Mast

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Waar kan ik het beste een mast van maken, of waar kan ik een mast kopen, het gaat op een zeilboot van de 1 M klasse....

hoi richard,

Koolstof is wel een aardig goede optie maar als je een wat stijvere mast wil kan je ook Carbon nemen. Dit buigt zeer weinig. Ook dit is bij vliegerwinkels te koop.

Gr Remco

Kortom: Koolstof = Carbon.
In diverse lengte/diktes en diameters in de vliegerzaak te koop voor niet al te veel geld.
Perfect spul: Lekker sterk, makkelijk te boren en te zagen, met CA-lijm te lijmen...
Is je mast langer dan de verkrijgbare lengte koolstofstaaf?
Twee stukken kopen en op de scheiding een dunnere staaf koolstof er in schuiven en vastlijmen. Gaat NOOIT meer los!

koolstof = carbon..... Vraag ik me nu toch ff af dan.. Volgens mij waren er koolstof staafjes en carbon staafjes. En dat koolstof was best felxibel of haal ik nu koolstof en iets anders door elkaar.. Glasviber?? mm nu weet ik het ook niet meer..

t zal wel glasviber zijn geweest die zo goed buigt..

maar als je mast moet gaan koppelen heb je wel mega race machine 200cm was mijn carbon buis.

Gr Remco

2 meter is dan misschien wel lang, maar ik kom toch nog 35 cm te kort.

Ik denk dat ik het maar bij alluminium houd.

Dit is te koop in lengtes tot 6 meter.

Hugo

Heren
Ik kom zelf uit de vliegersport heb heb veel ervaring met het gebruik van Koolstof en glasfiber.

De stok met grote buigbaarheid is de Glasfiber of gewikkelde glasfiber stok deze zijn totaal niet geschikt als Mast.

Koolstof en Carbon zijn hetzelfde

Echter in Koolstof hebben we drie type die zich van elkaar onderscheiden

Exel RCF buis, telescopisch 4 tot 11 mm HOL
Exel CF massief koolstof staf 1,2 tot 8 mm
En de dure gewikkelde koolstof stokken van Skyshark en AVIA deze zijn echter maar in beperkte lengte 82,5 100 125 cm te krijgen en zijn niet geschikt voor grotere projecten

Echter als men de Exel RCF buis, telescopisch 4 tot 11 mm HOL comineerd met verbindings bussen van de Exel CF massief koolstof staf 1,2 tot 8 mm kan men zonder problemen de stokken verlengen wel is het hier raadzaam om op de hoogte van de verbinding een zaling te plaatsen om zo de krachten op te vangen op deze manier krijg je een lichtere mast dan één van Aluminium

afb19370.jpg

De researches bij EXEL zij er in geslaagd om het fabricage proces van de exel koolstofvezel buis een stuk te verbeteren. De basis van de buis blijft nog steeds koolstofvezel, maar de hars die deze vezels bij elkaar houdt is nu7 het veel taaiere Epoxy. De extreme buis is daardoor bestand tegen veel hogere belastingen. Laboratorium testen hebben laten zien dat de crash-bestendigheid van EXTREME 50 tot 100% beter is dan die van standaard koolstof buis. De stijfheid is iets toegenomen en het gewicht van de extreme buizen is licht gedaald ten opzichte van tot nu toe gebruikte RCF-6 buizen.

Zo ben ikzelf inmiddels met Koolstof aan het expirimenteren op de 4 masten van mijn 1mtr klasse.
De masten die ik heb zijn inmiddels uit 1986 op zo en het koolstof heeft in de loop der jaren ook een flinke doorgroei gemaakt.

Gisteren ben ik in Dortmunt geweest en zag ik bij de vlieger stant Carbon staaf staan van 12/10mm. daar betaalde ik 19,50 euro voor.
Ik heb er twee mee genomen van 2 meter... :lol:

In de wedstrijd-regels (International One Metre class rules ISAF)
staat dat de mast van aluminium of hout moet zijn.
grootzeil lengte 1620 mm max, dus met een mast van 1800mm kom je er wel. Mijn is 1740 mm.

carbon is een naam in de volksmond
net zoals een bahco of teflon tape

het zijn allemaal merknamen

de echte naam is koolstof-aramidevezel

het productieproces hiervan is vast en zeker op het internet te vinden

mm koolstof en armide zijn volgens mij ook weer 2 verschillende vezels. Als k het me goed herinner lijkt armide meer op keflar dan op carbon. Van kleur dan tenminste bijde geel.

hmmzz nu ga ik het toch us echt kortsluiten wil het nu echt weten. Als ik het weet weten jullie het..

gr Remco

ok mensen zal voortaan eerst zoeken op internet en dan pas posten maar dit vond ik op de Polyservice site.. Voor mij is er nu duidelijkheid.

Aramideweefsel

Aramide is beter bekend onder de merknamen Kevlar (Dupont) en Twaron (Akzo). Aramide is geel van kleur. Aramidevezels zijn bijzonder slijtvast en hebben een zeer grote slagsterkte. Daarom wordt het regelmatig toegepast voor het versterken van bootrompen en carrosserie onderdelen.
Aramideweefsel is verkrijgbaar in 175 g/m² en wordt geleverd op een breedte van 100 cm.

Verpakking: 1, 5, 20, 50 m²

Koolstofweefsel (Carbon)

Koolstofweefsels zijn bijzonder geschikt voor het maken van zeer lichte en toch stijve constructies, die zowel op trek en druk als op buiging worden belast. Koolstofweefsel is verkrijgbaar in 200 g/m² en wordt geleverd op een breedte van100 cm.

Koolstof/Aramideweefsel

Combinatieweefsel van koolstof en aramidevezels. Hierdoor worden de grote stijfheid en de druksterkte van de koolstofvezel benut in samenhang met de grote slag- en treksterkte van de aramidevezel. Koolstof/Aramideweefsel is verkrijgbaar in 165 g/m² en wordt geleverd op een breedte van 100 cm.

Hopelijk jullie ook.

Gr Remco

Back