Mart, Rene,
Hele volksstammen, waaronder ook ik, hebben voorheen de astunnel alswel de as van pisbakken RVS gemaakt.
Tegenwoordig weten we beter en passen we veel betere materialen toe (lees de eerdere draadjes), maar desondanks met een RVS as zoiets nog nooit meegemaakt of vernomen.
Wel, indien men geen linkse draad snijdt, dat er ook spannende dingen gebeuren. :roll: (komt het wieltje eraf stormen en ja ...dit heeft iemand al eens voor elkaar gekregen..)
De vroegere assen werden aan de turbine kant voorzien van 8mm as en M8 linkse draad.
Bij de latere versies werd dit 8mm asdeel voorzien van een overgang naar M6 linkse draad. (althans voor diegene die deze tekeningen volgd(e)).
Om nu het turbowieltje goed op de 8mm as vast te zetten, moet het M6 draad echt tot de 8mm as eindigen. En dat lukt met de friemelpiemel apparatuur die wij hebben, nooit.
Dus wordt er aan het eind van de M6 linkse draad, bij overgang naar 8mm, een kommetje uitgedraaid. (0,5mm) De moer kan dan tegen de 8mm as aangedraaid worden, zonder vast te lopen op het eindigende M6 draad.
Als het tegenzit, blijft er dan een goede 5mm as in diameter over. Zet hierop de nodige spanning door een beetje teveel de moer aan te draaien en een breuk is daarna ( met de nodige hitte (uitzetting) van het turbowieltje) een feit.
Er kan, even overdreven gezegd, een situatie aan de orde zijn, dat de as nog koud is en het wieltje gloeit...Het lager en afstandbus zal niet erg meegeven, dus zal de as de krachten moeten opvangen... De zwakke plek begeeft het dus...
Ondanks de relatieve taaiheid van RVS (welke?) gebeurt dit inderdaad wat sneller inzake trekspanning. Er zijn op deze manier heel wat scheepsschroeven met stuk draadeind en borgmoer op de bodem terechtgekomen.

Ben hierdoor beetje allergisch geworden inzake dergelijke bevestigingen.
In ieder geval weer een ervaring rijker... goed dat je dit onder de aandacht brengt, :!: toch weer iets om in het achterhoofd te houden..
Jacques