Materiaal keuze

Waarom moet het een RVS bout zijn? Ga gewoon een bout halen kwaliteit 12.9 thats it! Mijn vader gebruikt voor zijn turbineassen altijd C45 roest en zeewaardig bestendig. Volgens sommige geleerden was dit absoluut niet het juiste materiaal maar we hebben er nog nooit problemen mee gehad en het voldoet dan ook uitstekend! Je moet gewoon een materiaal zoeken wat ongeveer de treksterkte van een 12.9 bout heeft en wat tevens ook nog lekker verspaanbaar is. Je moet wel rekening houden tijdens het draaien van de as dat je scherpe hoeken vermijdt bij de tapeinden!!!!! Zorg altijd dat je een klein radiusje maakt in de nek omdat scherpe hoeken scheurvorming bevordert en een dikke kans geeft dat de as hierop breekt.

Groetjes Robert

PS. van Raak in Tilburg heeft zeer hoge administratiekosten onder een bepaald bedrag. Staalmarkt in Eindhoven bv is een heel stuk billijker...........................
 
het ga er om dat je een stuk staal heb wat niet te elasties is en rvs is wel elasties en zilver staal heeft een hogen treksterkte en is stug
 
nightangel_87 zei:
hallo mensen,

ik ben (alweer) bij Fabory (Haheti) in tilburg geweest om te vragen of ze een RVS bout hadde in 12.9 sterkte. ze zeide dat ze die niet hadden, ze hebben mij toen doorverwezen naar een metaal bedrijf en daar wisten ze niet welke RVS as sterkte overeen kwam met een bout van 12.9. weet iemand waar ik in tilburg of omgeving een as kan kopen die voor gasturbines gebruikt kan worden en wat voor materiaal ik het beste kan kopen? en moet het persé een as van RVS zijn?

groetjes stevie
Het moet een gewone bout zijn in de kwaliteit 12.9

En mocht het niet lukken ik heb voor je wel C45 TEGEN PORTO KOSTEN.
 
Beste medebouwers,
Net koud uit de werkplaats en de eerste testen achter de rug.
Opgestart met gas en een beetje brandstof erbij , e.e.a. lijkt goed te gaan maar motor toert nog niet op.
Na zo'n 15 seconden wordt de NGV te warm en vervormt hij iets waardoor de rotor vast loopt.
Na enkele afkoelseconden wil hij weer verder.

Alles tijdelijk aangesloten met draadjes en slangetjes, eerst maar eens netjes instaleren.
Dan de NGV aanpassen ....................maar heb er wel aan mogen ruiken.

tot gauw

mvg Rene
 
Hallo Rene.

kijk uit met gas ,en zorg dat je een brandstofpompje hebt ,en een regelaar die goed te regelen is (ecu)


zeker niet te lang op gas laten draaien , dit is dodelijk voor je motor.

heb zelf al genoeg ervaring om dit verder te vertellen.

verander je ngv nog niet ,maar wacht eerst af tot je een goede regeling hebt ,zodat je de juiste hoeveelheid brandstof bij het juiste toerental krijgt.


kijk, ik verplicht je niets ,maar ik heb zelf ook deze problemen gehad , en te gauw verander je dan iets wat achteraf niet nodig was.

als je problemen hebt bij het starten moet je het maar zeggen.
je kan ook een keer langs komen dan kan ik de motor opstarten ,en kan jij zien hoe het allemaal moet (als dit type motor nieuw is voor je).


ik hoop dat het allemaal wil lukken .

succes .

Martin.
 
Rene Witteman zei:
Beste medebouwers,
Net koud uit de werkplaats en de eerste testen achter de rug.
Opgestart met gas en een beetje brandstof erbij , e.e.a. lijkt goed te gaan maar motor toert nog niet op.
Na zo'n 15 seconden wordt de NGV te warm en vervormt hij iets waardoor de rotor vast loopt.
Na enkele afkoelseconden wil hij weer verder.

Alles tijdelijk aangesloten met draadjes en slangetjes, eerst maar eens netjes instaleren.
Dan de NGV aanpassen ....................maar heb er wel aan mogen ruiken.

tot gauw

mvg Rene
hoi rene,zoals martin al zei kijk uit met gas,als je mengsmering toepast,krijgen de lagers geen smering zolang je op gas draaid,dat houden de lagers niet lang vol,en je gaat gauw te hoog in temperatuur,waardoor je nvg gaat vervormen.
het is bij de start dus belangrijk dat je zo snel mogelijk op kero overgaat en snel optoert,hoe koeler de start hoe beter,

p.s het heeft ons ook de nodige hoofdbrekens(en lagers) gekost,maar hebben het nu onder controle,sucses met je machientje ziet er echt mooi uit gr,henk(R.M.T.)
 
Beste Martin en Henk,
Begrijp me niet verkeerd maar ik heb de Kavan brandstofpomp er bij staan en regel de toevoerkraan gelijk bij.
Er wordt dus kort op gas gedraaid.......
Ik ben niet van plan zo'n duur regelsysteem te kopen voor mijn mechanisch project.
De motor wordt nergens voor gebruikt, ik wil alleen lekker draaien en frezen.

mvg Rene
 
Hallo Rene.

je bent dus ook een echte liefhebber van techniek begrijp ik.

succes, en als je tegen een probleempje aanloopt , ik wil je altijd helpen.


laat hem maar brullen ,de turbine.


groetjes,

Martin
 
Hallo Rene,

Even een suggestie... om uberhaupt smerings perikelen te voorkomen, geen mengsmering toepassen, maar gewoon de ouwe vertrouwde methodiek, door een apart olie flaconnetje toe te passen. Heb je altijd smering, indien er kamerdruk opgebouwd wordt, dus ook op gas en jenever.
Ook kan je even in het flaconnetje knijpen (dus olie toevoeren) indien je van mening bent dat er vanwege veel opstarten en het halen van te weinig toeren (dus kamerdruk) beetje extra smering/koeling op de lagertjes nodig is. Beetje meer in die omstandigeheden kan geen kwaad.
Ook kan je om nog wat extra koeling op de lagertjes te krijgen, beetje Kero door de olie doen (verdampt, dus koelt). ( bijv 50% olie, 50% kero).
Daarnaast is het overgrote voordeel dat je ook kunt zien, dat er daadwerkelijk olie naar de lagers gaat. ( bij mengsmering zeker en vast niet en moet je hiervan er gewoon maar vanuit gaan).

Voor de toepassing waarop je de motor gebruikt is dit denk ik het beste.

groet,
Jacques

Martin ( Frema) past dit ook reeds jaren toe, apart olie toevoer.
 
Beste medebouwers,
Vadaag de hele dag de boel gereorganiseerd en nagelopen.
De motor heeft zo'n 1,5 liter opgeslurpt (wat zuipt dat ding zeg je ziet het vloeistofpeil zakken).
Ik heb gemerkt dat hij met het opstarten van gas heter wordt dan met vloeistof, als je het gas snel na het starten dicht
draaid, (en de vloeistof bij zet) zie je de temperatuur zakken tot zo'n 550 graden.
De uitlaatconus wordt van rood dan weer " normaal".

wie wil voor mij (hier) even een foto en filmpje plaatsen ?
stuur even een PB met je mailadres, dan stuur ik je de foto en film.
alvast bedankt,

mvg Rene
 
kj66da8.jpg

kj66turbinehv5.jpg
 
Hallo Rene.

Ziet er allemaal heel netjes uit hoor.


even een vraagje Rene, start jij op met lucht of een electromotortje op de spinner?


Gewoon lekker een hele dag spelen , want zo noem ik het maar, met de motor ,en ondertussen gewoon wat proberen.


Het 44 motortje bij mij draait lekker, maar ik heb er even geen tijd meer voor, want over en week begint het wedstrijd seizoen voor m,n andere turbine tractoren.

Succes met de motor, nogmaals heel mooi gebouwd :thumbsup:


Groetjes,

Martin.
 
Beste Martin,
Nog bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Ik start nu nog met een persluchtpistool, maar ga ik de toekomst een elektromotortje bouwen.
Misschien dat iemand op het forum een duidelijk schetsje heeft van het toe te passen koppelingetje.

mvg Rene
 
Hallo Rene.

Dat heb je weer keurig gedaan hoor, prachtige foto's.

Zie ik je nog morgen?


Groetjes,

Martin
 
Hallo Rene.

Bedankt voor je komst naar Elst.

Ik had wat probleempjes ,met de childs play (54 turbine).
Maar met de Heat met kj66 ben ik eesrte geworden.
Een perfecte run ,en bijna 2 meter verder dan nummer twee.

Groetjes,

Martin.
 
Hoi Martin,
Dat zijn goede berichten, maar dat kon ook haast niet anders he.
Wat een geweld zit er in zo'n motortje.........
Ik vond het erg leuk om je te ontmoeten, is toch anders dan op het forum.
Veel opgestoken en natuurlijk die zelfde middag weer aan het bouwen geslagen, na al die inspiratie.

de turbine draaid goed met de nieuwe NGV nu nog een nieuw uitlaatdeel maken.
vandaag 2 liter opgestookt........(ordinaire pertroleum nog wel met 2 takt olie)
in afwachting van de echte turbine olie.

mvg Rene
 
Hallo Rene.

Goed om te horen dat het allemaal functioneert. :thumbsup:


Ik zie je wel de 10e juni bij de jet meeting.

Groetjes,

Martin.
 
hallo rene

je fotos en je werk zien er goed uit ga zo door
die duikboot erg gaaf wil ik ook nog een keer bouwen allen een beetje tijd tekort
kijk ook eens even naar mijn fotos
groetjes Limme
 
Back
Top