[ MAXA 4e ]

Discussie in 'F5J' gestart door jorrie, 26 dec 2014.

  1. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Fluoriderende pigmenten zijn niet lichtecht en vervagen als ze worden blootgesteld aan UV-licht. Niet echt geschikt dus voor een zwever.

    Afbeelding is overigens prima te zien, ook goed te zien hoe de kleur is verschoten.

    [​IMG]
     
  2. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Kan zijn profiel wel bekijken nu weet je in welk fotoalbum die foto staat? Zoek ik hem wel even op en anders later. Goede warschuwing dan voor kopers. Mijn f3js waren altijd wit toen 8 jaar terug had nog nooit gehoord dat neon verkeurde.
     
  3. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Je was sneller Frans ;)

    Dat is echt vreselijk lelijk zeg!
    Lijkt me duidelijk dan voor iedereen geen neon kleuren.
    Lijkt me geen goede reclame voor vladimir. Dat hij de neon kleuren er niet uithaald


    [​IMG]
     
  4. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik denk dat dit model wel veel vaker gebruikt is dat dat wij gemiddeld zullen doen.
    Je zou wel iets van een auto-wax wat voldoende bescherming tegen UV biedt kunnen gebruiken.
     
  5. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er zijn een paar dingen waar een fabrikant niks aan kan doen. Bijvoorbeeld dat de kleur zwart enorm snel opwarmt in de zon, en dat fluor kleuren snel vervagen in de zon.
    Maar klanten willen het hebben, dus leveren fabrikanten het. Zo raar is dat niet.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  8. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Oeps, dat was dus de link naar de startpost, hier de link naar het draadje.
    [221843] onderhoud-carbon-romp-en-vleugel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ik zag het ja, heb de topic gevonden.
    Conclusie: autowas met een UV protector is misschien afdoende om de vleugel t beschermen. Ik heb geen idee of dit sterk genoeg is. Als dat zo is dan zou je alsnog neon kunnen gebruiken en gewoon de vleugels niet in de zon laten liggen. Tijdens het vliegen koelen de vleugels wel af door de luchtstroom.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    De zoektocht is dus nu naar een hele goeie autowax met specifiek benoemde en aangetoonde UV protector.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Zou het insmeren van de vleugel met een UV protector 1x per jaar en het niet zo frequent vliegen als de vlieger in de foto hierboven afdoende zijn om toch te kunnen kiezen voor Neon?

    Ik verwacht dat ik hoogstens in de zomermaanden bij mooi weer een paar keer week een uur ofzo ga vliegen, met in het weekend misschien wel wat een hele dag. Of toch gaan voor een iets minder opvallende print op de maxa. De mogelijkheden zijn legio, wat vinden jullie van de prints die ik hierboven heb gepost? Nog voorkeuren?
     
  11. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
  12. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Goede autowax met uv tips welkom.
    Ik ga niet voor een full wing neon kleur.
    En dan Glider and Wing Bags Maxa 4m zelf ba te maken voor 2 tientjes.
    Zal het wel meevallen over 2 jaar post ik hier wel hoe het is afgelopen ;)
     
  13. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Dit moet hem worden.
    Dus wel met neon kleuren, maar ga hem nog insmeren met een goede wax met UV filter.
    We zullen zien of hij na 2 jaar er nog zo goed uitziet. En uiteraard de hoezen erom indien er niet mee gevlogen wordt.

    [​IMG]
    Scheelt ook nog wat gewicht op de vleugels, kan ik met de verwachte motor combo op zo'n 1800/1900 gram uitkomen.
     
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    --> Jorrie

    Uit draadje Eurotour (hierheen gebracht want daar off-topic):
    Hoe hebben jullie eigenlijk je knuppel indeling bij F5j?
    knuppel rechts verticaal gas, horizontaal richting en knuppel links de flaps?


    Abacadabra voor mij.

    Zo ongeveer iedereen in F5J, en vele andere piloten van E-zweefmodellen, hebben de flaps op gas (bij Mode 1 en Mode 2); rest normaal (rolroeren rechts).
    Motor op 3 standen schakelaar (als je rechtshandig bent: de schakelaar linksboven, want dan kan je zelf het model starten; 3 standen schakelaar rechts dan voor de vliegfasen; linkshandig andersom).
    Middenstand is voor rondsnuffelen gedurende de eerste 10 a 15 seconden.

    Wat kan, is zo programmeren dat je in de start motor op de gasstick hebt en door omzetten van schakelaar daarna de kleppen op de gasstick. Doet evenwel vrijwel niemand, heb ik de indruk. Want omschakelen moet je in wedstrijdstress niet vergeten, anders heb je in de landing opeens geen kleppen.
     
  15. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    En dan nog over de kleuren nadat jullie de fletse Maxa allemaal hebben kunnen aanschouwen.
    Het klopt wel zoals FransvH meldde dat dit model heel vaak is gebruikt. In die zin: het is vaak op het veld aanwezig geweest want in het seizoen 2014 heb ik hem alleen in de wedstrijd van de foto in de lucht gezien. Juraj koos daar voor de Fly-off het bij de opgekomen wind duidelijk meest geschikte model (en ik niet:().

    Met de beperkte stukken neon op de vleugel zal het wel gaan, als je hem maar trouw afdekt. Dit is bij een driedelige vleugel niet zo gemakkelijk als bij een tweedelige, maar bij de meest vleugelhoezen is het middenstuk dan m.b.v. het klittenband van de buitenstukken boven op het middenstuk te bevestigen.
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Knuppelbezetting doe je toch zoals je zelf gewend bent of prettig vind?

    Er is geen 1 manier waarop het moet. Ik vind gas op een schuif prettig, anderen op een schakelaar, anderen wisselen met vliegfase de knuppel van gas naar butterfly.
     
  17. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Nog een ( waarschijnlijk stomme vraag )

    Maar ik kan *nergens* vinden of en zo-ja welke motor spant diameter ik benodigd ben.

    * Is er een spant nodig?
    * Wat is de diameter daar dan van
     
  18. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Serieus? Ik hou mn hart vast als u gaat vliegen met je 2000,- + kist....

    Maar je diameter is 32mm.... Spant zit er in.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2015
  19. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649

    Maak je vooral geen zorgen, ik heb 10 jaar vliegervaring...
    alle club kampioenschappen gewonnen en hoog gescoord op F3j wedstrijden dus dat komt wel goed.

    Electro is nieuw voor me dat betekend nog niet dat ik helemaal een rookie ben.
    Kon die info echt nergens vinden of ik zal er niet op de juiste manier naar zoeken. Dus bedankt.
     
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mag in dan zo vrij zijn om te vragen hoe u heet en wat u leeftijd is?
    Misschien ook makkelijk om aan te geven in u profiel waar u woont? Zodat mensen in de buurt kunnen helpen.
     

Deel Deze Pagina