maximale spanningsverschil tussen cellen

Hoi

Net nieuw aangekomen uit hongkong, een lipo, 6 cel, 22,2 volt. Na het laden heb ik een verschil tussen de 1e en de 3e cel van 0,149 volt. Mag dat wel, is dat niet teveel? de volle cel is 99 % geladen, de leegste slechts 89 %. (respectievelijk 4,238 en 4,089 volt)

groet

Flip

Hoi

Ja het gebeurd wel eens dat er veschil in zit.
je zou kunnen proberen om een aantal cycels te ladeb ontladen/balanceren

mvg Hans

Dat snap ik niet. Als je laadt met een balancer moet het na één keer goed zijn. Als dat niet het geval is dan is je balancer niet goed óf een cel is kapot.

Als je zonder balancer laadt helpt het niet om een aantal cycles te doen, sterker nog: dan zul je het pack slopen.

zoals het nu is is het verschil véél te groot. Ik meen dat een balancer verschillen tot een paar honderdste volt weg dient te halen.

-edit- 10mV, dat kan een balancer normaal gesproken weghalen. Ofwel de verschillen tussen cellen moeten liggen in de orde van 0,01V.

Laatst bewerkt:
De kans dat er een fout in de balancer zit is klein. Balancers kunnen slechts een klein deel van de laadstroom omleiden. Gebruikelijk 150 mA. Grote verschillen in de cellen kan een balancer tijdens het laden dus onmogelijk wegwerken.

Als je weet waar je mee bezig bent kan je de achterblijvende cel apart via de balanceraansluiting van de Li-Po laden. Geen hoge stroomsterkte kiezen. De balancerdraadjes en connectoren zijn niet geschikt voor hoge stromen.

Dat snap ik niet. Als je laadt met een balancer moet het na één keer goed zijn. Als dat niet het geval is dan is je balancer niet goed óf een cel is kapot.

Als je zonder balancer laadt helpt het niet om een aantal cycles te doen, sterker nog: dan zul je het pack slopen.

zoals het nu is is het verschil véél te groot. Ik meen dat een balancer verschillen tot een paar honderdste volt weg dient te halen.

-edit- 10mV, dat kan een balancer normaal gesproken weghalen. Ofwel de verschillen tussen cellen moeten liggen in de orde van 0,01V.

toch heb ik met een groot verschil tussen cellen (0.2v) van een pakket van mij op die mannier het verschil eruit kunnen krijgen.

mvg Hans

Zonder balancer....?
Het probleem is dat een lipolader afslaat als een cel 4,2V is. Bij een hogere spanning gaat een lipocel kapot. Als je 3 cellen in serie hebt zal de eindspanning 12,6V zijn. Als 1 cel "achter" blijft is slaat de lader nog niet af terwijl de ander tot boven 4,2V wordt geladen en dus kapot gaat.
Dat is precies de reden dat er balancers zijn. NiMh cellen zijn lang niet zo gevoelig voor overladen.

Het probleem van jouw opmerking is wat mij betreft dat ik niet weet hoe jij ze laadt, en je dat ook niet vermeldt. Daarmee kun je de vraagsteller aardig in de problemen brengen.

Cyclen zonder balancer is een vrij zekere manier een dure accu om zeep te helpen.
Cyclen met een simpele balancer die het spanningsverschil anders niet wegkrijgt, zoals NPS zegt, kan.
Eén keer met een goede actieve balancer (die grotere stromen aankan en dus grotere verschillen wegwerkt) zou ook kunnen.

Ik doe ze laden met balanceer, en dan ontladen zonder balancer en dan gecyceld 3 x en hij heeft elke keer de spanning een beetje omhoog getrokken tot een verschil van 0,01

mvg Hans

De balancer zorgt er voor dat het laadproces wordt onderbroken als één cel een hogere spanning dan 4,2 Volt bereikt. Ook als de eindspanning van 12.6 Volt voor een drie-cellen pakket nog niet is bereikt.

Een balancer kijkt naar individuele cellen, de lader naar het totale pakket. Als een pakket
met een achterblijvende cel wordt geladen is dat nou precies het gevaar. De lader gaat door tot 12,6 Volt is bereikt. Dan kunnen goed fuctionerende cellen worden overladen en dat is het einde voor die cellen.

lader en balancer

de lader die ik gebruik is de paladin L120. bijbehorende balancer is de 12S (ook van Fusion). Dat betekent schijnbaar nog niet dat het allemaal vanzelf goed komt, als dat spanningsverschil tussen die twee cellen zo groot is na afloop van het laden. Het laden komt wel tot een einde als de totale spanning hoog genoeg is. In dit geval is het een 6 cel-lipo. de eindspanning bedraagt 25,11 volt, dan houdt de lader er vanzelf mee op en meldt 99%.

Ik kan wel de balancer als stand-alone aansluiten, dan gaat hij waarschijnlijk cellen onderling laden/ontladen..... klopt dat? zou dat kunnen helpen of wat anders te doen....terug sturen met als opmerking DOA ?

alvast bedankt voor het meedenken

flip

20 milivoltvolt word als safe gezien (zeer accuraat zelfs, onderling heb je dus met +/-10 mv te maken, heb ooit eens een apart topic gestart hierover...

Zal eens kijken of ik hem nog kan vinden,

Ja, je kunt de balancer heel goed in standalone-mode de cellen laten balanceren. Als hij klaar is kun je het laadproces starten en dan zouden ze gelijk moeten blijven.

Wat jij beschrijft heb ik ook wel eens gehad maar dat betekende altijd dat een cel inderdaad zijn beste tijd had gehad. Een nieuwe accu mag niet zulke grote verschillen geven, dan is er iets niet goed.
Je zult dat dan terug zien komen als je de accu gaat gebruiken, bij iedere laadbeurt heeft je balancer er zijn handen aan vol om de cellen weer gelijk te krijgen.

Emil, ik weet niet zeker of je de startpost wel goed hebt gelezen. Er zit een verschil van 149 mV tussen de cellen, geen 20.

Een lader met INTERNE balancer zal met geringe laadstroom doorladen en ondertussen balanceren tot de cellen in balans zijn.

Als ik het goed begrijp gebruik je een EXTERNE balancer, waar deze samenwerking tussen laad en balanceer gedeelte niet aanwezig is. De balancer zal het laadproces onderbreken zodra een van de cellen boven de 4.20V dreigt te gaan.
Als het verschil in laadtoestand groter is dan de balancer weg kan werken, zullen de cellen aan het einde van een lading nog niet in balans zijn.
Voorbeeld:
In de accu moet 1000mAh geladen worden om hem vol te krijgen (bijvoorbeeld een halfleeg 2000mAh pakket)
Je laadt met 1C = 2A, accu is dan in maximaal een uur vol.
Tussen de cellen zit 450mAh verschil in laadtoestand.
De balancer kan met 250mA balanceren (een vrij gemiddelde waarde)

In een uurtje laden kan de balancer dus 200mAh capaciteitsverschil "balanceren".
Omdat er echter 450mAh verschil in te laden capaciteit tussen de cellen zat, is de accu na de eerste keer laden nog steeds 450mAh-250mAh= 200mAh in onbalans.

Een keertje ontladen en nog eens laden zou het tussen de cellen behoorlijk moeten verminderen, waarschijnlijk is de accu dan zelfs in balans. Het beste een geringe laadstroom kiezen, iets van 0.5C.
Blijft die cel problemen geven,zelfs na een paar ladingen, dan moet je die cel als defect beschouwen en is het verstandig die accu niet te gebruiken.

Groet,
Gerben

Uitgaande van metingen met een GECALIBREERDE dmm:
Oke, 149mv is wel wat veel, maar dat heb ik ook wel eens, welliswaar NA het rijden, dat wel....

4,238 is wel wat veel, de meeste laders zetten hem op 4.18 tot max 4.20. Na eventuele calibratie (indien mogelijk bij de lader)kun je wel iets hoger gaan, maar das en anderverhaal.

Gezien het verschil tussen hoogste en laagste onderling is (tussen 2 cellen) heb je per cel dus een afwijking van 75mv.

Gezien deze info, vermoed ik eerder de balancer/lader dan de accu.
Andere 6s lipo's werken wel goed ????

Hou het ook even in de gaten. Als het verschil tijdens stil liggen groter wordt dan heb je pech en heb je rotte cellen erbij.

lader/balancer

ja, andere lipo's werken wel goed. Ik heb een oude en twee nieuwe waarvan dus een problemen geeft. Ik heb me deze lader en balancer laten aanraden, maar vind het inderdaad heel omslachtig en lastig. In toekomst moet ik veel lipo's laden, liefst meerdere tegelijkertijd. Is misschien een andere lader/balancer aan te raden?

Paar vraagjes om de optimale lader voor jouw aan te raden:

Hoeveel cellen zullen die lipo's worden in de toekomst?
Hoeveel mAh maximimaal?
En met hoeveel C laadbaar?
Laadt je vanaf 220V, vanaf 12V accu's of heb je 24V accu's tot je beschikking?

Groet,
Gerben

het zijn straks ook 6 cel - lipo's, ongeveer 5500 a 6000 mAh, nu is het 22C of 25 C. of er straks ook nog andere lipo's op de markt komen weet ik niet, maar ongeveer deze gegevens , denk ik.

lipo laden

Het is gelukt, de lipo de hele nacht aan de balancer, zonder te laden. Deze ochtend opnieuw geladen en alle cellen binnen 0,05 volt. Desondanks bij HobbyKing zo'n lader met ingebouwde balancer gekocht. Is makkelijk en ik wil in de toekomst meerdere lipo's tegelijk kunnen laden.

dank je wel voor jullie tips/hulp

Flip

Back