[ MAXA 4e ]

MAXA-PRO-4m-EL-drawing-300dpi.jpg

Maxa%20F5J%20electric%20glider%2016.jpg

Maxa-El-f5j.jpg

Maxa-PRO-4m-EL-1.jpg

Maxa-PRO-4m-EL-2.jpg

Maar even een aparte topic voor de Maxa 4e van vladimir's models.
Wie heeft dit model hier op het forum en wat zijn de ervaringen? Het is gewoon een topkist dus verwacht er weinig slechte verhalen over.

specs hier: Vladimir?s model | Maxa Pro El family

Plan dit model over een maand of 2 te ontvangen en dan ook vliegkaar te hebben. Kleurenschema nog niet helemaal uit alsmede ook niet de aandrijving accu regelaar en eventueel een hoogtemeter die ik wil toepassen. Maar daar kan ik nog even over nadenken.

Het model is leverbaar in light and windy, zal uiteraard gaan voor windy aangezien het hier in Nederland nogal waait soms. Zal hier ook een bouwverslag plaatsen, topic is dan alvast gereserveerd. Aandrijving en regelaar ben ik nog niet uit tips zijn uiteraard welkom maar daar heb ik ook al een ander topic over geopend.

Geadviseerde regelaar/motor/accu/etc:

* Shock 40 SBEC
* http://www.thunderpowerrc.com/1300mAh-3-Cell-3S-11-1V-G6-Pro-Performance-45C-LiPo
* http://www.modellbau-peters.de/typhoon-edf-2w18.html
* http://www.hacker-motor-shop.com/e-...&a=article&ProdNr=10182770&t=10&c=1960&p=1960
* http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=HYPERSPINNERP-32-5-0
* http://www.hacker-motor-shop.com/e-...&a=article&ProdNr=10118220&t=10&c=1960&p=1960

Wie heeft de Maxa/Supra ( dacht nagenoeg zelfde romp? ) en weet daarvan de dimensies.

Met een Futaba SG 14 wordt namelijk meegeleverd een

futl7675.jpg

R7008SBHV ontvanger
met afmetingen (24.9 x 47.3 x 14.3mm)

En dat moet nog wel passen natuurlijk, dit was in mijn vorige DLG model een probleem.

Het wordt toch een Maxa 4e wind Electric ;p

Ik zit te denken om hem in het zwart met groen en roze te doen.
Nu is neon roze niet zo mijn kleur maar is lekker fel en valt goed op. Twijfel nog over het roze misschien beter blauw of orange voor nemen.

Wat vinden jullie?
maxacustomcolorschema.png
[/IMG]

Dan krijg je zoiets als:

maxresdefault.jpg

Staart gewoon helemaal zwart, op de tip van richting na, felgroen.
Volgens mij is het model dan wel goed te onderscheiden. Verschillende kleuren tips vindt ik zelf erg lelijk dus daar niet voor gekozen. JE ziet toch aan het shilouet van het model wel of hij naar voren of naar achteren vliegt. ( en als je dat niet weet heb je sowieso al een probleem lijkt me ;))

Ik dacht nog aan een andere kleur voor de remkleppen, maar ook dat is niet echt functioneel. Als je ze gebruikt weet je dat, ik vlieg op gevoel en kijk naar het model niet naar de flaps specifiek

Filmpje van het model in deze kleurstelling ( behalve onderkant is daar gestreept wat ik zelf dan weer erg lelijk vindt )
http://youtu.be/h15vbpmAVAo

Aan die neon-kleuren kleeft 1 nadeel: het verkleurt.
De Maxa van een Slowaakse Euro-/Intertourvlieger, die deze in 2013 met zo´n rose met witte vleugel in gebruik nam, was aan het eind van het seizoen 2014 zo ongeveer helemaal wit.
Nu moet je dit soort volglas zwevers beter uit de zon houden, en dat geldt al helemaal voor de zwarte carbonversies, maar ook dan moet je met verkleuring rekening houden, denk ik.

Jorrie die onderkant zo gestreept maken is voor veel erg belangrijk, namelijk zichtbaarheid veraf. Bij egale onderkant zie je nauwelijks wat toestel doet als hij hoog, ver vliegt. Ik heb zelf voor mijn Xplorer gekozen voor witte balken/strepen voor de zichtbaarheid. Misschien minder mooi maar bijzonder functioneel. Tis in de verte gemakkelijk verkeert te sturen en daardoor compleet toestel kwijt te raken.

mijn paar gezouten centjes.
Doe je voordeel

de Maxa

twee opmerkingen mijnerzijds.

de keuze voor de Maxa kan ik begrijpen, het is immers een mooie kist.
Maar dit heb ik al eens geschreven: [post45]
Wanneer ik nu lees, opnieuw lees, dat jij de Maxa wil gebruiken als all-round kist, voor mooi en wat meer omstuimig weer is jouw keuze niet de meest optimale.
De Maxa heb ik diverse malen geobserveerd en het is een super kist in rustige omstandigheden. De beste kist durf ik zelfs te stellen. In alle andere omstandigheden is het een van de velen en er zijn toestellen die zich bij wat levendigere condities beter laten vliegen.
Toen ik mijn observaties besprak met enkele F3J experts, die op internationaal nivo "tegen" de Maxa gevlogen hebben werden mijn observaties bevestigd ....

De tweede opmerking betreft de kleur. Zwarte oppervlakken worden warmer als gekleurde of witte. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt, maar ik weet van enkele cf vleugeltjes die te lang in de zon gelegen hebben, dat hun gladde vleugelhuidje gelijkenissen vertoonde met een sinaasappelhuidje. De kwaliteit van de Maxa zal zonder meer goed zijn, ook wat de gebruikte materialen en behandeling betreft maar om genoemde reden zou ik nooit voor een zwarte bovenzijde van een vleugel of stabilo kiezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De tweede opmerking betreft de kleur. Zwarte oppervlakken worden warmer als gekleurde of witte. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt, maar ik weet van enkele cf vleugeltjes die te lang in de zon gelegen hebben, dat hun gladde vleugelhuidje gelijkenissen vertoonde met een sinaasappelhuidje. De kwaliteit van de Maxa zal zonder meer goed zijn, ook wat de gebruikte materialen en behandeling betreft maar om genoemde reden zou ik nooit voor een zwarte bovenzijde van een vleugel of stabilo kiezen.[/QUOTE]

Je hebt zeker gelijk dat zwarte oppervlakken veel sneller warm worden. Daarom moet je ze ook altijd beschermen met romp en vleugelhoezen en nooit in het zonnetje laten liggen.

De reden dat ik voor zwart gekozen heb is dat het ongeveer 90 gram lichter is t.o.v. een kleurtje, maar dat is voor Jorrie niet zo belangrijk dacht ik.;)

Wanneer ik nu lees, opnieuw lees, dat jij de Maxa wil gebruiken als all-round kist, voor mooi en wat meer omstuimig weer is jouw keuze niet de meest optimale.

Hetgeen Arno hier schrijft is misschien niet in zijn algemeenheid meer waar. De nieuwe Maxa pro wordt geleverd in drie versies, en Jorrie geeft aan te kiezen voor de sterkere en zwaardere ¨Windy¨- versie.

Wel is het dan weer zo, dat in het internationale F5J de Maxa eigenlijk maar weinig werd ingezet, en juist niet bij licht weer. De piloot die ik in mijn post van vanmiddag bedoelde, zet bij licht weer een Kappa in en niet de Maxa (van een ouder type uit 2012).
Een van de betere piloten, Sebastjan Hajnsek, maakte vorig jaar een kort uitstapje naar de Maxa, verfoeide het ding, en ging daarna heel snel over op de Supra (waarover hij lyrisch was).

Ten aanzien van de keuze voor zwart ben ik het geheel met Arno eens, en dan met name weer omdat de Maxa een allround kist moet worden, met het Nederlandse weer te doen zal hebben, en een grammetje meer niet zo´n probleem is. Veel piloten (en ik ook) kiezen voor zwart (= carbon) vanwege het gewicht. Kleur=lak=gewicht.
De zwarte oppervlakten van mijn Pike zijn nog precies zo fraai als bij aflevering, maar het model gaat direct na de vlucht onder een tent of wordt op de neus gezet.

Wel is het dan weer zo, dat in het internationale F5J de Maxa eigenlijk maar weinig werd ingezet, en juist niet bij licht weer. De piloot die ik in mijn post van vanmiddag bedoelde, zet bij licht weer een Kappa in en niet de Maxa (van een ouder type uit 2012).
Een van de betere piloten, Sebastjan Hajnsek, maakte vorig jaar een kort uitstapje naar de Maxa, verfoeide het ding, en ging daarna heel snel over op de Supra (waarover hij lyrisch was).

Ik heb zelf geen ervaring met de Maxa en heb mijn kommentaar slechts gegeven naar aanleiding van observaties. En echt waar, wanneer ik specifiek een kist zou willen voor rustige omstandigheden zou ik zeer waarschijnlijk voor de Maxa gaan.
Die maakte in die condities op mij de beste indruk, beter als andere... (sorryA3)

Geeft niets hoor Arno. Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Iedere kist heeft zijn voor en nadelen, al moet ik zeggen dat de nieuwere generatie zwevers veel meer alround zijn.

Hier nog een paar variaties, waarschijnlijk ga ik gewoon voor de romp ook zwart en dan mijn bovenstaande afbeelding dus met groen en roze. Zal voornamelijk vliegen of mon/demonteren. In de zon gewoon de hoezen eromheen dat doe je toch altijd al?
Onderstaande designs uitgezocht uit veel foto's de mooiste combinatie van designs.
Het zal toch wel meevallen met het "Wegbranden" van de neon kleuren, kan met niet voorstellen dat die na een 2 jaar helemaal weggesleten zijn.

1eH6Vq.png
[/IMG]
2.png

3.png

4.png

5.png

6.png

Het totaal fletse model zag ik voor het laatst tijdens het Soarfest Kecsked in oktober 2014. Ik heb een foto ervan op het web gevonden; zal ik morgen posten.
Je zult je ogen niet geloven hoe dat model er na 2 jaar uitziet.

Ik kan het ook met een link oplossen:

https://plus.google.com/10204161375...6067018992590114370&oid=102041613755974730299

De tekst maxa is nauwelijks meer te lezen. Op het middenstuk stond ooit F5JFun.com.
Ik geloof dat hij rood was, niet pink. Ik zag een foto uit 2012 elders, en toen was hij echt rood.

Kan me er niks bij voorstellen. Maar je waatschuwing laat mij nog even wachten met bestellen. De foto doet het niet helaas wel erg benieuwd.
Foto.modelbouwforum.nl mischien en dan linken? ;)

ik moet de foto eerst downloaden en dan uploaden in het forum.
Dat lukt me pas morgenavond daar ik morgen de gehele dag niet thuis ben.
Ik verkoop geen onzin op dit forum.

ik moet de foto eerst downloaden en dan uploaden in het forum.
Dat lukt me pas morgenavond daar ik morgen de gehele dag niet thuis ben.
Ik verkoop geen onzin op dit forum.

Ik geloof het hoor, neem je melding ook serieus. Had anders al besteld. Dan toch maar gaan voor n niet neon kleur.wel erg slecht dat zoiets kan.

Back