Mathea Vll speedboot

Een groot voordeel van brandstof tov electro is dat je je geen zorgen hoeft te maken over efficiency. Genoeg energie en koppel aan boord. Snel keren doe je met een roundnose sowieso niet (eerder een flauwe bocht). ‘t Is wel goed even te letten op de plaatsing en de diepte van het roer. Je wilt niet te diep (werkt als anker) en ook niet te weinig roerblad in het water om een bocht te kunnen draaien. En je zou al kunnen nadenken over de turnfin (plaatje carbon, aluminium of titaan). Ook hier; net voldoende voor een flauwe bocht naar rechts...
Ik laat met foto's en tekst , voor definitieve positie bepaling, wel zien wat ik van plan ben.
 
Even twee onderdelen getekend voor de uitlaat van de methanol motor.
Ik twijfel tussen een uitlaaltbuisjes 6-5 of 3mm.
Bij 6mm passen twee buisjes bij 5mm vier buisjes en bij 3mm zes buisjes.
IMG_20210224_121018.jpg
IMG_20210224_115503.jpg
IMG_20210224_115644.jpg
IMG_20210224_115215.jpg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hoeveel cilinders heeft de originele motor? Ik dacht 6 inlaatkelken te zien op een oude foto hier in het topic. Dan zou ik ook 6 buisjes maken.
Maar wil je die nu direct aan laten sluiten op de uitlaatpoort van je motor? Want dan komt er wel een enorme herrie uit, zonder demper ertussen.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hoeveel cilinders heeft de originele motor? Ik dacht 6 inlaatkelken te zien op een oude foto hier in het topic. Dan zou ik ook 6 buisjes maken.
Maar wil je die nu direct aan laten sluiten op de uitlaatpoort van je motor? Want dan komt er wel een enorme herrie uit, zonder demper ertussen.
Klopt, het is een zes cilinder.
Enige nadeel is dat de buisjes erg dicht op elkaar komen te liggen en het dan meer gaat lijken op een golfplaat aansluiting.
Ik ga de drie varianten gewoon maken en zie dan wel waar het schip strandt;)
Uiteraard komt er een demper maar wel eentje van een messing buis van 10mm.
De achteruitlaat zal zo rond de 5 a 6mm worden.
Deze zal tevens als geluidsdemper gaan fungeren door de kopse binnenkant af te sluiten en gaten aan de zijkant te (door) boren.
 
Ik kom tot de conclusie dat de 6 stuks 3mm pijpjes minder aan doorlaat(oppervlak) hebben dan de 2 stuks 6mm.
Beide hebben een wanddikte van 0,5mm.
3mm heeft dus een straal van 1mm en de 6mm een straal van 2,5mm.
Met pi r² kom ik bij zes buisjes tot een oppervlak van 0,1884cm² en bij de 6mm 0,4cm²
Moet dan toch voor de 6mm gaan.
Wie tikt mij over de vingers als ik een fout maak in mijn berekening?
Is voor mij vast 50 jaar geleden (geen echt excuus):stout:
 
Ik denk puur op gevoel, dat het niet echt uit maakt.
We hebben niet over een cmb of picco of rossi wedstrijdmotor.
Een beetje tegendruk /weerstand mag er wel in zitten.
Ik denk alleen dat je moet kijken of de motor er wel lekker bij draaid.
Je hebt natuurlijk totaal geen demping of expansie.
Die je normaal met een demper of expansie demper wel hebt.
Aan de andere kant zijn de oudere nitro motoren niet zo kritisch.
 
Ik denk puur op gevoel, dat het niet echt uit maakt.
We hebben niet over een cmb of picco of rossi wedstrijdmotor.
Een beetje tegendruk /weerstand mag er wel in zitten.
Ik denk alleen dat je moet kijken of de motor er wel lekker bij draaid.
Je hebt natuurlijk totaal geen demping of expansie.
Die je normaal met een demper of expansie demper wel hebt.
Aan de andere kant zijn de oudere nitro motoren niet zo kritisch.
je hebt gelijk met niet kritisch qua tegendruk maar met de 3mm knijp je toch wel heel veel.
Een demper komt er wel degelijk,anders krijg ik problemen met de omgeving.
Demper maak ik ook zelf.
Wil deze ook berekenen (is gegarandeerd een tool voor).
 
Dit is het gehele uitlaatsysteem.
Het dikke gedeelte zal mogelijk iets minder lang worden.
De 6mm buis, vanaf de uitlaatpoort, zal ik iets meer verlengen dan op de tekening zichtbaar is.
De buis even als transparant weergeven en hierdoor zie je op welke wijze het geluid zal moeten worden gereduceerd zonder veel vermogen verlies.
IMG_20210225_190256.jpg
 
De demper is met de uitlaaltbuis verbonden.
Op een foto is zichtbaar op elke wijze de demper is afgedopt en voorzien is van gaten om tegendruk te leveren.
Zoals ik nu kijk is het volume van de demper iets groter dan de orginele uitlaat van de Webra.
Het spruitstuk moet nog glad worden gemaakt ( overtollig zilver erg slijpen).
Daarna spruitstuk verbinden met de demperbuis.
Gelukkig is de demper niet(meer) zichtbaar:koud:

IMG_20210304_152223.jpg
[
IMG_20210306_080549.jpg
IMG_20210306_080451.jpg
ATTACH=full]426176[/ATTACH]
IMG_20210306_080504.jpg
IMG_20210306_080557.jpg
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort maiden? In juni/ juli zitten veel vijvers en plassen al weer vol met overtollige planten, helaas. En om nu iedere dag een chloortabletje op te lossen in het plaatselijke watertje gaat wat ver.
 
Binnenkort maiden? In juni/ juli zitten veel vijvers en plassen al weer vol met overtollige planten, helaas. En om nu iedere dag een chloortabletje op te lossen in het plaatselijke watertje gaat wat ver.
Wanneer de eerste keer zal worden, kan ikvnu nog niet zeggen.
Moet nog best veel worden gerealiseerd voor de eerste vaart.
 
Back
Top