namelijk precies overeen.

Zie hier foto van een losse kast die op een GT heeft gezeten, zoek de verschillen:

pile%20kast.jpg

Het enige is dat je aansluiting voor de koppeling aan de motorzijde (uitsteeksel met asje) eraf haalt. Je kunt hem dan, na het maken van een vlakke kant aan de as van je GT zo plaatsen.

Hans

(je PB beantwoord ik na het eten)

Hoi Hans,

Hmmmm........... dat werpt weer een ander licht op de zaak, een Maxi-Pile van Marx zit gewoon in het assortiment van Quartel :D.

Daar zitten dan wel de schijven in waar Jan het over heeft, maar als ik het zo aan kan passen dat de GT500 vertragingen er in kan zetten, dan is dat ook geen probleem meer :D .

Die koppelingen op de foto, dat zijn zeker zelfgemaakte of zijn ze gewoon te koop?

Groetjes Danny.

(dan ga ik dat PB'tje na het eten even lezen :wink: )

Hoi Danny,

Die vetragingsringen voor een GT heb je al toch? Ik heb hier de mijne even gepast (voor de zekerheid) en dat is geen probleem, de afmetingen zijn hetzelfde alleen de binnen(as)maat is verschillend, maar dat lijkt me duidelijk, de as van een GT is 6mm tegen 4mm voor een gewone Hectoperm.

Hans

Danny,

Vergat ik even te antwoorden op je vraag over de koppelingen. Ik heb geen idee of ze nog te koop zijn, volgens mij zijn van Rivabo of Aquadutch. De uitvoering is eigenlijk kinderlijk eenvoudig (ze zijn van aluminium) zodat iedereen in het gelukkige bezit van een draaibank ze zo zelf zou moeten kunnen maken. Alleen de de drie asjes zijn van staal, ze vallen precies in de andere koppelingshelft in rubber busjes. Volgens mij zou je daar de busjes die bij servo's voor montagedoeleinden geleverd worden voor kunnen gebruiken.

Hans

Hans,

Dat is gewoon een echte koppeling, zijn dacht ik van Aquadutch, bedoelt voor verbrandingsmotoren, deze gaan idd niet kapot..

Tom Boere

Hoi Hans,

Even voor de duidelijkheid, de uitgaande as van een Hectoperm is 4mm en de uitgaande as van een GT500 is 6mm. Dat zou dus betekenen dat de binnenmaat van de vertragingen verschillend is? Als ik dus de vertragingsringen (die ik inderdaad al heb, met dank aan Jan :thumbsup:) van de GT500 plaats in een Maxi-Pile heb ik dus geen last van dit verschil? behalve dan dat ik de uitgaande as van de GT500 moet afvlakken.

Of zit ik er nu helemaal naast?

Ik ga eens kijken of ik wat van die koppelingen van Rivabo/Aquadutch kan vinden.

Groetjes, Danny.

Danny,

Dat klopt. Als je die vertragingsringen in een pile kast zet en je vlakt je as af moet het passen, de vertragingskasten zijn namelijk even groot en zoals gezegd alleen de asmaat verschilt. Zet zo wel even een foto ter vergelijk op het forum.

Hans

Danny,

Even sleutelen maar hier de foto's:

vertragingsring%201.jpg

De linker ring is voor gebruik van een GT, de rechter voor een gewone Hectoperm, beide vertraging 1:4. Het verschil zit hem in de manier van plaatsen. Bij een gewone Hectoperm heb je een extra asbus nodig, bij een GT schuif je de vertragingsring rechtstreeks over de as, zie hieronder plaatsing op een gewone Hectoperm:

pile%20kast%20Hectoperm.jpg

Hoop dat ik zo wat duidelijkheid verschaft heb.

Hans

Hoi Hans,

Geweldig :worship:, exact zoals het oude Chinese spreekwoord zegt; "Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden" :wink:.

Het is me nu echt helemaal duidelijk, ik ga op zoek naar een Maxi-Pile en ga op die manier de snelheid van de schroef verlagen, mits de ruimte in de romp dat toelaat natuurlijk :D .

Groetjes, Danny.

Danny,

Die nok in het midden van een Hectoperm Pile is een los onderdeel en zit dus niet bij de door jou geplaatste foto's van die vertragingskasten.
De door jou ontvangen tandwielen zijn ook niet uit te wisselen.

Die nok kan je wel los bestellen heb ik ook eens moeten doen die heeft trouwens een 4 MM as en die van jou is dikker op de GT 500.

Hallo,

Blijkbaar is mijn uitleg nog niet voldoende duidelijk. Bij gebruik van een GT500 in combinatie met een pile kast is die extra asbus niet nodig. Je hebt echter wel de tandwielen nodig die alleen op een GT passen. Tandwielen voor een gewone Hectoperm en een GT in combinatie met een pile kast zijn niet uitwisselbaar.
Dat de dikte van de as verschilt is eerder in het draadje ook al genoemd, het leek me dat de door mij geplaatste foto's voor zich spraken.

Hans

Hoi Allemaal,

Binnenkort ga ik een Maxi-Pile kast bestellen en dan zal ik eens kijken of het allemaal past :wink:. En als ik Hans goed begrepen heb is dat geen enkel probleem.

Het probleem is dat er geen complete Vertraging voor de GT500 te bestellen is. Voor de Hectoperm (en andere motoren van Marx met een uitgaande as van 4mm) is wel een complete vertaging te bestellen, namelijk de Maxi Pile. Maar de vertragingskast van de Maxi-Pile past zowel op de Hectoperm als de GT500, alleen de vertragingsringen zijn anders. Door de vertragingsringen van Jan (van een GT500) in een Maxi-Pile te plaatsen heb ik dus een volwaardige "Hectoperm GT500 G" :D.

Groetjes, Danny.

Binnenkort ga ik een Maxi-Pile kast bestellen en dan zal ik eens kijken of het allemaal past Wink

En wat doe je voor het bestellen ?
Juist even vragen hoeveel het kost :P :wink: (blijft je achtervolgen)

groeten Gerjan

Hoi Gerjan,

:cry: :cry: :cry: , zelfs als ik mijn inlognaam verander in Straalbuis weet iedereen dat ik het ben :wink: .

Maar goed, ik ben even naar de site van Quartel gegaan en de prijs opgezocht; €63,50. Ook niet echt goedkoop, maar goed daar heb je nog minder dan een halve straalbuis voor :lol: .

Groetjes, Danny.

Back