Heren
Ik kom zelf uit de vliegersport heb heb veel ervaring met het gebruik van Koolstof en glasfiber.
De stok met grote buigbaarheid is de Glasfiber of gewikkelde glasfiber stok deze zijn totaal niet geschikt als Mast.
Koolstof en Carbon zijn hetzelfde
Echter in Koolstof hebben we drie type die zich van elkaar onderscheiden
Exel RCF buis, telescopisch 4 tot 11 mm HOL
Exel CF massief koolstof staf 1,2 tot 8 mm
En de dure gewikkelde koolstof stokken van Skyshark en AVIA deze zijn echter maar in beperkte lengte 82,5 100 125 cm te krijgen en zijn niet geschikt voor grotere projecten
Echter als men de Exel RCF buis, telescopisch 4 tot 11 mm HOL comineerd met verbindings bussen van de Exel CF massief koolstof staf 1,2 tot 8 mm kan men zonder problemen de stokken verlengen wel is het hier raadzaam om op de hoogte van de verbinding een zaling te plaatsen om zo de krachten op te vangen op deze manier krijg je een lichtere mast dan één van Aluminium
De researches bij EXEL zij er in geslaagd om het fabricage proces van de exel koolstofvezel buis een stuk te verbeteren. De basis van de buis blijft nog steeds koolstofvezel, maar de hars die deze vezels bij elkaar houdt is nu7 het veel taaiere Epoxy. De extreme buis is daardoor bestand tegen veel hogere belastingen. Laboratorium testen hebben laten zien dat de crash-bestendigheid van EXTREME 50 tot 100% beter is dan die van standaard koolstof buis. De stijfheid is iets toegenomen en het gewicht van de extreme buizen is licht gedaald ten opzichte van tot nu toe gebruikte RCF-6 buizen.
Zo ben ikzelf inmiddels met Koolstof aan het expirimenteren op de 4 masten van mijn 1mtr klasse.
De masten die ik heb zijn inmiddels uit 1986 op zo en het koolstof heeft in de loop der jaren ook een flinke doorgroei gemaakt.