Mathea Vll speedboot

Drie fineer stroken, op de neussectie, verwijderd.
De ondergrond van de verwijderde stroken opnieuw met PVA lijm( watervaste witte houtlijm) ingesmeerd.
De stroken ook eenzijdig van PVA voorzien.
Na drogen van de PVA eenvoudig de stroken met een strijkboutje op de romp aanbrengen.
Lijmvlekken op de bovenzijde eenvoudig verwijderen met thinner en daarna licht opschuren.
IMG_20210213_195724.jpg
 
Ik ben niet geheel tevreden over de bovenzijde romp.
Het fineer gaat er weer af en deze week opnieuw aanbrengen.

En servo's heb ik voldoende.
Ik ga deze inbouwen.
Mooi dun met een stelkracht van 8kg en super snel.
P_20210214_155512.jpg
P_20210214_155417.jpg
 
Ik ben niet geheel tevreden over de bovenzijde romp.
Dat zou ik nog even heroverwegen. ‘t Ziet er erg mooi uit. Een laklaag werkt ook mooi af. Lichtjes opschuren, goed ontstoffen, lak en klaar. Je zou met een 20gr servo toekunnen op het roer, maar de TGY is al redelijk compact dus daar is niet veel ruimte te winnen.

Wat je ook nog kan overwegen als je voor een klassieke aandrijving wilt gaan... een oude Graupner Ultra of Plettenberg motor erin. Dat is weliswaar elektro, maar heeft wel de klassieke charme. Qua ruimte kom je dan prima uit.
 
Ik blijf (helaas;))bij de reeds gekozen aandrijving.
Voor mij staat vintage hoger in het vaandel dan de meest ultieme vaar eigenschappen.
Ik weet dat dit in deze omgeving als een vloek zal worden beschouwd maar het is niet anders.

Vandaag de romp maar weer eens opnieuw bekleden met de reeds gesneden fineer strookjes.
De neus partij is nu vloeiender en zal makkelijker te beplakken zijn met fineer.
IMG_20210215_100328.jpg
 
Voor mij staat vintage hoger in het vaandel dan de meest ultieme vaar eigenschappen.
Geen probleem... een Graupner Ultra (Plettenberg) is ook zeer vintage, alleen die is ook nog 'ns makkelijk in te bouwen. Varen zal ze zeker en het hoeft ook niet ultra hard te gaan om toch een leuke vaarbeleving te hebben.

Als de Mathea vii uiteindelijk natuurlijk maar wel gaat varen en niet rechtstreeks de vitrine in :).
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem... een Graupner Ultra (Plettenberg) is ook zeer vintage, alleen die is ook nog 'ns makkelijk in te bouwen. Varen zal ze zeker en het hoeft ook niet ultra hard te gaan om toch een leuke vaarbeleving te hebben.

Als de Mathea vii uiteindelijk natuurlijk maar wel gaat varen en niet rechtstreeks de vitrine in :).
Hij gaat zeker het water op.
Ik wil de geur van de verbrande methanol en smeerolie van deze tweetakt weer eens ruiken en meer dan vijfenveertig jaar terug gaan in de tijd.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Zou je 'm ook zonder throttle-control (dus gewoon starten en lopen) het water op kunnen en durven laten gaan?
Ja hoor, zo deed ik dat vroeger ook.
Je hebt geen andere keus, of je zou een aandrijving moeten kiezen met een kopplingsklok zoals bij Nitro auto's.
Heb ik over nagedacht, zie eerdere berichtgeving, maar werd alleen maar te zwaar.
 
Dus er is maar één throttle-positie. En als-ie stil valt midden op de plas?
Touw met een gewichtje en achter het bootje werpen.
Dan naar binnen hengelen( methode uit mijn jeugdjaren).
Niet gaan varen op het Hulsbeek of andere grote waterplassen.
In mijn omgeving is voldoende water om het zo uit te proberen.(Stiftbeek etc.)
 
Aan de ene kant wil je niet te groot water, aan de andere kant wil je ook voldoende ruimte om op volle snelheid (whatever that may be :)) een bocht kunnen draaien. Waar ligt de Stiftbeek ergens? 't Stift ken ik wel. Daar staat een kerkje waar af en toe wel 's iemand piano speelde.
 
De beplanking zit er weer op.
Nu de randen nog op maat afwerken en het gehele dek schuren.
Om de naadjes op te vullen ga ik als volgt te werk:
Naad voor naad ruim insmeren met spanlak.
Als de lak nog nat is gelijk schuren, ook op de niet ingesmeerde delen, en het ontstane schuurstof richting de naad dirigeren.
Schuren tot de spanlak is opgedroogd.
Schuurpapier loopt uiteraard snel vol, zorg dus voor voldoende schuurpapier.
Ik gebruik korrel 120 voor deze klus.
Zie foto's voor en na.
Hierna de gehele boot aflakken met een blanke twee componenten lak.
Op de tweede foto is de uiteindelijke kleur van het bovendek herkenbaar.
IMG_20210215_154351.jpg
IMG_20210215_154506.jpg
IMG_20210215_155116.jpg
 
Vlug even een proefstukje in elkaar geknutseld om het effect te zien en of het overeenstemt met hetgeen ik in mijn hoofd had.
Dit zou wel eens een volgend project kunnen worden.
Riva of zo iets;)
Fineer met strookjes balsa 1mm
Afgelakt met 4G
IMG_20210216_171213.jpg
 
Back
Top