Mathea Vll speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Taylorcraft, 5 dec 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik laat met foto's en tekst , voor definitieve positie bepaling, wel zien wat ik van plan ben.
     
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Even twee onderdelen getekend voor de uitlaat van de methanol motor.
    Ik twijfel tussen een uitlaaltbuisjes 6-5 of 3mm.
    Bij 6mm passen twee buisjes bij 5mm vier buisjes en bij 3mm zes buisjes. IMG_20210224_121018.jpg IMG_20210224_115503.jpg IMG_20210224_115644.jpg IMG_20210224_115215.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    2.875
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoeveel cilinders heeft de originele motor? Ik dacht 6 inlaatkelken te zien op een oude foto hier in het topic. Dan zou ik ook 6 buisjes maken.
    Maar wil je die nu direct aan laten sluiten op de uitlaatpoort van je motor? Want dan komt er wel een enorme herrie uit, zonder demper ertussen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Klopt, het is een zes cilinder.
    Enige nadeel is dat de buisjes erg dicht op elkaar komen te liggen en het dan meer gaat lijken op een golfplaat aansluiting.
    Ik ga de drie varianten gewoon maken en zie dan wel waar het schip strandt;)
    Uiteraard komt er een demper maar wel eentje van een messing buis van 10mm.
    De achteruitlaat zal zo rond de 5 a 6mm worden.
    Deze zal tevens als geluidsdemper gaan fungeren door de kopse binnenkant af te sluiten en gaten aan de zijkant te (door) boren.
     
    Tamiya1970 en Dirk Jan vinden dit leuk.
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik kom tot de conclusie dat de 6 stuks 3mm pijpjes minder aan doorlaat(oppervlak) hebben dan de 2 stuks 6mm.
    Beide hebben een wanddikte van 0,5mm.
    3mm heeft dus een straal van 1mm en de 6mm een straal van 2,5mm.
    Met pi r² kom ik bij zes buisjes tot een oppervlak van 0,1884cm² en bij de 6mm 0,4cm²
    Moet dan toch voor de 6mm gaan.
    Wie tikt mij over de vingers als ik een fout maak in mijn berekening?
    Is voor mij vast 50 jaar geleden (geen echt excuus):stout:
     
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    378
    Ik denk puur op gevoel, dat het niet echt uit maakt.
    We hebben niet over een cmb of picco of rossi wedstrijdmotor.
    Een beetje tegendruk /weerstand mag er wel in zitten.
    Ik denk alleen dat je moet kijken of de motor er wel lekker bij draaid.
    Je hebt natuurlijk totaal geen demping of expansie.
    Die je normaal met een demper of expansie demper wel hebt.
    Aan de andere kant zijn de oudere nitro motoren niet zo kritisch.
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    je hebt gelijk met niet kritisch qua tegendruk maar met de 3mm knijp je toch wel heel veel.
    Een demper komt er wel degelijk,anders krijg ik problemen met de omgeving.
    Demper maak ik ook zelf.
    Wil deze ook berekenen (is gegarandeerd een tool voor).
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Zo, mijn Mathea heeft een vier cilinder ipv van zes;) IMG_20210225_105920.jpg IMG_20210225_105930.jpg IMG_20210225_105957.jpg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dit is het gehele uitlaatsysteem.
    Het dikke gedeelte zal mogelijk iets minder lang worden.
    De 6mm buis, vanaf de uitlaatpoort, zal ik iets meer verlengen dan op de tekening zichtbaar is.
    De buis even als transparant weergeven en hierdoor zie je op welke wijze het geluid zal moeten worden gereduceerd zonder veel vermogen verlies. IMG_20210225_190256.jpg
     
    eric_laermans en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  10. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    378
  11. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Spruitstuk gereed.
    Moet alleen nog glad worden gemaakt
    (overtollig zilver soldeer weg schuren).
    En uiteraard de demper nog. IMG_20210301_142921.jpg IMG_20210301_142945.jpg IMG_20210301_142917.jpg
     
    M.l.v.Doesburg, Carbohans, Dirk Jan en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    716
    Locatie:
    Lent
    Gaaf hoor!
     
  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    378
    Ja ,ik vind het heel erg gaaf zo
     
  14. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Maasdam
    Netjes hoor!
     
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De demper is met de uitlaaltbuis verbonden.
    Op een foto is zichtbaar op elke wijze de demper is afgedopt en voorzien is van gaten om tegendruk te leveren.
    Zoals ik nu kijk is het volume van de demper iets groter dan de orginele uitlaat van de Webra.
    Het spruitstuk moet nog glad worden gemaakt ( overtollig zilver erg slijpen).
    Daarna spruitstuk verbinden met de demperbuis.
    Gelukkig is de demper niet(meer) zichtbaar:koud:

    IMG_20210304_152223.jpg [ IMG_20210306_080549.jpg IMG_20210306_080451.jpg ATTACH=full]426176[/ATTACH] IMG_20210306_080504.jpg IMG_20210306_080557.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
    Cnn, M.l.v.Doesburg, eric_laermans en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    2.875
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi gemaakt zeg! Leuk om te volgen.
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  17. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zwolle region
    Binnenkort maiden? In juni/ juli zitten veel vijvers en plassen al weer vol met overtollige planten, helaas. En om nu iedere dag een chloortabletje op te lossen in het plaatselijke watertje gaat wat ver.
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Wanneer de eerste keer zal worden, kan ikvnu nog niet zeggen.
    Moet nog best veel worden gerealiseerd voor de eerste vaart.
     
  19. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Tunnel in wording.
    0,8mm triplex nat gebogen over een messing buisje.
    De afwerking aan de binnenzijde heeft nu prioriteit.
    IMG_20210317_092110.jpg IMG_20210317_092058.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik wilde nog zeggen, plak wat extra lood achter voor juiste CG, maar zo kan het ook natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina