Je conclusie voor de grote hoeveelheid down bij de motorloop lijkt me juist Rick. Standaard heeft een Horten door zijn grote verdraaiing en ver voorliggend zwaartepunt, veel 'up'. Als de motor aangaat en de snelheid hoger wordt gaat de neus daardoor omhoog. Toch denk ik dat het zwaartepunt nog meer naar voren moet. Hij is namelijk nog onstabiel om de top-as. Bij Hortens een teken dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt.
Het neutraalpunt heb ik met FLZvortex en XFLR5 bepaald: 306 rsp 309 mm van de neus. Op basis daarvan had ik een STM ingesteld van 20% (eerste vlucht) en 23% (tweede vlucht). Een Duitse modelbouw Horten kenner heeft als vuistregel: STM = slankheid + 10. In mijngeval, met een slankheid van 25, zou de STM dan 35%
moeten zijn. Dat leek me zo veel dat ik met wat minder begonnen ben, maar wellicht krijgt hij straks toch nog gelijk. Ga het voor de volgende vlucht op 30% leggen, maar eerst de eindribben verstevigen.
Het neutraalpunt heb ik met FLZvortex en XFLR5 bepaald: 306 rsp 309 mm van de neus. Op basis daarvan had ik een STM ingesteld van 20% (eerste vlucht) en 23% (tweede vlucht). Een Duitse modelbouw Horten kenner heeft als vuistregel: STM = slankheid + 10. In mijngeval, met een slankheid van 25, zou de STM dan 35%

Laatst bewerkt: